بررسی مدل ها و ارائه مدل مناسب سیاستگذاری اخلاقی درسازمان های ورزشی ایران
Subject Areas : Public Policy In AdministrationMeysam Eyvazi 1 , Alireza Amirkabiri 2 , Faride Haghshenas kashani 3 , Mohammad Reza Rabiee Mandjin 4
1 - Department of Public Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Public Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Department of Public Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Department of Public Administration, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: policy making, Ethics, sports,
Abstract :
Ethics in sports is one of the most important issues. In terms of the impact of sports on society and its impact on society, the need to pay attention to ethics and ethical policy in sports is very important. In the present study, first the policy models are examined and then 19 sports managers and professors (Consisting of PhD professors, world and Asian champions, national team coaches, top-level sports directors and sports book authors) who have been interviewed as an expert group. Selected, information gathered through interviews Then, coding and analysis were performed and using the content analysis method, the model was presented and finally, using a questionnaire with a probable sample of 385 people, using both SPSS and SmartPLS software, the presented model was tested. Findings show that, in the form of ethical policy-making in sports, formulation of policy strategies with a value of 0.738, targeted interactions with a value of 0.734, ethnic diversity and synergistic potentials with a value of 0.707, knowledge mobilization And information with a value of 0.707, content of ethical policy with a value of 0.706, sports ethical applied centers with a value of 0.688, are effective and play an important role, respectively.
_||_
ارائه مدل مناسب سیاستگذاری اخلاقی درسازمان های ورزشی ایران
چکیده
در پژوهش حاضر ابتدا به بررسی مدلهای سیاستگذاری پرداخته شده سپس با استفاده از روش تحقیق کیفی و جمع آوری داده 19نفرازمدیران واساتیدخبرۀ ورزشی (متشکل از اساتید در سطح دکترا ،قهرمانان جهان و آسیایی،مربیان تیم های ملی،مدیران ورزشی در سطح عالی و افراد صاحب تالیف کتب ورزشی) مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته.انتخاب شده اند،اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با استفاده از روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل ارئه شده را مورد آزمون قرار گرفته. یافته های پژوهش نشان از این دارد که، مدل مناسب سیاستگذاری اخلاقی درسازمان های ورزشی ایران متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیت های سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته همچنین در بخش آزمون مدل مقادیر2Rمعناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل كلي821841090357/0 شده است كه نشان ازبرازش كلي قوي مدل پژوهش دارد.
واژگان کلیدی: اخلاق، ورزش، سیاستگذاری،سازمانهای ورزشی،تحلیل تم
مقدمه
ورزش به عنوان فرآیندی اخلاقی در نظر گرفته می شود که نقش موثری در رشد و تعالی افراد دارد ورزش قابلیت این را دارد که در بیشتر مقوله های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش کند و به راستی در جهان امروز کمتر پدیده را می توان یافت که از چنین ویژگی و قابلیت برخوردار باشد (قمی،1387 :109). همانطور که مشخص هست ورزش از شماره پديدهاي است كه غالب مردم به آن گرايش دارند. چه خود در ميدانهاي ورزشي به صورت حرفها ي يا آماتور باشند و چه تماشاگر لحظه هاي ناب آن در ميدانهاي ورزشي محلي، ملي يا بين المللي. با افزايش محبوبيت ورزش در جامعه، اخلاق ورزشی هم توجه بيشتري پیدا می کند و به افزايش اين محبوبيت كمك ميكنند (سلطانی و حسینی،201:2013). ازسویی دیگر، در عصر كنوني رعايت نشدن برخي معيارهاي اخلاقي، نگراني های زيادي را در جامعه به وجود آورده است (نقوی و همکاران،28:2018) که اهمیت توجه به اخلاق ورزشی را دو چندان می کند. همچنین عوامل سازمانی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی و اخلاقی، عوامل فنی و دانشی، عوامل اجتماعی، قوانین ورزشی و عوامل درونی در رفتارهاي اجتماعی ورزشکاران ایران نقش قابل توجهی دارند (نوربخش و رشیدی،1393: 363). درباره اخلاق علوم گوناگونی پدید آمده است که هر کدام به جنبه خاصی درباره آن میپردازد، مثل علم اخلاق، اخلاق وصفی، فلسفه اخلاق و.. فلسفه اخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق میپرداز رفتار اخلاقی نقش مؤثری در برقراری روابط فردی، گروهی و اجتماعی دارد و در سالهای اخیر، در کنار ارتقای مهارتهای جسمانی در ابعاد مختلف ورزش به ویژه در ورزش قهرمانی، رفتار اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است.پیدایش ﺣﺮﻓﻪ در اﻗﺘﺼﺎد ﻧﺎﺷﯽ از تقسیم ﮐﺎر در زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺷﺪن اﻣﻮر در ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ،ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن، رﺷﺪ روزاﻓﺰون داﻧﺶ و ﻓﻨﺎوري و پیچیده ﺗﺮ ﺷﺪن رواﺑﻂ و ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎ را در ﭘﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺷﺎﻏﻼن ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎ روزﺑﻪ روز ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ ﺗﺮی در ﺑﻬﺒﻮد رﻓﺎه ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ادای ﻣﺴﺌﻮلیت ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ کیفیت اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت، اﻋﺘﺒﺎر و اﻋﺘﻤﺎد ایجادﺷﺪه ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺪاوم حیات ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎ و اﺷﺘﻐﺎل اﻋﻀﺎی آن در ﻃﻮل تاریخ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪ بیانی دیگر مقبولیت ﺟﺎﻣﻌﻪ سرمایه اﺻﻠﯽ و ﺳﺒﺐ اﺳﺘﻤﺮار ﻫﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺪاوم ﮐﺎر و