Provide a model for promoting students' creativity by emphasizing the flipped learning approach
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalAli Atashani 1 , maryam Afzalkhani 2 , Hadi Rezghi Shirsawar 3 , Fakhordin Ahmadi 4
1 - PhD student in educational management, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
Keywords: creativity, flipped learning, students, school, teacher,
Abstract :
Purpose: The purpose of the current research is to present a model for improving students' creativity with an emphasis on the flipped learning approach. Method: The present research is a mixed exploratory type (qualitative-quantitative). This research has two parts: qualitative and quantitative. The statistical population of the qualitative part was university experts in the field of educational sciences and education experts, which was conducted by using purposeful sampling and based on the principle of theoretical saturation with a number of 10 experts. In the quantitative section, the statistical population included school principals and teachers of Tehran province in the number of 1929 people, of which 303 people were selected using the Karajesi and Morgan table and stratified random sampling method. The tool used in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part a researcher-made questionnaire. The reliability coefficient was confirmed using Cronbach's alpha test. SPSS and LISREL software were used to analyze the data in the qualitative part of the theme analysis approach and in the quantitative part of the structural equation modeling method. Findings: The results showed that 82% of the model for promoting students' creativity with emphasis on the reverse learning approach includes: 1. Individual factors, 2. Environmental factors, 3. Institutional factors, 4. Organizational and sub-factors, including: 1. Recruiting students, 2. Development of learning, 3. Establishment of learning, 4. Assessment of learning performance is dependent. Conclusion: According to the obtained results, it was suggested that the education and training organization should act step-by-step and gradually according to a road map and a long-term strategic plan in order to realize these categories. In general, it can be said that having a paradigmatic approach with a local and regional perspective also helps to improve students' creativity by emphasizing the reverse learning approach.
ابن عباس، رویا؛ ابن عباس، سحر و غزالی، یاسین. (1402). بررسی آموزش مبتنی بر روش یادگیری معکوس بر خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی. پنجمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم.
اوجی نژاد، احمدرضا. (1400). رابطه رویکرد یادگیری معکوس با رشد خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه نهم شهر زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
بازوبندی، محمدحسن؛ سلگی، مهدی و حسین نژاد، محمد. (1402). بررسی تاثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر یادگیری پایدار مباحث زمین شناسی کتاب علوم تجربی متوسطه اول منطقه خزل شهرستان نهاوند، نشریه توسعه حرفه¬ای معلم، 8(1)، 17-1.
چیره دست، زهراسادات. (1402). تاثیر آموزش به سبک معکوس بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه هفتم در درس فارسی. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه.
حسنی نسب، مرتضی و شاهسون مارکده، علی. (1402). تاثیر آموزش به شیوه معکوس بر خودگردانی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام، نشریه معارف دینی در آینه پژوهش، 1(1)، 45-56.
سعیدی، علی. (1401). بررسی رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم منطقه 11 آموزش وپرورش شهر تهران. دوفصلنامه سواد تربیتی معلم، 2(1)، 17-1.
سلیمانی، شیلا؛ علی آبادی، خدیجه؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و دلاور، علی. (1401). طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسئلهمحور درس زبان انگلیسی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 21(2)، 104-81.
شیرزاد، بهارک. (1400). بررسی رابطه رویکرد یادگیری معکوس بر خودکارآمدی تحصیلی دختران دوره¬ی اول متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
صابری، علی اکبر. (1401). بررسی رابطه نظم و اننضباط دانش آموزان با میزان آسیب های اجتماعی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهرستان شاهرود و منطقه بسطام استان سمنان، دومین کنفرانس دانش و فناوری روان شناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، تهران.
صابر دهکردی، افسانه؛ اسماعیلی کرانی، ریحانه و جزایری فارسانی، سمیه. (1398). تأثیر روش تدریس معکوس بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان پایه هشتم در درس کار و فناوری. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 1(5)، 28-14.
