Presenting a model of organizational behavior for teachers based on professional ethics based on Grand Theory
Subject Areas :Sajede Ahmadi 1 , Baharak Shirzad Kebria 2 * , Fatemeh Hamidifar 3 , Yalda Delgoshaei 4
1 - PhD Student in Educational Management, CT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Educational Governance and Human Capital, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 - Associate Professor, Department of Educational Governance and Human Capital, CT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Educational Governance and Human Capital, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Organizational behavior, educational organizations, professional ethics, teachers, education,
Abstract :
The aim of the present study was to present a model of organizational behavior of teachers based on professional ethics based on Grand Theory. The nature of the method is exploratory-fundamental. The research method was qualitative. The statistical population was all experts in the field of professional ethics and organizational behavior، and 14 people were selected as participants based on the snowball sampling method and the principle of reputation. The data collection tool was a semi-structured interview. Data analysis was conducted based on open coding، axial coding، and selective coding. The findings showed that the dimensions of professional ethics include causal conditions(organizational commitment، work ethic and discipline، motivation and involvement، ethical leadership and spirituality at work)؛ intervening conditions(organizational justice)؛ strategies(leadership and influence، communication and collaboration)؛ contextual conditions(professional identity and career development، organizational learning and knowledge management، cultural and social intelligence) and consequences(organizational citizenship، citizenship behavior towards students). The Delphi method was used to validate the model. The desired model and coding process were presented to 5 university professors، and these professors confirmed the classification of indicators، intermediate categories، and dimensions up to 0. 85. The results of this study provide the initial basis for designing tools to measure organizational behavior based on professional ethics among teachers، as well as related educational interventions.
باشکوه اجیرلو، حسن. زاهدبابلان، عادل. اکبری، تقی. خواه علی، خالق.(1401). ارائه مدل بهکارگیری استعدادها و نقش آن در اخلاق حرفهای معلمان دوره ابتدایی. اخلاق زیستی. 12(37)، 12-1.
بیگلری، فرشته. نجفی، امیر. کمالی، تقی.(1401). ارایه مدل مناسب اخلاق حرفهای در نظام آموزش عالی سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان. توسعه آموزش جندی شاپور. 13(1)، 119-128.
ترک زاده، جعفر. راضی، الهام. نجفی، زهرا.(1396). تحلیل مقایسهای ابعاد و عوامل موثر بر رفتار سازمانی معلمان مدارس شیراز. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه. 5(2)، 45-23.
جمالی زواره، شکوه. منشی، غلامرضا. نادی خوارشگانی، محمدعلی.(1402). در پژوهشی با عنوان« ارائه الگوی اخلاق حرفهای اساتید در نظام آموزش عالی: پژوهش کیفی. توسعه آموزش جندی شاپور. 14(3)، 291-280.
رجبیان، احسان. الوانی، سیدمهدی. عطایی، محمد. حمیدی، ناصر.(1398). طراحی و اعتبار سنجی مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبتگرا در وزارت آموزش و پرورش. مدیریت بر آموزش سازمانها. 8(2)، 251-213.
رزم طلب، ناصر.(1402). بررسی رابطه بین رفتار سازمانی مثبتگرا و عملکرد سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان سرعین. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی. 1(3)، 14-1.
شرفی، حسین. مقدم، فرزانه.(1400). بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای مدیران با اثربخشی معلمان متوسطه شهر زابل. ششمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره. شیروان.
شعوری بیگدلی، علیرضا. پورمحمد، رضا. آسایش، حمید. فرزان، رامیار.(1403). اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظام مند. توسعه آموزش پزشکی افق. 15(1)، 83-69.
شیخی مبارکه، بتول. سلیمی، مهدی. زاهدی، حمید.(1400). مطالعات اخلاق کاربردی. اخلاق. 17(41پیاپی63)، 126-97.
عابدی کوشکی، سارا. طالع پسند، سیاوش. جعفرنژاد، احد.(1401). مدل یابی روابط سازختاری مهارتهای تدریس معلمان بر اساس رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری توانمندسازی. مشاوره شغلی و سازمانی. 14(2پیاپی2)، 94-79.
قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل. باهنر، صالح. رزاقی، محمد.(1402). بررسی تأثیر معنویت در کار با کارآفرینی سازمانی با نقش واسطهای اخلاق حرفهای معلمان ابتدایی. اخلاق زیستی. 13(38)، 14-1.
قموشی، زهرا. پورکریمی، جواد.(1402). تحلیل ساختاری ارتباط اخلاق حرفهای و خودکارامدی شغلی با رضایت شغلی با نقش واسطهای توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. 13(49پیاپی49)، 36-3.
