components of Post-colonialism Mehdi Akhavan-Sales poem
Subject Areas :
Persian language and literature texts
seyedegohar norbakhsh
1
,
Abdolhossein Farzad
2
1 - PhD student, Persian language proficiency, Islamic Azad University, Roudhen Branch, Rooden, Iran.
2 - Associate Professor, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
Received: 2019-09-06
Accepted : 2019-09-06
Published : 2019-06-22
Keywords:
استبداد,
مقاومت,
Colonialism,
اخوان ثالث,
durability,
استعمار,
Imperialism,
Post-colonialism,
tyranny,
Akhavan-Sales,
امپریالیسم,
یأس,
hopelessness,
پسااستعماری,
Abstract :
One of the areas of new studies in the Third-World Countries and a critical approach to a set of theoretical approaches that emphasize the consequences of colonialism on colonial discourse analysis is Post-colonialism studies. Edward Said the real founder of theory post-colonialism , The basis of his theory in his Orientalist essay is based on this. Western thinkers have mainly posited the wrong image of the Orient as "another." Edward Said believes that the consequences of colonialism in terms of chaos, coup, corruption, and civil wars and bloodshed continued to these days. Mehdi Akhavan Sales is one of the poets who narrate the presence of British and American colonialism in his poetry, in the literature of Iran. This descriptive analytic article is about expressing the post-colonial effects of his poetry. Studies show that Akhavan has spoken in a symbolic and illustrative language with poetic images of colonialism, and in his poems described a despondent atmosphere after colonial domination
References:
اخوان ثالث، مهدی (1363) آخر شاهنامه ، چاپ هشتم، تهران: مروارید.
__________ (1370) ناگه غروب کدامین ستاره، یادنامۀ مهدی اخوان ثالث، تهران: بزرگمهر.
__________ (1371) تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، ، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
__________ (1379) دوزخ امّا سرد، چاپ نهم، تهران: زمستان.
__________ (1386) ارغنون،تهران: زمستان.
__________ (1387) از این اوستا، تهران: زمستان.
__________ (1388) گزیدۀ اشعار، گزینش غلامرضا بروسان، تهران: شاملو.
__________ (1391) زمستان، چاپ بیست و هشتم، تهران: نشر زمستان.
ایمانزاده، سمیه و حاجیپور، میثم (1395) بررسی مؤلّفههای ملی در اشعار اخوان و شفیعی کدکنی، کازرون: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
10. براهنی، رضا (1370) اخوان، شعر بزرگ سرزنش جهان، ناگه غروب کدامین ستاره، تهران: بزرگمهر.
بهبهانی، سیمین (1385) اخوان شاعر شکست، باغ بیبرگی (یادوارۀ مهدی اخوان ثالث) به کوشش مرتضی کاخی، تهران: سروش.
ترابی، ضیاءالدین (1381) امیدی دیگر؛ نگاهی تازه به شعرهای مهدی اخوان ثالث، تهران: نشر دنیای نور.
حقوقی، محمّد (1377) شعر زمان ما مهدی اخوان ثالث ، چاپ پنجم، تهران: نشر نگاه.
درودیان، ولیالله (1385) سرچشمههای مضامین شعر امروز ایران، تهران: نشر نی.
دریابندری، نجف (1385) «اخوان شاعر شکست»، باغ بیبرگی، تهران: زمستان، صص 250-241.
دستغیب، عبدالعلی (1373) نگاهی به مهدی اخوان ثالث، چاپ اوّل، تهران: مروارید.
زرقانی، سید مهدی (1383) چشم انداز شعر معاصر ایران، چاپ اوّل، تهران: نشر ثالث.
سعید، ادوارد (1382) فرهنگ و امپریالیسم، ترجمۀ اکبر افسری، چاپ اوّل، تهران: توس.
_________ (1386) شرقشناسی، ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، چاپ پنجم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
_________ (1394) بی در کجا (خاطرات ادوارد سعید)، ترجمۀ علیاصغر بهرامی، تهران: نشر ویستار.
شاهیندژی، شهریار (1387) شهریار شهر سنگستان (نقد و تحلیل اشعار مهدی اخوان ثالث)، تهران: نشر سخن.
عضدانلو، حمید (1383) ادوارد سعید، چاپ اوّل، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
فانون، فرانتس (1361) انقلاب آفریقا، ترجمۀ محمّد امین کاردان، تهران: خوارزمی.
قرایی، یدالله (1370) چهل و چند سال با امید (مهدی اخوان ثالث)، چاپ اوّل، تهران: انتشارات بزرگمهر.
کاخی، مرتضی (1370) باغ بیبرگی، چاپ اوّل، تهران: نشر زمستان.
محمّدی آملی، محمّدرضا (1377) آواز چگور (زندگی و شعر اخوان ثالث)، چاپ اوّل، تهران:ثالث.
نجمی، ناصر (1377) دکتر مصدّق بر مسند حکومت، تهران: نشر پیکان.
یاحقی، جعفر (1384) جویبار لحظهها (ادبیّات معاصر فارسی)، تهران: جامی.
مقالات
درودی، مسعود و موسوی، سید صدرالدین، 1391، مطالعات پسااستعماری: عرصهای برای علوم انسانی بومی، مجلۀ روششناسی علوم انسانی، شمارۀ 70، صفحات 132-103.
زارع، غلامعلی،1387، ویژهنامۀ ایران و استعمار بریتانیا: دولت استعماری انگلیس در آیینۀ شعر معاصرفارسی، مجلۀ مطالعات تاریخی، شماره22، صفحات 143-130.
_||_