The role of social skills and social support in the mental health of the soccer referees of the Islamic Republic of Iran
Subject Areas : Sport psychology
1 - Ph.D. Candidate, Department of Physical Education, Gorgan branch, Islamic azad university, Gorgan, Iran.
Keywords: Social Skills, Social Support, Mental Health,
Abstract :
Objective: The purpose of this research was to investigate the role of social skills and social support in the mental health of football referees in the Islamic Republic of Iran. Methods: The present research is a descriptive correlation type research that was conducted in the field. The statistical population of the research included 103 football referees of the Islamic Republic of Iran, of whom 82 were selected by simple random sampling according to Cochran's formula. The data collection tools included social skills questionnaires by Wu (2008), social support by Zemit et al. (1988) and mental health by Spritz et al. (2006). Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. Results: The results showed that there is a significant relationship between social performance and the mental health of football referees. A positive and significant relationship was observed between social flexibility and the mental health of football referees. Also, there is a significant relationship between social control and the mental health of football referees. A positive and significant relationship was observed between social support and the mental health of football referees. Conclusions: According to the results, social support and social skills training of football referees in order to increase their mental health are suggested to relevant authorities.
1. احمدي اژدر؛ محمدزاده حسن و سيدعامري ميرحسن (1388). منابع استرس، تحليل رفتگی و ميل به بازنشستگی در داوران حرفهاي فوتبال ایران. رفتار حرکتی، (3)6، 85-98.
2. اخوان تفتی، مهناز و مفردنژاد، ناهید (1397). ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در سالمندان. مجله سالمندی ایران، (۳)13، ۳45-334.
3. رمضانینژاد، رحيم؛ ميرجمالی، الهام و رحمانینيا، فرهاد (1390). بررسی عوامل استرسزاي داوران ملی و بينالمللی ورزش ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 11، 74- 62 .
4. سالمی، سارا و باقیانی مقدم، محمدحسین (۱۳۹۵). رابطه آموزش گروهی مهارت حل مسئله با انعطافپذیری اجتماعی و سلامت ذهنی دانش آموزان. چهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان، قوچان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
5. سامانی، سیامک و قایمی، لیلا (۱۳۹۶). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس حمایت اجتماعی دانشجویان متأهل شیراز. چهارمین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران: دانشگاه نیکان.
6. شاهزیدی، فاطمهالسادات (1396). مهارتهاي اجتماعی و سلامت ذهنی. فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، 41، 54-50.
7. شفیعی، معصومه؛ ذبیحی نیا گردرودباری، الهام و بشرپور، سجاد (۱۳۹۶). نقش انعطافپذیری اجتماعی در پیشبینی سلامت ذهنی افراد مواجهه شده با آسیب. هشتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران: شرکت همایشگران مهر اشراق.
8. صالحی حمید و محسنی، مريم (1396) سطح اضطراب داوران فوتبال ايراني: نقش خودآگاهي و سبکهاي مقابله. دوفصلنامه پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، (14)7، 27-15.
9. فرهنگ اصفهانی، علیرضا؛ فرهنگ اصفهانی، میترا؛ مختاری یوسفآباد، سیده الهام؛ عبادی، طیبه و حقیقت، سارا (1397). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سلامت روان، کیفیت زندگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای دانشآموز پسر کمتوان ذهنی. روانشناسی اجتماعی، 2، 46، 15-25.
10. قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل و ایرجی نقندر، رامین (1398). طراحی الگوي نقش مبادله اجتماعی بر مسئوليتپذیري داوران نخبه فوتبال و فوتسال آسيا. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، (23)6، 79-67.
11. گنجي، حمزه (1394). بهداشت روانی، انتشارات: ارسباران.
12. یوسفی، ریما و حسین زاده، امیدعلی (۱۳۹۶). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس حمایت اجتماعی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان ارومیه، کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون.
13. Antony, A. (2016). Mobbing behavior: Victims and the affected. Educational Sciences, 13(1), 169-173.
14. Barkin, S. L., Smith, K. S., & Durant, R. H. (2002). Social Skills and Attitudes Associated With Substance Use Behaviors Among Young Adolescents. Journal of Adolescent Health, 30, 448-454.
15. Deborah, C., Beidel, Candice, A., Alfano, Michael, J., Kofler, Patricia, A., Rao, Lindsay. S., Nina, W. S. (2017). The impact of social skills training for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. Journal of Anxiety Disorders, 28(8), 908–918.
16. Gorczynski, P., & Webb, T. (2021). Developing a mental health research agenda for football referees. Soccer & Society, 22(6), 655–662.
17. Gülaçti, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3844-3849.
18. Lima, Y., Devran, S., Deniz Öz, N., Webb, T., & Bayraktar, B. (2023). Examining the mental health status of referees in the Turkish professional football league. Science and Medicine in Football, 7(3), 272-278.
19. Mehta, P., & Sharma, J. (2021). Moderation effect of social support and personal resources between emotional work and employee wellbeing. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 13(2), 235-255.
20. Mellick, M. (2020). Soccer referee mental health: Developing a network of soccer referee mental health champions. In J. G. Dixon, J. B. Barker, R. C. Thelwell, & I. Mitchell (Eds.), The psychology of soccer (pp. 278–291). Routledge/Taylor & Francis Group.
21. Secer, Z. Celikoz, N. Kocyigit, S. Secer, F. & Kayili, G. (2009). Social Skills and Problem Behaviour of Children with Different Cognitive Style Who Attend Preschool Education. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 1, 1554-1560.
22. Taylor, S. E., Sherman d., Kim H. S., jarcho, j., takagi, K., & dunagan, M. S. (2004). Culture and social support: who seeks it and hy? J ournal Of Personality and Social Psychology, 87(3), pp. 73-84.
23. Tiffany, L., Otero, M., Rochelle, B., Schatz, S., Anna, C., Merrill, B., & Scott, B. (2016). Social skills training for youth with Autism spectrum disorders: A follow-up. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 24, pp. 99–115.