-
المقاله
1 - شناسایی چالشها و راهکارهای بهبود طرح سوادآموزی خواندن با خانواده: مطالعۀ موردی استان هرمزگانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1399یکی از مسائلی که در جامعۀ ما بهویژه در بین سوادآموزان نهضت سوادآموزی وجود دارد، نبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. هدف اصلی پژوهش، بررسی طرح نهضت سوادآموزی خواندن با خانواده بهعنوان یکی از بخشهای اصلی برنامه درسی نهضت سوادآموزی در استان هرمزگان بود. در این پژوهش، رو أکثریکی از مسائلی که در جامعۀ ما بهویژه در بین سوادآموزان نهضت سوادآموزی وجود دارد، نبود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. هدف اصلی پژوهش، بررسی طرح نهضت سوادآموزی خواندن با خانواده بهعنوان یکی از بخشهای اصلی برنامه درسی نهضت سوادآموزی در استان هرمزگان بود. در این پژوهش، روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری دادهها استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهشی شامل کارشناسان، آموزشگران و سوادآموزان نهضت سوادآموزی استان هرمزگان و نمونه شامل 24 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبۀ عمیق و روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل استقرایی بود. یافتهها و نتایج نشان داد، هشت مقولۀ مرکزی در بخش آسیبهای طرح شامل نبود منابع مالی، ضعف نظام نظارت، ضعف در محتوا، عدم جامعیت طرح، ضعف دستاندرکاران طرح، عدم تناسب طرح با عوامل تأثیرگذار، ضعف انگیزشی و نبود حمایت کافی نهادی رسانهای وجود دارد. هشت مؤلفۀ حمایت مالی و تقویت نظام ارزیابی و نظارت از طرح، توسعه نگرشی و آموزشی دستاندرکاران طرح، تقویت نظام ستادی و گستره طرح، تقویت بعد انگیزشی، تقویت حمایت نهادی و رسانهای از طرح، تدوین و آموزش کتب طرح بر مبنای اصول علمی راهکارهای بهبود طرح خواندن با خانواده هستند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Identifying and Prioritizing the Dimensions and Components of Cultural Participation Using Thematic Analysis and OPA Techniques: Islamic Azad Universities of Hormozgan ProvinceJournal of System Management , العدد 1 , السنة 10 , زمستان 2024The present study was conducted aimed to identify the dimensions and components of cultural participation in universities (case study: Islamic Azad Universities of Hormozgan province). This study is a mixed exploratory research that in the qualitative section using the أکثرThe present study was conducted aimed to identify the dimensions and components of cultural participation in universities (case study: Islamic Azad Universities of Hormozgan province). This study is a mixed exploratory research that in the qualitative section using the Thematic analysis technique and based on semi-structured interviews with 20 experts to identify the dimensions and components of students' cultural participation; also, also, in order to prioritize the dimensions and components of cultural participation, the OPA (Lingo software) technique was used based on the opinions of 7 experts. In the thematic analysis part, 51 basic themes, 12 organizing themes and 4 comprehensive themes were identified. Based on the results of OPA technique, the indicators of "quality of cultural programs, proper planning, how to implement cultural programs, motivational behavior pattern, attention to students' opinions, institutional trust, spirit of participation, security, social health, social communication and new communication media" They were ranked 1 to 12, respectively. Findings of this research can provide deep insight to senior decision makers and cultural managers and provide the basis for more cultural participation of researchers and students. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه: مورد مطالعه استان هرمزگانمطالعات میان فرهنگی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401باتوجه به گستردگی فضای مجازی و چالشهای مواجه با این فضا، بایست، ضمن توسعهی سواد رسانهای، نحوهی مواجه با رسانههای موجود بهطور دقیق و با همهی ظرفیت، موردشناسایی و آسیبشناسی واقع شود. هدف این مطالعه، آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه بود. روش أکثرباتوجه به گستردگی فضای مجازی و چالشهای مواجه با این فضا، بایست، ضمن توسعهی سواد رسانهای، نحوهی مواجه با رسانههای موجود بهطور دقیق و با همهی ظرفیت، موردشناسایی و آسیبشناسی واقع شود. هدف این مطالعه، آسیبشناسی مصرف سواد رسانهای در بین اقشار مختلف جامعه بود. روش پژوهش کیفی و جامعهی پژوهش شامل اقشار مختلف مردم در استان هرمزگان است. نتایج نشان داد، بهطور کلی آسیبهای سواد رسانهای شامل پنج مقولهی آسیبهای ذهنی-عقیدتی، آسیبهای مالی، آسیبهای روانی، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای اخلاقی است. در این بین، مقولهی آسیبهای ذهنی-عقیدتی، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای اخلاقی دارای بیشترین بسامد است و آسیبهای مالی و آسیبهای روانی در درجات بعدی قرار میگیرند. شش مقولهی ضعف در زیرساختهای ارتباطی، تبلیغات رسانهای معاند خارجی، ضعف در روابط انسانی در جامعه، ضعف دانشی، ضعف در حوزهی برنامهریزی و نظارت ارگانهای ارتباطی و اعتیاد رسانهای، دلایل بروز آسیبهای سواد رسانهای هستند. در این میان، مولفههای تبلیغات رسانهای معاند خارجی و ضعف دانشی دارای بیشترین بسامد هستند و سایر مولفهها در درجات بعدی قرار میگیرند. چهار مقولهی ارتقای دانش رسانهای، ارتقای روابط انسانی رودررو در سطح جامعه، مدیریت فضای مجازی و تقویت انگیزهی حمایت و بهرهگیری از فضای مجازی داخلی، راهکارهای پیشگیری از آسیبهای سواد رسانهای هستند. مولفه های ارتقای دانش رسانهای و مدیریت فضای مجازی بیشترین برجسگی را در این بین دارا هستند و مقوله های ارتقای روابط انسانی رودررو در سطح جامعه و تقویت انگیزه حمایت و بهرهگیری از فضای مجازی در درجات بعدی اهمیت قرار میگیرند. تفاصيل المقالة