Investigating the Effectiveness of Sahifeh Sajjadieh's Anthropological Teachings on "Hope for the Future" of High School Olympiad Students in Karaj City
Subject Areas :
Seyedeh Raziyeh Tabatabaei mehr
1
,
Mohammad Hassan Borhanifar
2
*
,
monireh seyedmazhari
3
1 - PhD student in Islamic Philosophy and Theology, Department of Theology, Philosophy and Islamic Studies, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Theology, Philosophy and Islamic Studies, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 - Associate Professor, Department of Theology, Philosophy and Islamic Studies, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
Keywords: Anthropology, Hope for the Future, Olympiad Students, Sahifeh Sajjadieh,
Abstract :
The present study aimed to investigate the effectiveness of Sahifeh Sajjadieh's anthropological teachings on the level of hope for the future among high school Olympiad students in Karaj. This study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design. The statistical population included all high school Olympiad students in Karaj in the academic year 1403-1404, from which a sample was selected using the convenience method and randomly assigned to two pre-test-post-test groups. The data collection tool was the Snyder Standard Hope for the Future Questionnaire, the validity and reliability of which have been confirmed in previous studies. The target students received content derived from Sahifeh Sajjadieh's anthropological teachings during two workshop sessions. The data were analyzed using a paired t-test. The results showed that the mean scores of hope for the future after the workshop were significantly higher than the scores before the test (P<0.05). In other words, training based on Sahifeh Sajjadieh could play an effective role in promoting students' hope for the future. This finding shows that the use of religious-educational texts such as Sahifeh Sajjadieh can be used as a native and efficient approach in educational and upbringing planning for the adolescent generation.
1. 1. صحیفه سجادیه
2. کلینی، م. ب. یعقوب. (1363). الکافی. 8 ج. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
3. ابتکاری، م. (1396). بررسی راههای افزایش امید به آینده در دانشآموزان با رویکرد اقدام پژوهی. پژوهش در هنر و علوم انسانی، 3(2)، 43-52.
4. احمدزاده، س. (1400). معناشناسی سیستمی واژگانی قرآن کریم. پژوهش های زبانشناختی قرآن، 20(10)، 59-76.
5. باقری نوع پرست، خ. و باقری نوع پرست، م. ز. (1390). مبانی فلسفی و روان شناختی تعلیم و تربیت: بررسی تطبیقی دیدگاه های سهروردی و هوسرل. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 1(2)، -.
6. بهشتی، ا. (1401). تجرید. تهران: مجله مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
7. خسروپناه، ع. ح.، پناهی آزاد، ح. و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. (1401). نظام معرفت شناسی صدرایی. 1 ج. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان انتشارات.
8. سلمانی، ب.، ملکی، ح.، عباسپور، ع.، حکیمزاده، ر. و امیرتیموری، م. ح. (1397). رهبری برنامه درسی، راهکاری مؤثر در تغییر و اجرای پویای برنامه های درسی. تدریس پژوهی، 14(6)، 106-125.
9. شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: ایران.
10. صدری، م.، گلپرور، م.، آقایی، ا. و گیلیام، ل. (1400). اثربخشی آموزش بسته معنا محور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روانشناسی مثبتنگر بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ایرانی ساکن دانمارک. روانشناسی تربیتی، 62(17)، 207-227.
11. طاهری، م.، معصومه پورمحمدرضای، ت. و سعید سلطانی، ب. (1391). رابطهی سبک دلبستگی و امید به زندگی در مادران دارای فرزند پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر. اصول بهداشت روانی، سال چهاردهم(53)، 24-.
12. فیاضی، غ. ر. و یوسفی، م. ت. (1393). علم النفس فلسفی. 1 ج. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، انتشارات.
13. ملاصدرا، م. ب. ابراهیم، سبزواری، ه. ب. مهدی و آشتیانی، ج. د. (1360). الشواهد الربوبیة في المناهج السلوکیة. 1 ج. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
14. ملاصدرا، م. ب. ابراهیم. (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الأربعة. 9 ج. قم: موسسه مطالعات اسلامی.
15. مدنی، س. ع. خ. (1397). بوستان سالکان (شرح موضوعی صحیفه سجادیه). 7 ج. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس.
16. نورورزینژاد، م. و طباطبایی، م. (1399). رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی در ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. Pure Life، سال 7، 35-64.
17. موسوی اردبیلی، ع. غ. (1381). تقریرات فلسفه امام خمینی قدس سره. 3 ج. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
18. وزارت آموزش و پرورش. (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. تهران: ایران.
1. Grewal, P. K., & Porter, J. E. (2007). Hope theory: A framework for understanding suicidal action. Death Studies, 31(2), 131–154.
2. Kerret, D., Orkibi, H., & Ronen, T. (2016). Testing a model linking environmental hope and self-control with students' positive emotions and environmental behavior. The Journal of Environmental Education, 1-11. https://doi.org/10.1080/00958964.2016.1182886
3. Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570.
4. Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2007). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. New York: Sage Publications, Inc.
5. Vandaele, M., & Stålhammar, S. (2022). “Hope dies, action begins?” The role of hope for proactive sustainability engagement among university students. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(8), 272-289.