• Home
  • هاجر منصوری

    List of Articles هاجر منصوری


  • Article

    1 - شناسایی الگوهای ذهنی و ادراکات مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش عالی در ایران: کاربردی از روش‌شناسی کیو
    Educational Leadership & administration , Issue 63 , Year , Spring 2024
    هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاه‌های اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگو‌های ذهنی مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش با روش‌شناسی کیو انجام شد. روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری داد More
    هدف: پژوهش حاضر در پی عادی شدن دیدگاه‌های اقتصادی و کسب درآمد از آموزش با هدف بررسی الگو‌های ذهنی مجریان آموزش از تجاری‌سازی آموزش با روش‌شناسی کیو انجام شد. روش: حجم نمونه هدفمند 60تن از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه های گوناگون شهرستان اصفهان انتخاب شدند. ابزارجمع‌آوری داده پرسشنامه 66 گویه‌ای برگرفته از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌ صاحب نظران آموزش بود. تحلیل عاملی کیو در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: پنج الگوی ذهنی عدالت‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 31.946درصد، مسئولیت‌پذیران فراگیر‌محور با مقدار ویژه‌ ی 12.247درصد، کارآفرینان اقتصاد‌محور با مقدار ویژه‌ی 7.604، اخلاق‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 3.713 و فرهنگ‌گرایان با مقدار ویژه‌ی 1.513 درصد در بین نظرات مشارکت کنندگان وجود داشت. الگوی ذهنی عدالت‌گرایان مسئله‌ی عدالت آموزشی و حق آموزش عمومی را ضروری می‌دانند. الگوی ذهنی مسئولیت‌گرایان فراگیرمحور مسئله‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان را ضروری می‌دانستد. الگوی ذهنی کارآفرینان اقتصاد محور در تضاد کامل با سایر الگوها با اهمیت به مسائل اقتصادی و تأثیر دانشگاه‌های کارآفرین بر استقلال مالی از دولت، موافق تجاری‌سازی آموزش بودند. دو الگوی اخلاق‌گرایان و فرهنگ‌گرایان دارای پارادایم‌های مشابه بودند. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر الگوی ذهنی غالب را معرفی و ابعاد مخالفت و موافقت الگوها را بیان کرده است. نتایج می‌تواند سیاست‌گذاران را در استراتژی‌های مورد استفاده درتجاری ‌سازی آموزشی یاری رساند. Manuscript profile