• Home
  • زهرا صادقی آرانی

    List of Articles زهرا صادقی آرانی


  • Article

    1 - شناسایی الگوهای ذهنی و ادراکات مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش عالی در ایران: کاربردی از روش‌شناسی کیو
    Educational Leadership & administration , Issue 63 , Year , Spring 2024
    هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاه‌های اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگو‌های ذهنی مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش با روش‌شناسی کیو انجام شد. روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری داد More
    هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاه‌های اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگو‌های ذهنی مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش با روش‌شناسی کیو انجام شد. روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری داده پرسشنامه 66 گویه‌ای برگرفته از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌ صاحب نظران آموزش بود. تحلیل عاملی کیو در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: پنج الگوی ذهنی عدالت‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 31.946درصد، مسئولیت‌پذیران فراگیر‌محور با مقدار ویژه‌ ی 12.247درصد، کارآفرینان اقتصاد‌محور با مقدار ویژه‌ی 7.604، اخلاق‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 3.713 و فرهنگ‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 1.513 درصد در بین نظرات مشارکت کنندگان وجود داشت. الگوی ذهنی عدالت‌گرایان مسئله‌ی عدالت آموزشی و حق آموزش عمومی را ضروری می‌دانند. الگوی ذهنی مسئولیت‌گرایان فراگیرمحور مسئله‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان را ضروری می‌دانستد. الگوی ذهنی کارآفرینان اقتصاد محور در تضاد کامل با سایر الگوها با اهمیت به مسائل اقتصادی و تأثیر دانشگاه‌های کارآفرین بر استقلال مالی از دولت، موافق تجاری‌سازی آموزش بودند. دو الگوی اخلاق‌گرایان و فرهنگ‌گرایان دارای پارادایم‌های مشابه بودند. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر الگوی ذهنی غالب را معرفی و ابعاد مخالفت و موافقت الگوها را بیان کرده است. نتایج می‌تواند سیاست‌گذاران را در استراتژی‌های مورد استفاده درتجاری ‌سازی آموزشی یاری رساند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تاثیر فرهنگ بر سوگیری مالی سرمایه گذاران با توجه به نقش نگرش پولی
    Financial and Behavioral Researches in Accounting , Issue 7 , Year , Winter 2023
    سوگیری موضوعی مهم در مالی رفتاری است و باعث کاهش کارایی بازار میگردد. مطالعات پیشین عمدتاً در راستای بررسی وجود یا عدم وجود انواع سوگیری میان سرمایه گذاران بازارهای سرمایه انجام ‌شده اما تحقیق حاضر به بررسی روابط فیمابین فرهنگ فردی سرمایه‌گذار، نگرش پولی و سوگیری-های ما More
    سوگیری موضوعی مهم در مالی رفتاری است و باعث کاهش کارایی بازار میگردد. مطالعات پیشین عمدتاً در راستای بررسی وجود یا عدم وجود انواع سوگیری میان سرمایه گذاران بازارهای سرمایه انجام ‌شده اما تحقیق حاضر به بررسی روابط فیمابین فرهنگ فردی سرمایه‌گذار، نگرش پولی و سوگیری-های مالی پرداخته. جامعه آماری مطالعه سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران و حجم نمونه ۳۸۴ است. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده و داده‌های به‌دست‌آمده با روش های تحلیل رگرسیونی تجزیه‌وتحلیل شد. در این تحقیق 6گروه فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد بُعد فرهنگی فاصله قدرت بر سوگیری محافظه‌کاری و دسترس‌پذیری تأثیر معنادار دارد. از ابعاد نگرش پولی، تلاش/توانایی بین فرهنگ جهت‌گیری بلندمدت و سوگیری محافظه‌کاری و بین فرهنگ افراط‌گرایی و سوگیری محافظه‌کاری نقش میانجی(کامل)دارد. فاصله قدرت با وسواس پولی و کسب قدرت از طریق هزینه‌کردن، ابهام‌گریزی با ناکافی بودن پول، جهت‌گیری بلندمدت با نگهداری و حفظ پول و تلاش/توانایی، مردسالاری با نگهداری و حفظ پول و ناکافی بودن پول رابطه مستقیم دارد، فردگرایی با نگهداری و حفظ پول، افراط‌گرایی با ناکافی بودن پول رابطه معکوس و با تلاش/توانایی رابطه مستقیم دارد، تلاش/توانایی با محافظه‌کاری رابطه مستقیم و فاصله قدرت با محافظه‌کاری و دسترس‌پذیری رابطه مستقیم دارد، در پشیمان‌گریزی بین زنان و مردان، در زیان‌گریزی بین گروه های سنی، در توهم کنترل بین وضعیت های اشتغال متفاوت و در زیان‌گریزی بین میزان مختلف اختصاص ماهانه به خرید سهام تفاوت معنادار وجود دارد. طبق یافته ها پیشنهاد می‌گردد در حوزه آموزش سهامداران و ارائه مشاوره مالی طبق تیپ شخصیتی اقدام شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - محرک ها و بازدارنده های خلاقیت در سازمان: فراتحلیل مطالعات ایرانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمان‌های ایرانی انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. بدین منظور از نرم‌افزار CAM2 استفاده‌شده است. در جستجو اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاه های داده مورد بررسی 1687 سند مرتب More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمان‌های ایرانی انجام شده است.روش: این پژوهش از نوع فراتحلیل است. بدین منظور از نرم‌افزار CAM2 استفاده‌شده است. در جستجو اولیه با معیارهای ورود سال پژوهش و زبان پژوهش از پایگاه های داده مورد بررسی 1687 سند مرتبط با موضوع یافت گردید. پس از آن، با معیارهای درون گنجی 77 پژوهش گزینش و در فرایند فراتحلیل وارد شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهد که در سطح اطمینان 95 درصد عوامل فردی تأثیر معناداری بر خلاقیت سازمانی داشته و توانسته 467/0 درصد از تغییرات خلاقیت سازمانی را تبیین کند. همچنین، نتایج آزمون ناهمگونی نشان دهنده آن است که بین مطالعات صورت گرفته مورد بررسی ناهمگنی وجود دارد که به همین جهت از اندازه اثر تصادفی استفاده شده است. نمودار قیفی نیز حاکی از آن است که خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتا کم است، درواقع بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهده شده نیز ناشی از انواع اریب احتمالی می باشند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش از بین عوامل فردی مؤثر بر خلاقیت در سازمان استقلال با اندازه اثر (714/0)، احساس مؤثر بودن با اندازه اثر(660/0)، احساس معناداری با اندازه اثر(647/0) و استراتژی‌های تفکر سازنده با اندازه اثر (749/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با خلاقیت سازمانی داشته اند. Manuscript profile

