-
المقاله
1 - ارزیابی تاثیر توسعه فناوری بلاکچین بر کارآفرینی صنایع غذاییفصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1403مقدمه و هدف: با توجه به این امر که کارآفرینی بهعنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و نوآوری در تمام کشورها در نظر گرفته میشود و برای رفاه جامعه امری ضروری میباشد، لازم است عوامل اثرگذار بر آن شناسایی و درصدد بهبود شرایط موجود اقدام شود. از جمله أکثرمقدمه و هدف: با توجه به این امر که کارآفرینی بهعنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و نوآوری در تمام کشورها در نظر گرفته میشود و برای رفاه جامعه امری ضروری میباشد، لازم است عوامل اثرگذار بر آن شناسایی و درصدد بهبود شرایط موجود اقدام شود. از جمله عوامل اثرگذار که در دهههای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، اثر توسعه فناوریهای جدید مانند بلاکچین میباشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین متغیرهای بهرسمیت شناختن بلاکچین، سرمایهگذاری در بلاکچین و شاخصهای حاکمیتی با شاخص ترس از شکست کارآفرینی میباشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه از روش دادههای پنل استفاده شد. دادههای مورد استفاده مربوط به کشورهای چین، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، عربستان، کره جنوبی، امارت متحده عربی، تایلند و ترکیه، طی سالهای 2020-2010 میباشد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از بانک جهانی و دیدهبان کارآفرینی جهانی جمعآوری گردید. جهت برآورد الگو از نرم افزار Eviews استفاده شد.
یافته ها: مطابق نتایج بهدست آمده، رابطه معنیداری بین 5 شاخص حاکمیتی مشتمل بر شنیدن صدای صاحبان کسب و کار ، ثبات سیاسی، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون و کنترل فساد و همچنین دو متغیر به رسمیت شناختن و سرمایهگذاری در بلاکچین با شاخص ترس از شکست وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: براین اساس میتوان بیان نمود که کشورهای نمونه با توسعه و ایجاد زمینه لازم برای استفاده از فناوری بلاکچین میتوانند در جهت بهبود وضعیت کارآفرینی گام بردارند. همچنین نقش حکمرانی بر کارآفرینی نشان میدهد که دولتها در این کشورها باید در جهت اصلاحات نهادی اقدام نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تأثیر تکانه خبر و فنآوری بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزیفصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد میشود. نحوه تصمیمگیری تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوکهای مختلف است أکثرمقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد میشود. نحوه تصمیمگیری تولیدکنندگان، مصرفکنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوکهای مختلف است. مواد و روشها: در این پژوهش از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی و توابع ضربه- واکنش جهت بررسی شوکها طی دوره زمانی 1393-1353 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تکانه خبر خوب و فن آوری منجر به انحراف مثبت در تولید و انحراف منفی در حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی میشود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانههای خبر و فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق حرکت میکند. بنابراین تکانههای اخبار و فنآوری نقش مهمی در نوسانات متغیرهای مهم اقتصادی دارند. همچنین تأثیر رسانهها بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی، اهمیت خبر و شفافیت در فضای اقتصادی باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، تکانه خبر به طور کلی منجر به انحراف منفی در حاشیه بازاریابی و حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی به طور اخص میشود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق خبر حرکت میکند زیرا بروز تکانه فنآوری منجر به انحراف مثبت تولید میگردد. تفاصيل المقالة