-
Article
1 - شناسایی چالشها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعۀ موردی استان هرمزگانResearch in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2020یکی از مسائلی که در جامعۀ ما بهویژه در بین سوادآموزان نهضت سوادآموزی وجود دارد، نبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. هدف اصلی پژوهش، بررسی طرح نهضت سوادآموزی خواندن با خانواده بهعنوان یکی از بخشهای اصلی برنامه درسی نهضت سوادآموزی در استان هرمزگان بود. در این پژوهش، رو Moreیکی از مسائلی که در جامعۀ ما بهویژه در بین سوادآموزان نهضت سوادآموزی وجود دارد، نبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. هدف اصلی پژوهش، بررسی طرح نهضت سوادآموزی خواندن با خانواده بهعنوان یکی از بخشهای اصلی برنامه درسی نهضت سوادآموزی در استان هرمزگان بود. در این پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری دادهها استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهشی شامل کارشناسان، آموزشگران و سوادآموزان نهضت سوادآموزی استان هرمزگان و نمونه شامل 24 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبۀ عمیق و روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل استقرایی بود. یافتهها و نتایج نشان داد، هشت مقولۀ مرکزی در بخش آسیبهای طرح شامل نبود منابع مالی، ضعف نظام نظارت، ضعف در محتوا، عدم جامعیت طرح، ضعف دستاندرکاران طرح، عدم تناسب طرح با عوامل تأثیرگذار، ضعف انگیزشی و نبود حمایت کافی نهادی رسانهای وجود دارد. هشت مؤلفۀ حمایت مالی و تقویت نظام ارزیابی و نظارت از طرح، توسعه نگرشی و آموزشی دستاندرکاران طرح، تقویت نظام ستادی و گستره طرح، تقویت بعد انگیزشی، تقویت حمایت نهادی و رسانهای از طرح، تدوین و آموزش کتب طرح بر مبنای اصول علمی راهکارهای بهبود طرح خواندن با خانواده هستند. Manuscript profile -
Article
2 - Identifying and Prioritizing the Dimensions and Components of Cultural Participation Using Thematic Analysis and OPA Techniques: Islamic Azad Universities of Hormozgan ProvinceJournal of System Management , Issue 1 , Year , Winter 2024The present study was conducted aimed to identify the dimensions and components of cultural participation in universities (case study: Islamic Azad Universities of Hormozgan province). This study is a mixed exploratory research that in the qualitative section using the MoreThe present study was conducted aimed to identify the dimensions and components of cultural participation in universities (case study: Islamic Azad Universities of Hormozgan province). This study is a mixed exploratory research that in the qualitative section using the Thematic analysis technique and based on semi-structured interviews with 20 experts to identify the dimensions and components of students' cultural participation; also, also, in order to prioritize the dimensions and components of cultural participation, the OPA (Lingo software) technique was used based on the opinions of 7 experts. In the thematic analysis part, 51 basic themes, 12 organizing themes and 4 comprehensive themes were identified. Based on the results of OPA technique, the indicators of "quality of cultural programs, proper planning, how to implement cultural programs, motivational behavior pattern, attention to students' opinions, institutional trust, spirit of participation, security, social health, social communication and new communication media" They were ranked 1 to 12, respectively. Findings of this research can provide deep insight to senior decision makers and cultural managers and provide the basis for more cultural participation of researchers and students. Manuscript profile -
Article
3 - آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه: مورد مطالعه استان هرمزگانINTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 1 , Year , Winter 2022باتوجه به گستردگی فضای مجازی و چالشهای مواجه با این فضا، بایست، ضمن توسعهی سواد رسانهای، نحوهی مواجه با رسانههای موجود بهطور دقیق و با همهی ظرفیت، موردشناسایی و آسیبشناسی واقع شود. هدف این مطالعه، آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه بود. روش Moreباتوجه به گستردگی فضای مجازی و چالشهای مواجه با این فضا، بایست، ضمن توسعهی سواد رسانهای، نحوهی مواجه با رسانههای موجود بهطور دقیق و با همهی ظرفیت، موردشناسایی و آسیبشناسی واقع شود. هدف این مطالعه، آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه بود. روش پژوهش کیفی و جامعهی پژوهش شامل اقشار مختلف مردم در استان هرمزگان است. نتایج نشان داد، بهطور کلی آسیبهای سواد رسانهای شامل پنج مقولهی آسیبهای ذهنی-عقیدتی، آسیبهای مالی، آسیبهای