-
Article
1 - رضایتمندی دانشجویان دختر کرکوک عراق از خدمات آموزشی کوتاهمدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریزWomen and Family Studies , Issue 1 , Year , Autumn 2020دیدگاه و رضایت دانشجویان از ارکان مهم و لازم در ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاهها میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان دختر از خدمات آموزشی کوتاهمدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.این پژوهش در سال Moreدیدگاه و رضایت دانشجویان از ارکان مهم و لازم در ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده در دانشگاهها میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان دختر از خدمات آموزشی کوتاهمدت و ارتباط آن با کیفیت آموزش در واحد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد.این پژوهش در سال 1398 به صورت مطالعهی توصیفی مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان پرستاری دختر واحد کرکوک عراق بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرشسنامه بر اساس ابزار کیفیت خدمات مشتمل بر سه قسمت مشخصات دموگرافیک، ابعاد کیفیت و رضایتمندی از کیفیت خدمات ارائه شده بود. در آنالیز دادهها از نرم افزار آماریSpss ، آمارهای توصیفی، تحلیلی مانند آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید.میانگین امتیازات دانشجویان از کیفیت کلی خدمات آموزشی 1.31 بود. بر حسب ضریب همبستگی پیرسون، بین ابعاد کیفیت خدمات و رضایتمندی دانشجویان با یکدیگر در سطح (p) ABSTRACT: Students' viewpoints and satisfaction are important and necessary in assessing the quality of educational services provided in universities. The aim of this study was to investigate the satisfaction of female students from short-term educational services and its relationship with the quality of education in Islamic Azad University of Tabriz. This descriptive cross-sectional study was conducted in 2019. The research population included female nursing students in the Kirkuk University in Iraq. Data collection tool was a questionnaire based on the service quality tools. It consisted of three parts: demographic characteristics, educational service quality dimensions, and service quality satisfaction. Spss statistical software was used for data analysis, descriptive, inferential and analytical statistics such as one-way analysis of variance, Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression analysis. Average students' satisfaction scores about general quality of educational services was 1.31. According to Pearson's correlation coefficient, there was a direct correlation and statistically significant relationship between dimensions of service quality and student's satisfaction (p <0.05). Composite regression analysis, showed a significant statistical relationship between dimensions of educational services and the quality of educational services, (p <0.05). To improve the quality of educational services, better monitoring and evaluation, long-term training courses, strengthen client honor implementation plan, expert teachers and educators are effective. Coordination between educational programs and facilities, using efficient instructors and professors with high social term, good dealing with students and using the same evaluation methods, are fruitful and can be used in other educational areas at other universities. Keywords: satisfaction, educational services, Quality of education. Manuscript profile -
Article
2 - عوامل موثر در تبعیت از رژیم درمانی و ارتباط باور بهداشتی و آگاهی با آن در بیماران زن مبتلا به نارسایی قلبیWomen and Family Studies , Issue 4 , Year , Winter 2021نارسایی قلبی از شایعترین بیماریهای مزمن دنیا است وهزینههای زیادی به سیستمهای بهداشتی دارد. ارتقای پذیرش رژیم درمانی روش موثر در پیشگیری از نارسایی قلبی و افزایش بقای بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی درمان و باور بهداشتی و آگاهی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب ان Moreنارسایی قلبی از شایعترین بیماریهای مزمن دنیا است وهزینههای زیادی به سیستمهای بهداشتی دارد. ارتقای پذیرش رژیم درمانی روش موثر در پیشگیری از نارسایی قلبی و افزایش بقای بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی درمان و باور بهداشتی و آگاهی در بیماران مبتلا به نارسایی قلب انجام گرفت.