ﺣﻔﻆ این ﺳﺮﻣﺎیه از ﺿﺮورت و اهمیت ویژه ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. مقبولیت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﺴﺐ رضایت ﺟﺎﻣﻌﻪ وﻗﺘﯽ میسر اﺳﺖ ﮐﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت، از اﺻﻮل و ﺿﻮاﺑﻂ دقیق پیروی نمایند. ﻧﻈﺎم ﻫﺮ ﺣﺮﻓﻪ ترکیبی از قوانین، ﻣﻘﺮرات و اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ ای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ آن ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ. ﺿﻮاﺑﻂ رﻓﺘﺎری و اﺧﻼﻗﯽ ﻫﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﻣﻬﻢ ترین ﺧﻂ ﻣﺸﯽ آن را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻣﻮاردي ﭼﻮن ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺻﻠﯽ ﺣﺮﻓﻪ، رواﺑﻂ اﻋﻀﺎء ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ، رواﺑﻂ اﻋﻀﺎء ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ را درﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي داﻧﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ روﺷﻤﻨﺪ رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ و درﺳﺖ را در ﻫﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ و رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎي ﻋﻤﻠﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدي ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺪ و ﻣﺮز ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎ اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﺑﺴﯿﺎري از ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺻﻮل و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﮐﺎرﺑﺮدي ﺑﺮاي اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻤﻮده اﻧﺪ. ﻫﺪف اﺳﺎﺳﯽ از ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي رﻓﺘﺎري اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﺧﻼﻗﯽ در ﻗﺒﺎل ﺟﺎﻣﻌﻪ، دﯾﮕﺮان و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮد اگر ورزش را به عنوان يك پيشه و حرفه در نظر بگيريم اخلاق ورزشی گونه اي، اخلاق حرفه اي است. به تعبير ديگر همانطور كه ما در پزشكي، مهندسي، تجارت و اقتصاد نياز به پيروي از هنجارهايي داريم، ضرورت پيروي از هنجارها در اينجا هم حس ميشود(براتعلی، 1391: 8) ازسویی دیگر اطلاع از ارزشهاي اخلاقي ورزشی براي قهرمان ورزشي، علاوه بر رشد شخصيت قهرماني آنان، دانش آنها و در نتيجه نگرش آنها را در آينده به عنوان مربي يا مدير ورزشي در بخش علمی افزايش می یابد (جعفرلو و همکاران65،1396). همچنین ورزشکارن با داشتن باورها و ارزشهاي درست اخلاقي به اين باور می رسند كه رشد فكري و ورزشی ایشان مستلزم داشتن اخلاق در محيط ورزشی است (حکمت 78،1393).
سیاستگذاری اخلاقی
برای دست یابی به تعالی اخلاقی در ورزش نیازمند سیاستگذاری های متناسب در این عرصه مهم هستیم. سیاستگداری اخلاقی در ورزش یکی از مهمترین مسائل جلوه گردر ورزش کشورها می باشد. امروزه مبحث اخلاق درجوامع به اندازه ای مورد توجه قرارگرفته که سازمانها ونهادها سعی درپیگیری این مهم دارند . ازسوی دیگر باتوجه به اثرگذاری و اثرپذیری ورزش ازاخلاق جامعه زمینه سازایجادبسترسیاستگذاری های مرتبط درامراعتلای اخلاق ورزشی شده است.لذاتوجه به سیاستگذاری های اخلاقی مناسب درامرورزش ازدغدغه اندیشمندان و دستاندرکاران ورزش دربسیاری ازکشورها می باشد. سیاست ها اصولی هستندکه به تصمیم ها،اقدام هاوفعالیتهای سازمانهای عمومی جهت می دهندوآنهارادرراستای تحقق اهداف تنظیم می نمایند .آندرسون1نیز سیاست رامجموعه فعالیتهای هدف دار می داند که فردیاگروه یا افراد برای حل مشکل یامساله عمومی به عمل می آورند (الوانی و شریف زاده 86،1397). در حل هر مشکل بایستی اصولی رعایت شوند که که عبارتند از :تشخیص مسئله ، شناسایی راه حل ها ، انتخاب راه حل,به کارگیری راه حل ,پایش نتایج (دنس و روزنبرگ، 1394:365). سیاستگذاری نیز که در جهت حل مشکل انجام می شود ،بایستی همه اصول فوق را شامل شود لذا فرآیند سیاستگذاری شامل مراحلی است که برای نمونه از شناسایی و تعریف مساله ،هدف گذاری ،تولید اقدامات سیاسی ،تصمیم گیری سیاسی ،اجرای سیاست و ارزیابی سیاست تشکیل می شود. اما یک مدل کلان اخلاقی که اکثر سازو کار ها در آن دیده شده باشد وجود ندارد. سیاستگداری عمومی فرایندی پیوسته از درک مسئله ای است که نیازمند واکنش دولت به تدوین، اجرا و ارزشیابی سیاست های اتخاذ شده را می طلبد (کاشف 1397،87). سياستگذاری، جديد توسط لرنر و لاسول2 در 1951 مطرح گرديد..و سپس تحت عناوين ديگري همچون مطالعات سياستگذاری و يا تجزيه و تحليل سياست ارائه شد. از سویی دیگر توسعه خط مشی ها و قوانین مروج اخلاق و انجام مسئولیت های اجتماعی توسط سازمانها تا آنجا اهمیت یافت که برخی از آنها به عنوان انقلاب دوم مدیریتی یاد کردند در واقع انقلاب دوم مدیریتی سازمانها را از یک بعد اندیشی درون نگر و رفتار های خود خواهانه به سوی چند بعد اندیشیدن, بیرون نگری و رفتارهای دگر خواهانه سوق می دهد .انقلاب صنعتی قرن هجدهم که از آن به عنوان انقلاب مدیریتی اول نیز نام می برند کاملا اقتصادی گرا بوده و عوامل محیطی را تنها برای منفعت و بهره برداری اقتصادی جذب می کرد و بازده آن نیز چیزی جز ستاده های اقتصادی نبود در واقع انسان خود را در چهارچوب عوامل اقتصادی و مادی غرق کرده بود و جایی برای عوامل اخلاقی و نیز معنوی باقی نگذاشته بود(گیوریان و ربیعی,1394: 50) بسیاری از تحلیل گران علوم خط مشی گذاری معتقدند، شناخت فرایندهای خط مشی گذاری بنیادهای معرفتی و نظری حاکم بر این عرصه، ابزارها، تاکتیک ها و روش ها، به پژوهشگران کمک می کند تا به گفته دیوید ایستون1به «جعبه سیاه سیاستگذاری ها» دست یابند. در این میان شیوه بیان و گفتمان موجود در خط مشی ها، که در هر فعالیت خط مشی گذاری وجود دارد، راهنمای خوبی برای این شناخت نظام سیاستگذاری در ایران بنیادهای معرفتی و نظری خاصی دارد. از این رو برای شناخت سیاستگذاری ، شناخت این بنیادها به همراه ادبیات روز علم سیاستگذاری می تواند با بررسی خط مشی ها فراهم آید که از یک سو به بهینه سازی فرایندهای سیاستگذاری آینده کمک شایانی می کند و از سوی دیگر ما را با نقاط قوت و ضعف و خلاهای موجود آشنا می سازد.
