در حال حاضر، مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که تهدیدی قابل توجه برای آینده بشریت است و لذا توسعه روشها و استانداردهایی برای رفع این نگرانیهای زیست محیطی در شرکتها و سازمانها رو به گسترش است. مطالعاتی که دغدغههای زیستمحیطی شرکتها را بررسی مینماید، اغلب بر صنای More
در حال حاضر، مسائل زیست محیطی متعددی وجود دارد که تهدیدی قابل توجه برای آینده بشریت است و لذا توسعه روشها و استانداردهایی برای رفع این نگرانیهای زیست محیطی در شرکتها و سازمانها رو به گسترش است. مطالعاتی که دغدغههای زیستمحیطی شرکتها را بررسی مینماید، اغلب بر صنایع تولیدی تمرکز داشتهاند و شرکتهای خدماتی، توجه کمتری را به خود جلب نمودهاند. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزیابی و رتبهبندی چالشهای اجرای حسابداری مدیریت زیستمحیطی (EMA) در هتلهای 3-5 ستاره شهر یزد است. روش تحقیق پیمایشی و از نوع کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و صاحبنظران حوزه هتلداری هستند. نمونهگیری از این جامعه به صورت هدفمند انجام شد و در نهایت تعداد 12خبره انتخاب شدند. ابتدا با مرور ادبیات و پیشینه نظری، چالشهای اجرای EMA در قالب 7 چالش اصلی و 45 چالش فرعی شناسایی شد. پرسشنامهای محقق ساخته با 45 سوال مرتبط با چالشهای اجرای EMA تدوین شد که شامل چالشهای فنی (6 سوال)، فرهنگی (5 سوال)، مالی (4 سوال)، حسابداری (6 سوال)، مدیریتی-سازمانی (13 سوال)، قانونی-راهبردی (7 سوال) و فردی-روان شناختی (4 سوال) است. چالشها به کمک نظریات خبرگان و با استفاده از روش دلفی فازی ارزیابی شدند که در نتیجه 16 چالش فرعی استخراج و به کمک روش میانگین قطعی رتبهبندی شد. سپس چالشهای اصلی بوسیله تکنیک کپلند رتبهبندی شدند. نتایج روش کپلند نشان داد که چالشهای قانونی-راهبردی و فرهنگی از مهمترین، و چالشهای فردی-روان شناختی کم اهمیتترین چالشهای پیش رو اجرای EMA در هتلها است.
Manuscript profile
در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سالهای 2005 تا 2 More
در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سالهای 2005 تا 2020 میباشد. این مطالعه با پیروی از پارادایم تفسیری و روش مرور نظام مند مبتنی بر عبارات جستجوی تعریف شده، در پایگاه اطلاعاتی web of science بر روی 75 مقاله (با استفاده از نرم افزار VOS viewer که نرم افزاری در حوزه علم سنجی است) انجام شده است. استفاده از تکنیک علم سنجی در حوزه حسابداری و مدیریت اقدامی نوین بوده که پارادایم فکری حاکم بر برندسازی شخصی در تحقیقات بین المللی را برای مدیران صنعت حسابداری مورد تاکید قرار داده و فرصتها و ضعفهای تحقیقاتی در این زمینه را آشکار ساخته است. تحلیل عمیق مقالات نشان داد که بیشترین میزان تحقیقات در آمریکا انجام شده است. همچنین نتایج واکاوی پژوهش ها حکایت از آن دارد که حسابداران برای تبدیل شدن به برند شخصی باید برخی از ویژگی ها از جمله مسئولیت پذیری، تمایز، تواضع، ریسک پذیری، صداقت ودانش تخصصی را در خود تقویت نمایند.
Manuscript profile
نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه دا More
نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه داده بنیاد، اجزا و عناصر رفتارهای سبز و عملکرد مالی هتل ها و ارتباط بین آن ها شناسایی، ساختاربندی و مدلسازی شود و در بخش کمی، مدل پارادایمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شود. بر این اساس با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت هتلداری و دانشگاه تعداد 485 کد اولیه احصاء گردیده و طبق دستورالعمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مدلسازی شده و الزامات مربوط به روایی و پایایی پژوهش کیفی بررسی و تایید گردیده است. در بخش کمی نیز با طراحی پرسشنامه و بررسی و تایید روایی صوری، محتوا، سازه و پایایی آلفای کرونباخ، اطلاعات جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزار spss24 و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنی دار بین متغیرهای بستر محیطی (شرایط علی) و ابعاد رفتارهای سبز (پدیده محوری) بوده است؛ همچنین سه مولفه ابعاد رفتارهای سبز، عوامل درون سازمانی (مداخله گر) و ثبات نسبی (شرایط زمینه ای) با توانمندی های سبز (مقوله کنش و واکنش) و در نهایت توانمندی های سبز با عملکرد مالی (پیامدها) دارای رابطه مثبت و معنی دار است.
