• Home
  • نجلا حریری

    List of Articles نجلا حریری


  • Article

    1 - سنجش کیفیت خدمات کتابخانۀ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی از دیدگاه گروه های کاربران با استفاده از ابزار لیب‌کوآل
    Journal of Knowledge Studies , Issue 2 , Year , Summer 2010
    هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانۀ‌ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی از دیدگاه گروه های مختلف کاربران کتابخانه است. روش پژوهش: پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لیب‌کوال است. جامعه پژوهش شامل912 نفر اعضای کتابخانه می‌باشد که از بین این افر More
    هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانۀ‌ مرکزی سازمان مدیریت صنعتی از دیدگاه گروه های مختلف کاربران کتابخانه است. روش پژوهش: پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لیب‌کوال است. جامعه پژوهش شامل912 نفر اعضای کتابخانه می‌باشد که از بین این افراد بعد از شناسایی دقیق گروه‌های کاربری، تعداد 274 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش: نشان داد خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی در سه مولفۀ "منابع الکترونیکی مورد نیاز من"، "دسترس پذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار من" و "فضای عمومی برای یادگیری و مطالعه گروهی" دارای بیشترین شکاف منفی است. خدمات در بُعد کنترل اطلاعات، نسبت به ابعاد دیگر فاصله بیشتری با انتظارهای استفاده‌کنندگان دارد. نتیجه گیری: در میان گروه‌های کاربران کتابخانه بیشترین شکاف‌های کفایت منفی به ترتیب مربوط به اعضای برون سازمانی با 9 شکاف منفی، اعضای هیات علمی با 4 شکاف منفی و دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسان و دانشجویان دکترا با 3 شکاف منفی و بالأخره مدیران با یک شکاف منفی است. بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه ارایه شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن
    Journal of Knowledge Studies , Issue 5 , Year , Winter 2015
    هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امت More
    هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امتیازی متوازن (منابع و زیرساخت‌ها، کارایی، رشد و توانمندی‌های بالقوه و استفاده) گردآوری شد و سپس از طریق یک مطالعه دلفی دو مرحله ای، نظرات 15 نفر از متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در مورد میزان اهمیت هر یک از این شاخص‌ها در قالب پرسشنامه ای با طیف لیکرت پنج گزینه ای گردآوری شد. یافته ها: در نهایت تعداد 48 شاخص برای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، بومی سازی و انتخاب شد و در قالب یک سیاهه وارسی ارایه گردید. نتیجه گیری: حاصلِ پژوهش حاضر، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن است که به کارگیری آن در کتابخانه های تخصصی، امکان سنجش دقیق عملکرد و مقایسه آن ها با کتابخانه‌های مشابه فراهم می‌شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانه‌های مرکزی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی
    Journal of Knowledge Studies , Issue 2 , Year , Summer 2011
    هدف: پژوهش حاضر به بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانه‌های مرکزی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. روش‌شناسی: روش پیمایشی ـ توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل 82 پرسش درباره منابع و خدمات مرجع می‌باشد. جامعه پژوهش More
    هدف: پژوهش حاضر به بررسی انواع خدمات مرجع در کتابخانه‌های مرکزی واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. روش‌شناسی: روش پیمایشی ـ توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که شامل 82 پرسش درباره منابع و خدمات مرجع می‌باشد. جامعه پژوهش کتابخانه‌های مرکزی 75 واحد بسیار بزرگ و جامع دانشگاه آزاد اسلامی است. یافته‌ها: پژوهش بیانگر آن است که 51.5 درصد از کتابداران مرجع مرد، و 45.3 درصد زن هستند و از بین مدارک مرتبط، کارشناسی کنابداری با 28.2 درصد، و کارشناسی ارشد کتابداری با 9.8 درصد بیشترین مقدار را دارند. نتایج حاکی از آن است که از بین خدمات مرجع سنتی، تهیه فتوکپی با 21.6درصد و مصاحبه مرجع با 20 درصد بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند. آموزش مراجعان در 49.5 درصد از موارد به صورت غیر رسمی و آموزش فردی است. مراجعه به مخزن منابع مرجع با 27.8 مهم‌ترین شیوه جستجو برای یافتن پاسخ مراجعان و کمبود منابع مرجع با 18 درصد، مهم‌ترین علت عدم پاسخگویی به نیاز‌های مراجعان است. نتیجه‌گیری: یک ساختار سازمانی برای بخش مرجع کلیه کتابخانه‌های مرکزی با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی لازم است که در این پژوهش پیشنهاد شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - سنجش اضطراب کتابخانه ای در بین دانشجویان مطالعه موردی: دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
    Journal of Knowledge Studies , Issue 5 , Year , Winter 2010
    هدف پژوهش حاضر، آگاهی از وضعیت اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و جامعه آماری مورد مطالعه نمونه ای به تعداد 211 نفر از دانشجویان است. ابزار پژوهش، مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک است که پس از و More
    هدف پژوهش حاضر، آگاهی از وضعیت اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و جامعه آماری مورد مطالعه نمونه ای به تعداد 211 نفر از دانشجویان است. ابزار پژوهش، مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک است که پس از ویرایش و بومی سازی، در قالب 39 سوال مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس یافته ها، اضطراب کتابخانه ای دانشجویان مورد بررسی در حد متوسط است. میانگین اضطراب کتابخانه ای در کلیه مقیاس های فرعی موانع کارکنان، موانع عاطفی، دانش کتابخانه ای، راحتی در کتابخانه و موانع مکانیکی نیز در حد متوسط است، با این تفاوت که در مقیاس فرعی موانع مکانیکی، سطح اضطراب در طیف بالای حد متوسط قرار دارد. یافته های پژوهش تفاوت معنی داری در اضطراب کتابخانه ای بر حسب مقطع و پایه تحصیلی نشان نداد، تنها در مقیاس فرعی موانع مکانیکی، مردان به نحو معنی داری نسبت به زنان اضطراب کتابخانه ای بیشتری داشتند. وجود اضطراب کتابخانه ای در حد متوسط در بین دانشجویان، یافتۀ حائز اهمیتی است که اتخاذ راهکارهای لازم برای کاهش آن را از سوی مسوولان کتابخانه ها و کتابداران ایجاب می کند. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی وضعیت زیرساخت های فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی
    Journal of Knowledge Studies , Issue 2 , Year , Summer 2009
    این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی و با هدف شناخت وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 15 کتابخانه مرکزی واحدهای منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از دو پرس More
    این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی و با هدف شناخت وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 15 کتابخانه مرکزی واحدهای منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه برای مدیران و کتابداران کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی مورد بررسی، انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در کل کتابخانه های مورد پژوهش، 5/62 درصد کتابداران و 3/73 درصد مدیران دارای تحصیلات کتابداری هستند. بیشترین امکانات سخت افزاری در کتابخانه های مورد بررسی شامل کامپیوتر و چاپگر، و بیشترین امکانات نرم افزاری، نرم افزار جامع کتابخانه و سی.دی. های آموزشی است. در کتابخانه های مرکزی واحدهای دانشگاهی منطقه 5، روش غالب ارائه خدمات اطلاع رسانی، روش جستجوی اطلاعات به صورت رایانه ای است. بیشترین درصد مدیران، در مورد استفاده از فناوری اطلاعات دیدگاه مثبت و پذیرا دارند و از دیدگاه آن ها، عمده ترین موانع استفاده از فناوری اطلاعات عدم آموزش کافی و نبود کارکنان آموزش دیده برای به کارگیری فناوری اطلاعات است. Manuscript profile