سیاستگذاری اخلاقی در ورزش ایران
نظام سیاستگذاري در ایران بنیادهاي معرفتی و نظري خاصی دارد که به وجودآورندة ابزارها و فنون متناسب با خود هستند؛ ازاینرو، براي شناخت سیاست و سیاستگذاري، شناخت این بنیادها ازیکسو، به بهینه سازي فرایندهاي سیاستگذاري آینده کمک شایانی میکند و ازسويدیگر، ما را با نقاطرقوت، نقاط ضعف موجود آشنا میکند(الوانی و شریف زاده،1383: 98) مارتین لوترکینگ میگوید: اگر میخواهید مردم را به حرکت درآورید ، حرکت باید به سوي چشم اندازي باشد که ازنظر آنها مثبت است، از ارزشهاي مهمی بهره گیرد، چیزي که آنها آرزویش را دارند به آنها
بدهد و نیز باید به روشی الزامی عرضه شود که آنها احساس کنند براي پیگیري آن اشتیاق دارند(طرح اجمالی سند جامع ورزش کشور،1381: 25) بیشتر دولت ها سیاستهاي ملی دارند و بسیاري از آنها بودجه هایی را به طرح هاي بین المللی اختصاص میدهند؛ ولی تعداد کمی از آنها چهارچوب سیاسی همنوایی را براي هدایت و مساعدت ورزش دارند(کیم ،272:2008). ورزش امري اجتماعی است؛ اما در تحلیل این پدیده برمبناي فرضیه ها و نظریه هاي علوم اجتماعی باید با احتیاط بیشتري نسبت به خیلی از امور اجتماعی دیگر برخورد کرد؛ زیرا، در تحلیل پدیدة ورزش باید برمبناي تحلیل پدیده هاي بین رشته اي عمل کنیم؛ چراکه، بدون شک، امروزه ورزش به طور ویژه با فرهنگ، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست و غیره پیوند یافته است؛ درحالیکه در تحلیل پدیده هاي اجتماعی میتوان همزمان با توجه به شرایط دیگر، از یک عامل یا شرایط )بسته به نوع پدیده(بهعنوان عامل اصلی یاد کرد. دیدگاه جامعه شناختی کارکردگرایی نیز معتقد است ورزش با تخلیۀ هیجانها، تنشها و انرژي پرخاشگري افراد و تأکید بر ارزشهاي مثبت اجتماعی در جامعه پذیري سیاسی نقش دارد و باعث تقویت وحدت ملی و ثبات و تعادل اجتماعی میشود. این دیدگاه اعتقاد دارد زمانی ثبات و تعادل اجتماعی حفظ میشود که ارزشها و محیط با هم سازگار باشند و آن نیز درصورتی است که ارزش هاي جامعه ازطریق روندي با کفایت جامعه پذیري، به خوبی به نسلهاي جدید منتقل شود(ملکوتیان،1388: 303).
مدلهای تصیمم گیری وسیاستگذاری اخلاقی ارئه شده
مدل نمای ساده ای از برخی جنبه های جهان واقعی ؛باز سازی و تلخیصی از واقعیت است که در برداشتن ویژگی های اصلی از واقعیت شناخت مارا تسهیل می کند(ذای3 ،2012). باتوجه به ویژگی های مطرح شده از سوی دای که یکی از صاحب نطران عرصه سیاستگذاری می باشد، باید برسی کرد که کدام یک از مدلهای مطرح شده در در ادبیات این ویژگی را دارا هستدند و تلاش شده نواقص آن برطرف شود. در ادامه مراحلی که هر محقق برای چرخه سیاست گذاری ارئه کرده اند به صورت خلاصه ارئه خواهد شد. لاسو (1971) اولین فردی بود که مدلی را جهت سیاستگذاری شامل هفت مرحله ارئه نمود : هوشمندی ,طرح مسئله,تعین دستور کار (تعریف مسئله), فراخوان راحل , اجراع خاتمه , ارزیابی . در ادامه هنری و همکاران (1976) مدلی مشابه را برای تحلیل برنامه های کشوری و محلی ارئه کرده و اذعان می دارند که این فرایند برخی از مراحل مدل فوق را بیشتر می کند مراحل پیشنهادی به این صورت است : تشخیص مسئله , تعین اهداف مرتبط, انتخاب معیار های ارزیابی , تعین گروه مشتری , تعین گزینه ها , تخصیص هزینه ای هر گزینه , تعین اثربخشی هر گزینه, ارائه یافته ها . در سال 1979 مک رای4و ویلدا اظهار می دارند هر تحلیلی در خصوص انتخاب سیاست مجوعه ای از عناصر را در برمیگیرد که که عبارتند از تشخیص مسئله؛ تعیین شاخص ها یی برای انتخاب از میان سیاست ها ؛ تولید گزینه های مختلف ؛ انتخاب مسیر اقدام ؛ ارزیابی سیاست پس از اجرا . در سال 1985 بوکهولز5 نیز در کتاب خود چرخه سیاست را شامل شش مرحله کامل و جامع زیر دانسته است : بروز مشکل ؛ احساس و درک مشکل ؛یافتن راه حل هایی برای مشکل ؛ و شکل گیری سیاست ؛ تصویب و تایید سیاست؛ اجرا و کاربرد سیاست(بوکهولز ،1985: 112). در ادامه کوید6 (1989) چرخه سیاستگذاری را شامل این مراحل می داند : فرموله بندی مسئله (تعریف)؛ جستو جو برای یافتن گزینه ها ؛ پیش بینی محیط آینده؛ مدل سازی تاثیرات گزینه ها؛ ارزیابی مقایسه و درجه بندی گزینه ها. در ادامه جک بارکنبوس7 در سال 1998 مقاله ای را در خصوص سیاستگذاری منتشر کرد که شامل پنج مرحله به شرح زیر می باشد : تنظیم جلسه (تعریف مسئله)؛ شکل گیری سیاست ؛ اجرای سیاست ؛ ارزیابی سیاست؛ بازخورد ( به سه مرحله اول بازخورد نتایج صورت می گیرد) پاردون8 و همکاران (2001) نیز در مقاله خود چرخه سیاست گذاری را دارای شش مرحله تعیین مسئله؛ تعیین معیارها؛ شناسایی گزینه ها؛ ارزیابی و انتخاب ؛ ارزیابی فرایند و ارزیابی پیامد ها تعریف کرده است در این مدل هر سه نوع ارزیابی پیشین،حین اجرا و پسین مورد توجه قرار گرفته است.