A Comparison of Mystical Stages in Kimiya-yi Sa'ādat (Alchemy of Happiness) and Abdullah Qutb's Makātib (Correspondence)
Subject Areas : Persian language and literature textsmahdi mohmmadi 1 , Najaf Jokar 2
1 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran.
Keywords: Mystical Journey, Makātib, Al-Ghazali, Pillars of Conduct, Abdullah Qutb, Kimiya-yi Sa'ādat, Mystical Stages and Statuses,
Abstract :
Kimiya-yi Sa'ādat (Alchemy of Happiness) by Abu Hamid Mohammad Al-Ghazali (c. 505 A.D.) and Makātib (Correspondence) by Abdullah Qutb (c. 909 A.D. ) are deemed to be among treasured works of Sufism. The present survey conducts a comparative-contrastive study of the perspectives held by these two mystics pertaining to the mystical stages presented in the aforementioned masterpieces. The results demonstrate that unlike some mystics, both Al-Ghazali and Abdullah Qutb did not partition and categorize mystical stages and statuses in their works. Moreover, Abdullah Qutb was influenced by Al-Ghazali in subjects such the pillars of conduct, solitude, trust, asceticism and mystical destitute. Taken together, Al-Ghazali presents his perspectives in a more systematic and coherent approach. It is noteworthy that Abdullah Qutb's Makātib (Correspondence) lacks the order and arrangement existing in Al-Ghazali’s Kimiya-yi Sa'ādat.The methodology of this research is descriptive – analytical and baced on library studies.
کتابها
نهجالبلاغه (1376) ترجمۀ دکتر سیدجعفر شهیدی، چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن عربی، محییالدین (1367 ق) مجموعۀ رسائل ابن عربى، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
باخرزی، یحیی (1383) اوراد الاحباب و فصوص الاداب، تصحیح ایرج افشار، تهران: دانشگاه تهران.
بدلیسی، عماربن یاسر (1394) صوم القلب، مقدمه و ترجمه و تحقیق محمد یوسف نیری، تهران: مولی.
جرجانی،علی بن محمد (1969) کتاب التعریفات، الطبع الاولی، بیروت، مکتبه لبنان، ساحه ریاض الصلح.
سجادی سید جعفر (1389) فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ نهم، تهران: طهوری.
سراج طوسی، ابونصر (1914م) اللمع فی التصوف، تصحیح رنولد نیکلسون، لیدن: بریل.
سروش، عبدالکریم (1396) اوصاف پارسایان، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
سهروردی، ضیاءالدین ابونجیب (1392) آداب المریدین، ترجمان عمربن محمدبن احمد شیرکان، با تصحیحات و استدراکات نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
السهروردی، القاهربن عبدالله (1966م) عوارف المعارف، الطبعه الاولی، بیروت: دارالکتب العربی.
سید بحرالعلوم (1418) رسالۀ سیروسلوک، مقدمه و شرح حسین حسینی تهرانی، قم: علامه طباطبایى.
عبدالله قطب بن محیی (1336) مکاتیب، تعلیقات و توضیحات جعفر باقری، تهران: خانقاه احمدی.
عبدالله قطب بن محیی (1396) مکاتیب، تصحیح و تحقیق هادی کاظمی، اصفهان: کانون پژوهش.
غزالى، ابوحامد محمد (1393) کیمیاى سعادت، 2جلد، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: علمى و فرهنگى.
فروزانفر، بدیع الزمان (1375) شرح مثنوی شریف، چاپ هشتم، تهران: زوار.
قشیری، عبدالکریم (1388) ترجمه رساله قشریه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی فرهنگی.
کاشانی، عبدالرزاق (1371) شرح منازل السائرین، تحقیق محسن بیدارفر، قم: بیدار.
کاشانی، عزالدین محمود (1388) مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح و توضیحات عفت کرباسی، دکتر محمدرضا بزرگر خالقی، چاپ دوم، تهران: زوار.
