The relationship between media literacy and social intelligence with the aggression of spectators in the Iranian Wrestling Premier League
Subject Areas : Sport psychologyAlireza zand 1 * , Golamreza Faraje 2 , Mohammad Ali Nia 3
1 - Department of Physical Education - College of Human Sciences. Islamic Azad University of shahre-ث-qodes - Tehran - Iran
2 - Department of Physical Education, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, shahr_e_Quds Branch.Tehran. Iran
3 - Department of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University of shahr-e-Qods, Tehran, Iran
Keywords: Aggression, Media literacy, Social intelligence, Spectators, Wrestling, ,
Abstract :
Objective: Sports provide opportunities to express feelings and emotions such as aggression, which can be influenced by media literacy and social intelligence. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between media literacy and social intelligence and the aggression of the spectators of the Iranian Premier League.
Methods: The present research was descriptive-correlational, based on the present tense, in terms of practical purpose, and in terms of collecting field information using a questionnaire. The statistical population of all the spectators of the Iranian Premier League in 1402, which can be counted. According to Morgan's table, the number of statistical sample is 345 people from among the statistical population who are randomly selected from available types. In this study, three philosophical media literacy questionnaires (2013), Krohn's social intelligence questionnaire (2009) and Hennessy and Schwartz's aggression questionnaire (2007) were used. Regarding the collection of data, after the approval of the research title and the proposal related to the research and confirmation of the validity and reliability of the questionnaires, a letter of introduction was obtained from the Islamic Azad University, Quds branch, for the wrestling federation to make the necessary arrangements for the distribution of the questionnaires. Then the questionnaires were distributed and collected by the researcher among the audience. Descriptive statistics were used to classify the raw scores, design a frequency distribution table, and calculate dispersion indices such as mean, standard deviation, and frequency.
Results:The results of Pearson correlation and linear regression showed that there is a negative and significant relationship between media literacy and social intelligence with aggression. There is and media literacy and social intelligence have the ability to predict aggression.
Conclusions: Based on the findings of the research, it is suggested that the managers of wrestling sports venues pay more attention to media .literacy and social intelligence in order to reduce the aggression of the spectators and increase the security of wrestling matches
رحمتی، محمدمهدی. (1388). جامعه شناسی خشونت ورزشی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی نیمروزی،
محمد امین، رضایی، علی محمد(1398). مقایسه هوش اجتماعی و هویت جنسی، پرخاشگری و گرایش به اعتیاد در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین ویدئویی GTA و نوجوانان عادی: مطالعه مقطعی. پژوهش در علوم توانبخشی، 15 – 5) ،( 293 - 287 .
حسینی پاکدهی، علیرضا؛ شبیری، حسنیه السادات( 1396)"آموزش سواد رسانه ای در فضای مجازی" )مقایسه وب سایت مدیا اسمارتس کانادا و وب سایت سواد رسانه ای ایران(،فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، سال سوم، شماره 76
ارتقای در "تفکر و سواد رسانه ای" نقش کتاب درسی" ولیزاده ،کمال .جعفری ،علی .(1398)،" فصلنامه ارتباط پژوهش،شماره 4 (پیاپی100) ابعاد سوادرسانه ای دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسط شهر اردبیل ."
سبزی ،ندا .یوسفی ، فریده . (1393) . " بررسی علی هوش اجتماعی ، خود کار آمدی عاطفی در مهارت های ارتباطی " مجله روانشناسی .18 (70)
سعیدی، مرضیه؛ فرهادی، هادی ( 1399 )، پیش بینی پرخاشگری و اعتیاد به بازی های رایانه ای بر اساس سواد رسانه ای مادران در دانش آموزان دوره متوسطه اول. ششمین کنفرانس بینالمللی بازیهای رایانهای، فرصتها و چالشها، اصفهان
شجاعی، ثاراله؛ دهداری، طاهره؛ دوران، بهناز؛ اله نوری، کرامت؛ شجاعی، محمد( 1395 )، تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در 1401 بازی های رایانه ای خشن. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، 8 ،
جهانی، امیر؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه. ( 1401 ). رابطۀ سواد رسانهای و هوش اجتماعی کاربران شبكههای اجتماعی مجازی )مورد مطالعه: دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران(. فصلنامه عملی دین و ارتباطات،( 29 ، 1 ،).
دعا گویان، داوود؛ عبدالرحمانی، رضا؛ پرویزی، رضا(1399)، نقش رسانه ها در بروز پرخاشگری مسابقات ورزشی فوتبال. مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک، (2-1-65)
ایجی، الهام؛ سلیمانی، نادر(1396). پیش بینی سواد رسانه ای دانش آموزان بر اساس هوش اجتماعی و سرمایه اجتماعی آنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4 ، 37 - 25 .
شكاری، عباس؛و یزد خواستی، علی(1392 ) بررسی هوش اجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی پاییز و زمستان،
جمالی قره قشلاقی، الهه؛ عیسوی، محسن(1394).. بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بیندانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 1394. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد-
Castells, Manuel (2011), The rise of the network society: The information age:Economy, society, and culture (Vol. 1): John Wiley & Sons..
Friman, M., Nyberg, C., & Norlander, T. (2004). Threats and Aggression Directed at Soccer Referees: An Empirical
Lee, J.E., Wong, C. M. T., Daya, J. D., Maxwella, S. E., & Thorpe, P. (2000). Social and academic intelligences: a multitraitmultimethod study of their crystallized and fluid characteristics, Personality and Individual Differences, 29, 539 553.
Moorhouse, E., & Brooks, H. (2020). Critical media literacy approaches to violence prevention: A research note. Journal of Media Literacy Education, 12(1), 84 99
Maryam Heydarlou, Ida Rezaei, (2022) "Investigating the relationship between media literacy, cyberspace aggression and critical thinking among students of Nebriz University. Quarterly Journal of Curriculum and Learner-Centered Education, Volume 2, Number 4 (Persian).
Philosophi, . (2013) Investigating the relationship between media literacy and lifestyle (case study): adolescents aged 15 to 18
Tehran's sixth district high school. Master's thesis. Islamic Azad University, Tehran East Branch
Bickham, D. S., & Slaby, R. G. (2012). Effects of a media literacy program in the US on children's critical evaluation of unhealthy media messages about violence, smoking, and food. Journal of Children and Media, 6(2), 255-271.
Nagle, J. (2018). Twitter, cyber-violence, and the need for a critical social media literacy in teacher education: A review of the literature. Teaching and Teacher Education, 76, 86-94.
Lebed, F. (2022). “So-called Evil”: Aggression in Competitive Sports in the Mirror of Social Expectations. In Evil in the Modern World (pp. 147-160). Springer, Cham.
Loflin, D. C., & Barry, C. T. (2016). ‘You can't sit with us:’Gender and the differential roles of social intelligence and peer status in adolescent relational aggression. Personality and individual differences, 91, 22-26.
Smailova, D., Sarsekeyeva, Z., Kalimova, A., Kenenbaeva, M., & Aspanova, G. (2023). Means of media literacy development in the educational process of primary school children. Educational Media International, 60(1), 48-66.
Crowne, K. A. (2009). The relationships among social intelligence, emotional intelligence and cultural intelligence. Organization Management Journal, 6(3), 148-163.