موضوعی که در مدلها تا این زمان مغفول مانده بود ، شکل گیری دیدگاهای مجریان و ذینفعان بود که فارهرنکورگ9در سال 2002 با در نظر گرفتن آن بعنوان یکی از مراحل سیاست گذاری ، هشت مرحله را بعنوان چرخه سیاست گذاری معرفی کرد : طرح ریزی و احصا مسائل ؛ شناسایی گزینه ها ؛ ارزیابی و انتخاب ؛ شکل گیری دیدگاه ها ؛ اجرا سیاست ها ؛پایش ؛ ارزیابی حین اجرا؛ ارزیابی پسین؛ مدل فوق تقریبا کاملترین مدل محسوب می شود تا این که مرحله مهم دیگری در دولت ایرلند شمالی انجام شد در سال 2005 هیل سعی می کند مدلی نسبتا جامع ارائه دهد که از مراحل ذیل تشکیل شده است : بیان مسئله ؛ شناسایی گزینه ها ؛ کمی سازی گزینه ؛ بکار گیری ابزار های تصمیم سازی ؛ انتخاب راهکارها مناسب ؛ اجرای راهکار منتخب. لین10 و همکاران (2010) مدلی جهت سیاست گذاری پیشنهاد دادند که موضوعات جدیدی تحت عنوان تشکیل یک کمیته خبرگی را در آن مطرح می کرد مدل آنها دارای چهار مرحله به ترتیب زیر می باشد: تشکیل کمیته خبرگی ؛تعیین معیار ها ؛ ساخت یک فرمت سلسله مراتبی (سطح اول اهداف کلان، سطح دوم اهداف جزئی و سطح سوم گزینه ها )؛ مقایسات جفتی تشکیل کمیته خبرگی موضوع مهمی است که موجب می شود خبرگان دولت با مشورت و تجربه ای دارند به حل یک مسئله اقدام کنند . ضعفی که مدل آنها دارند این است که تنها تدوین سیاست را مورد توجه قرار داده و از سه مرحله تعیین مسئله ، اجرای سیاست و ارزیابی پسین غفلت شده است و لذا مدل کاملی جهت سیاست گذاری نیست. قوی فکر11و همکاران(2011) نیز چرخه ای جهت سیاست گذاری و تحلیل سیاست شامل پنج مرحله پیشنهاد دادند که در همه آنها باید چشم انداز , ماموریت ، اهداف کلی ؛ اهداف جزئی ، ارزش ها مورد توجه قرار گیرد مورد توجه قرار گیرند این پنج مرحله شامل موارد زیر می باشد : تشخیص مسئله ؛ تنظیم راه حل ؛ اجرا؛ پایش و ارزیابی ؛ توجه به چشم انداز و اهداف و ارزشها در تمام مراحل سیاست گذاری امری مهم است که قوی فکر در مدل خود مورد توجه قرار داده است در سال بریگمن12 و همکاران (2012) نیز در جهت سیاست گزاری مدلی در این جهت صورت پیشنهاد کردند که شامل هشت مرحله می باشد : تعریف مسئله؛ تحلیل اهداف سیاست ؛ توسعه ابزارهای سیاست ؛ (برای حل مسئله و دستیابی به اهداف سیاست) ؛ مشورت؛ توافق؛ تصمیم؛ اجرا؛ ارزیابی درسال اهرنز 13 (2013) فرایند سیاستگذاری چین را دارای هفت مرحله اصلی برشمرد : ایده های سیاستی ( که از سوی وزرا، بدنه مرکزی دولت و یاکنگره مردمی دریافته می شد)؛دریافت حمایت از دولت ، تهیه پیش نویس اولیه، تنطیم جلسه ؛ پیشنهادات اصلاحی ؛ تایید؛ اجرا؛ این مدل از ارزیابی های پیشین , حین اجرا و پسین کرفت و فورلانگ14 مدلی (2014) را برای سیاستگذاری پیشنهاد دادند که از پنج مرحله تشکیل شده است : تعریف و تحلیل مسئله ؛ تولید گزینه های مرتبط با سیاست توسعه معیار های ارزیابی سیاست ؛ ارزیابی راحل های ؛ انتخاب سیاست ارجح.در نهایت در سال 2015 فریس در مقاله ای فرایند سیاستگذاری را دارای پنج مرحله معرفی می کند شکل گیری مسئله ؛ شناسایی گزینه های سیاست؛ سیاست گذاری برمبنای شواهد؛ افزایش قابلیت ها ؛ پایش و ارزیابی. در مدل سیاستگذاری اخلاقی ورزش کانادا (2018) رویکرد هاي هماهنگ(شرکای دولت،افزایش فرصتها برای شرکای کلیدی برای هماهنگی) تعهد و ظرفیتسازی(افزایش تعهد و ظرفیت میان شرکای کلیدی) بسیج دانش (شوراهای تحقیقاتی دانشگاهها ,دولتها، شرکای بینالمللی) و نهایتا در مدلهای ذیل در جدول از نطر مراحل مختلفی که هریک دارا هستند مورد بررسی قرار گرفته اند مدل سیاستگذاری کمیته اخلاق انجمن ورزشی انگلیس(2019) به شکل گیری مسئله ؛ شناسایی گزینه های سیاست؛ سیاست گذاری برمبنای شواهد؛ افزایش قابلیت ها ؛ پایش و ارزیابی، یرسی پیامدهای عدم پذیرش، طرح ریزی مجدد (آزیتو و همکاران ،2019).