این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی بود که 250 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی پرسشنامهها را تکمیل کردند. پرسشنامهها شامل 4 بخش متغیرهای دموگرافیک و بالینی، پرسشنامه اصلاح شده تبعیت درمان نارسایی قلب، مقیاس آگاهی و باور نارسایی قلب بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS 22 آمار توصیفی و استنباطی، تی مستقل، آنووا، خی دو، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون لجستیک استفاده شد. اکثریت واحدهای پژوهش دارای پذیرش متوسط از رژیم درمانی بوده و اکثریت آگاهی از نارسایی قلب داشتند. در این پژوهش بین باور بیماران از منافع و منابع پذیرش درمان ارتباط معنیدار مشاهده گردید نتایج حاکی از آن بود که میان تبعیت رژیم درمانی و برخی مشخصات دموگرافیک ارتباط معنیدار آماری وجود داشت. نتایج پژوهش نشان داد که تبعیت در حیطههای رژیم دارویی، محدودیت سدیم و قرار ملاقات با پزشک بالا بود. اکثریت بیماران آگاهی کمی درباره بیماری خود و رژیم نارسایی قلب داشتند. تاکید بر روش های خودمراقبتی مانند توزین روزانه، توضیح بیمار درباره چگونگی توجه به خودکنترلی در راستای پیشگیری از تشدید علایم نارسایی قلب از اهمیت بسزایی برخوردار است. مداخلات درمانی و مراقبتی در راستای مشکلات تجربه شده بیماران طراحی شوند.واژه های کلیدی: تبعیت، رژیم درمانی ، باور بهداشتی، آگاهی، بیماری نارسایی قلبی Manuscript profile -
Article
3 - عوامل مؤثر بر رضایتمندی بیماران زن از کارکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیمار در بیمارستان های منتخب تبریز درسال 94-1393Women and Family Studies , Issue 2 , Year , Summer 1395رعایت حقوق بیماران و رضایتمندی آنان از خدمات ارائه شده موجب تسریع بهبودی، کاهش روزهای بستری و هزینه درمان بیماران میشود. این پژوهش باهدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران زن از عملکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای منتخب تبریز در سا Moreرعایت حقوق بیماران و رضایتمندی آنان از خدمات ارائه شده موجب تسریع بهبودی، کاهش روزهای بستری و هزینه درمان بیماران میشود. این پژوهش باهدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران زن از عملکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در بیمارستانهای منتخب تبریز در سال 94-1393 انجام شده است. این مطالعه، یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که اطلاعات به روش پرسشنامه از 540 بیمار بستری در بیمارستانهای منتخب تبریز در سال 94-1393 انجام گرفتهاست. از روش شاخص اعتبار محتوا و ضریب آلفای کرونباخ در تعیین اعتبار علمی و پایایی استفاده شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS ورژن 18 استفاده گردیدهاست. نتایج نشان داد در مورد میزان رضایتمندی واحدهای مورد پژوهش 07/72درصد از کارکرد پرستاران و 23/78درصد از کارکرد پزشکان طبق منشور حقوق بیمار رضایت داشتند. در حدود 16 درصد بیماران از کارکرد پزشکان و 96/13درصد از کارکرد پرستاران ناراضی بودند. با افزایش روزهای بستری در بخش، میزان رضایتمندی بیماران کاهش یافت. همچنین میزان رضایتمندی بیماران با تحصیلات دانشگاهی کمتر از سایر بیماران بود و نیز میزان رضایتمندی در بخشهای جراحی بیش از بخشهای داخلی بود. رضایتمندی بیماران زن از عملکرد پرسنل درمانی در راستای اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در مراکز درمانی با عوامل تعداد روزهای بستری، سطح تحصیلات، نوع بخش بستری و پرسنل درمانی در ارتباط است. Manuscript profile -
Article
4 - تآثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقیWomen and Family Studies , Issue 4 , Year , Winter 2018امروزه مراقبت جامع، مراقبت از خانواده و بیمار را در بر میگیرد. بر اساس نظریه و اصول اعتباربخشی ملاقات به عنوان یکی از نیازهای غیر درمانی بیماران، نوعی ایجاد تغییر از دیدگاه بیماریمحور به دیدگاه بیمارمحور است. هدف از این مطالعه تاثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی ب Moreامروزه مراقبت جامع، مراقبت از خانواده و بیمار را در بر میگیرد. بر اساس نظریه و اصول اعتباربخشی ملاقات به عنوان یکی از نیازهای غیر درمانی بیماران، نوعی ایجاد تغییر از دیدگاه بیماریمحور به دیدگاه بیمارمحور است. هدف از این مطالعه تاثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در بخش مراقبت ویژه است. مواد و روش ها :این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش 140 نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان های منتخب تبریز در سال 96-1395 ، به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مشتمل بر دو بخش ویژگی های دموگرافیک و معیار ارزیابی فیزیولوژی حاد و سلامتی مزمن آپاچی دو بود. جهت روایی ابزار از روش سنجش اعتبار محتوا و برای تأیید پایایی از ضریب آلفای کرون باخ استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS22، آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوج، آنالیز واریانس یک طرفه، من ویتنی و کای اسکور استفاده گردید.نتایج نشانگر کاهش معنیدار شدت بیماری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود، به این معنی که حضور حمایتی خانواده بیمار در بخش مراقبت ویژه توانسته سبب تغییرات مثبت در روند بهبودی بیمار شود. همچنین، نتایج نشان از کاهش معنیدار عوارض بیماری در بیماران گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود (005/0< p ). در پژوهش حاضر از روش حضور خانواده محور با هدف بالا بردن حساسیت بیمار و خانواده نسبت به بیماری و روند درمان استفاده شد. به کار گیری مداخلات خانواده محور حائز اهمیت میباشد. چتر حمایتی خانواده و افراد مهم در زندگی بیماران میتواند آنان را در مواجهه و سازگاری بهتر با عوارض و پیامدهای بیماری یاری دهد. Manuscript profile