Designing the policy implementation model of the entrepreneurial university based on science and technology policies
Subject Areas : Public Policy In AdministrationMarzieh Ebrahimian 1 , hajieh rajabi 2 , Hamidreza Karloi 3
1 - Doctoral student of Public Administration Department, Faculty of Management, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
2 - aAssociate Professor Department of Human Resource Management, Faculty of Organizational Resources, Amin Police Universitys, Tehran, Iran
3 - Associate Professor, Department of Financial Management, Faculty of Management and Economics, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Policy Implementation, Public policy making, Entrepreneurial University,
Abstract :
Background and purpose: The implementation of the policy of the Entrepreneurial University is one of the important concerns of the country's higher education system, and it has also been emphasized in the science and technology policies announced by the Supreme Leader. Methodology: The research method is applied in terms of purpose, descriptive survey in terms of method, and qualitative and quantitative (mixed) in terms of data type. The statistical population of Islamic Azad University, and sampling was done until reaching information saturation with 15 people. The quantitative statistical population included 252 152 people were selected based on simple random sampling. The data collection tool included a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaires was confirmed with Cronbach's alpha coefficient higher than 0.7.Findings: The results showed that the policy implementation model of the entrepreneurial university based on science and technology policies includes three dimensions of support, requirements, and interactions with 20 components and 96 indicators.Conclusion: The results of the research can be useful in the implementation of the policy of the Entrepreneurial University and provide a suitable field for other researches.
الوانی، مهدی (1392)، تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بخشی جهرمی، مسیح اله؛ کاووسی، اسمعیل؛ معظمی، مجتبی و حسین پور سعادت ابادی، جعفر. (1401). تدوین الگوی توسعة فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11 (2)، 523-546.
توشمالی، غلامرضا؛ علیمحمدزاده، خلیل؛ ماهر، علی؛ حسینی، سید مجتبی و بهادری، محمدکریم . (1399). مفهومسازی دانشگاه کارآفرین و طراحی الگوی دانشگاه نسل سوم. سلامت کار ایران. ۱۷ (۱) :۴۳۶-۴۱۵.
ساباتیر، پول ای (1393)، نظریه های فرآیند خط مشی عمومی، ترجمه حسن دانایی فرد، تهران، صفار.
شیخ بگلو، زین العابدین؛ تیمورنژاد، کاوه و عباسزاده سهرون، یداله (1400). تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت, 12 (4), 47-57.
رنگریز، حسن؛ خیراندیش، مهدی و لطیفی جلیسه، سلیمه. (1397). بررسی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمان های دولتی با استفاده از روش فراترکیب. سیاستگذاری عمومی, 4 (1), 127-142.
دانایی فرد، حسن (1395)، گفتارهای جدید در خط مشی گذاری عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق.
سعیدی، لیلا و دورانی، امیر. (1397). شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خط مشیهای دولتی در حوزه ستادی وزارت نفت. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی), 9 (30 ), 79-88.
دانایی فرد، حسن، شول، حسین و آذر، عادل. (1390). "طراحی چارچوبی برای پیشنهادیه خط مشی عمومی: پژوهش ترکیبی". مجلس و راهبرد، دوره 18، شماره 68، ص 7-32.
دانش فرد، کرم اله (1393)، فرآیند خط مشی گذاری عمومی، تهران، صفار
درخشان، رستم و پیله وری، نازنین. (1397). آسیبشناسی اجرای خطمشیهای سلامت اداری با رویکرد حکمرانی خوب در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی), 9 (32 ), 73-90.
عباسی عباس، معتضدیان رسول، میرزایی محمد قاسم (1395). بررسی موانع اجرای خط مشیهای عمومی در سازمانهای دولتی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی. ۶ (۲) :۴۹-30.
علیآبادی، ابراهیم؛ عزیزی، محمد؛ عالم تبریز، اکبر، و داوری، علی. (1397). شناسایی موانع اجرای خط مشی های کارآفرینی و نوآوری در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 8 (3 ), 95-132.
قراباغی، میثم؛ مقیمی، سید محمد و لطفی، میثم (1400). فراترکیب مطالعات اجرای خطمشی عمومی در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 7 (3): 260-243.
کیخا، احمد؛ عزتی، میترا و صالحی، محمد جواد. (1398). طراحی الگوی دانشگاه کارآفرین: رویکرد کیفی (مورد پژوهی: دانشگاه تهران). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 21 (83)، 51-77.
