• Home
  • Maryam Darvishi

    List of Articles Maryam Darvishi


  • Article

    1 - Unraveling the Link between Website Quality and Customer Trust, Satisfaction, and Loyalty: A Meta-analysis
    Journal of System Management , Issue 4 , Year , Summer 2024
    With the aim of comprehensively investigating the most important consequences of website quality in e-commerce, this research has collected and analyzed data about the relationship between website quality and customer trust, satisfaction, and loyalty. In this regard, va More
    With the aim of comprehensively investigating the most important consequences of website quality in e-commerce, this research has collected and analyzed data about the relationship between website quality and customer trust, satisfaction, and loyalty. In this regard, various studies were collected and coded. After that, the eligible studies to enter the meta-analysis based on the determined criteria were identified to be 49, 68, and 29 studies for the relationship between website quality and trust, satisfaction, and loyalty, respectively. The findings of data analysis using CMA2 software showed that website quality has the strongest relationship with satisfaction with an effect size of 0.591 and the weakest relationship with loyalty with an effect size of 0.516. The effect size of trust was also positive and equal to 0.555. In addition, the findings from the analysis of moderator variables also showed that an increase in the year of publication led to a decrease in the effect size of website quality-trust studies but an increase in the effect size of website quality-satisfaction and website quality-loyalty studies. Additionally, with an increase in the sample size, the effect sizes of website quality-trust studies increased, but the effect sizes of website quality-satisfaction and website quality-loyalty decreased. Manuscript profile

  • Article

    2 - رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر
    Woman Cultural Psychology , Issue 49 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبت More
    هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبتنی بر پارادایم تفسیری است. داده‌ها با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و با به‌ کارگیری مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته، بعد از اشباع نمونه‌ها و با استخراج درون مایه‌های اصلی و فرعی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج چهار درون مایه‌ی اصلی را به دست آورد که عبارتند از: معنا و مفهوم پدیده‌ی عید فطر و خرید عید فطر در خانواده، نقش و فرآیند خرید عید فطر در خانواده، ضرورت‌ها و چالش‌های خرید عید فطر و اثرات و پیامدهای پدیدۀ خرید عید فطر در خانواده‌. مهم‌ترین یافته‌ای که در این مطالعه ظهور یافت؛هم پوشانی معنایی و هویتی پدیده‌ی عید فطر و خریدهای آئین عید فطر در میان جمعیت مورد مطالعه بود که جوهره‌ی دلالتی آن، رویکرد دینی به انجام فریضه و هم چنین معنای آئینی و سنت بودن آمیخته با جشن قومی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - بخش‌بندی و تعیین نیم‌رخ مشتریان شعب بانک کشاورزی اهواز با استفاده از الگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 12 , Year , Winter 2024
    هدف از انجام این پژوهش، بخش‌بندی و تعیین نیمرخ مشتریان با استفاده ازالگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک کشاورزی شهرستان اهواز) است. تحقیق حاضر در گروه روش‌های کمّی قرار می‌گیرد. روش پژوهش براساس هدف از نوع كاربردي و براساس چگـونگي جمـع‌آوري More
    هدف از انجام این پژوهش، بخش‌بندی و تعیین نیمرخ مشتریان با استفاده ازالگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک کشاورزی شهرستان اهواز) است. تحقیق حاضر در گروه روش‌های کمّی قرار می‌گیرد. روش پژوهش براساس هدف از نوع كاربردي و براساس چگـونگي جمـع‌آوري داده‌هـا توصـيفی (غيرآزمايشي) - پيمايشي و از نظر مکان نیز یک تحقیق میدانی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک کشاورزی شهرستان اهواز می‌باشند. ازآنجایی‌که جامعه آماری این تحقیق نامحدود است، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران جامعه نامحدود، به تعداد 384 نفر تعیین شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه است. در این پژوهش روایی محتوا از طریق نظرخواهی از استاد راهنما و سایر اساتید صاحب نظر در قلمرو موضوعی این پژوهش صورت گرفت و پس از اعمال این نظرات در مورد محتوای پرسش‌نامه و رفع اشکالات موجود، پرسش‌نامه مور تأیید واقع شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل شبکه عصبی SOM در نرم افزار MATLAB انجام شده است. پس از اجرای تحلیل داده‌ها، يافته‌هاي پژوهش به شناسايي پنج دستة متفاوت از مشتریان با ویژگی‌های رفتاری و جمعیت شناختی متفاوت شد. این 5 بخش عبارتند از: مشتریان کلان سنتی و ارزشمند، مشتریان طلایی، مشتریان کم ارزش، مشتریان الماسی وفادار و مشتریان خاص. Manuscript profile

  • Article

    4 - استخراج تداعیات و ترسیم نقشه‌ی ذهنی مشتریان شرکت ایران‌ خودرو با استفاده از تکنیک زیمت
    Journal of Operations Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف این پژوهش ارائه ی یک نقشه برای تداعیات ذهنی مشتریان محصولات ایران ‌خودرو می‌باشد. در این روش از تکنیک استعاره ‌ای زالتمن (زیمت) بهره گرفته شده است. پژوهش مورد مطالعه یک پژوهش کاربردی با ماهیت اکتشافی است و از نظر نوع داده نیز یک پژوهش کیفی پدیدار شناسی محسوب می‌شود More
    هدف این پژوهش ارائه ی یک نقشه برای تداعیات ذهنی مشتریان محصولات ایران ‌خودرو می‌باشد. در این روش از تکنیک استعاره ‌ای زالتمن (زیمت) بهره گرفته شده است. پژوهش مورد مطالعه یک پژوهش کاربردی با ماهیت اکتشافی است و از نظر نوع داده نیز یک پژوهش کیفی پدیدار شناسی محسوب می‌شود که به ‌منظور استخراج ادراک و تداعیات ذهنی مصرف ‌کنندگان محصولات ایران‌ خودرو برای ارائه مدل یا نقشه تهیه گردیده است. این پژوهش یک پژوهش پیمایشی بوده و کلیه‌ی افرادی که تجربه‌ی استفاده از محصولات ایران‌ خودرو را داشته یا دارند جامعه‌ی آماری پژوهش را تشکیل می دهند. به همین منظور تعداد 20 نفر از افراد به طور دقیق و عمیق مورد بررسی قرار گرفتند.در این پروژه نقطه ‌ی اشباع در مصاحبه با نفر دوازدهم صورت پذیرفت. پس از گردآوری اطلاعات و تحلیل آنها در سه مرحله ‌ی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل ذهنی مصرف ‌کنندگان به ‌وسیله‌ی نرم ‌افزار MAXQDA ترسیم شد. نتایج به ‌دست‌آمده در این پژوهش نشان داد تداعیات ذهنی مصرف ‌کنندگان محصولات ایران‌ خودرو در پنج مقوله‌ی اصلی شامل کمبود تجهیزات و ویژگی‌های ظاهری، ضعف ایمنی و عملکرد، ضعف خدمات و نداشتن صرفه اقتصادی، انحصاری بودن و سوء مدیریت صنعت خودرو و خودروساز برتر داخلی می‌باشد. Manuscript profile