• Home
  • حمدا.... منظری توکلی

    List of Articles حمدا.... منظری توکلی


  • Article

    1 - طراحی و ارائه مدل اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی
    Journal of healthcare management , Issue 40 , Year , Winter 2021
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین عملکردهای مدیریتی و سیاست گذاری، در حوزه سلامت، اعتباربخشی بیمارستانی است که نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه‌شده در این سازمان‌ها دارد.روش پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پ More
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین عملکردهای مدیریتی و سیاست گذاری، در حوزه سلامت، اعتباربخشی بیمارستانی است که نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه‌شده در این سازمان‌ها دارد.روش پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پژوهش جزو پژوهش‌های مقطعی بود. در این پژوهش از فن دلفی برای ارائه مدل مناسب استفاده گردید. در نهایت مدل پیشنهادی با 4 محور و 26 حیطه و 106 استاندارد تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه نهایی مورد سنجش قرار گرفت. قابلیت اجرایی آن توسط بهترین صاحب‌نظران در بیمارستان‌های دولتی استان کرمان مورد بررسی مقدماتی قرار گرفت.یافته‌ها: در این مطالعه مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین متغیر اعتباربخشی0/34±4/21 بود. اعتباربخشی و حیطه‌های آن و محورهای مربوط به هر حیطه در سطح قوی قرار گرفتند. برای رتبه‌بندی ابعاد متغیر اعتباربخشی از آزمون فریدمن استفاده شد. مؤلفه پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی با میانگین 2/78 بالاترین رتبه را داشت و مؤلفه‌های مراقبت و درمان، حقوق‌گیرنده خدمت و رهبری و مدیریت با میانگین 2/56، 2/44 و 2/23، به ترتیب در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار داشتند. 87/20 درصد خبرگان اثربخشی الگو را تأیید کردند.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش موئد مناسب بودن مدل پیشنهادی و ارتباط قوی بین متغیرها و مؤلفه‌های آن بود. با توجه به اثبات اثربخشی الگوی پیشنهادی می‌توان گفت ﻣﺪل ﺣﺎﺿﺮ میﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺎم ارزﺷﻤﻨﺪی در ﺟﻬﺖ ﻛﺎرآﻣﺪی و اﺛﺮﺑﺨﺶﺗﺮ ﻧﻤﻮدن ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﻲ ﻛﺸﻮر و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ خدمات در بیمارستان‌ها بردارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه کنش های اجرایی« برنامه ریزی شناختی، بازداری پاسخ، عملکرد پیوسته و حافظه فعال» در دانش آموزان با و بدون اختلال نوشتن
    Educational researches , Issue 4 , Year , Winter 2018
    چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی(، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه فعال)در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری نارسانویسی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه آن شامل کلیه دانش آمو More
    چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی(، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه فعال)در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری نارسانویسی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه آن شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطه ابتدایی با و بدون ناتوانی یادگیری در شهر مشهد است. بر این اساس 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی مرکز ناتوانی های یادگیری منطقه تبادکان شهر مشهد به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانش آموزان عادی مقایسه شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از آزمون عملکرد پیوسته و خرده مقیاس حافظه ارقام وکسلر استفاده گردید. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری(مانوا) تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان دارای اختلال ناتوانی نارسانویسی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیف تری در کارکردهای اجرایی(زمان واکنش، بازداری پاسخ ، توجه پایدار و حافظه فعال) دارند. و تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد این ضعف منجر به مشکلاتی در تصمیم گیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوری ها و تغییر، حواس پرتی و مشکلات در جنبه های مختلف حافظه می شود Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی عملکرد یادگیری دانش آموزان ناتوان یادگیری خاص بر اساس مدل ساختاری مهارت‌های عصب روان شناختی کنش‌های اجرایی مغز
    Educational researches , Issue 4 , Year , Autumn 2020
    چکیدههدف: هدف از از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکرد های اجرایی(انتقال، بازداری، بروزرسانی، عملکرد پیوسته و برنامه ریزی- سازماندهی) در پیش بینی عملکرد یادگیری دانش آموزان ناتوان یادگیری بود. روش: به همین منظور تعداد 116 دانش آموز ناتوان یادگیری مقطع ابتدایی با روش نمونه گیری More
    چکیدههدف: هدف از از پژوهش حاضر بررسی نقش کارکرد های اجرایی(انتقال، بازداری، بروزرسانی، عملکرد پیوسته و برنامه ریزی- سازماندهی) در پیش بینی عملکرد یادگیری دانش آموزان ناتوان یادگیری بود. روش: به همین منظور تعداد 116 دانش آموز ناتوان یادگیری مقطع ابتدایی با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: آزمون ویسکانسین، تکلیف پیچیده استروپ، آزمون برج لندن، آزمون حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته. برای بررسی توان پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای مستقل پژوهش و تبیین واریانس عملکرد تحصیلی از مدل ساختاری لیزرل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از میان کارکردهای اجرایی، متغیر بازداری پاسخ و حافظه فعال سهم بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان ناتوان یادگیری در حوزه خواندن، نوشتن و ریاضی دارند. نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ، حافظه فعال به عنوان یک فعالیت شناختی در یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضیات ضروری است. بنابراین توجه به ظرفیت و کارایی حافظه فعال و بازداری پاسخ یادگیرندگان بر کارامدی فرآیند آموزش و طراحی و ارائه مواد آموزشی که هدف نهایی همه آنها ایجاد، گسترش یا تسهیل یادگیری است، اثرات مثبت می گذارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی مدل اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی مبتنی بر فاکتورهای رهبری
    Journal of Public Administration Researches & Novel Theories (JPARNT) , Issue 1 , Year , Spring 2023
    یکی از اصلی ترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیریت و رهبری سازمان است. پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی جایگاه رهبری و مدیریت در اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی با در نظر گرفتن ویژگی های استانداردهای اعتباربخشی جهت طراحی مدل مطلوب انجام گرفت. این پژوهش توصیفی است که در More
    یکی از اصلی ترین ارکان اجرای موفق اعتباربخشی، تعهد مدیریت و رهبری سازمان است. پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسی جایگاه رهبری و مدیریت در اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی با در نظر گرفتن ویژگی های استانداردهای اعتباربخشی جهت طراحی مدل مطلوب انجام گرفت. این پژوهش توصیفی است که در سال 1400 در بیمارستان‌های دولتی استان کرمان باحجم نمونه 86 نفر انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته جهت ویژگی های استاندارد و مدیریت و رهبری در 9 حیطه و 49 استاندارد بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS ویراست 23 و PLS انجام‌شد و سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری) استفاده شد. براساس نتایج مربوط به آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار ویژگی های استاندارد و مدیریت و رهبری به ترتیب 35/0±22/4 و 41/0±17/4 بود. نتایج ضریب نسبت بحرانی و آماره t (717/0 R2=، 432/11t =) و نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری(001/0= p،717/0β =) نشان دهنده اثر مثبت و معنادار ویژگی‌های استاندارد بر رهبری و مدیریت است. بر اساس مقدار ضریب (R2)، 51% از تغییرات رهبری و مدیریت توسط ویژگی‌های استاندارد تبیین می‌شود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، مدل پیشنهادی در محور رهبری و مدیریت اعتباربخشی در سطح عالی قرار دارد. مدیران بیمارستان ها با اجرای استانداردهای اعتباربخشی مدیریت و رهبری بیمارستان می توانند نقش مهمی در تأمین ایمنی بیمار و بهبود کیفیت ایفا نمایند. Manuscript profile