  • Article

    6 - عوامل گرایش دانشجویان کارشناسى و کارشناسى ارشد به رشته کتابدارى و اطلاع رسانى در دانشگاه‌هاى مستقر در شهر تهران
    Journal of Knowledge Studies , Issue 5 , Year , Winter 2010
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل گرایش دانشجویان به رشته کتابدارى و اطلاع رسانى است. روش: روش پژوهش پیمایشى و جامعة آمارى شامل دانشجویان کارشناسى و کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌هاى مستقر در شهر تهران است. نمونه اى به تعداد 240 نفر به روش تصادفى طبقه اى انتخاب شده و ابزار گردآو More
    هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل گرایش دانشجویان به رشته کتابدارى و اطلاع رسانى است. روش: روش پژوهش پیمایشى و جامعة آمارى شامل دانشجویان کارشناسى و کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌هاى مستقر در شهر تهران است. نمونه اى به تعداد 240 نفر به روش تصادفى طبقه اى انتخاب شده و ابزار گردآورى داده‌ها پرسشنامه اى است که عوامل گرایش به رشته کتابدارى را در چارچوب یک مدل مفهومى در سه بُعد انگیزش، نگرش، و انتظار مورد سنجش قرار مى دهد. یافته‌هاو نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، بیشترین درصد دانشجویان به صورت اتفاقی(1/27درصد) یا از طریق دفترچه راهنماى کنکور (3/26درصد) با رشته آشنا شده‌اند. دستیابى به جایگاه علمى و اجتماعى مطلوب و رشد و ارتقاء دانش مهم‌ترین عوامل انگیزشى در انتخاب رشته بوده‌اند. 82 درصد دانشجویان پس از ورود به رشته و در طى تحصیل، نگرش بسیار مثبت و مثبتى نسبت به رشته کتابدارى پیدا کرده‌اند و رشته کتابدارى توانسته است انتظارات 6/39 درصد از دانشجویان را درحد متوسط برآورده کند. Manuscript profile

