Designing a model for identifying public issues with a crowdsourcing approach
Subject Areas : Public Policy In Administration
fatemeh jafari
1
,
ghanbar amirnejad
2
*
,
منصور زرانژاد
3
,
Naser Poursadegh
4
1 - -daneshjuye doktri madirit dolti, vahad alum ve tahghighat, daneshgah azad eslami, taharan, iran 84 / 5,000 -PhD student in Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Send feedback
2 -
3 - گروه اقتصاد دانشگاه اهواز
4 - Professor, Department of Public Administration , National University of National Defence , Tehran , Iran
Keywords: Identifying public issues, crowdsourcing, public participation, information transparency,
Abstract :
Given the complexity and spread of public issues in modern societies, identifying and solving these issues requires new and participatory approaches. The crowdsourcing approach, as an effective model for collecting and analyzing data through public participation, can help solve complex public problems. This research aims to provide a model for identifying public issues with the crowdsourcing approach. The present study is quantitative and descriptive-correlational in terms of approach and a survey in terms of data collection method. Initially, key factors were extracted from the theoretical foundations of the research and then, using the Delphi technique, these variables were provided to 15 experts. After determining the dimensions and components of the model, a researcher-made questionnaire was designed and distributed to a statistical sample of 385 employees of government departments and organizations in order to test the model. Data analysis was performed using structural equations and SmartPLS software. The results show that the public issues identification model with a crowdsourcing approach is based on four key dimensions including collaboration, participation, transparency, and education. Education, as a key factor in strengthening the other dimensions, plays a fundamental role and increases public awareness, improves institutional interactions, and promotes a culture of participation.
فلاح تفتی، ح.، رحیمی، ح.، و هاشم پور، س. (1398). شناسایی و تحلیل مؤلفههای موفقیت جمعسپاری مالی در پروژههای مشارکت اجتماعی. راهبرد مدیریت مالی، 3(پاییز)، 1-20.
امینی، م. (1403). ارائه الگوی جمعسپاری خطمشیهای فرهنگی با رویکرد آیندهنگر. نشریه شماره 1، پاییز و زمستان، 47-68.
دانشور، ف.، گندمکار، ا.، خادمالحسینی، ا.، و ندیمیشهرکی، م. ح. (1401). شناخت الگوی هوشمندسازی توسط نرمافزارهای مشارکتی جمعسپاری داوطلبانه مکانمحور (VGIS) در راستای ایجاد یک شهر هوشمند شهروند محور. مجله کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامهریزی، 13(3)، 49، پاییز.
سلیمانی خویینی، م.، دانشفرد، ک.، و نجفبیگی، ر. (1399). ارائه مدل ساختاری شناسایی مسائل عمومی در ایران. چشمانداز مدیریت دولتی، 11(زمستان).
سلیمانی خوئینی, مهدی , دانشفرد, کرماله و نجفبیگی, رضا . (1398). الگوی اقتضایی شناسایی مسائل عمومی در فرایند خطمشیگذاری ایران با تأکید بر عوامل پیشران. مدیریت دولتی, 11(4), 530-556. doi: 10.22059/jipa.2019.287617.2613
سلیمانی خوئینی, مهدی , دانش فرد, کرم اله و نجف بیگی, رضا . (1399). ارائه مدل ساختاری شناسایی مسائل عمومی در ایران. چشم انداز مدیریت دولتی, 11(4), 15-38. doi: 10.48308/jpap.2020.96838
الصاق, شکیبا , گیوریان, حسن , ربیعی مندجین, محمدرضا و جمشیدی اوانکی, مینا . (1400). پیچیدگی های شناسایی مسائل عمومی در ایران با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه علمی راهبرد, 30(4), 691-730.
عباسی, حمیده و دانشفرد, کرم الله . (1400). الگوی مشارکت شهروندان در مرحله اول خط مشی گذاری عمومی ( شناسایی مسائل عمومی). مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 11(42), 270-247.
حسنی، مهیار. (1399). مطالعه تطبیقی و ارائه ساز و کار شناسایی مسائل عمومی. دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، مدرسه حکمرانی شهیدبهشتی (ره)، گروه ساختار و مدیریت.