قنبرپور، امید. عباسیان، حسین. آراسته، حمیدرضا. نوه ابراهیم، عبدالرحیم.(1398). طراحی الگوی اخلاق حرفهای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوریهای آموزشی، 18(69)، 33-60.
کاظم زاده بیطالی، مهدی. حسنی، محمد.(1394). تبیین نقش ویژگیهای سازمانی مدارس بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی معلمان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 4(2پیاپی2)، 103-89.
کریمی، علی. بسطامی، همت الله. چورلکی، ارسلان. مومنی فر، فهیمه.(1402). طراحی مدل اثر اخلاق حرفهای معلمان تربیت بدنی و علوم ورزشی بر بهزیستی اجتماعی با نقش واسطهای سواد رسانهای. مطالعات جامعه شناختی در ورزش. 4(2)، 12-1.
الماسی حسینی، سیدصمد.(1399). رابطه سبک زندگی با اخلاق حرفهای معلمان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(3)، 169-172.
مسافر، لیلا. نژآدایرانی، فرهاد. بیک زاد، جعفر. داداش کریمی، یحیی.(1403). رابطه اخلاق حرفهای و شایستگی حرفهای اساتید با پاسخگویی سازمانی: تحلیل نقش میانجی اشتیاق شغلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 19(1)، 12-1.
میرعرب رضی، رضا. دیبایی صابر، محسن.(1397). پیش بین رفتار شهروندی سازمانی بر اساس هوش فرهنگی و مدیریت تعارض. مدیریت فرهنگ سازمانی. 16(2)، 484-461.
میرکمالی، سیدمحمد. حاج خزیمه، مجتبی.(1395). ارائه الگوی اخالق حرفهای برای معلمان مدارس ابتدایی: مطالعۀ موردی معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀدولتی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 5(1پیاپی14)، 30-9.
یوسفی، منیره. بنی اسدی، نازنین.(1400). تحلیل عوامل مرتبط با اخلاق حرفهای معلمان با تاکید بر سبک رهبری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 16(2)، 169-162.
Albez، C.(2025). Does Online Ethics Education Affect Pre-service Teachers’ Ethics Position? A Mixed-Method Study. SAGE Open، 15(3)، 21582440251356756.
Argyropoulou، E.(2020). Lying in the teaching profession: using mixed methods to challenge teachers’ honesty and choices to critical incidents. International Journal of Ethics Education، 5(2)، 243-259.
Castillo-Montoya، M.(2016). Preparing for interview research: The interview protocol refinement framework. The qualitative report، 21(5)، 811-831.
Fan، X.، Liu، X.، & Johnson، R. L.(2020). A mixed method study of ethical issues in classroom assessment in Chinese higher education. Asia Pacific Education Review، 21(2)، 183-195.
Gràcia، M.، Alvarado، J. M.، Vega، F.، Jarque، M. J.، Castillo، P.، & Adam-Alcocer، A. L.(2025). A digital tool designed to support secondary education teachers’ professional development and to develop students’ oral language competence. Computer Assisted Language Learning، 38(3)، 426-452.
Gu، M. M.، Jiang، L.، & Ou، W. A.(2025). Exploring the professional teacher identity as ethical self-formation of two multilingual native English teachers. Language Teaching Research، 29(6)، 2348-2370.
Kristjánsson، K.(2024). Aristotelian practical wisdom(phronesis) as the key to professional ethics in teaching. Topoi، 43(3)، 1031-1042.
Li، Y.، & Khairani، A. Z.(2025). Social support، pedagogical beliefs and teacher professional identity among preservice teachers in China: A moderated mediation analysis. Teaching and Teacher Education، 154، 104856.
Liu، J.، Bon، S.، Fan، X.، Hardie، S.، & Ding، R.(2024). A comparative mixed‐methods study of in‐service teachers' ethical judgment about student assessment practices. Psychology in the Schools، 61(9)، 3441-3464.
Shilibekova، A.، Vildanova، S.، Mussarova، V.، Yessingeldinov، B.، Ablayeva، M.، & Kaldybek، A.(2025). The methodology for assessing the impact of appraisal on teachers’ professional development. International Journal of Evaluation and Research in Education، 14(2)، 1085-1096.
Strauss، A.، & Corbin، J.(2015). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park، CA: Sage.
Yang، X.، Abdul Rahman، M. N.، & Sun، Y.(2025). The impact of teachers’ qualifications on development outcomes in early childhood: a systematic literature review. International Journal of Early Years Education، 33(2)، 426-445.
Zhao، H.، & Zhang، X.(2017). The influence of field teaching practice on pre-service teachers’ professional identity: A mixed methods study. Frontiers in psychology، 8، 1264.