مدل | مراحل پیشنهادی |
لاسو (1971) | هوشمندی ,طرح مسئله,تعین دستور کار (تعریف مسئله), فراخوان راحل , اجراع خاتمه , ارزیابی |
هنری و همکاران (1976) | تشخیص مسئله , تعین اهداف مرتبط, انتخاب معیار های ارزیابی , تعین گروه مشتری , تعین گزینه ها , تخصیص هزینه ای هر گزینه , تعین اثربخشی هر گزینه, ارائه یافته ها |
مک رای و ویلدا | تشخیص مسئله؛ تعیین شاخص ها یی برای انتخاب از میان سیاست ها ؛ تولید گزینه های مختلف ؛ انتخاب مسیر اقدام ؛ ارزیابی سیاست پس از اجرا |
بوکهولز(1985) | بروز مشکل ؛ احساس و درک مشکل ؛یافتن راه حل هایی برای مشکل ؛ و شکل گیری سیاست ؛ تصویب و تایید سیاست؛ اجرا و کاربرد سیاست |
کوید (1989) | فرموله بندی مسئله (تعریف)؛ جستو جو برای یافتن گزینه ها ؛ پیش بینی محیط آینده؛ مدل سازی تاثیرات گزینه ها؛ ارزیابی مقایسه و درجه بندی گزینه ها |
جک بارکنبوس (1998) | تنظیم جلسه (تعریف مسئله)؛ شکل گیری سیاست ؛ اجرای سیاست ؛ ارزیابی سیاست؛ بازخورد |
پاردون و همکاران (2001) | تعیین معیارها؛ شناسایی گزینه ها؛ ارزیابی و انتخاب ؛ ارزیابی فرایند و ارزیابی پیامد ها |
فارهرنکورگ(2002) | طرح ریزی و احصا مسائل ؛ شناسایی گزینه ها ؛ ارزیابی و انتخاب ؛ شکل گیری دیدگاه ها ؛ اجرا سیاست ها ؛پایش ؛ ارزیابی حین اجرا؛ ارزیابی پسین |
هیل(2005) | بیان مسئله ؛ شناسایی گزینه ها ؛ کمی سازی گزینه ؛ بکار گیری ابزار های تصمیم سازی ؛ انتخاب راهکارها مناسب ؛ اجرای راهکار منتخب |
لین و همکاران(2010) | تشکیل کمیته خبرگی ؛تعیین معیار ها ؛ ساخت یک فرمت سلسله مراتبی، مقایسات جفتی |
قوی فکر | تشخیص مسئله ؛ تنظیم راه حل ؛ اجرا؛ پایش و ارزیابی ؛ توجه به چشم انداز و اهداف و ارزشها |
بریگمن و همکاران(2012) | تعریف مسئله؛ تحلیل اهداف سیاست ؛ توسعه ابزارهای سیاست ؛ (برای حل مسئله و دستیابی به اهداف سیاست) ؛ مشورت؛ توافق؛ تصمیم؛ اجرا؛ ارزیابی |
اهرنز(2013) | ایده های سیاستی،دریافت حمایت از دولت ، تهیه پیش نویساولیه، تنطیم جلسه ؛ پیشنهادات اصلاحی ؛ تایید؛ اجرا؛ این مدل از ارزیابی های پیشین , حین اجرا و پسین |
کرفت و فورلانگ(2014) | تعریف و تحلیل مسئله ؛ تولید گزینه های مرتبط با سیاست توسعه معیار های ارزیابی سیاست ؛ ارزیابی راحل های ؛ انتخاب سیاست ارجح |
فریس(2015) | شکل گیری مسئله ؛ شناسایی گزینه های سیاست؛ سیاست گذاری برمبنای شواهد؛ افزایش قابلیت ها ؛ پایش و ارزیابی |
مدل سیاستگذاری اخلاقی ورزش کانادا (2018) | رویکرد هاي هماهنگ(شرکای دولت،افزایش فرصتها برای شرکای کلیدی برای هماهنگی) تعهد و ظرفیتسازی(افزایش تعهد و ظرفیت میان شرکای کلیدی) بسیج دانش (شوراهای تحقیقاتی دانشگاهها ,دولتها، شرکای بینالمللی) |
مدل سیاستگذاری کمیته اخلاق انجمن ورزشی انگلیس(2019) | شکل گیری مسئله ؛ شناسایی گزینه های سیاست؛ سیاست گذاری برمبنای شواهد؛ افزایش قابلیت ها ؛ پایش و ارزیابی، یرسی پیامدهای عدم پذیرش، طرح ریزی مجدد
|
روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش آمیخته اکتشافی است ابتدا داده های كیفی گردآوری شده، سپس با استفاده از رویکردهای تحلیلی که با سؤال تحقیق کیفی بهترین تناسب رادارند ازلحاظ کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار میگیرند، درنهایت بخش كمّی بر اساس یافته های کیفی طراحی میشود) کرسول و کالرک، 2011: 218). بدین منظور این مطالعه در دو فاز اصلی(بخش اول کیفی و بخش دوم کمّی)انجام شده است.برای اجرای اولین بخش این پژوهش از شیوه جمع آوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است در قسمت کتابخانه ای از مجلات، کتابها ، پایان نامه ها پوروتال های علمی بهره گرفته شده و به ایجاد پروتکل پیش از مصاحبه ها اقدام گردیده سپس در قسمت میدانی بخش کیفی از پرسشنامه نیمه ساختار یافته مددگرفته شده است در مصاحبه های بخش کیفی جامعه آماری متشکل از خبرگانی بود که در زمینه سیاستگذاری اخلاقی در ورزش تخصص علمی ،اجرایی،تجربی ویا هرسه را دارا بودند ازجمله( استادان دانشگاه که داراي كتاب یاپژوهش درزمینه اخلاق ورزشی بودند،مدیران سازمانهاي مرتبط باورزش و همچنین مربیان ورزشی) که به شکل هدفمندانتخاب شدندوبه طورکلی درجریان موضوع مصاحبه قرارگرفتندوسپس به بیان آرا ودیدگاه های خود دربارۀ سؤالات مصاحبه پرداختند. مصاحبه، به طورنیمه ساختار یافته، با 19 نفرکه تمایل به همکاری داشتندانجام گرفت. نمونه گیری تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. و با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته همانطور که در شکل 1 مشاهده می شود، سپس با استفاده از روش تحلیل مضون، سعی به ارئه مدل شده ودر گام بعدی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با تعداد24 سوال و بر اساس طیف لیکرت اقدام به جمع آوری داده از جامعه 385 نفری متشکل از(مدیران ورزشی،اساتید دانشگاهی ،دانشجویان تربیت بدنی و ورزشکاران) با استفاده ازدو نرم افزارspssوSmartPLSمدل ارئه شده مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها
