• Home
  • مصطفی قادری

    List of Articles مصطفی قادری


  • Article

    1 - اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1398
    هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارت‌های زندگی در مقطع اول متوسطه استا More
    هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارت‌های زندگی در مقطع اول متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1900 نفر بودند. نمونه پژوهش 320 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی (111 گویه) استفاده شد که روایی صوری آن تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی و آزمون تی در نرم‌افزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی چهار مولفه شامل اهداف، محتوی، روش‌های آموزش و روش‌های ارزشیابی داشت که آماره تی همه آنها بزرگ‌تر از نقطه برش 996/1 بود. همچنین پایایی ترکیبی آنها از 70/0 و میانگین واریانس استخراج‌شده آنها از 40/0 بیشتر بود. بنابراین، مولفه‌های الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی بر اساس نظر معلمان تایید شد و متخصصان برنامه‌ریزی درسی می‌توانند از آن بهره ببرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - The Mother Tongue Teaching as a Multicultural Category: Impacts and Consequences (A Synthesis Study)
    Curriculum Research Journal , Issue 1 , Year , Autumn 2020
    Purpose: Mother tongue is considered as an important part of the human identity. The objective of this study was to investigate mother tongue training as a multicultural category and its impacts and consequences.Methodology: This study was applied in terms of the object More
    Purpose: Mother tongue is considered as an important part of the human identity. The objective of this study was to investigate mother tongue training as a multicultural category and its impacts and consequences.Methodology: This study was applied in terms of the objective, and descriptive and research synthesis in terms of method. The study population was studies on mother tongue, mother tongue training, multiculturalism, cultural diversity and systematic training in the last ten years. Among them, 183 studies were selected by purposeful sampling method after investigating the inclusion criteria and entered the final synthesis. The data were analyzed by content analysis.Findings: The results showed that most of the studies had a positive view of multiculturalism and believed that the rights of minorities and individual differences should be taken into account. Regarding mother tongue training or training in the mother tongue can help strengthen national solidarity. The structure of curricula in some places requires more revision and flexibility. The teachers, learners and parents had a positive attitude towards training in the mother tongue, and teachers should have special competence to teach in multicultural education centers, for which in-service training can be used. Training in the mother tongue improves psychological and social conditions, academic performance, self-confidence, learning, writing skills of learners in the training environment and even easier learning of second and third languages.Conclusion: Regarding the impacts and consequences of mother tongue training as a multicultural category, professionals and planners should look at mother tongue training or training in mother tongue as a necessity and plan to implement it. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی وضعیت موجود برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر دانش فناوری (براساس الگوی TPACK)
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 2 , Year , Summer 2020
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی از منظر دانش فن‌آوری انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوا است. میدان پژوهش، برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی است. نمونه ی پژوهش دروس کاربرد فاوا در آموزش ابتدایی به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاه More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی از منظر دانش فن‌آوری انجام شد. روش پژوهش، تحلیل محتوا است. میدان پژوهش، برنامه درسی قصد شده آموزش ابتدایی است. نمونه ی پژوهش دروس کاربرد فاوا در آموزش ابتدایی به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته است که براساس الگوی TPACK تهیه شد. روایی ابزار به روش صوری تأیید شد و برای پایایی ابزار به روش اسکات ضریب توافق 05/91 به دست آمد. تجزیه و تحلیل کیفی داده ها نشان داد که برنامه درسی حاضر از منظر دانش های معلمی بر مبنای الگوی قدیمی شولمن طراحی شده است. چون موضوعات مربوط به دانش فن‌آوری، جزء شایستگی محتوای پداگوژی بیان شده، به دانش فن‌آوری به عنوان یکی از انواع شایستگی به صورت واحدهای تئوری و عملی، به دانش فن‌آوری به صورت آنالوگو دیجیتال، به تلفیق فن‌آوری با محتوا و پداگوژی و یکپارچه سازی این سه با ارائه ابزارهای محتوا، ابزارهای تدریس آنلاین و ابزار ارزشیابی توجه نشده است. بنابراین از ظرفیت برنامه درسی برای آموزش دانش فن‌آوری به خوبی استفاده نشده و براساس الگوی TPACK ناقص است. Manuscript profile