Li, L., Hu, S., Dai, Y., Deng, M., Momeni, P., Laverghetta, G., Fan, L., Ma, Z., Wang, S., Ma, S., Ligatti, J., & Hemphill, L. (2024). Toward satisfactory public accessibility: A crowdsourcing approach through online reviews to inclusive urban design. https://doi.org/10.48550/arxiv.2409.08459
Martel, C., Allen, J. D., Pennycook, G., & Rand, D. G. (2023). Crowds Can Effectively Identify Misinformation at Scale. Perspectives on Psychological Science, 17456916231190388. https://doi.org/10.1177/17456916231190388
Altowairqi, S., & Luo, S. (2023). A Review of the Recent Progress on Crowd Anomaly Detection. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 14(4). https://doi.org/10.14569/ijacsa.2023.0140472
Stritch, J. M., Pedersen, M. J., & Pezo, I. (2024). Crowdsourced data in public administration research: A review and look to the future. Public Administration Review. https://doi.org/10.1111/puar.13823
Vargas-Murillo, A. R., de la Asunción Pari-Bedoya, I. N. M., Delgado-Chávez, C. A., Menacho Taipe, E., Reyes Cuba, C. K., & Polo Chavarri, L. C. (2024). The Role of ICT in Collaborative Creation of Public Policies: Crowdsourcing Policymaking. https://doi.org/10.1109/icict60155.2024.10544427
Yadin, S. (2023). The Crowdsourcing of Regulatory Monitoring and Enforcement. Law & Ethics of Human Rights, 17(1), 95–125. https://doi.org/10.1515/lehr-2023-2006
Olivos, F., Saavedra, P., & Dammert, L. (2022). Citizen Complaints as an Accountability Mechanism: Uncovering Patterns Using Topic Modeling. Journal of Research in Crime and Delinquency, 002242782211011. https://doi.org/10.1177/00224278221101119
Köhl, A., Fuger, S., Lang, M., Füller, J., & Stuchtey, M. (2019). How Text Mining Algorithms for Crowdsourcing Can Help Us to Identify Today’s Pressing Societal Issues. Hawaii International Conference on System Sciences, 1–10. https://doi.org/10.24251/HICSS.2019.085
Dillingham, I., Dykes, J., & Wood, J. (2012). Exploring Patterns of Uncertainty in Crowdsourced Crisis Information. https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/1127/
Lauriault, T. P., & Mooney, P. (2014). Crowdsourcing: A Geographic Approach to Public Engagement, The Programmable City Working Paper 6. http://eprints.maynoothuniversity.ie/5681/
McInnis, B., Centivany, A., Kim, J., Poblet, M., Levy, K., & Leshed, G. (2017). Crowdsourcing Law and Policy: A Design-Thinking Approach to Crowd-Civic Systems. Conference on Computer Supported Cooperative Work, 355–361. https://doi.org/10.1145/3022198.3022656
Kim, H., Ko, E.-Y., Han, D., Lee, S.-C., Perrault, S. T., Kim, J., & Kim, J. (2019). Crowdsourcing Perspectives on Public Policy from Stakeholders. Human Factors in Computing Systems. https://doi.org/10.1145/3290607.3312769
Shiramatsu, S., Ozono, T., & Shintani, T. (2013). Approaches to Assessing Public Concerns: Building Linked Data for Public Goals and Criteria Extracted from Textual Content (pp. 109–121). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40346-0_10
Swan, J. G. (2011). Crowd Sourced or Collaborative Generation of Issue Analysis Information Structures. https://patents.google.com/patent/US20150229698A1/en
Mergel, I. (2012). Distributed Democracy : SeeClickFix.Com for Crowdsourced Issue Reporting. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/SSRN.1992968
Noveck, B. S., Koga, K., Garcia, R. A., Deleanu, H., & Cantú-Pedraza, D. (2018). Smarter Crowdsourcing for Anti-Corruption: Manual de propuestas legales, técnicas y de políticas innovadoras, y una guía para su implementación. https://doi.org/10.18235/0001112
Weaver, A. C., Boyle, J. P., & Besaleva, L. I. (2012). Applications and Trust Issues When Crowdsourcing a Crisis. International Conference on Computer Communications and Networks, 1–5. https://doi.org/10.1109/ICCCN.2012.6289256