-
Article
1 - برساخت و تجربه زیسته نخبگان بازاریابی ازمدل بازاریابی کشاورزی در ایران با رویکرد آمیخته و اعتباریابی آنEntrepreneurship Knowledge , Issue 7 , Year , Winter 2023چکیدهزمینه: بازاریابی با اهمیتی که دارد در همه کسب و کارها یک راهبرد اساسی است. هدف: این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی نخبگان، متخصصان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریایی در ایران از توسعه بازاریایی کشاورزی طراحی شد. روش: روش این پژوهش ترکیبی است که با استفاده Moreچکیدهزمینه: بازاریابی با اهمیتی که دارد در همه کسب و کارها یک راهبرد اساسی است. هدف: این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی نخبگان، متخصصان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریایی در ایران از توسعه بازاریایی کشاورزی طراحی شد. روش: روش این پژوهش ترکیبی است که با استفاده از راهبرد اکتشافی متوالی ابتدا به روش کیفی گراندد تئوری یک الگوی بومی تدوین شده است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق در بین نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریابی با تکنیک کدگذاری فرایند تئوریسازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید و نتایج بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 108 گزاره معنادار، 211 مفاهیم متناظر، و 23 مقولۀ فرعی و 9 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. در بخش کمی نیز مدل پارادایمی به دست آمده با استفاده از دادههای کمی به آزمون گذاشته شد. یافتهها و نتایج: یافتههای بخش کمی نشان داد که مقوله هسته به دست آمده شامل؛ توسعه بازاریابی کشاورزی ایران به علت مهارتپروری و درک بازار در بستر تعهد و گرایش مدیران به بازاریابی با مداخله آزادسازی تجاری در دو راهبرد مهم همافزایی در بازاریابی و بازارگرایی به پیامدهای مطلوب توسعه پایدار کشاورزی، جهانی شدن بازارها و ترویج کشاورزی منجر میشود است که میتواند راهبرد نظری احصا شده برای بازار گیاهان دارویی در کشور باشد که مولفه های سازنده آن در یک الگوی پارادایمی در بخش کمی نیز معتبر بودن این الگوها را به اثبات رسانده است. Manuscript profile -
Article
2 - Presenting the Agricultural Marketing Model with an Emphasis on the Development and Marketing of Medicinal Plants in IranInternational Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , Issue 2 , Year , Summer 2023Background: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farmi MoreBackground: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farming community is crucial. This research aims to uncover the cognitive patterns of elites, experts, professors, and senior managers in Iran's market development from an agricultural perspective.Method: The research follows a mixed-method exploratory interpretive approach, utilizing the grounded theory technique. It consists of two parts: a qualitative section and a quantitative survey.Findings and Results: The research outcomes are presented in two main sections. The qualitative part's results were derived from three stages of coding, yielding over 108 meaningful propositions, 211 corresponding concepts, 23 sub-categories, 9 main categories, and a core category. The main categories obtained include skill development, market understanding, managers' commitment and orientation to marketing, trade liberalization, synergy in marketing, market orientation, sustainable agricultural development, globalization of markets, and agricultural promotion. Further abstraction of these categories in the selective coding phase led to the identification of a core category termed "Leading Iran's Agricultural Marketing Development." Manuscript profile -
Article
3 - تدوین مدل بازاریابی کشاورزی با تأکید بر گیاهان دارویی در ایرانJounal of Marketing Management , Issue 58 , Year , Spring 2023زمینه: امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته، بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از بخشهای عمده اقتصاد به شمار میآید. لذا بازاریابی محصولات کشاورزی یک ضرورت مهم است و برای حل مشکلات مناطق روستایی و کشاورزان لازم است بازاریابی محصولات کشاورزی به صورت حرفهای وارد سیستم توسعه کشاور Moreزمینه: امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته، بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از بخشهای عمده اقتصاد به شمار میآید. لذا بازاریابی محصولات کشاورزی یک ضرورت مهم است و برای حل مشکلات مناطق روستایی و کشاورزان لازم است بازاریابی محصولات کشاورزی به صورت حرفهای وارد سیستم توسعه کشاورزی این مناطق شود. بر همین اساس انتخاب راهبرد مناسب بازاریابی، بر فروش بیشتر محصولات و خدمات و موفقیت سازمانها در عرصه رقابت مؤثر است. هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل بازاریابی کشاورزی با تأکید بر گیاهان دارویی در ایران انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی و از نوع تفسیری اکتشافی و با تکنیک گراندد تئوری انجام شده است. جمعآوری اطلاعات این پژوهش با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند انجام گردید. جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونهگیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرآیند تئوریسازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده است. برای اعتبار بخشی به مدل و نتایج از روشهای زیر استفاده شده است: اجماع دادهها: در این پژوهش با افراد مختلف متخصص مصاحبه گردید، اجماع پژوهشگران: در مراحل مختلف این پژوهش، یافتههای تحقیق توسط سایر پژوهشگران خبره بازنگری شده است. کنترل اعضا: در این پژوهش در مراحل مختلف تحقیق، یافتههای پژوهش با افراد آگاه و خبرگان بازبینی شده است. روایی و پایایی: در این پژوهش