هدف عنوان ماهیت اطلاعات موجود در را مصاحبه تعیین می کنند که کدام روش برای تحلیل مناسب تر است . در این پژوهش روش اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته است باتوجه به هدف این پژوهش و ماهیت داده های بدست آمده از مصاحبه می توان بیان نمود که تحلیل مصاحبه بخشی از تئوری سازی قرار می گیرد. چراکه در پایان به یکسری دسته های مفهومی و مقوله ها دست می یابیم.در این پژوهش از روش تماتیک یا تحلیل مضون بهره جسته شده ابتدا مصاحبه به صورت متن کتبی در آمده و بعد از بررسی های آنها باتوجه به نکات کلیدی ،کد گذاری انجام شده است؛ طبقات مشابه در دسته های انتزاعی به نام مفاهیم و مفاهیم مشابه در دسته های مقوله ای مشابه، تم ها را تشکیل داده اند . در ابتدای به یافته های حاصل از مصاحبه خبره گان در قالب دو تم و تعداد9 مقوله و 24 مفهوم می پردازیم.
تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش
محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در یک سیاست گذاری به آنچه که در رون مایه و ذات درونی سیاستگذاری را از لحاظ محتوا و جوهره سیاستگذاری دارد را شامل می شود البته این تم توسط مقوله های متعددی تشکیل شده که در نهایت اولین تم را تشکیل می دهد. محقق پس از انجام مصاحبه ها به 271 کد در رابطه ها با مصاحبه ها دست یافته که در 4 دسته مقوله و در 13 دسته مفهومی همانطور که درجدول 1 نشان داده شده طبقه بندی شده است.
تم شکل فعالیت های سیاستگذاری اخلاقی در ورزش در سازمانهای ورزشی ایران
شکل فعالیت های سیاستگذاری اخلاقی در ورزش در یک سیاستگذاری به آنچه که شیوه دست یابی به محتوای سیاستگذاری و رویکردهای دست یابی به این اهداف غایی دارد را شامل می شود البته این تم توسط مقوله های متعددی تشکیل شده، که در نهایت دومین تم را تشکیل داده. محقق پس از انجام مصاحبه ها به 230 کد در رابطه ها با مصاحبه ها دست یافته که در 5 دسته مقوله در 11 دسته مفهومی، همانطور که درجدول 1 نشان داده شده طبقه بندی شده است.
جدول1.دسته های تشکیل دهنده مقوله ها و تم ها
تم | مقوله ها | مفاهیم |
تم محتوایی خط مشی گذاری اخلاقی در وزارت ورزش وجوانان ایران |
فلسفه اخلاق | تاکید برفلسفه اخلاق در خط مشی گذاری |
فلسفه اخلاق درورزش | ||
تاکید بر اساس روانشناختی در خط مشی گذاری | استفاده از شیوه های روانشناسی در رصد وحل مسائل | |
استاندارد سازی چهارچوب روانشناختی اخلاقی | ||
تکیه بر توانایی مربیان | ||
گزینش مدیران اخلاقی | ||
فعل و انفعالات اجتماعی و محیطی | تاثیر متقابل جامعه و اخلاق ورزشی بر همدیگر | |
محیط | ||
تاکید بر فرهنگ ایرانی اسلامی | دین | |
فرهنگ | ||
منش پهلوانی | ||
الگوهای اخلاقی | ||
تم فرم فعالیت های خط مشی گذاری اخلاقی در وزارت ورزش وجوانان ایران |
بسیج دانش و اطلاعات
| مطالعه تحقیقات در جهان |
مشارکت با دانشگاه ها | ||
مشارکت با تدوین کنندگان منشور های اخلاقی | ||
تعاملات هدفمند
| تعامل با ذینفعان | |
تعامل با مدارس ،آموزش پروش و محیط های آموزشی ورزشی | ||
تدوین استراتژی های خط مشی گذاری | برنامه ریزی کوتاه مدت،میان مدت وبلند مدت | |
انتخاب گزینه های اخلاقی | ||
کانون های کاربردی اخلاق ورزشی | تاکید بر مشاوران اخلاقی | |
بهره گیری از پیشکسوتان | ||
تنوع قومیتی و پتانسیل های هم افزا | تاکید بر اشتراکات | |
اقوام |
شکل1. خروجی مکس کیودا
مدل ارئه شده مورد آزمون قرارگرفته بطوریکه تعداد حجم نمونه 385 نفر بود، ابتدا در نرم افزار Spss تحلیل شده وبه دلیل نرمال نبودن داده ها از خروجی آن در نرم افزار SmartPLS بهره گرفته شده. سپس در نرم افزار SmartPLS به مدلسازی پرداخت شد. مدل در محیط نرم افزار SmartPLSطراحی شده؛با برشی طرح های مختلف تلاش گردید تا تیپولوژی از محیط ایجاد شود که سازه ها بتوانند بیشترین مقادیر از 2R تبیین کنند. ارزیابی معنا داری پارامترهای PLS در نرم افزار SmartPLS مدل در حالت معنا داری مقادیر(T-Value)مورد برسی قرارمی گیرد. همانطور که در شکل3 مشاهده می شود مقدار t آماری برای مسیر های مورد نظر خارج بازه-1.96و 1.96 د.سپس" مدل درحالت استاندارد (تحلیل مسیر)" اجراشد. همانطوردرشکل4 نشان می دهدمتغیرهای شناسایی شده دارای مقادیر2Rمعناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است. برازش مدل كلي821841090357/0 شده است كه نشان ازبرازش كلي قوي مدل پژوهش دارد. وبه دلیل نرمال نبودن داده هاازشاخصKMO و آزمون بارتلتز برای کفایت حجم نمونه استفاده کردیم چون شاخص KMOاز0.7 بیشتربوده ودرآزمون بارتلتز( Bartlett's Test) هم مقدارسیگ (Sig) از 0.05 کمتربدست آمده بنابراین کفایت حجم نمونه رابرای معادلات ساختاری را تائید میکند.