کلابادی، ابوبکربن محمد (1371) کتاب تعرف، به کوشش محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
معین، محمد (1371) فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
ملکیان، مصطفی (1394) حدیث آرزومندی، چاپ سوم، تهران: نگاه معاصر.
مقالات
فنایی اشکوری. محمد. (1390). فلسفه عرفان عملی. فصلنامه اسراء، 3(9)، 93-115.
_||_Books
Abdullah Qutb Ibn Mohi (1958) Letters, Comments and Explanations of Jafar Bagheri, Tehran: Ahmadi Monastery.
Abdullah Qutb Ibn Mohi (2017) Letters, correction and research by Hadi Kazemi, Isfahan: Research Center.
Al-Suhrawardi, Al-Qahir Ibn Abdullah (1966) Awaref Al-Ma'arif, First Edition, Beirut: Dar Al-Kitab Al-Arabi.
Badlisi, Amar Ibn Yasser (2015) Fasting of the Heart, Introduction, Translation and Research by Mohammad Yousef Nayeri, Tehran: Molly.
Bakhrezi, Yahya (2004) Orad al-Ahbab wa Fusus al-Adab, edited by Iraj Afshar, Tehran: University of Tehran.
Forouzanfar, Badi 'al-Zaman (1997) Sharh Masnavi Sharif, eighth edition, Tehran: Zavar.
Ghazali, Abu Hamed Mohammad (2015) The Alchemy of Happiness, 2 volumes, by Hossein Khadiojam, Tehran: Scientific and Cultural.
Gheshiri, Abdolkarim (2009) Translation of Gheshriyeh treatise, edited by Badi-ol-Zaman Forouzanfar, Tehran: Cultural Science.
Ibn Arabi, Muhiyat al-Din (1948) Ibn Arabi's collection of treatises, Beirut: Dar Al-Ahya Al-Tarath Al-Arabi.
Jorjani, Ali Ibn Muhammad (1969) The Book of Definitions, First Edition, Beirut, Lebanese School, Riyadh Peace Area.
Kalabadi, Abu Karban Mohammad (1993) Book of Tarif, by Mohammad Javad Shariat, Tehran: Myths.
Kashani, Abdul Razzaq (1993) Description of the houses of the pilgrims, research by Mohsen Bidarfar, Qom: Bidar.
Kashani, Izz al-Din Mahmoud (2009) Mesbah al-Hedayeh and Muftah al-Kifaya, corrections and explanations of Effat Karbasi, Dr. Mohammad Reza Bozgar Khaleghi, second edition, Tehran: Zavar.
Malekian, Mostafa (2015) Hadith Arzoomandi, third edition, Tehran: Contemporary View.
Moin, Mohammad (1992) Persian Culture, Tehran: Amirkabir.
Nahj al-Balaghah (1997) Translated by Dr. Seyed Jafar Shahidi, 10th edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Sajjadi Seyed Jafar (2010) Dictionary of Mystical Terms and Expressions, Ninth Edition, Tehran: Tahoori.
Sayyid Bahr al-Ulum (1997) Treatise of Sirusluk, Introduction and Explanation of Hossein Hosseini Tehrani, Qom: Allameh Tabatabai.
Seraj Tusi, Abu Nasr (1914) Al-Lama 'Fi Sufism, edited by Renold Nicholson, Leiden: Braille.
Soroush, Abdolkarim (2018) Descriptions of the pious, Tehran: Sarat Cultural Institute.
Suhrawardi, Zia-ud-Din Abu Najib (2013) Adab-e-Meridin, translated by Omar bin Mohammad bin Ahmad Shirkan, with corrections and insights by Najib Mayel Heravi, Tehran: Molly.
Articles
Fanai Eshkevari. Mohammed. (2012). Philosophy of practical mysticism. Esraa Quarterly, 3 (9), 93-115.