• Home
  • محمد مجتبی زاده

    List of Articles محمد مجتبی زاده


  • Article

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران
    Journal of Cultural Management , Issue 50 , Year , Winter 2020
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی از اساسی‌ترین زمینه‌های تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای 100نفر انتخاب و More
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی از اساسی‌ترین زمینه‌های تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای 100نفر انتخاب و پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. گرداوری داده‌ها در این زمینه، طی دو مرحله (کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینه‌ای به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافته‌های حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه‌ای حاوی 105سوال طراحی شد، داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 18 و ایموس 23 در قالب تحلیل تاییدی مرتبه اول و دوم و در چارچوب مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته‌ها: پرسشنامه‌ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و سوالات بررسی آزمون شدند. نتیجه‌گیری: نتایج بخش کیفی پژوهش، 24 مقوله هسته‌ای و 105 مقوله عمده و 805 مفهوم است. نتایج بخش کمی، تحلیل عاملی مرتبه دوم مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر با 907/1 است. هم‌چنین، مقدار RMSEA برابر با 053/0 است. میزان (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند، حاکی از برازش مطلوب داده‌ها است بکارگیری هریک از ابعاد و مؤلفه‌های اعتباریابی شده همراه استراتژی‌های مناسب اجرایی، می‌تواند موجب عملکرد بهتر ‌سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی الگوی تحول فرهنگ سازمانی با رویکرد افزایش بهره‌وری برای نظام آموزش و پرورش ایران به شیوه ی نظریه ی زمینه ای
    Journal of Cultural Management , Issue 2 , Year , Winter 2022
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف ،طراحی الگوی تحول فرهنگ سازمانی با رویکرد افزایش بهره وری برای نظام آموزش وپرورش ایران انجام شد. روش پژوهش: در این پژوهش، روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شد.جامعه آماری پژوهش صاحب نظران آموزش وپرورش بودند که به صورت هدف More
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف ،طراحی الگوی تحول فرهنگ سازمانی با رویکرد افزایش بهره وری برای نظام آموزش وپرورش ایران انجام شد. روش پژوهش: در این پژوهش، روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شد.جامعه آماری پژوهش صاحب نظران آموزش وپرورش بودند که به صورت هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند. یافته‌ها: در مرحله اول کدگذاری باز،334 مفهوم به دست آمد.داده های مرحله دوم کدگذاری باز،در قالب 229 مفهوم و53 مقوله عمده طبقه بندی شد.در مرحله کدگذاری محوری، در قالب کدگذاری نظری،11 مقوله نظری تعیین شد. سپس، برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شد.در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله فرهنگ تعالی بخش،به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد.نتیجه‌گیری: از نظر خبرگان آموزش و پرورش سازمان های بالنده وطلایه دار همواره در تلاش اند تا با ایجاد انگیزه،رفتارهای مطلوب، دستیابی به اهداف سازمانی،افزایش بهره وری و در نهایت نیل به تعالی از طریق ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب بهره جویند.الگوی طراحی شده در پژوهش حاضر،داری مفهومی پیچیده و چندبعدی است .این الگو در صورتی کارکرد مثبت خواهد داشت، که به صورت یک کلیت واحد به تمامی ابعاد آن به طور یکسان توجه شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی و سطح بندی مولفه های موثر در ایجاد مدیریت تحول آفرین در مدارس (مورد مطالعه: مدارس متوسطه شهرستان اردبیل)
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 2027
    این پژوهش به منظور شناسایی و سطح بندی مولفه های موثر در ایجاد مدیریت تحول آفرین در مدارس متوسطه انجام شده است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوای مصاحبه استفاده شد . جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان حوزه آموزش و پرورش است More
    این پژوهش به منظور شناسایی و سطح بندی مولفه های موثر در ایجاد مدیریت تحول آفرین در مدارس متوسطه انجام شده است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوای مصاحبه استفاده شد . جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان حوزه آموزش و پرورش است که سال ها در زمینه رهبری تحول آفرین مدارس تجارب ارزنده ای کسب کرده اند. مشارکت کنندگان بخش کیفی تعداد 30 نفر بودند که با روش گلوله برفی و رویکرد اشباع نظری انتخاب شدند. داده های بدست آمده از مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا با کدبندی، 51 کد باز بعنوان زیرشاخص و 9 کد انتخابی بعنوان شاخص های اصلی استخراج شد. پایایی مصاحبه ها به شیوه بازآزمون با نمره بالای 7/0 درصد تایید شد. در بخش کمی پرسشنامه مقایسه زوجی تهیه و توسط مدیران و معلمان مرتبط تکمیل گردید. روایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ 74/0 بدست آمد که نشاندهنده پایایی آن است. جهت تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از نرم افزار Expert Choice استفاده شد. تحقیق نشان داد که در میان شاخص های سطح اول، شاخص های تسهیل در برنامه ریزی و آموزش، استراتژی محوری و خودمدیریتی به ترتیب با ارزش های وزنی 582/0، 485/0و 399/0 بیشترین ارجحیت را دارند. همچنین در میان