Manuscript profile
گزارشگری یکپارچه مبتنی بر وب امکان ارائه اطلاعاتی را فراهم میآورد که با اطلاعات گزارشهای سنتی تفاوت دارد. کیفیت گزارشگری مبتنی بر وب تحت تأثیر اقلام محتوایی گزارش میباشد.اقلام محتوایی، نوع اطلاعات منتشرشده و یا در دسترس بودن اطلاعات را موردبررسی قرار میدهد. ازاینرو More
گزارشگری یکپارچه مبتنی بر وب امکان ارائه اطلاعاتی را فراهم میآورد که با اطلاعات گزارشهای سنتی تفاوت دارد. کیفیت گزارشگری مبتنی بر وب تحت تأثیر اقلام محتوایی گزارش میباشد.اقلام محتوایی، نوع اطلاعات منتشرشده و یا در دسترس بودن اطلاعات را موردبررسی قرار میدهد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر اقلام محتوایی گزارشگری یکپارچه مبتنی بر وب با رویکرد شهروند شرکتی میباشد. به این منظور با رویکرد پژوهش کیفی و ابزار فراترکیب (متاسنتز) که شامل گامهای هفتگانهای است به ارزیابی و تحلیل نظاممند 282 مورد از یافتههای پژوهشهای پیشین پرداختهشده است. در انتها نیز نظر 12 نفر از خبرگان و اساتید، بهوسیله پرسشنامه جمعآوریشده و با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضریب اثر عوامل شناساییشده،پرداخته شد. درنهایت عواملی که بیشترین تأثیر را بر اقلام گزارشگری یکپارچه مبتنی بر وبدارند،تعیین گردید. نتایج حاصل از این پژوهش کمک شایانی به حسابرسان شاغل در حرفه و مدیران مالی مؤسسات برای شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت ارائه اقلام محتوایی گزارشگری یکپارچه مبتنی بر وب میکند.
Manuscript profile
هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند مع More
هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفه ها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفه ی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه می دانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویت های آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمی باشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفه ی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفه های تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگی ها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا می باشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شده اند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسه ی رتبه بندی، مربوط به مولفه ی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا می باشد.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue1,Year,
Spring
2021
از آن جایی که تمامی تصمیمات مدیران شرکت ها دارای اثر مالی است لذا داشتن حداقل آگاهی لازم از قواعد مالی (سواد مالی)، که در شکل گیری این تصمیم ها موثر می باشد ضروری است. موضوع سواد مالی اقشار مختلف جامعه و نحوه سنجش آن در گذشته مورد توجه بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی بو More
از آن جایی که تمامی تصمیمات مدیران شرکت ها دارای اثر مالی است لذا داشتن حداقل آگاهی لازم از قواعد مالی (سواد مالی)، که در شکل گیری این تصمیم ها موثر می باشد ضروری است. موضوع سواد مالی اقشار مختلف جامعه و نحوه سنجش آن در گذشته مورد توجه بسیاری از مطالعات داخلی و خارجی بوده، ولی سواد مالی مدیران شرکت ها بطور خاص و به ویژه در سطح ملی کمتر مورد توجه بوده است، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های مؤثر در شکل گیری سواد مالی تخصصی مدیران شرکتها طراحی و اجرا شده است. پارادایم این پژوهش از نوع تفسیری بوده و با توجه به لزوم بهره گیری از تجارب زیسته افراد درگیر در موضوع، یعنی خبرگان مالی، از روش تحقیق کیفی و از رویکرد پدیدارشناسی بهره گرفته شده و تحلیل های لازم با استفاده از تکنیک 7 مرحله ایی کولایزی و به کمک نرم افزار Nvivo8انجام شده است. نمونه پژوهش مشتمل بر ده نفر از خبرگان مالی است. با توجه به یافته های پژوهش یازده مؤلفۀ اصلی در شکل گیری سواد مالی مدیران شناسایی گردیده که شناخت و تحلیل صورت های مالی، آشنایی با قوانین بیمه وکار، مقررات مالیاتی و قانون تجارت از جمله این مؤلفه هاست.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications