Evaluation Of The Social Efficiency Model Of Students Based On Uncertainty Tolerance And Psychological Adaptability With The Mediating Role Of Resilience
Subject Areas : Social Evolutions
Saeed Irani
1
*
,
Aylin Farzan
2
,
Samereh Ziraki
3
,
Fatemeh Kangari
4
1 - Department of Sociology, Tehran Branch, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 - Department of Sociology, Ta.C., Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
3 - Department of Curriculum Planning, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran.
4 - Department of Curriculum Planning, Mara.C., Islamic Azad University, Marand, Iran.
Keywords: Social Efficiency, Students, Uncertainty, Psychological Adaptability, Resilience.,
Abstract :
The aim of the present study is to evaluate the social efficiency model of students with regard to uncertainty tolerance and psychological adaptability, considering the mediating role of resilience. This research is descriptive-correlational in nature. The statistical population includes all students in Tabriz County, which, according to the statistics of the Education Department in 2023, comprises a total of 692,868 individuals. Using Cochran’s formula, the sample size was calculated to be 330; however, considering the possibility of sample attrition, 400 individuals were selected. Sampling was conducted using a multi-stage cluster method. Data collection tools included the Social Efficiency Questionnaire, the Uncertainty Tolerance Questionnaire, the Cognitive Flexibility Inventory, and the Resilience Scale. SPSS software was used for descriptive statistics, and AMOS software was employed to test the hypotheses using structural equation modeling. The results indicated that the Sobel test statistic for the path "uncertainty tolerance → resilience → social efficiency" was 10.459 with a p-value less than 0.05, indicating a statistically significant indirect effect. Likewise, the Sobel test statistic for the path "psychological adaptability → resilience → social efficiency" was 17.135 with a p-value less than 0.05, also indicating a significant indirect effect.
ابراهیمیبادشتیانی، فاطمه. طلایی، آویده. حبیب، فرح. (1403). تبیین اصول و معیارهای طراحی مدارس مهارتمحور. فصلنامۀ علمیپژوهشی-معمار شهر، دورۀ 3، شمارۀ 10، 119-103.
پرماسی، نوشین. ساممهر، وحید. مامقادری، کامران. کاکدرویشی، اسرین. (1401). اثربخشی برنامۀ آموزشی ادراک از محیط مدرسه بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر. هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزشوپرورش، تهران-ایران،11-1.
حوصلهدار صابر، ریحانه. صفری، حسین. اکبریگوابری، بهمن. (1400). بررسی و تحلیل عوامل کالبدی مؤثر بر نقشۀ ذهنی کودکان از محیطهای آموزشی (مطالعهموردی: مقطع دوم مدارس ابتدایی شهر رشت). فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات محیطی هفتحصار، دورۀ 10، شمارۀ 37، 64-51.
خالقخواه، علی. رضاییشریف، علی. زاهدبابلان، عادل. هاشمی، سیدهزهرا. (1394). بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مشارکتی از نوع جیگ ساو بر خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان ابتدایی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات آموزش و یادگیری، دورة 2، شمارۀ 2؛ (پیاپی 1/69)، 182-154.
دبدبه، محمد. (1400). طراحی براساس ادراک و رفتارانسانی. چاپاول، تهران: انتشارات طحانگستر.
سلطانیزاده، محمد. مرتضویان، سارا. لطیفی، زهره. (1402). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس تابآوری تحصیلی، عدم تحمل بلاتکلیفی، کمالگرایی مثبت و منفی: نقش واسطهای اجتناب تجربهای. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات روانشناسی تربیتی، دورۀ 20، شمارۀ 51، 67-49.
سلیمانی، اسماعیل. شیخالاسلامی، علی. موسوی، مهناز. (1395). اثربخشی هوشهیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانشآموزان زورگو (غیرمنضبط). فصلنامۀ علمیپژوهشی-روانشناسی تربیتی، دورة 12، شمارۀ 47، 128-103.
شاطریانمحمدی، فاطمه. علیزاده، فاطمه. نیکوکار، اعظم. (1392). تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-راهبردهای شناختی در یادگیری، دورة 1، شمارۀ 1، 47-31.
غفاری، اسلام. عباسزاده، خداویردی. (1397). تحلیلی بر رشد شناختی ژان پیاژه. چاپاول، چاراویماق: انتشاات اخلاق الهی.
فیضی، آوات. محبوبی، طاهر. زارع، حسین. مصطفایی،علی. (1391). رابطۀ هوششناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجان غربی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-تحقیقات علومرفتاری، دورة 10، شمارۀ 4؛ (پیاپی 25)، 284-276.
قنبری، حمیده، پورشهریاری، مهسیما. (1395). سبکهای شوخطبعی، هوشهیجانی و کفایت اجتماعی در دانشجویان. فصلنامۀ علمیپژوهشی اندیشههای نوین تربیتی، دورۀ 12، شمارۀ 3، 108-79.
کوزولین، آلکس. (1392). خلوتگه سایهها: روانشناسی هنر و سیر و تحول اندیشههای ویگوتسکی. ترجمۀ حبیبالله قاسمزاده، چاپاول، تهران: انتشارات ارجمند.
مصلح، سیدقاسم. فرید، ابولفضل. (1400). مدل ساختاری رابطۀ ادراک جوّ مدرسه و رفتارهای برونیسازیشده با نقش واسطۀ شایستگی اجتماعی-هیجانی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای علومشناختی و رفتاری، دورۀ 11، شمارۀ 2؛ (پیاپی 21)، 138-123.
Barrett, Peter. Zhang, Yufan. Moffat, Joanne. Kobbacy, Khairy. (2013). A Holistic, Multi-Level Analysis Identifying The Impact Of Classroom Design On Pupils’ Learning. Journal OF Building And Environment, 59(1): 678-689.
Xu, Xiaoxiao. Yan, Xiaofan. Zha, Qianhui. Xu, Chen. (2023). The Chain Mediating Role Of Psychological Resilience And Neuroticism Between Intolerance Of Uncertainty And Perceived Stress Among Medical University Students In Southwest China. BMC Psychiatry 23(1): 1-9.