  • Article

    7 - بررسی چگونگی استفاده پژوهشگران از مجلات الکترونیکی، پایگاه‌های اطلاعاتی و خدمات Alert مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
    Journal of Knowledge Studies , Issue 1 , Year , Winter 2012
    هدف: پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چگونگی استفاده اعضای هیات علمی از پایگاه‌های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی و همچنین خدمات Alert قابل دسترس از طریق وب سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شده است. روش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گرداوری داده‌ها پرسشنامه More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چگونگی استفاده اعضای هیات علمی از پایگاه‌های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی و همچنین خدمات Alert قابل دسترس از طریق وب سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شده است. روش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گرداوری داده‌ها پرسشنامه ای است که در بین نمونه ای هدفمند متشکل از 92 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که بنا به اظهار خود از خدمات Alert استفاده می‌کنند، توزیع گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 2/52 درصد نمونه پژوهش، جستجو و دسترسی به مقالات را از پایگاه اطلاعاتی PubMed آغاز می‌کنند و مراجعه به موتورهای کاوش، دومین گزینه و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه سومین گزینه ان‌ها برای شروع کاوش است. 7/46 درصد از اعضای هیات علمی 2-3 صفحه از نتایج بازیابی را مرور می‌کنند. بر اساس سایر یافته‌ها، عدم وجود پیوند به متن کامل برخی مقالات از جمله مشکلات مهم در استفاده از مقالات آنلاین است و 2/90 درصد کاربران در مشاهده مقالات، فرمت PDF را ترجیح می‌دهند. مهم ترین دلیل استفاده اعضای هیأت علمی از خدمات Alert، اطلاع از مقالات جدید در زمینه علمی مورد نظر، و اولین اقدام آن‌ها پس از دریافت Alert، مطالعه چکیده مقاله است. دسترسی به اصل مقالات از طریق مجلات مورد اشتراک دانشگاه انجام می‌شود. نتیجه‌گیری: از آن جا کهPubMed نقطه شروع کاوش‌های علمی اکثریت نمونه مورد پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه در وهله سوم یعنی پس از موتورهای کاوش عمومی مورد مراجعه کاربران قرار می‌گیرند، شناساندن و آموزش پایگاه‌های مورد اشتراک دانشگاه به عنوان یک اقدام ضروری، می‌تواند در بهره وری هزینه صرف شده برای این پایگاه‌ها نقش مؤثری داشته باشد. خدمات Alert نیز در صورتی که از طرف کتابخانه به اعضای هیأت علمی معرفی و سودمندی آن توجیه شود، موجب اطلاع بهنگام کاربران از جدیدترین مقالات مورد نیاز آن‌ها خواهد بود. Manuscript profile

  • Article

    8 - بررسی نیاز های اطلاعاتی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
    Journal of Knowledge Studies , Issue 4 , Year , Autumn 2008
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای اطلاعاتی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام پذیرفته است. روش تحقیق پیمایشی توصیفی است. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام پذیرفته است. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری مورد تج More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای اطلاعاتی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام پذیرفته است. روش تحقیق پیمایشی توصیفی است. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام پذیرفته است. داده‌ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها بیانگر آنست که کارشناسان سازمان بیشتر از کانال رسمی برای دسترسی به اطلاعات استفاده می کنند اطلاعات را بیشتر به منظور روز آمد کردن اطلاعات تخصصی خود (52 درصد) و زبان خارجی منابع اطلاعاتی، انگلیسی( 95.3درصد) است. مهمترین منابع اطلاعاتی نخست کتاب ( 42.6درصد)، دوم نشریات ادواری ( 33.8 درصد) است. و مجراهای کسب اطلاعات نخست مرکز مدارک علمی با 55.9 درصد و دوم اینترنت و اینترانت (32.1 درصد) است. و بیشتر از متخصصان موضوعی برای گرفتن مشاوره در زمینه اطلاعات با فراوانی 86 درصد استفاده می کنند. کارشناسان، موانع دسترسی به اطلاعات را در وهله اول کمبود منابع اطلاعاتی با فراوانی 74 درصد و در وهله دوم عدم روز آمدی با فراوانی 41.9 اظهار کردند و همکاری با مراکز بین المللی، کتابخانه های تخصصی افزایش تامین منابع اعم از کتب و ژورنال های تخصصی در کتابخانه، به روز کردن منابع اطلاعاتی تخصصی، امکان استفاده از شماره های قدیمی ژورنال های خارجی، فراهم آوردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با دسترسی بهتر، را به عنوان مهمترین راهکارها برای دسترسی به اطلاعات اعلام کردند. Manuscript profile