  • Article

    4 - A Review of Three Decades Using Agent-Based Modelling and Simulation in Marketing and Consumer Behavior
    Journal of Optimization in Industrial Engineering , Issue 35 , Year , Spring 2023
    Agent-based modelling and simulation (ABMS) is one of the topics which has been extensively studied by researchers in the field of marketing and consumer behavior. However, no such analysis has been conducted on using Agent-based modelling and simulation in marketing an More
    Agent-based modelling and simulation (ABMS) is one of the topics which has been extensively studied by researchers in the field of marketing and consumer behavior. However, no such analysis has been conducted on using Agent-based modelling and simulation in marketing and consumer behavior. An extensive bibliometric analysis, as well as a thorough visualization and science mapping, was carried out in this field from 1995 to 2022, in response to capturing recent ABMS development in this field. A total of 1210 documents from the WOS and Scopus databases were analyze d using bibliometrix R-Tool and VOSviewer. The results showed the 20 documents with the most citations were in the area of energy consumption (55%) and innovation diffusion behavior (20%). The USA has the most publications in this field, with the production of 188 documents. The “EXPERT SYSTEMS WITH APPLICATIONS” is a productive journal publishing in this field. Generally, the major journals that publish research on the use of ABM in marketing and consumer behavior are multidisciplinary or interdisciplinary. 6 clusters were identified based on the analysis of the most frequent keywords: Cluster 1 (multi-agent systems and consumer behavior), Cluster 2 (agent-based simulation and SCM), Cluster 3 (ABM and energy consumption), Cluster 4 (AMB and innovation diffusion), Cluster 5 (complex system and Simulation) and Cluster 6 (ABM and TAM). Prediction is one of the goals that has attracted the most attention of ABMS researchers among many goals such as optimization, description, self-organization, and adaptability, and there are many recent works in this field. These results show that many topics that were of interest in the past, such as the ontology of ABMS, are no longer of much interest to researchers, and the attention of researchers has been directed toward issues such as the diffusion of innovation, energy consumption, and pricing in recent years. This topic can determine the appropriate approach for other researchers to research in this field. Manuscript profile