زیرشاخص های تأثیرگذار، زیرشاخص های انعطاف پذیری برنامه های آموزشی(217/0)، مهارت ها و توانمندی های مدیران(175/0)، ایجاد پیوند بین استراتژی های منابع انسانی با استراتژی های مدرسه (152/0)، برنامه ریزی درسی(141/0)، فرآیندگرایی(128/0)، استفاده از فن آوری های آموزشی(118/0)، توسعه امکانات آموزشی مبتنی بر فن آوری(102/0)، پیگیری های مداوم مشکلات و چالش های مدرسه(082/0) و تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت سازمانی (067/0) به ترتیب دارای بیشترین ارزش های وزنی بوده و از اهمیت بیشتری برخوردارند. بنابراین، مدارس متوسطه برای ایجاد مدیریت تحول آفرین در درون خود باید در زمینه انعطاف پذیری برنامه های آموزشی، مهارت ها و توانمندی های مدیران، ایجاد پیوند بین استراتژی های منابع انسانی با استراتژی های مدرسه، برنامه ریزی درسی، فرآیندگرایی، استفاده از فن آوری های آموزشی، توسعه امکانات آموزشی مبتنی بر فن آوری، پیگیری های مداوم مشکلات و چالش های مدرسه و تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت سازمانی، برنامه ریزی داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی و اعتباریابی الگوی نوآورانه رهبری تحول آفرین در مدارس متوسطه با رویکرد کیفی (نمونه موردی: مدارس متوسطه شهرستان اردبیل)
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2022
    هدف: هدف اصلی پژوهش طراحی الگوی نوآورانه رهبری تحول‌آفرین در مدارس متوسطه و اعتباریابی آن است.روش: روش تحقیق، کیفی از نوع داده‌بنیاد بوده است. جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان شامل اساتید دانشگاهی و مدیران کلان آموزش و پرورش که سال‌ها در زمینه رهبری تحول‌آفرین م More
    هدف: هدف اصلی پژوهش طراحی الگوی نوآورانه رهبری تحول‌آفرین در مدارس متوسطه و اعتباریابی آن است.روش: روش تحقیق، کیفی از نوع داده‌بنیاد بوده است. جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان شامل اساتید دانشگاهی و مدیران کلان آموزش و پرورش که سال‌ها در زمینه رهبری تحول‌آفرین مدارس تجارب ارزنده‌ای کسب کرده‌اند. تعداد 30 نمونه انتخاب شد. برای دستیابی به مدل پژوهش از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بهره برده شده است. جهت تجزیه و تحلبل داده‌ها از نرم افزار مکس کیو‌دا استفاده شد.یافته‌ها: نتایج بدست آمده از متون مصاحبه در وهله اول کدگذاری باز صورت گرفت، سپس از کنار هم قرار دادن کدهای اولیه مفاهیم ساخته شد و در نهایت، مقوله‌ها نیز با ربط‌دهی ‌مفاهیم، نمودار گرفتند که مدل نهایی بدست آمد. این مدل با محوریت مقوله طراحی سیستم مدیریت عملکردی مدارس متوسطه با مشخص کردن شرایط علّی، راهبرد، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر و پیامدها طراحی شد. اعتبار مدل نیز با استفاده از شاخص مقبولیت کوربین و استراوس تایید گردید.نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که رهبری تحول در مدارس متوسطه از 9 فصل انتخابی متشکل از تسهیل در برنامه‌ریزی و آموزش، مدیریت و نگهداشت منابع انسانی، خلق نوآوری، رهبری حمایتی، خودمدیریتی، رهبری انگیزشی، طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمانی، اثربخشی و استراتژی محوری و کدهای محوری آنها می باشد که در تشکیل مدل تحقیق موثر هستند. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی شاخصه های مدیریت تحول آفرین در مدارس متوسطه جهت ارایه مدل (بر مبنای نمونه مطالعاتی مدارس متوسطه شهرستان اردبیل)
    Educational researches , Issue 4 , Year , Summer 2022
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصه های لازم جهت طراحی الگوی مناسب مدیریت تحول آفرین برای مدارس متوسطه است. پژوهش از طریق رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) انجام گرفت. در مرحله کیفی از روش داده بنیاد استفاده شد و برای دستیابی به مدل پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد و جام More
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصه های لازم جهت طراحی الگوی مناسب مدیریت تحول آفرین برای مدارس متوسطه است. پژوهش از طریق رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) انجام گرفت. در مرحله کیفی از روش داده بنیاد استفاده شد و برای دستیابی به مدل پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد و جامعه مورد بررسی متشکل از منتخبین خبرگان شامل اساتید دانشگاهی و مدیران کلان آموزش و پرورش بود که در زمینه موضوع مورد نظر تخصص و تجریه داشتند. به این منظور ، تعداد 30 نمونه از طریق نمونه‌گیری هدفمند غیراحتمالی و رویکرد اشباع نظری انتخاب شد. در بخش کمی، جامعه آماری، شامل تمام مدیران و معلمان مدارس متوسطه شهرستان اردبیل، در سال تحصیلی 1400-1399، به تعداد 1714 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 314 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد، سپس پرسشنامه مقایسه زوجی تهیه و توسط مدیران و معلمان مرتبط تکمیل گردید. اعتبارسنجی بخش کیفی به روش بازآزمون انجام گرفت و در بخش کمی نیز از روش شاخص روایی محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که گویای اعتبار و پایایی هر دو بخش کیفی و کمی بود. نتایج نشان داد، عوامل تسهیل در برنامه‌ریزی و آموزش؛ مدیریت و نگهداشت منابع انسانی؛ خلق نوآوری؛ رهبری حمایتی؛ خودمدیریتی؛ رهبری انگیزشی؛ طراحی سیستم مدیریت عملکردسازمانی، اثربخشی و استراتژی محوری عوامل مدیریت تحول‌آفرین هستند. همچنین، برازش الگوی مدیریت تحول‌آفرین با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید شد. بنابراین، نتیجه‌گیری شد، الگوی ارائه‌شده دارای چارچوب مطلوب برای مدیریتتحول‌آفرین مدارس متوسطه است. Manuscript profile