شکل2. مدل سیاست گذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران ورزشی ایران
|
|
شکل 3.مدل در حالت معنا داری مقادیر(T-Value)
|
شکل 4.مدل در حالت استاندارد(تحلیل مسیر)
بحث ونتيجه گيري:
از سویی دیگر می بینیم که جان و گریچ(2007) در مدل سیاستگذاری اخلاقی خود به شناسایی گزینه های اخلاقی و ارزیابی پیشین این گزینه ها تاکید می کند همچنین لین(2010) در پژوهشی توجه به ذینفعان را مورد تاکید قرار داده و سیاستگذاران در عرصه ورزش را به مذاکره با ذینفعان در سطح اجتماعی وسازمانی فرا می خواند ،این پژوهش با تحقیق ما درقسمت مقوله تعاملات هدفمند هم سویی دارد بطوریکه مشاهده می کنیم دراین مقوله زیرمجموعه مفهومی با عنوان تعامل با ذینفعان داریم در پژوهشی دیگر نیز قوی فکر(2011) معتقد است بایستی به اجرای سیاستگذاری اخلاقی توجه شود دراین پژوهش نیز با تم شکل سیاستگذاری اخلاقی در ورزش سازمان های ورزشی ایران که بر نحوه اجرای سیاستگذاری اخلاقی اشاره دارد هم سویی دارد درپژوهشی مرکزمطالعات سیاستگذاری ورزش کانادا (2014) نیز بر تعهد و ظرفیتسازی که شامل افزایش تعهد و ظرفیت میان شرکای کلیدی برای دستیابی به ورزش اخلاقی کانادایی ها و بالابردن تعهد آگاهانه برای حفظ دست آوردهای اخلاقی و سوم بسیج دانش که شامل شوراهای تحقیقاتی دانشگاهها،دولتها، شرکای بینالمللی استاشاره دارد در این پژوهش نیز می بینیم با مقوله های تحقیق حضار همسویی دارد بطوری که مشاهده می شود درمقوله تعاملات هدفمند و مقوله بسیج دانش و اطلاعات به دسته های مفهومی مطالعه تحقیقات در جهان ،مشارکت با دانشگاه هاو مشارکت با تدوین کنندگان منشور های اشاره شده است. فریس(2015) نیز در پژوهش خود به شکل اجرای سیاستگذاری اخلاقی توجه کرده و معتقد است بایستی با پایش و ارزیابی چه در مرحله اجرا و پسا اجرا همرا باشد نکته ای که در این پژوهش دیده مشاهده می شود و می تواند مورد مقایسه قرارگیرد مرحله ذکر شده تحت عنوان پایش و ارزیابی چه در مرحله اجرا و پسا اجرا در تحقیق حاضر لحاظ نشده و جای دارد که به این مبحث نیز توجه شود افزون و عسگرپور(2018) در پژوهش خود با اشاره به محتوای سیاستگذاری اخلاقی چنین بیان می کنند طیف وسیعی از اخلاقیات در گذر زمان میتواند در یک ورزشکار متجلی گردد که بنابر نسبی و یا مطلق بودن شاخصهای اخلاقی و عرفی وجود و یا عدم وجود آن را در گذر زمان و مکان میتوان بررسی کرد(افروز وهمکاران 67،1398) این پژوهش نیز درتم محتوای سیاستگذاری اخلاقی و اللخصوص دو مقوله تاکید بر اساس روانشناختی در خط مشی گذاری و فعل و انفعالات اجتماعی و محیطی همسویی دارد . ونیز در پژوهش دیگر صفری دولو و فهیم دوین (2019) چنین نتیجه گرفت که ارزش های اخلاقی در ورزش دانشگاهی را از طریق راهبردهای آموزشی، ورزشی، پژوهشی، اطلاع رسانی توسعه داد و منتظر رشد ارزش ها و اخلاقیات در ورزش بود که (دلو و همکاران 87،1398) این نتیجه گیری ایشان با پژوهش ما در بخش محتوای سیاستگذاری همخوانی دارد. .قربانی و امیری مقدم (2020)چنین یافته های خود را مطرح میکنند که جایگاه منش و رفتار ورزشکاران و تمامی افراد برجسته در ورزش کشور، در نتیجه برخورداری از یک تصور و مجموعه- ای توسعه یافته از ارزشهای اخلاقی و ترویج و پرورش آن نقش مهمی خواهد داشت(قربانی و امیری مقدم 167،1398) در تحقیق حاضر هم مشاهده می کنیم که در مقوله تاکید بر فرهنگ ایرانی اسلامی با دسته های مفهومی دین،فرهنگ، منش پهلوانی و الگوهای اخلاقی اشاره شده همچنین اشنایدر (2020) در تحقیق خود به یافته های همسوی خود درراستای لزوم توجه به اخلاق در ورزش اشاره می کند و عنوان میدارد که توجه به اخلاق سبب ارتقاع واکنش های رفتاری مثبت در میان افراد می شود همچنین بر لزوم سیاستگذاری اخلاقی اشاره می دارد (اشنایدر146،2020). در تحقیقی دیگر برونو(2020) به یافته های همسو دست یافته بطوری که بر نقش آموزش اخلاقی در ورزش توجه می کند و بیان میدارد مدارس و معلمین ورزشی می توانند نقش موثری در این راستا ایفا کنند(برونر 236،2020) درتحقیق حاضر هم مشاهده می کنیم که در دسته مفهومی تعامل با مدارس ،آموزش پروش و محیط های آموزشی ورزشی شاره شده . یافته های این تحقیق میتواند مورد استفاده نهادهای سیاستگذار و همچنین سازمان- های اجرایی ورزش کشور قرار گیرد. به نظر می رسد در سیاستگذاری های اخلاقی توجه به محتوای خود سیاستگذاری از لحاظ اخلاقی بودن ماهیت سیاستگذاری اهمیت دارد.
