Subject Areas : Financial Economics
علی فلاحتی 1 , شهرام فتاحی 2 , علی حیدری دیزگرانی 3 , نعیم شکری 4
1 - دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،
2 - دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی، دانشکده علوم اجتماعی، کرمانشاه، ایران،
3 - کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه رازی و کارشناس امور بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی، کرمانشاه، ایران.
4 - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
Keywords:
Abstract :
فهرست منابع
1) افشاری، زهرا، شیرین بخش، شمس اله و بهشتی، مریم (1391)؛ "بررسی پایداری مالی در ایران"، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی (رویکرد اسلامی- ایرانی) سال دوازدهم، شماره 45، تابستان 1391، صفحات 54- 27.
2) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ترازنامه بانک مرکزی، سالهای مختلف.
3) خیابانی، ناصر و کریمی پتانلار، سعید و موتمنی، مانی (1391)؛ " بررسی پایداری مالی دولت ایران با روش همجمعی چندجانبه"، سال هفدهم، شماره1، ص 89-73،.
4) زارعی، ژاله (1388)؛ ارزیابی پایداری مالی در اقتصاد ایران. تازههای اقتصاد؛ سال هشتم، شماره 130.
5) عاقلی، لطفعلی و رضاقلیزاده، مهدیه و آقایی خوندابی، مجید (1388)؛" تأثیر شوکهای مالی بر مصرف بخش خصوصی در ایران" فصلنامه نامه مفید، شماره 72، ص 160-135.
6) عبدی، محمدرضا و رحمانی، تیمور و فلاحی، سامان(1391)، «مالیات بر ارزش افزوده و ثبات مالی دولت»، پژوهشنامه مالیات، شماره چهاردهم.
7) کمیجانی، اکبر و گودرزی فراهانی، یزدان (1394)؛ " پایداری مالی دولت در اقتصاد ایران با رویکرد مدل هم انباشتگی" دو فصلنامه مطالعات و سیاستهای اقتصادی، 104، ج11، ش2، (1394)، 3-26.
8) موتمنی، مانی و کریمی پتانلار، سعید (1392)؛ " بدهی و هزینههای پایدار دولت در ایران"، فصلنامه سیاسی-اقتصادی، شماره 291.
9) موسوی محسنی، رضا و حامد طاهری (1388)؛ «ارزیابی پایداری مالی دولت در ایران، فصلنامهی پژوهشهای اقتصادی ایران»، سال سیزدهم، شمارهی 41، صفحات 123-137.
10) نصیریزاده، حمیدرضا (1380)؛ "کسری بودجه و تورم در اقتصاد ایران طی سالهای 1375-1342". تهران: معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.
11) نوفرستی، محمد (1378)، «ریشه واحد و همجمعی در اقتصادسنجی»، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
12) Alesina, A., Roubini, N, and Cohen, G.D, (1997), “Political Cycles and the Macro Economy”. Cambridge: The MIT Press.
13) Ahmad Zubaidi Baharumshah, Evan Lau, (2007)."Regime changes and the sustainability of fiscalimbalance in East Asian countries",Economic Modelling, Volume 24, Issue 6, Pages 878–894.
14) Alfred Greiner, Göran Kauermann, (2007). "Sustainability of US public debt: Estimating smoothing spline regressions", Economic Modelling 24, p 130-164.
15) Ana Bela Santos Bravo, Anto´nio Luı´s Silvestre, (2002). "Intertemporal sustainability of fiscal policies: some tests for European countries", European Journal of Political Economy, Vol. 18 (2002) 517 – 528.
16) Barro, R. M. (1986). “U.S. deficits since World War I”.Scandinavian Journal of Economics,88(1), 195–222.
17) Blanchard, o., Perotti, R. (2002) “ An empirical characterization of the dynamic effects of changes in government spending and taxes on output” , The Quarterly Journal of Economics, 117(4), pp.1329-1368.
18) Bohn, H. (1998). “The behavior of U.S. public debt and deficits”. Quarterly Journal of Economics,113, 949–963.
19) Bouakez, Hafrdh and Rebei, Nooman (2007), “Why does Private Consumption rise after a Government Spending Shock?”, Canadian Journal of Economics- Revue Canadienne D Economique 40(3): 954-979.
20) Doi, Takero Hoshi, Takeo. Okimoto, T (2011), “Japanese government debt and sustainability of fiscal policy”, J. Japanese Int. Economies 25, 414–433.
21) Edwards, Sebastian. (2002). “Debt Relief and Fiscal Sustainability”. National Bureau of Economic Research, Working Paper 8939, p 3-16.
22) Guglielmo Maria Caporale et al, (2011). “Fiscal shocks and real exchange rate dynamics: Some evidence for Latin America”, Journal of International Money and Finance 30 (2011) 709–723.
23) Kia, Amir. (2008). “Fiscal Sustainability in Emerging Countries”, Journal of Policy Modeling. Vol. 30, Issue 6. P 3-12.
