Introducing measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesNadjla hariri 1 , Sahar Sarafpour 2
1 - Associate professor, Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN nadjlahariri@gmail.com
2 - Master of Science in knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN
Keywords: Performance Measurement, special library, Balanced Scorecard,
Abstract :
Purpose: The purpose of this study is to define performance measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach. Methodology: At first, performance measurement indicators of Iranian special libraries within four perspectives of balanced scorecard prepared (Resource, infrastructure, Use, Efficiency, Potentials and development) as a checklist by literature review. Then these indicators introduced to 15 experts in knowledge and information science through a Delphi study, and their ideas and opinions were gathered using a multi choice questionnaire. Findings: Consequently, 48 indicators were customized and selected and presented as a checklist conclusion: conclusion of this research is introducing measurement indicators of Iranian special libraries within balanced scorecard approach. These indicators can provide performance measurement of special libraries and compare them with similar libraries
ابراهیمی، م. (1384). بررسی رابطه همراستایی مدیریت استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی باکارت امتیازی متوازن و عملکرد سیستمهای اطلاعاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
ابوت، ک. (1377). سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی
پیرس، ج.؛ رابینسون، ر. (1383). مدیریت راهبردی: برنامهریزی، اجرا و کنترل. ترجمه و تلخیص محمود حسینی. تهران: سمت
حقدل، ح. (1387). طراحی و توسعه سیستم ارزیابی عملکرد در شرکتهای صنعتی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن- مطالعه موردی صدرا. پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
حقیقی، م.؛ صادقی، ف. (1387). ارزیابی عملکرد شرکت بهرهبرداری مترو تهران با مدل کارت ارزیابی متوازن. فصلنامه علمی-ترویجی مطالعات مدیریت، سال19، (58)، 125-107
متیوز، ج.(1387). برنامه ریزی و مدیریت راهبردی در کتابخانهها. ترجمه عبدالحسین فرجپهلو. اهواز: دانشگاه چمران
منصوری، ح. (1388). اجرا و پیادهسازی مدل sears: ابزاری نوین جهت ارزیابی عملکرد کتابخانه دانشگاهی. فصلنامه علمی- پژوهشی کتابداری و اطلاعرسانی، 12(3).
Chavan,Meena (2009). The balanced scorecard: A new challenge. Journal Of Management development ,28(5)
Cribb,G. ;Hugan, CH (2003). balanced scorecard: linking strategic planning to measurement and communication. Bond Publication
ISO (2006). ISO DIS 11620: Information and Documentation – Library Performance Indicators, 2nd ed
Kettunen,J. ; Kantola, I. (2005). Management information system based on balanced scorecard. Campus-wide information systems ,22(5)
Lloyd, S. (2008). Building library success using balanced scorecard. EBSCO Publishing
Poll, R. (2006). Quality meatures on a national scale – comparison of projects. World library and information congress, 72nd IFLA general conference and council, august 20-24, available at http://archive.ifla.org/IV/ifla72/papers/105-Poll-en.pdf [Accessed 16 June 2010].
Poll, R.; Boekhorst, T. (2007). Measuring quality: performance measurement in libraries, Saur, Munchen