روانی، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای اخلاقی است. در این بین، مقولهی آسیبهای ذهنی-عقیدتی، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای اخلاقی دارای بیشترین بسامد است و آسیبهای مالی و آسیبهای روانی در درجات بعدی قرار میگیرند. شش مقولهی ضعف در زیرساختهای ارتباطی، تبلیغات رسانهای معاند خارجی، ضعف در روابط انسانی در جامعه، ضعف دانشی، ضعف در حوزهی برنامهریزی و نظارت ارگانهای ارتباطی و اعتیاد رسانهای، دلایل بروز آسیبهای سواد رسانهای هستند. در این میان، مولفههای تبلیغات رسانهای معاند خارجی و ضعف دانشی دارای بیشترین بسامد هستند و سایر مولفهها در درجات بعدی قرار میگیرند. چهار مقولهی ارتقای دانش رسانهای، ارتقای روابط انسانی رودررو در سطح جامعه، مدیریت فضای مجازی و تقویت انگیزهی حمایت و بهرهگیری از فضای مجازی داخلی، راهکارهای پیشگیری از آسیبهای سواد رسانهای هستند. مولفه های ارتقای دانش رسانهای و مدیریت فضای مجازی بیشترین برجسگی را در این بین دارا هستند و مقوله های ارتقای روابط انسانی رودررو در سطح جامعه و تقویت انگیزه حمایت و بهرهگیری از فضای مجازی در درجات بعدی اهمیت قرار میگیرند. Manuscript profile -
Article
4 - بررسی همانندیها و ناهمانندیهای داستانهای گروه سنی کودک و نوجوان در طرح مقولهی ازخودبیگانگی فرهنگیINTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 2 , Year , Summer 2024هدف پژوهش حاضر، مقایسه داستانهای گروه سنی کودک و نوجوان در طرح مقولهی ازخودبیگانگی فرهنگی است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مولفههای ازخودبیگانگی فرهنگی در داستانهای یادشده، بررسی و روندهای ازخودبیگانگی فرهنگی مطرحشده در این داستانها مشخص شده است. همچنین Moreهدف پژوهش حاضر، مقایسه داستانهای گروه سنی کودک و نوجوان در طرح مقولهی ازخودبیگانگی فرهنگی است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مولفههای ازخودبیگانگی فرهنگی در داستانهای یادشده، بررسی و روندهای ازخودبیگانگی فرهنگی مطرحشده در این داستانها مشخص شده است. همچنین همانندیها و ناهمانندیهای داستانهای دو گروه سنی کودک و نوجوان در طرح این مقوله، مورد مطالعه قرار گرفته است. بهمنظور دادهکاوی، پژوهشگر از روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مایرینگ و برای دادهیابی از روش اسنادی بهره گرفته است. پژوهشگر خود ابزار پژوهش بوده است. نمونه از نوع هدفمند بوده که پنج داستان را شامل میشود. نتایج نشان داد که در این داستانها، مولفههای ازخودبیگانگی فرهنگی وجود دارد که بسامد آن در داستانهای نوجوان، بیشتر است. در هر دو گروه سنی، به مسئلهی حساسیتزدایی پرداخته شده است که بر اساس آن، فرد به مرور حساسیت خود را نسبت به عقاید و خواستههای درونیاش از دست میدهد و عقلانیت افراطی که شامل نگاه شدید حسابگرانه و کمی نسبت به جریانات پیرامون است، جایگزین آن میشود. در کتابهای کودک، بیشتر مانور روی جدایی دنیای بزرگسالان و کودکان بوده و بحث دیگرفرمانی و مسلطشدن فرهنگ بزرگسالان بر طبیعت کودکان مطرح است. این در حالی است که تمرکز اصلی در گروه نوجوان بر روی پدیدههای شایع دنیای مدرن، شامل تبلیغات رسانهای، مادهزدگی، بازاریشدن، ماشینیسم و ابزارشدگی است. Manuscript profile -
Article
5 - بررسی پدیدارشناسانهی مفهوم هویت: تلاشی در ارائهی مدل فرایندهای هویتیPsychological Models and Methods , Issue 4 , Year , Autumn 1394مفهوم هویت با پرسش "من چه کسی هستم" از نخستین دورههای حیات انسانی همواره مطرح بوده است. هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای بهخود گرفته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در یک فضای پدیدارشناسانه Moreمفهوم هویت با پرسش "من چه کسی هستم" از نخستین دورههای حیات انسانی همواره مطرح بوده است. هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای بهخود گرفته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در یک فضای پدیدارشناسانه موردتامل قرار داده و عمدهترین فرایندهای هویتی را استخراج نمایند. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه فرایندهای بنیادی مفهوم هویت که وضعیتهای هویتی در آن معنا مییابد، شامل چه عناصری میشوند؟ این پژوهش از اشکال پژوهشهای فلسفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که ماهیت کلی مفهوم هویت شامل سه فرایند بنیادین خروج از بینامی یا بیتعینی، اعلام حضور و استقرار هویتی یا تعینیابی شامل مفهوم ابتلا، استغراق و معرفت، است. پروسهی هویتیابی با خروج از بیتعینی و واردشدن در عرصهی حضور بهواسطهی یک تقابل و درگیری با زمینهی مبنایی هویتی آغاز میشود. این مواجه، تصویری اولیه از خود را بهصورت کلی برای فرد ایجاد میکند. در فرایند دوم، فرد علائمی از موقعیتهایی که درگیر آن است، بهنمایش میگذارد. فرایند پایانی هویتیابی، فرایندی اساسی است. در این مرحله است که جریان هویتی در فرد استقرار پیدا میکند، فرد خود را غرق در آن زمینه یافته و نسبت به آن معرفت مییابد. Manuscript profile