The impact of environmental, technological and organizational factors on the intention to adopt artificial intelligence in the insurance industry
adalat safarkhanlu
1
(
)
Ruhollah Abdulzadeh
2
(
Instructor, Accounting Department, Aras Branch, Islamic Azad University, Hadishahr, Iran.
)
babak jarrahi
3
(
Full-time faculty member
)
hamed ezzati
4
(
Graduated with a Master's degree in Information Technology Management
)
Keywords: Environmental factors, technological factors, organizational factors, intention to adopt artificial intelligence, insurance companies located in East Azerbaijan province,
Abstract :
بذرکار، اردشیر و مرادزاد، مهرداد و شایگان، شادی(1402). تحلیل اثر عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر به کارگیری هوش مصنوعی در فرآیند جذب کارکنان، فصلنامه پژوهش های نوین در ارزیابی عملکرد، دوره: 2، شماره: 1
ترابی، مهسا،پشوتنی زاده، میترا، منصوری، علی(1400). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرمافزارهای کاربردی فهرستنویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 11(1)، 300-321.
ثریایی، عرفانه و مشکانی فراهانی، نوید و شعفی، فرهنگ(1399). بررسی بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی،کنفرانس بینالمللی عمران، معماری، توسعه و بازآفرینی زیرساختهای شهری در ایران،تهران
جندقیان، امین(1403). بکارگیری مدل پذیرش فناوری (TAM) در ترکیب با چارچوب فناوری-سازمان-محیط (TOE) در پذیرش هوش مصنوعی،اولین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات، مدیریت و کامپیوتر، ساری
زمان، زینب(1403). پذیرش فناوری و یادگیری الکترونیکی، دزفول، انتشارات اهوراقلم، چاپ اول
صفری، اشکان(1400).هوش مصنوعی و کاربرد آن در شبکههای انتقال شهرهای هوشمند، تهران، انتشارات عصر زندگی، چاپ اول.
ضرغامی، حمیدرضا(1394). کاربرد سیستمهای هوش مصنوعی در تصمیمگیریهای مدیریتی، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری.
فتحی، محمد رضا و صادقی، روژین(1400). اولویتبندی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بلاکچین در زنجیره تامین، دومین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، دامغان
کورئا، فرانسسکو(1400). هوش مصنوعی کاربردی: هوش مصنوعی تا کجا پیش میرود، مترجم: بیتا لطفی، ناشر: آذرگان، چاپ اول
لطفی، یوسف(1403). بررسی تاثیر عوامل تکنولوژی، سازمانی و محیطی بر قصد رفتاری برای سازگاری با هوش مصنوعی در صنعت بیمه شهر همدان (مورد مطالعه: شرکت های بیمه خصوصی). پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی گنجنامه، گروه مدیریت.
مالس زاک، ماریوس و پیوتر زاسکورسکی(1398). هوش مصنوعی در مدیریت سازمانهای مدرن، مترجم: محدثه ملائی، ناشر: هنر و علوم دانشگاهی، چاپ اول
میقانی، مریم(1397). پذیرش فنآوریهای نوین در موزه. انتشارات علوم و فنون رازی.
Badghish, S., & Soomro, Y. A. (2024). Artificial intelligence adoption by SMEs in Saudi Arabia: Factors affecting sustainable business performance. Sustainability, 16(5), 1864.
Broekhuizen, T., Dekker, H., de Faria, P., Firk, S., Nguyen, D. K., & Sofka, W. (2023). AI for managing open innovation: Opportunities, challenges, and a research agenda. Journal of Business Research, 167, 114196.
Corrocherc, N. (2012), Internet adoption in Italian banks: An empirical investigation Research Policy 35 533–544.
Dadayan, L. and Ferro, E. (2005). When technology meets the mind: A comparative study of the technology acceptance model. EGOV, 137-144
Eling, M., Nuessle, D., & Staubli, J. (2021). The impact of artificial intelligence along the insurance value chain and on the insurability of risks. Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, 47(1)
Eling, M., Nuessle, D., & Staubli, J. (2021). The impact of artificial intelligence along the insurance value chain and on the insurability of risks. Geneva Papers on Risk and Insurance: Issues and Practice, 47(1)
Fishbein, M., And Ajzen, I. (1980). Predicting And Understanding Consumer Behavior: Attitude Behavior Correspondence, In Ajzen, I., And Fishbein, M. (Eds) Under- standing Attitudes And Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs: Prentice Hall, Pp. 149172.
Gupta, S., Ghardallou, W., Pandey, D. K., & Sahu, G. P. (2022). Artificial intelligence adoption in the insurance industry: Evidence using the technology–organization–environment framework. Research in International Business and Finance, 63, 101757
Huang, X. (2018). Social Media Use by College Students and Teachers: An Application of UTAUT2. Dissertation in Walden University
Jöhnk, J., Weißert, M., & Wyrtki, K. (2021). Ready or not, AI comes—an interview study of organizational AI readiness factors. Business & information systems engineering, 63(1), 5–20.
Kelly. S, Kaye.S, Oviedo-Trespalacios, O,.(2023). What factors contribute to the acceptance of artificial intelligence?A systematic review, Telematics and Informatics, Volume 77.101925
Mariani, M. M., Machado, I., Magrelli, V., & Dwivedi, Y. K. (2023). Artificial intelligence in innovation research: A systematic review, conceptual framework, and future research directions. Technovation, 122, 102623.
Pan, Y., Froese, F., Liu, N., Hu, Y., & Ye, M. (2022). The adoption of artificial intelligence in employee recruitment: the influence of contextual factors. The international journal of human resource management, 33(6), 1125–1147.
Salamoura ,M (2010), Investigating the new product acceptance function in Greek enterprises (The quality-accessibility relationship), Managing Service Quality, Vol. 18 No. 5. Tornatzky, L., & Fleischer, M. (1990). The process of technology innovation. Lexington. Lexington Books.
Vaishnavi; Amritaa, K S; Achwani, Samay. (2018). A Study on Use of Artificial Intelligence in Human Resource Management, Gavesana Journal of Management; Hyderabad, Vol. 10, Iss. 2, 45-56.
Vaishnavi; Amritaa, K S; Achwani, Samay. (2018). A Study on Use of Artificial Intelligence in Human Resource Management, Gavesana Journal of Management; Hyderabad, Vol. 10, Iss. 2, 45-56.
Venkatesh, V. & Morris, M. G. & Davis, G. B & Davis, F. D (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward A Unified View. MIS Quarterly, September 27 ( 3), 425-478.
Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012), Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology, MIS Quarterly, 36(1), 157-178.
Wamba-Taguimdje, S.-L., Fosso Wamba, S., Kala Kamdjoug, J.R. and Tchatchouang Wanko, C.E. (2020), "Influence of artificial intelligence(AI) on firm performance: the business value of AI-based transformation projects", Business Process Management Journal, Vol. 26 No. 7, pp. 1893-1924
Zeng, H. (2020). Adaptability of artificial intelligence in human resources management in this era. International journal of science, 7(1), 271–276