  • Article

    6 - شناسایی و تبیین مؤلفه‌های مدیریت استعداد مدیران مقطع ابتدایی با تاکید بر سیاست های آموزشی
    Political and InternationalResearches Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2022
    یکی از چالش های اساسی امروزه آموزش و پرورش ایران، جذب و جایگزین کردن نیروهای کارآمد است. هدف پژوهش ، شناسایی و تبیین مؤلفه‌های مدیریت استعداد مدیران ابتدایی است. روش تحقیق کیفی، تحلیل داده بنیاد با ماهیت اکتشافی مبتنی بر رهیافت سیستماتیک می باشد. بدین منظور، نمونه ای به More
    یکی از چالش های اساسی امروزه آموزش و پرورش ایران، جذب و جایگزین کردن نیروهای کارآمد است. هدف پژوهش ، شناسایی و تبیین مؤلفه‌های مدیریت استعداد مدیران ابتدایی است. روش تحقیق کیفی، تحلیل داده بنیاد با ماهیت اکتشافی مبتنی بر رهیافت سیستماتیک می باشد. بدین منظور، نمونه ای به تعداد17 نفر متشکل از مدیران موفق آموزش و پرورش با تکنیک گلوله برفی تا کفایت داده ها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از روش مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته فردی استفاده شد. مصاحبه ها همزمان با فرایند جمع آوری داده ها از روش تحلیل عرفی و نرم‌افزار maxqda در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. پایایی مصاحبه ها با استفاده از روش پایایی توافق میان دو کدگذار مورد تایید واقع شد. نتایج پژوهش به شناسایی 63 مفهوم و 10 مضمون محوری منجر شد که مضمون انتخابی پژوهش نیز عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد حاصل شد. Manuscript profile

  • Article

    7 - رابطه بین حافظة فعّال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
    Journal of Educational Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2021
    این پژوهش به منظور بررسی رابطة بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفتِ تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش-آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 1458 است. حجم نمونه با استف More
    این پژوهش به منظور بررسی رابطة بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفتِ تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش-آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 1458 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کریسی و مورگان، 304 نفر برآورد شد. این تعداد نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از آزمون حافظة فعّال دانیمن و کارپنتر (1980) و مقیاس خود سنجی اضطراب زونگ (1970) به عنوان ابزار پژوهش، استفاده شد. از معدل پایان سال تحصیلی دانش-آموزان نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده های جمع-آوری شده، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از طریق اجرای آزمون آماری معنی دار بودن ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیّره تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفت تحصیلی رابطة معنی دار وجود دارد. یافته های جانبی پژوهش نشان داد، بین پیشرفت تحصیلی، سطح پردازش و میزان اندوزش و بین سطح اضطراب، سطح پردازش و میزان اندوزش رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیّره نشان داد بین متغیّر های پیش بینی کننده اضطراب و حافظة فعّال، توان پیش بینی متغیر پیشرفت تحصیلی را دارند. Manuscript profile

