• Home
  • جابر محمدموسایی

    List of Articles جابر محمدموسایی


  • Article

    1 - مدل‌های ذهنی سرمایه‌گذاران خرد در مواجهه با بازار سرمایه کشور با استفاده از تکنیک استعاره‌های ذهنی زالتمن (موردمطالعه: سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران ساکن خوزستان)
    Financial Knowledge of Securities Analysis , Issue 5 , Year , Winter 2023
    در این پژوهش باهدف درک عمیق ازآنچه سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران برداشت می‌کنند، از طریق رویکرد کیفـی و مصاحبه محور و با استفاده از تکنیک زیمت، به بررسی و تحلیل ساختارهای شـناختی سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران، پرداخته‌شده است. در این راستا با سیز More
    در این پژوهش باهدف درک عمیق ازآنچه سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران برداشت می‌کنند، از طریق رویکرد کیفـی و مصاحبه محور و با استفاده از تکنیک زیمت، به بررسی و تحلیل ساختارهای شـناختی سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران، پرداخته‌شده است. در این راستا با سیزده نفر از سرمایه‌گذاران خرد بورس اوراق بهادار تهران ساکن استان خوزستان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و نقشه‌ی ذهنی سرمایه‌گذاران خرد بورس استخراج گردید. شش مقوله‌ی اصلی استخراج‌شده عبارت‌اند از ویژگی‌های بازارهای مالی، انواع بازار مالی، ویژگی‌ها و عملکرد‌های بازار سرمایه، نقش دولت‌ها در بازار سرمایه، جامعه و بازار سرمایه و بازیگران اصلی بازار سرمایه می‌باشد. بر اساس مدل‌های ذهنی به‌دست‌آمده سرمایه‌گذاران خرد در بخش مقولات فرعی مشخص شد که، محور اصلی رشد اقتصادی کشور یعنی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به‌شدت تحت تأثیر کاهش اعتماد مردم و بخش خصوصی به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی خدشه‌دار شده است. در ادامه این تأثیر، توسعه‌ی بازارهای مالی به‌عنوان مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راهبرد کشورهای توسعه‌یافته به شکل نامطلوبی در کشور غیرموثر خواهد بود. شاید بتوان بزرگ‌ترین برداشت ذهنی سرمایه‌گذاران خرد را در دوری جستن از هر آنچه به‌عنوان مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های بازارهای سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس نامیده می‌شود (شفافیت و امنیت در سرمایه‌گذاری، کنترل ریسک خروج دارایی‌ها و سرمایه‌های خرد از پروژه‌های بلندمدت) که درنهایت کاهش شدید رشد اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و کاهش کیفیت زندگی عمومی مردم در کشور را به دنیال خواهد داشت. Manuscript profile

  • Article

    2 - رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر
    Woman Cultural Psychology , Issue 49 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبت More
    هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبتنی بر پارادایم تفسیری است. داده‌ها با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و با به‌ کارگیری مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته، بعد از اشباع نمونه‌ها و با استخراج درون مایه‌های اصلی و فرعی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج چهار درون مایه‌ی اصلی را به دست آورد که عبارتند از: معنا و مفهوم پدیده‌ی عید فطر و خرید عید فطر در خانواده، نقش و فرآیند خرید عید فطر در خانواده، ضرورت‌ها و چالش‌های خرید عید فطر و اثرات و پیامدهای پدیدۀ خرید عید فطر در خانواده‌. مهم‌ترین یافته‌ای که در این مطالعه ظهور یافت؛هم پوشانی معنایی و هویتی پدیده‌ی عید فطر و خریدهای آئین عید فطر در میان جمعیت مورد مطالعه بود که جوهره‌ی دلالتی آن، رویکرد دینی به انجام فریضه و هم چنین معنای آئینی و سنت بودن آمیخته با جشن قومی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - استخراج تداعیات و ترسیم نقشه‌ی ذهنی مشتریان شرکت ایران‌ خودرو با استفاده از تکنیک زیمت
    Journal of Operations Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف این پژوهش ارائه ی یک نقشه برای تداعیات ذهنی مشتریان محصولات ایران ‌خودرو می‌باشد. در این روش از تکنیک استعاره ‌ای زالتمن (زیمت) بهره گرفته شده است. پژوهش مورد مطالعه یک پژوهش کاربردی با ماهیت اکتشافی است و از نظر نوع داده نیز یک پژوهش کیفی پدیدار شناسی محسوب می‌شود More
    هدف این پژوهش ارائه ی یک نقشه برای تداعیات ذهنی مشتریان محصولات ایران ‌خودرو می‌باشد. در این روش از تکنیک استعاره ‌ای زالتمن (زیمت) بهره گرفته شده است. پژوهش مورد مطالعه یک پژوهش کاربردی با ماهیت اکتشافی است و از نظر نوع داده نیز یک پژوهش کیفی پدیدار شناسی محسوب می‌شود که به ‌منظور استخراج ادراک و تداعیات ذهنی مصرف ‌کنندگان محصولات ایران‌ خودرو برای ارائه مدل یا نقشه تهیه گردیده است. این پژوهش یک پژوهش پیمایشی بوده و کلیه‌ی افرادی که تجربه‌ی استفاده از محصولات ایران‌ خودرو را داشته یا دارند جامعه‌ی آماری پژوهش را تشکیل می دهند. به همین منظور تعداد 20 نفر از افراد به طور دقیق و عمیق مورد بررسی قرار گرفتند.در این پروژه نقطه ‌ی اشباع در مصاحبه با نفر دوازدهم صورت پذیرفت. پس از گردآوری اطلاعات و تحلیل آنها در سه مرحله ‌ی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل ذهنی مصرف ‌کنندگان به ‌وسیله‌ی نرم ‌افزار MAXQDA ترسیم شد. نتایج به ‌دست‌آمده در این پژوهش نشان داد تداعیات ذهنی مصرف ‌کنندگان محصولات ایران‌ خودرو در پنج مقوله‌ی اصلی شامل کمبود تجهیزات و ویژگی‌های ظاهری، ضعف ایمنی و عملکرد، ضعف خدمات و نداشتن صرفه اقتصادی، انحصاری بودن و سوء مدیریت صنعت خودرو و خودروساز برتر داخلی می‌باشد. Manuscript profile