  • Article

    5 - تأثیر میزان استفاده ازبازی‌های دیجیتالی بر فعالیت‌های حرکتی و سبک زندگی دانش‌آموزان 13-16 سال
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 54 , Year , Autumn 2024
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی‌های دیجیتالی بر فعالیت‌های حرکتی و سبک زندگی دانش‌آموزان 13-16 سال انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی یا نیمه‌تجربی بود که جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان 13-16 سال شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 (15230 نفر، شامل 700 More
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر بازی‌های دیجیتالی بر فعالیت‌های حرکتی و سبک زندگی دانش‌آموزان 13-16 سال انجام شده است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی یا نیمه‌تجربی بود که جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان 13-16 سال شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 (15230 نفر، شامل 7000 دختر و 8230 پسر) بود. روش نمونه‌گیری در این پژوهش طبقه‌بندی تصادفی بر اساس جنسیت بود به این صورت که در ابتدا مدارس منتخب به روش تصادفی انتخاب شدند و مبنای انتخاب دانش‌آموزان در دسترس بود که افراد به صورت داوطلبانه اقدام به تکمیل پرسشنامه کردند. تعداد نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان شامل 300 نفر (132 دختر و 168 پسر) بود. ابزار سنجش پرسش‌نامه دارای 4 بخش 1. اطلاعات جمعیت شناختی، 2. پرسشنامه استاندارد سبک زندگی لعلی و همکاران(1391) ،3. پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش متغیر میزان فعالیت بدنی و 4. پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش متغیر میزان استفاده از بازی‌های دیجیتالی بود. اعتبار پرسشنامه‌ها محقق ساخته توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0 و 87/0 به دست آمد Manuscript profile

