ارزیابی مدل کارآمدی اجتماعی دانشآموزان براساس تحمل عدمقطعیت و سازگاری روانی با نقش میانجی تابآوری
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعی
سعید ایرانی
1
*
,
ایلین فرزان
2
,
سامره زیرکی
3
,
فاطمه کنگری
4
1 - گروه جامعهشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
2 - گروه جامعهشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند، ایران.
4 - گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاداسلامی، مرند، ایران.
کلید واژه: کارآمدی اجتماعی, دانشآموزان, عدمقطعیت, سازگاری روانی, تابآوری.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مدل کارآمدی اجتماعی دانشآموزان باتوجهبه تحمل عدمقطعیت و سازگاری روانی و بادرنظرگرفتن نقش میانجی تابآوری است. این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان شهرستان تبریز استکه براساس آمار ادارۀ آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲شمسی، جمعیتی برابربا 868/692نفر را شامل میشود. حجمنمونه بااستفادهاز فرمول کوکران، ۳۳۰نفر محاسبه شد که بادرنظرگرفتن احتمال ریزش نمونه، ۴۰۰نفر انتخاب گردید. نمونهگیری به روش خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای کارآمدی اجتماعی، تحمل عدمقطعیت، سازگاری شناختی و تابآوری میباشند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS جهت آمار توصیفی و AMOS برای آزمون فرضیهها با بهرهگیری از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشاندادکه مقدار آمارۀ سوبل برای مسیر «تحمل عدمقطعیت→تابآوری→کارآمدی اجتماعی»، برابربا 459/10 و مقدار p کمتر از 05/0 استکه بیانگر معناداری اثر غیرمستقیم میباشد. همچنین، آمارۀ سوبل برای مسیر «سازگاری روانی→تابآوری→کارآمدی اجتماعی»، برابربا 135/17 و مقدار p کمتر از 05/0 بوده که نشاندهندۀ معناداری این اثر غیرمستقیم است.
The aim of the present study is to evaluate the social efficiency model of students with regard to uncertainty tolerance and psychological adaptability, considering the mediating role of resilience. This research is descriptive-correlational in nature. The statistical population includes all students in Tabriz County, which, according to the statistics of the Education Department in 2023, comprises a total of 692,868 individuals. Using Cochran’s formula, the sample size was calculated to be 330; however, considering the possibility of sample attrition, 400 individuals were selected. Sampling was conducted using a multi-stage cluster method. Data collection tools included the Social Efficiency Questionnaire, the Uncertainty Tolerance Questionnaire, the Cognitive Flexibility Inventory, and the Resilience Scale. SPSS software was used for descriptive statistics, and AMOS software was employed to test the hypotheses using structural equation modeling. The results indicated that the Sobel test statistic for the path "uncertainty tolerance → resilience → social efficiency" was 10.459 with a p-value less than 0.05, indicating a statistically significant indirect effect. Likewise, the Sobel test statistic for the path "psychological adaptability → resilience → social efficiency" was 17.135 with a p-value less than 0.05, also indicating a significant indirect effect.