قاسمی هنر، زهره. (1401). ارتباط رویکرد یادگیری معکوس با اهمال کاری تحصیلی، روحیه علمی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب، دومین کنفرانس علمی پژوهشی رهیافت های نوین در علوم انسانی ایران، ایلام.
محمودی، عطاالله؛ یاراحمدی، یحیی و مرادی، امید. (1403). مقایسه اثربخشی الگوی یادگیری معکوس و یادگیری مشارکتی بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم. دوفصلنامه جامعه شناسی آموزش وپرورش، 10(1)، 20-11.
Chen, S. Y., Lai, C. F., Lai, Y. H., & Su, Y. S. (2022). Effect of project-based learning on development of students’ creative thinking. The International Journal of Electrical Engineering & Education, 59(3), 232-250.
Honarpishe, R., Ghotbi, N., & Design, J. S. (2024). Implementation, and Evaluation of Flipped Classroom for Postgraduate Physiotherapy Students. Journal of Modern Rehabilitation, 18(1), 62-69.
Hsia, L‐H., Lin, Y‐N., & Hwang, G-J (2021). A creative problem solving‐based flipped learning strategy for promoting students’ performing creativity, skills and tendencies of creative thinking and collaboration. British Journal of Educational Technology, 52(6), DOI:10.1111/ bjet.13073
Kanellopoulos, P. A. (2022). Countering Reverse Détournement: Subversive vs. Subsumptive Creativity. Philosophy of Music Education Review, 30(2), 145-162.
Kapasi, I., & Grekova, G. (2022). What do students think of self-determined learning in entrepreneurship education?, Education + Training, 60(7/8), 841-856. https://doi.org/10. 1108/ET-02-2021-0028.
Liu, X., Gu, J., & Zhao, L. (2023). Promoting primary school students’ creativity via reverse engineering pedagogy in robotics education. Thinking Skills and Creativity, 20(49), 101-339. doi.org/10.1016/j. tsc.2023.101339
Liu, X., Wang, X., Xu, K., & Hu, X. (2023). Effect of Reverse Engineering Pedagogy on Primary School Students’ Computational Thinking Skills in STEM Learning Activities. Journals J. Intell, 11(2), 36; https://doi.org/10.3390/jintelligence11020036
Ladachart, L., Cholsin, J., Kwanpet, S., Teerapanpong, R., Dessi, A., Phuangsuwan, L., & Phothong, W. (2022). Ninth-grade students’ perceptions on the design-thinking mindset in the context of reverse engineering. International Journal of Technology and Design Education, 32(5), 2445-2465.
Ratnawati, N. N. S. (2023). Implementation of Flipped Classroom as Student-Centered Learning Implementation in Awatara Learning of 7 Grade At SMP Negeri Satap 2 Kintamani. International Journal of Multidisciplinary Sciences, 1(1), 56-68.
Tien, L-C., Lin, S-Y., Yin, H., & Chang, J-C. (2020). The Impact of a Flipped Classroom on the Creativity of Students in a Cake Decorating Art Club. Journal List Front Psychol, doi: 10.3389/ fpsyg.2020.533187
Wang, X., Liu, X., Xu, K., & Hu, X. (2023). Effect of Reverse Engineering Pedagogy on Primary School Students’ Computational Thinking Skills in STEM Learning Activities. Journal of Intelligence, 11(2), 36.
Utami, U., Ghufron, A., & Setiawati, F. A. (2024). A Systematic Literature Review Of Flipped Classroom: Is It Effective On Student Learning In Elementary School?. Pegem Journal of Education and Instruction, 14(1), 244-251.
Zhong, B., Liu, X., & Li, X. (2024). Effects of reverse engineering pedagogy on students’ learning performance in STEM education:
The bridge-design project as an example. Journal List Heliyon, 10(2), 1-30. doi: 10.1016/ j. heliyon. 2024. e24278