منابع
1- قمی ، محسن.(1387). اخلاق حرفه ای مدیران، تهران، نشربین الملل، چاپ شانزدهم
2- - سلطان حسینی ، محمد و همکاران(1392)، استفاده از روش تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) در اولویت بندی موانع توسعه اخلاق حرفه ای در رسانه های ورزشی،سال پنجم،شماره سوم.
3- نقوی ، محبوبه وهمکاران(1399)، شناسایی و مدل سازی عوامل شکل دهنده رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه ای ایران،مجله مدیریت ورزشی ،سال دوازدهم شماره یکم.
4- نوربخش ، پریوش وهمکاران(1393)، رابطه علی بین منبع کنترل و اخلاق سازمانی با رضایت شغلی: ارائه الگویی برای محل کار، مجله مدیریت ورزشی ،سال ششم،شماره سوم.
5- صفری جعفرلو ، حمیدرضا و همکاران (1396)، تحلیل کیفی انتشار ارزشهای اخلاقی ورزش در بین دانشجویان: مطالعه داده ها. مجله مدیریت ورزشی ، سال نهم،شماره چهارم.
6- نامی ، مایک. تمرین ، اخلاق و فلسفه. ترجمه راستگر ، صبا.تهران. حکمت و اطلاعات دانش ، سال هفتم ، شماره ده.
7- الوانی,سیدمهدی؛شریف زاده,فتاح(1392)، فرآیند سیاست گذاری عمومی, تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ یازدهم.
8- دنسك ، جوی تی و دنی روزنبرگ.1394. اخلاق در مدیریت ورزشی. ترجمه سید محمد حسین رضوی،تهران ، انتشارات سازمان تربیت بدنی.
9- کاشف ، مجید (2017) ، اخلاق بازیهای المپیک و مقایسه آن با ورزش در ایران باستان فصلنامه المپیک ،سال سوم ،شماره چهارم.
10- افروزه ، محمد صادق (1398)، شناسایی مولفه های اخلاقی ورزشکاران کشتی ایران،تحقیق در ورزش های آموزشی،سال ششم،شماره چهارم.
11- سافاری دولو ، میترا (1398) ، شناسایی و تبیین عوامل موثر در پیشرفت اخلاق در ورزش های دانشگاهی، تحقیق در ورزشهای آموزشی.سال نهم،شماره ششم.
12- قربانی ، محمد حسین(1398). شناسایی و توسعه مدلی از ارزش های اخلاقی در ورزش ایران، تحقیق در ورزش های آموزشی، سال نهم،شماره پنجم.
منابع خارجی
13-Schneider, R.C. (2020). Developing moral sport policies through act-utilitarianism based on Bentham’s hedonic calculus. Sport Management International Journal, 6(2), 95-106.
14-Bruno, A. R. (2020) . "Ethics in Sport - Guidelines for Teacher" Luso-Illyrian Institute for HumanDevelopment, Psychology of Sport and Exercise,7(3)151-155.
14-Azituo, G. K. (2019). The past, present and future of research on judgment and decision making in sport",Procedia - Social and Behavioral Sciences Journal, 9(6)76-95.
Providing an appropriate model of ethical policy in Iranian sports organizations
Abstract
In the present study, first, the policy models are examined and then using qualitative research method and data collection of 19 managers and sports experts (consisting of professors at the doctoral level, world and Asian champions, national team coaches, high-level sports managers and owners). Compilation of sportsbooks) Semi-structured interviews have been done. They have been selected, the information obtained has been collected through interviews and then coded using Maxqda software and tried to present a model using the content analysis method and finally using A questionnaire with a probability sample of 385 people was tested using both SPSS and SmartPLS software. Findings show that the appropriate model of ethical policy in Iranian sports organizations consists of two main themes called the content theme of ethical policy in sports with 4 categories in 13 conceptual categories and the theme of the form of ethical policy activities in sports with 5 categories The category formed in 11 conceptual categories was also significant in the test section of the 2R values model and their relationship was confirmed and the overall model fits 0.821841090357, which indicates a strong overall fit of the research model.
Keywords: Ethics, sports, policy making, sports organizations, theme analysis
[1] J.Anderson
[2] Lerner&Lasswell
[3] Douy
[4] MacRae
[5] Buchholz
[6] Quade
[7] Jack Barkenbus
[8] Purdon
[9] Fahrenkrog
[10] Chun-hsu Lin
[11] Ghavifekr
[12] Bridgman
[13] Ahrens
[14] Kraft & Furlong