Journal of Management and Sustainable Development Studies
,
Issue9,Year,
Spring
2024
این تحقیق با هدف ارائه مدل اثربخش ارزیابی خطمشیهای سلامت نظام اداری با توجه به اسناد بالادستی در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. این پژوهش ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بوده بدین ترتیب که در ابتدا با انجام مطالعات کتابخانهای 108 عنوان خطمشی بهعنوان کدهای More
این تحقیق با هدف ارائه مدل اثربخش ارزیابی خطمشیهای سلامت نظام اداری با توجه به اسناد بالادستی در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. این پژوهش ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بوده بدین ترتیب که در ابتدا با انجام مطالعات کتابخانهای 108 عنوان خطمشی بهعنوان کدهای اولیه (پارهگفتارها) احصا گردید که با استفاده از روش تحلیل مضمون در 23 مضمون پایه (مؤلفه) و سپس در 6 مضمون سازماندهنده (بعد) شامل ابعاد اداری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، و مالی دستهبندی گردید. مدل اولیه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان ستاد و ادارات کل استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 4062 نفر بوده و با توجه به روش نمونهگیری کوهن تعداد 205 نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقاتی انتخاب شدهاند. مدل اولیه در این نمونه مورد آزمون قرار گرفت. روایی پرسشنامه برابر با (1/86 درصد) محاسبه گردیده، پایایی درونی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده و با توجه به اینکه مقادیر آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) قرار گرفته، پایایی درونی تمامی بُعدها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart-PLS انجامشده است. برای بررسی سؤالهای پژوهش از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، معادلات ساختاری و آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. درنتیجه با توجه به کسب نمره شاخصهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیشتر از 6/0، بار عاملی بالاتر از 5/0 سؤالات، نمره شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد شده معادل 039/0، اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفت.
Manuscript profile
حکمرانی شهری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرحهای توسعه شهری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع برنامه ریزی و مدیریتی حکمرانی خوب شهری به منظور ارائه مدل مطلوب میباشد. در این پژوهش، ابتدا موانع مذکور از طریق مطالعات کتابخانه ای و اکتشافی و سپس نظرسنجی از خبرگان آگاه ب More
حکمرانی شهری نقش مهمی در موفقیت برنامه ها و طرحهای توسعه شهری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع برنامه ریزی و مدیریتی حکمرانی خوب شهری به منظور ارائه مدل مطلوب میباشد. در این پژوهش، ابتدا موانع مذکور از طریق مطالعات کتابخانه ای و اکتشافی و سپس نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس این عوامل در قالب الگوی طراحی شده در جامعه آماری مورد نظر به آزمون گذاشته شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شهرداری اصفهان با تعداد 1693 بود. که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم طبقه تعداد 315 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی است. در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات، از دو پرسشنامه حکمرانی خوب و موانع برنامه ریزی استفاده شد که روایی آنها به ترتیب 980/0 و 973/0 و پایایی823/0 و 959/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام شد. یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد موانع برنامهریزی و مدیریت، بر حکمرانی خوب شهری در شهرداری اصفهان اثر منفی و معناداری دارد. (001/0=p، 132/0-β=). بر اساس مقدار ضریب تعیین، 2 درصد از تغییرات حکمرانی خوب شهری توسط موانع برنامهریزی و مدیریتی تبیین میشود. با توجه به این موانع می توان به راهبردهایی جهت توسعه و گسترش شهرها و حکمرانی خوب شهری دست یافت.
Manuscript profile
فصلنامه تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی
,
Issue1,Year,
Spring
2023
یکی از اصلی ترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیریت و رهبری سازمان است. پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی جایگاه رهبری و مدیریت در اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی با در نظر گرفتن ویژگی های استانداردهای اعتباربخشی جهت طراحی مدل مطلوب انجام گرفت. این پژوهش توصیفی است که در More
یکی از اصلی ترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیریت و رهبری سازمان است. پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی جایگاه رهبری و مدیریت در اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی با در نظر گرفتن ویژگی های استانداردهای اعتباربخشی جهت طراحی مدل مطلوب انجام گرفت. این پژوهش توصیفی است که در سال 1400 در بیمارستانهای دولتی استان کرمان باحجم نمونه 86 نفر انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه محققساخته جهت ویژگی های استاندارد و مدیریت و رهبری در 9 حیطه و 49 استاندارد بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 و PLS انجامشد و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری) استفاده شد. براساس نتایج مربوط به آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار ویژگی های استاندارد و مدیریت و رهبری به ترتیب 35/0±22/4 و 41/0±17/4 بود. نتایج ضریب نسبت بحرانی و آماره t (717/0 R2=، 432/11t =) و نتایج مدلسازی معادلات ساختاری(001/0= p،717/0β =) نشان دهنده اثر مثبت و معنادار ویژگیهای استاندارد بر رهبری و مدیریت است. بر اساس مقدار ضریب (R2)، 51% از تغییرات رهبری و مدیریت توسط ویژگیهای استاندارد تبیین میشود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، مدل پیشنهادی در محور رهبری و مدیریت اعتباربخشی در سطح عالی قرار دارد. مدیران بیمارستان ها با اجرای استانداردهای اعتباربخشی مدیریت و رهبری بیمارستان می توانند نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار و بهبود کیفیت ایفا نمایند.
Manuscript profile
رفتار شهروندی باعث بهره وری و رضایتمندی مشتریان می گردد. نظام جبران خدمت می تواند در تقویت این رفتار موثر باشد. این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان انجام شد. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی More
رفتار شهروندی باعث بهره وری و رضایتمندی مشتریان می گردد. نظام جبران خدمت می تواند در تقویت این رفتار موثر باشد. این تحقیق با هدف طراحی مدل مطلوب رفتار شهروندی سازمانی بر اساس نظام جبران خدمات کارکنان انجام شد. تحقیق موجود از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان کرمان در سال 1400 می باشد حجم نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 186 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته نظام جبران خدمات با روایی 84/0 پایایی 95/0 و پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی با روایی 86/0 و پایایی 96/0 است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 انجام و سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد. بین بعد سازمانی، مدیریتی، روانشناختی و اجتماعی جبران خدمات کارکنان با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. ابعاد مدیریتی و اجتماعی به ترتیب بهترین پیش بینی کننده های رفتار شهروندی سازمانی می باشند. بر اساس نتایج تحقیق مدل پیشنهادی باعث ارتقاء جایگاه نظام جبران خدمات و رفتار شهروندی سازمانی می گردد
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications