• Home
  • سید علی حسینی یکانی

    List of Articles سید علی حسینی یکانی


  • Article

    1 - تأثیر تکانه خبر و فن‌آوری بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی
    Agricultural Economics Research , Issue 5 , Year , Winter 2022
      مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد می­شود. نحوه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان، مصرف­کنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوک­های مختلف است More
      مقدمه و هدف: شکاف بین قیمت دریافتی تولیدکننده با قیمت پرداختی مصرف کننده به عنوان حاشیه بازاریابی یاد می­شود. نحوه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان، مصرف­کنندگان و کارگزاران زنجیره تأمین و بازاریابی متأثر از شوک­های مختلف است. مواد و روش­ها: در این پژوهش از مدل تعادل عمومی پویای تصادفی و توابع ضربه- واکنش جهت بررسی شوک­ها طی دوره زمانی 1393-1353 استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که تکانه خبر خوب و فن آوری منجر به انحراف مثبت در تولید و انحراف منفی در حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی می­شود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه­های خبر و فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق حرکت می­کند. بنابراین تکانه­های اخبار و فن­آوری نقش مهمی در نوسانات متغیرهای مهم اقتصادی دارند. همچنین تأثیر رسانه­ها بر حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی، اهمیت خبر و شفافیت در فضای اقتصادی باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.  بحث و نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، تکانه خبر به طور کلی منجر به انحراف منفی در حاشیه بازاریابی و حاشیه بازاریابی بخش کشاورزی به طور اخص می­شود. همچنین نوسانات قیمت در اثر تکانه فن آوری در اقتصاد ایران موافق با چرخه رکود و رونق خبر حرکت می­کند زیرا بروز تکانه فن­آوری منجر به انحراف مثبت تولید می­گردد.     Manuscript profile