مرادی، محمدعلی؛ یداللهی فارسی، جهانگیر؛ محمدی الیاسی، قنبر و فریدزاده، رضا. (1399). واکاوی عوامل نهادی زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه تهران. اندیشه های نوین تربیتی, 16 (4), 91-110.
معمارزاده غلامرضا، حبیب ا. طاهرپور کلانتری. (1384). "شرایط و عوامل موثر بر اجرای خطمشیهای مالیاتی در ایران" اقتصاد و مدیریت، (67) 4: 71-80.
هاولت، مایکل، رامش، ام و پرل، آنتونی (1396)، مطالعه خط مشی عمومی: چرخه های خط مشی و زیر نظام های خط مشی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران، انتشارات مهربان نشر
یعقوبی، نورمحمد؛ دهقانی، مسعود و امیدوار، ملیحه. (1398). ارایه الگوی چابکی در دانشگاه کارآفرین با رویکرد مدیریت دانش. پژوهشهای مدیریت عمومی، 12 (43)، 185-204.
_||_Audretsch, D. B., & Belitski, M. (2021). Three-ring entrepreneurial university: in search of a new business model. Studies in Higher Education, 46 (5), 977-987.
Blackmore, J. (2021). Governing knowledge in the entrepreneurial university: a feminist account of structural, cultural and political epistemic injustice. Critical Studies in Education, 1-17.
Colombelli, A., Loccisano, S., Panelli, A., Pennisi, O. A. M., & Serraino, F. (2022). Entrepreneurship Education: The Effects of Challenge-Based Learning on the Entrepreneurial Mindset of University Students. Administrative Sciences, 12 (1), 10.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling ininternational marketing. In Advances in International Marketing|Adv. Int. Mark. (Vol. 20, pp. 277-319). (Advances inInternational Marketing). Bingley: Emerald Publishing Limited.
Hill, M., & Hupe, P. (2014). Implementing public policy: Governance in theory and in practice. Sage.
Hogwood, B.W. and Gunn, L. (1984) Policy Analysis for the Real World. Oxford:Oxford University Press.
Giest. Sarah (2018) Entrepreneurial activities in policy implementation: Sweden’s national wind coordinators, Regional Environmental Change (2018) 18:1299–1308.
Liu, Shuiyun, Zhao Xia (2018). How far is educational equality for China? Analysing the policy implementation of education for migrant children, Educ Res Policy Prac https://doi.org/10.1007/s10671-018-9226-6 .
Mavrogordato, M., & White, R. S. (2020). Leveraging policy implementation for social justice: How school leaders shape educational opportunity when implementing policy for English learners. Educational Administration Quarterly, 56 (1), 3-45.
Mazmanian, D.A. and Sabatier, P.A. (1989) Implementation and Public Policy. Glenview, Ill.: Scott, Foresman.
Meng, C., Du, X., Ren, Y., Shen, L., Cheng, G., & Wang, J. (2020). Sustainable urban development: An examination of literature evolution on urban carrying capacity in the Chinese context. Journal of Cleaner Production, 277, 122802.
Moseley, A., & Thomann, E. (2020). A behavioural model of heuristics and biases in frontline policy implementation. Policy & Politics.
Nakamura R. T. & F. Smallwood (2015), The Politics of Policy Implementation, (New York, St., Martin’s Press,.
Palumbo, D.J. and Calista, D.J. (1990) ‘Introduction: The relation of implementation research to policy outcomes’, in D.J. Palumbo and D.J. Calista (eds), Implementation and the Policy Process: Opening Up the Black Box. New York: Greenwood Press. pp. xi–xviii.
Papadopoulos. T (2000 ), Policy Implementation: Theory and Reality.
Phulkerd, Sirinya, Mark Lawrence, Stefanie Vandevijvere, Gary Sacks, Anthony Worsley and Viroj Tangcharoensathien (2016) A review of methods and tools to assess the implementation of government policies to create healthy food environments for preventing obesity and diet-related non-communicable diseases, Phulkerd et al. Implementation Science 11:15.
Su HyungSok, (2016) "Factors Affecting The Implementation Of Democratic School Management Policy In The Republic Of Korea", (University of Pittsburgh).
Winters, M. A. (2015). Understanding the gap in special education enrollments between charter and traditional public schools: Evidence from Denver, Colorado. Educational Researcher, 44 (4), 228-236.
Winters, M. S., & Cawvey, M. (2015). Governance obstacles to geothermal energy development in Indonesia. Journal of Current Southeast Asian Affairs, 34 (1), 27-56.
Young, H. (1989) One of Us: A Biography of Margaret Thatcher. London: Macmillan.