  • Article

    6 - چالش‌های راهبردی به‌کارگیری صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان: رویکرد تحلیل سناریو
    Strategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2023
    بهداشت و درمان 4.0 در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. علی‌رغم مزایای آن، پیاده‌سازی آن با چالش‌های متعددی روبرو است. از آنجایی که این چالش‌ها در کشورها با یکدیگر متفاوت است لازم است در ایران بررسی دقیقی روی آن‌ها انجام شود. همچنین، تحلیل روابط فی‌مابین این More
    بهداشت و درمان 4.0 در سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. علی‌رغم مزایای آن، پیاده‌سازی آن با چالش‌های متعددی روبرو است. از آنجایی که این چالش‌ها در کشورها با یکدیگر متفاوت است لازم است در ایران بررسی دقیقی روی آن‌ها انجام شود. همچنین، تحلیل روابط فی‌مابین این چالش‌ها و سناریوهای بین آن‌ها در ادبیات تحقیق انجام نشده است در نتیجه این تحقیق به منظور شناسایی چالش‌ها، تحلیل روابط فی‌مابین آن‌ها و تحلیل سناریو انجام شده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان بخش بهداشت و درمان و اساتید دانشگاهی هستند. شیوه نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی است. حجم نمونه در مرحله اول 18 و در مرحله دوم 10 نفر است. به منظور شناسایی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مرحله اول از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و تحلیل تماتیک، و در مرحله دوم از پرسشنامه محقق ساخته و نقشه شناختی فازی استفاده شد. نتایج فاز اول بیانگر 27 چالش است که در قالب 9 دسته کلی گروه‌بندی گردید. نتایج مدل نشان داد چالش مدیریتی، چالش همکاری و چالش مالی دارای بیشترین تأثیرگذاری، چالش داده، چالش نیروی انسانی و چالش همکاری دارای بیشترین تأثیرپذیری و چالش همکاری، چالش مدیریتی و چالش داده دارای بیشترین مرکزیت هستند. در نهایت 3 سناریوی روبه‌جلو و 3 سناریوی روبه عقب طراحی گردید. با توجه به نقش و جایگاه ویژه مدیریت در تمامی تحلیل‌ها، وجود سیستم‌های جانشین پروری، تحلیل شایستگی‌های مدیران و برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقاء شایستگی‌ها، لازمه موفقیت سیستم است و باید مورد توجه قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    7 - توسعه راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی برای ترغیب مردم به وقف در بخش آموزش عالی: رویکرد نظریه برخاسته از داده ها
    Strategic Management Researches , Issue 6 , Year , Spring 2024
    حیات جوامع انسانی در طول تاریخ نیازمند تعاون و مشارکت همگانی اقشار مختلف درقالب وقف و خیریه در ابعاد گوناگون بوده است، یکی از این مصادیق وقف درآموزش به‌ویژه آموزش عالی است. پژوهش¬های اندکی در این راستا صورت گرفته است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف توسعه راهبردهای آمیخته بازاریا More
    حیات جوامع انسانی در طول تاریخ نیازمند تعاون و مشارکت همگانی اقشار مختلف درقالب وقف و خیریه در ابعاد گوناگون بوده است، یکی از این مصادیق وقف درآموزش به‌ویژه آموزش عالی است. پژوهش¬های اندکی در این راستا صورت گرفته است؛ لذا پژوهش حاضر با هدف توسعه راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی برای ترغیب مردم به‌وقف دربخش آموزش عالی انجام می‌شود. پژوهش از نوع کیفی و بارویکرد تفسیری است. جامعه آماری پژوهش 9 نفر از خیرین و مجریان ارشد حوزه وقف بود که به‌صورت هدفمند وگلوله‌برفی انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده¬ها مصاحبه عمیق و ملاک حجم نمونه اشباع نظری بود. تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل تم ونظریه برخاسته ازداده‌ها وبا استفاده از روش سه مرحله¬ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی (مدل استراوس وکوربین) بود. نتایج تحلیل در قالب 124 مفهوم فرعی و 32 مفهوم اصلی در پنج مقوله نظریه برخاسته از داده‌ها طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان داد که شرایط علّی برای وقف شامل انگیزه-های الهی، انسانی، اجتماعی، وطن پرستی، علمی، اقتصادی و شخصی، شرایط زمینه¬ای شامل: اثربخشی سازمان اوقاف و نهادهای وقف، آموزش عالی و آموزش و پرورش، تبلیغ و ترویج گروه‌های مرجع، زنجیره‌ی سازمان‌های متولی وقف و مشاهده خروجی وقف به وسیله مردم و شرایط مداخله‌گر، ساختار جامعه، ساختار حکومت، تراکم نیات، انواع خیرین، آگاهی اجتماعی، شفافیت، حفظ و حراست از موقوفه، احیای موقوفه، وقف‌نامه، تبلیغ و ترویج رسانه‌ها، تکریم خیرین و تولیت صحیح موقوفه بود. آمیخته بازاریابی شامل‌: محصول، قیمت، ترفیع، مکان، افراد، فرآیندها و شواهد فیزیکی راهبردهای ترغیب مردم به وقف در آموزش عالی به حساب می‌آید. در نهایت، پیامدهای انواع وقف، توسعه آموزش، توسعه بهداشت و درمان، توسعه فرهنگ وقف، ماندگاری وقف، توسعه فرهنگ و رشدوتوسعه رفاه عمومی است. Manuscript profile