• Home
  • بهنام طالبی

    List of Articles بهنام طالبی


  • Article

    1 - The Mother Tongue Teaching as a Multicultural Category: Impacts and Consequences (A Synthesis Study)
    Curriculum Research Journal , Issue 1 , Year , Autumn 2020
    Purpose: Mother tongue is considered as an important part of the human identity. The objective of this study was to investigate mother tongue training as a multicultural category and its impacts and consequences.Methodology: This study was applied in terms of the object More
    Purpose: Mother tongue is considered as an important part of the human identity. The objective of this study was to investigate mother tongue training as a multicultural category and its impacts and consequences.Methodology: This study was applied in terms of the objective, and descriptive and research synthesis in terms of method. The study population was studies on mother tongue, mother tongue training, multiculturalism, cultural diversity and systematic training in the last ten years. Among them, 183 studies were selected by purposeful sampling method after investigating the inclusion criteria and entered the final synthesis. The data were analyzed by content analysis.Findings: The results showed that most of the studies had a positive view of multiculturalism and believed that the rights of minorities and individual differences should be taken into account. Regarding mother tongue training or training in the mother tongue can help strengthen national solidarity. The structure of curricula in some places requires more revision and flexibility. The teachers, learners and parents had a positive attitude towards training in the mother tongue, and teachers should have special competence to teach in multicultural education centers, for which in-service training can be used. Training in the mother tongue improves psychological and social conditions, academic performance, self-confidence, learning, writing skills of learners in the training environment and even easier learning of second and third languages.Conclusion: Regarding the impacts and consequences of mother tongue training as a multicultural category, professionals and planners should look at mother tongue training or training in mother tongue as a necessity and plan to implement it. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیینی بر ادراک دختران دانش آموز از نحوه حجاب در مدارسی که چادر در آنها اجباری است
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 1 , Year , Summer 2020
    افزایش خودپنداره و تصور مثبت بانوان نسبت به حجاب از اولویت دارترین و مناسب ترین راهکارهایی هستند که برای درونی شدن ارزش حجاب استفاده می شود. پژوهش حاضر، ضمن واکاوی در تجربة ‌زیستة دختران دانش آموز (در مدارسی که چادر در آنها اجباری است)؛ ادراک‌ آنان از نحوه حجاب را مورد More
    افزایش خودپنداره و تصور مثبت بانوان نسبت به حجاب از اولویت دارترین و مناسب ترین راهکارهایی هستند که برای درونی شدن ارزش حجاب استفاده می شود. پژوهش حاضر، ضمن واکاوی در تجربة ‌زیستة دختران دانش آموز (در مدارسی که چادر در آنها اجباری است)؛ ادراک‌ آنان از نحوه حجاب را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی، با مطالعه 20 نفر مشارکت‌کننده از میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز می باشد. این تحقیق با روش نمونه‌گیری هدفمند و با 22 مصاحبه فردی و یک مصاحبه گروهی نیمه‌ساختار یافته انجام شده است. تحلیل داده‌ها بر اساس راهبرد هفت مرحله‌ای کُلایزی صورت‌ پذیرفت. یافته ها نشان می دهد که در تجربه زیسته دانش آموزان از نحوة حجاب فقط در پوشش چادر خلاصه نمی شود، عفاف وحجاب در همه رفتار باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین از تجربه دانش آموزان مضامینی بدست آمد که عبارتند از: هرچند تأثیرتجربه گذشته در تعیین نوع حجاب زیاد است؛ با این حال رعایت حجاب در گرو وضوح تعریف آن می باشد، اصلاح نظام شناختی، بهترین شیوه آموزش حجاب می باشد. ایدئولوژیک بودن اندیشة حجاب مهمترین نکته در رعایت آن و گرایش درونی  به حجاب، پایدارترین شیوه عمل به حجاب است. Manuscript profile