برای تأمین روایی ساخت ابزار، از روش کنترل از سوی مشارکتکنندگان استفاده شده و برای اطمینان از پایایی، از روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده گردید. یافتهها و نتایج: نتایج پژوهش کیفی بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنادار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقوله فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته حاصل گردید و بر اساس نتایج حاصله، مدل پارادایمی پژوهش کیفی ترسیم گردید که مؤلفههای مدل پارادایمی شامل 9 مقوله اصلی به دست آمده شامل؛ مهارتپروری، درک بازار، تعهد و گرایش مدیران به بازاریابی، آزادسازی تجاری، همافزایی در بازاریابی، بازارگرایی، توسعه پایدار کشاورزی، جهانی شدن بازارها و ترویج کشاورزی است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحله کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام توسعه بازاریابی کشاورزی منجر شد که با تمامی مقولات دیگر ارتباط دارد. Manuscript profile -
Article
4 - ارائه الگوی توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی درایران با محوریت گیاهان دارویی با استفاده از روش داده بنیاد و اعتباریابی مدلComputational economics , Issue 1 , Year , Autumn 2024بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسیهای مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت Moreبازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسیهای مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت پذیرفته است.در بخش کیفی جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و وزارت صمت و اتاق بازرگانی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونه گیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرایند تئوری سازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل داده ها با استفاده از کد گذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده و در یخش کمی 9 متغیر به دست آمده از الگوی کیفی به عنوان فرضیه و استنباط در نظر گرفته شده و با ضریب همبستی پیرسون آزمون شدند و سپس شاخص سازی در یک مدل معادله ساختاری با نرم افزار Amos انجام گردید. نتایج پژوهش در دو بخش کمی وکیفی ارایه شده و نتایج بخش کیفی بر اساس سه مرحله کد گذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنی دار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقولة فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. و نتایج کمی نیز با آزمونهای ساختاری تایید گردید. درنهایت پیشنهاد می گردد، تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد باید در همه حوزههای بازاریابی کشاورزی و گیاهان دارویی توسط متخصصین امر و مدیران ارشد صورت بگیرد. Manuscript profile -
Article
5 - مدل بومی رفتار مصرفکننده در بازار کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) مبتنی بر تئوری ارزشFinancial Economics , Issue 5 , Year , Winter 2023چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حو Moreچکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حوزه بازاریابی و خبرگان و صاحب نظران بخش لوازم خانگی می باشند. داده ها نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده و الگوی پارادایمی با 10 مقوله اصلی، 22 مقوله فرعی و 116 مفهوم طراحی گردید. در این الگو، ارزش های خرید بهعنوان عوامل علی رفتار مصرف کننده و ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در کنار عوامل فردی و بیرونی، به عنوان عوامل زمینه ساز معرفی شدند. ویژگی های بازار مصرف نیز عوامل مداخله گر در این زمینه هستند که بر رفتار مصرف کننده ایرانی تاثیر می گذارند. استراتژی های بهبود نیز راهبردهایی هستند که در نهایت، به شکلگیری پدیدهای به نام اسارت زدایی و وفادارسازی مصرف کننده منجر می شوند. نتایج مطالعه حاضر می تواند به تولیدکنندگان و سیاستگذاران در شناخت رفتار مصرف کننده ایرانی نسبت به کالاهای بادوام ایرانی به ویژه در صنعت لوازم خانگی کمک کند تا استراتژی های مناسبی را برای مدیریت بازار مصرف ایرانیان در مورد کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) در شرایط تحریم اقتصادی کشور، تدوین نمایند. Manuscript profile -
Article
6 - مدل ساختاری رفتار مصرف کننده کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی)Journal of Business Management , Issue 62 , Year , Summer 2024با توجه به تحولات بزرگی که در بازار کالاهای بادوام مصرفی (مانند لوازم خانگی) رخ داده است، رفتار تصمیم گیری، خرید و مصرف محصولات از سوی مصرف کنندگان نیز دچار تحول شده که با تغییراتی در استراتژی های بازاریابی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی همراه خواهد بود. این در حالی More
با توجه به تحولات بزرگی که در بازار کالاهای بادوام مصرفی (مانند لوازم خانگی) رخ داده است، رفتار تصمیم گیری، خرید و مصرف محصولات از سوی مصرف کنندگان نیز دچار تحول شده که با تغییراتی در استراتژی های بازاریابی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی همراه خواهد بود. این در حالی است که ارزش های مصرف در رفتار مصرف کننده نیز در این بین نقش بسیار مهمی بازی می کند. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر به دنبال بررسی "مدل ساختاری رفتار مصرف کننده کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) " می باشد. رویکرد این پژوهش کمی بوده که با روش توصیفی- پیمایشی انجام پذیرفته است. روش گردآوری اطلاعات میدانی است که به کمک پخش پرسشنامه بین 384 نفر از شهروندان شهر تهران بر اساس نمونه گیری خوشه ای توزیع و سپس از طریق روش معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ارزش های خرید بر رفتار مصرف کننده تأثیرگذار بوده و تاثیر رفتار مصرف کننده، ارزش های بسترساز و شرایط بازار مصرف بر استراتژی های بهبود نیز تایید می گردد. در نهایت نیز مشخص گردید استراتژی های بهبود بر اسارت زدایی مصرف کننده و وفادارسازی مصرف کننده تاثیرگذار است.
Manuscript profile