• Home
  • Abolghasem Mortazavi

    List of Articles Abolghasem Mortazavi


  • Article

    1 - ارزیابی تاثیر توسعه فناوری بلاکچین بر کارآفرینی صنایع غذایی
    Agricultural Economics Research , Issue 1 , Year , Spring 2024
    مقدمه و هدف: با توجه به این امر که کارآفرینی به­عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و نوآوری در تمام کشورها در نظر گرفته می­شود و برای رفاه جامعه امری ضروری می­باشد، لازم است عوامل اثرگذار بر آن شناسایی و درصدد بهبود شرایط موجود اقدام شود. از جمله More
    مقدمه و هدف: با توجه به این امر که کارآفرینی به­عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و نوآوری در تمام کشورها در نظر گرفته می­شود و برای رفاه جامعه امری ضروری می­باشد، لازم است عوامل اثرگذار بر آن شناسایی و درصدد بهبود شرایط موجود اقدام شود. از جمله عوامل اثرگذار که در دهه­های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، اثر توسعه فناوری‌های جدید مانند بلاکچین می­باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین متغیرهای به­رسمیت شناختن بلاکچین، سرمایه­گذاری در بلاکچین و شاخص­های حاکمیتی با شاخص ترس از شکست کارآفرینی می­باشد.
    مواد و روش ها: در این مطالعه از روش داده­های پنل استفاده شد. داده­های مورد استفاده مربوط به کشورهای چین، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، عربستان، کره جنوبی، امارت متحده عربی، تایلند و ترکیه، طی سال­های 2020-2010 می‌باشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از بانک جهانی و دیده­بان کارآفرینی جهانی جمع­آوری گردید. جهت برآورد الگو از نرم افزار Eviews استفاده شد.
    یافته ها: مطابق  نتایج به­دست آمده، رابطه معنی­داری بین 5 شاخص حاکمیتی مشتمل بر شنیدن صدای صاحبان کسب و کار ، ثبات سیاسی، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون و کنترل فساد و همچنین دو متغیر به رسمیت شناختن و سرمایه­گذاری در بلاکچین با شاخص ترس از شکست وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری: براین اساس می‌توان بیان نمود که کشورهای نمونه با توسعه و ایجاد زمینه لازم برای استفاده از فناوری بلاکچین می­توانند در جهت بهبود وضعیت کارآفرینی گام بردارند. همچنین نقش حکمرانی بر کارآفرینی نشان می­دهد که دولت­ها در این کشورها باید در جهت اصلاحات نهادی اقدام نمایند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر تکانه خبر و فن‌آوری بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی
    Agricultural Economics Research , Issue 5 , Year , Winter 2022
      مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد می­شود. نحوه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان، مصرف­کنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوک­های مختلف است More
      مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد می­شود. نحوه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان، مصرف­کنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوک­های مختلف است. مواد و روش­ها: در این پژوهش از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی و توابع ضربه- واکنش جهت بررسی شوک­ها طی دوره زمانی 1393-1353 استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تکانه خبر خوب و فن آوری منجر به انحراف مثبت در تولید و انحراف منفی در حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی می­شود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه­های خبر و فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق حرکت می­کند. بنابراین تکانه­های اخبار و فن­آوری نقش مهمی در نوسانات متغیرهای مهم اقتصادی دارند. همچنین تأثیر رسانه­ها بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی، اهمیت خبر و شفافیت در فضای اقتصادی باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.  بحث و نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، تکانه خبر به طور کلی منجر به انحراف منفی در حاشیه بازاریابی و حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی به طور اخص می­شود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق خبر حرکت می­کند زیرا بروز تکانه فن­آوری منجر به انحراف مثبت تولید می­گردد.     Manuscript profile