  • Article

    8 - تحلیل پرسش های کنکور سراسری در رشته ریاضی – فیزیک
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2016
    هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی پرسش های کنکور سراسری رشته ریاضی- فیزیک بوده  است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا برای کتاب های درسی و پرسش های کنکور سراسری هم‌چنین، روش توصیفی پیمایشی برای دریافت دیدگاه معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش کتاب های دروس ریا More
    هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی پرسش های کنکور سراسری رشته ریاضی- فیزیک بوده  است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا برای کتاب های درسی و پرسش های کنکور سراسری هم‌چنین، روش توصیفی پیمایشی برای دریافت دیدگاه معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش کتاب های دروس ریاضی پایه اول تا سوم و پیش دانشگاهی دوره متوسطه نظری در رشته ریاضی – فیزیک و پرسش های کنکور رشته ریاضی – فیزیک و معلمان ریاضی پایه های اول تا دوره پیش دانشگاهی دوره متوسطه نظری شهر مرودشت بوده است. شیوه نمونه گیری در پرسش های کنکور و دروس ریاضی به صورت سرشماری و برای انتخاب معلمان روش هدفمند مورد استفاده قرار گرفت. داده­های بدست آمده از محتوای کتاب های درسی به وسیله جدول دو بعدی که برای این منظور طراحی شده بودند، گرد آوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده­های گردآوری شده از آزمون کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن رو استفاده شد. نتایج بدست آمده از این مطالعه حاکی از این است که پرسش‌های کنکور سراسری رشته ریاضی- فیزیک، ناظر بر سنجش هدف های آموزشی دروس ریاضی دوره متوسطه نظری بوده و از جنبه سنجش معلومات دانش آموزان، 27/7 درصد از پرسش‌ها در سطح دانش، 20 درصد در سطح فهمیدن، 36/36 درصد در سطح کاربرد ، 45/25 درصد در سطح تحلیل ، 09/9 درصد در سطح ترکیب و 81/1 درصد در سطح ارزشیابی تهیه و تدوین شده اند.  Manuscript profile

  • Article

    9 - ارزیابی و سنجش میزان رضایتمندی اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2010
      هدف از این پژوهش سنجش میزان رضایتمندی اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بود.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به More
      هدف از این پژوهش سنجش میزان رضایتمندی اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بود.روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونه ی مورد نیاز پژوهش انتخاب گردید.ابزار سنجش مورد استفاده،پرسشنامه ی محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری کولموکوروف-اسمینوروف مورد تحلیل قرار گرفتند.مهمترین نتایج پژوهش عبارت بود از اینکه جمعیت مورد مطالعه از کار خود رضایت دارند.بیشتر اعضای مورد مطالعه به طور میانگین از حقوق و دستمزد خود و همچنین،از سطح دانش علمی همکاران خود راضی بوده اند.در نهایت،بیش از دو سوم از جمعیت مورد مطالعه به برنامه ریزی و مدیریت در انجام امور شغلی باور داشتند.     Manuscript profile

  • Article

    10 - بررسی ملاک های مناسب برای گزینش دانشجو در دانشگاه های ایران از دیدگاه صاحبنظران
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2013
    این پژوهش، با هدف بررسی ملاک های مناسب برای گزینش دانشجو در دانشگاه های ایران از دیدگاه صاحبنظران (کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش) انجام شده است. با توجه به حضور تمام کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی در این مطالعه، نمونه گیری صورت نگرفت. رو More
    این پژوهش، با هدف بررسی ملاک های مناسب برای گزینش دانشجو در دانشگاه های ایران از دیدگاه صاحبنظران (کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش) انجام شده است. با توجه به حضور تمام کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی در این مطالعه، نمونه گیری صورت نگرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ای که برای این منظور ساخته شد استفاده گردید. مقدار پایایی آن با استفاده از ضریب همسانی درونی برای نمرات دبیرستانی0.806، مهارت های شغلی 0.761، کنکور 0.804 و فعالیت های اجتماعی 0.810 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همسانی درونی، ضریب رابطه کرامرز، ضریب توافق کِپا و آزمون تک نمونه‌ای کولموگروو- اسمیرنو استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که: کارشناسان در استفاده از نتایج امتحانات دوره متوسطه، مهارت های شغلی، فعالیت های اجتماعی دانش آموزان و کنکور برای گزینش دانشجویان نظرات متفاوتی دارند. این تفاوت در سطح کمتر از یکهزارم معنی دار است (P<0.001). به بیان دیگر کارشناسان تمایل دارند در گزینش دانشجو بجز کنکور سایر عوامل نیز مد نظر قرار گیرند و پذیرش دانشجو منحصر به یک عامل نباشد. Manuscript profile