24) Iolanda LoCascio (2015). “A wavelet analysis of US fiscal sustainability”, Economic Modeling Volume 51, December 2015, Pages 33-37.
25) Luiz Renato Lima et al, (2008). “Debt ceiling and fiscal sustainability in Brazil: A quantile autoregression approach”, Journal of Development Economics 86 (2008) 313–335.
26) Mari Del Cristo, Maria Lorena. & Marta Gomz-Puig, (2013), “Fiscal Sustainability and Fiscal Shocks in a Dollarized and Oil-Exporting Country: Ecuador”, Research Institute of Applied Economics, Working Paper, p 40.
27) Polito, Vito and Wickens, Mike (2005). “Measuring Fiscal Sustainability”. Centre for Dynamic Macroeconomic Analysis Conference Papers. P 3-12.
28) Ravn. Morten O. and Harald Uhlig, “On Adjusting the HP-filter for the Frequency of Observations. Review of Economics and Statistics, No. 84, p 371-380.
29) www.worldbank.org
30) Zubaidi Baharumshah, A. Soon, Siew-Voon. Lau, E (2017), “Fiscal sustainability in an emerging market economy: When does public debt turn bad?” , Journal of Policy Modeling, Volume 39, Issue 1, January–February 2017, Pages 99-113.
پیوست:
تجزیه واریانس تغییرات درآمدهای غیرنفتی(سایر درآمدها)
دوره |
S.E. |
other revenue |
Transoil |
transtax |
Transgov |
1 |
44567/71 |
87/86490 |
/0316624 |
11/81091 |
/0007565 |
2 |
47460/58 |
73/00418 |
6/488557 |
20/18717 |
/0320099 |
3 |
47857/44 |
62/00069 |
11/77453 |
21/11891 |
5/105867 |
4 |
48465/55 |
60/66254 |
12/55358 |
21/25468 |
5/529209 |
5 |
48601/59 |
60/18986 |
12/63174 |
21/38664 |
5/791770 |
6 |
48682/79 |
60/10558 |
12/68731 |
21/33469 |
5/872423 |
7 |
48716/85 |
60/06411 |
12/77121 |
21/30208 |
5/862597 |
8 |
48731/50 |
60/05268 |
12/77975 |
21/30672 |
5/860854 |
9 |
48737/32 |
60/03728 |
12/77750 |
21/31903 |
5/866188 |
10 |
48739/89 |
60/02747 |
12/77534 |
21/32536 |
5/871825 |
مأخذ: یافتههای پژوهشگر
تجزیه واریانس تغییرات درآمدهای غیرنفتی(درآمدهای مالیاتی)
دوره |
S.E. |
tax revenue |
transoil |
Transtax |
transgov |
1 |
46273/29 |
90/25400 |
/0075560 |
9/102778 |
/0567660 |
2 |
47659/67 |
86/31996 |
1/342113 |
11/80089 |
/0537037 |
3 |
48059/00 |
78/17631 |
4/790477 |
11/25762 |
5/775593 |
4 |
48245/69 |
77/00753 |
4/767577 |
11/10770 |
7/117189 |
5 |
48280/39 |
76/50691 |
4/986895 |
11/04215 |
7/464051 |
6 |
48288/43 |
76/34084 |
5/087097 |
11/01531 |
7/556750 |
7 |
48291/01 |
76/28788 |
5/139483 |
11/00627 |
7/566362 |
8 |
48291/98 |
76/27356 |
5/157493 |
11/00388 |
7/565064 |
9 |
48292/39 |
76/27037 |
5/161547 |
11/00345 |
7/564638 |
10 |
48292/54 |
76/26959 |
5/162130 |
11/00339 |
7/564891 |
مأخذ: یافتههای پژوهشگر
تجزیه واریانس تغییرات درآمدهای نفتی
دوره |
S.E. |
oil revenue |
Transoil |
Transtax |
transgov |
1 |
45891/80 |
86/48710 |
12/69046 |
/0681717 |
/0140724 |
2 |
47866/93 |
74/10160 |
21/50284 |
/0633645 |
3/761915 |
3 |
48153/63 |
73/00793 |
22/09185 |
/0857108 |
4/043104 |
4 |
48278/01 |
72/91983 |
22/09194 |
/0866973 |
4/121254 |
5 |
48299/41 |
72/86959 |
22/14562 |
/0866455 |
4/118332 |
6 |
48302/45 |
72/86696 |
22/14618 |
/0866769 |
4/120091 |
7 |
48303/19 |
72/86615 |
22/14597 |
/0866803 |
4/121068 |
8 |
48303/34 |
72/86580 |
22/14628 |
/0866799 |
4/121115 |
9 |
48303/37 |
72/86574 |
22/14633 |
/0866798 |
4/121128 |
10 |
48303/37 |
72/86573 |
22/14633 |
/0866798 |
4/121134 |
یادداشتها