• Home
  • محمد علی حسینی

    List of Articles محمد علی حسینی


  • Article

    1 - طراحی مدل توسعه جانشین پروری با رویکرد کیفی (مطالعه موردی: مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
    journal of development studies and resource management , Issue 3 , Year , Autumn 2023
    برنامه¬ریزی جانشینی شامل شناسایی رهبران آینده، تغییر مالکیت، انتقال کنترل و مدیریت، و توسعه رهبران در هماهنگ¬سازی با چشم¬انداز سازمانی است. به طریقی، برنامه¬ریزی جانشینی، تداوم و پایداری طولانی¬مدت را برای یک سازمان فراهم می‌کند. هدف پژوهش حاضر ارائه¬ی مدلی جهت توسعه جا More
    برنامه¬ریزی جانشینی شامل شناسایی رهبران آینده، تغییر مالکیت، انتقال کنترل و مدیریت، و توسعه رهبران در هماهنگ¬سازی با چشم¬انداز سازمانی است. به طریقی، برنامه¬ریزی جانشینی، تداوم و پایداری طولانی¬مدت را برای یک سازمان فراهم می‌کند. هدف پژوهش حاضر ارائه¬ی مدلی جهت توسعه جانشین¬پروری در مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع¬آوری داده¬ها میدانی –کتابخانه¬ای و ماهیت داده¬ها کیفی است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی بوده، مشارکت-کنندگان جامعه آماری، 13 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که توسط نمونه¬گیری هدفمند و از نوع قضاوتی انتخاب شده و تا رسیدن به اشباع نظری نمونه¬گیری ادامه یافت. ابزار گردآوری داده¬ها در این بخش، مصاحبه نیمه¬ساختار یافته است. روش گردآوری داده¬ها، روش مثلث¬سازی بوده و داده¬ها با روش تحلیل محتوای قراردادی، تجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج، 55 شاخص و 11 مولفه برای توسعه جانشین¬پروری استخراج گردید. این 11 مولفه شامل: عوامل سازمانی، رفتار سازمانی، پیامد منفی سازمانی، پیامد مثبت جانشین¬پروری، کارکنان سازمان، محیط برون¬سازمانی، مدیران سازمان، مدیریت منابع انسانی، موانع جانشین¬پروری، ویژگی¬های شغلی، استراتژی مدیریت استعداد بودند. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی با رویکرد تلفیقی
    Entrepreneurship Knowledge , Issue 9 , Year , Winter 2023
    پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منس More
    پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منسجم با سازه‌ای فراگیر بوده‌است، ازاین‌رو این پژوهش، با هدف ارائه مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی به بررسی و بازشناسی مفهوم کارآفرینی دانشگاهی و شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی کارآفرینی دانشگاهی پرداخته‌است. این تحقیق ازنوع کیفی بوده و بر مبنای تئوری زمینه‌ای (GTM) به روش تحلیل محتوا انجام گرفته‌است. داده‌های موردنیاز از طریق سندکاوی و تحلیل اسناد کتابخانه‌ای و مصاحبه باز، جمع‌آوری گردید و با تحلیل و کدگذاری محوری داده‌ها در نرم‌افزار MaxQuda، ترکیبی بهینه از ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی در قالب مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی، متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و صنعتی حاکم بر فضای آموزش عالی و پتانسیل‌های دانشگاهی ارائه‌گردید. مطابق یافته‌های پژوهش، کارآفرینی دانشگاهی شامل پنج بعد است. در بعد اول ملزومات یا محرک‌ها قرار دارند که پیش‌نیازهای کارآفرینی دانشگاهی را فراهم می‌کنند. بعد دوم توانمندسازها یا توسعه‌دهنده‌ها هستند که برای رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی باید تقویت شوند، بعد سوم به تبیین فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاهی (آنچه که سرمایه‌گذاری شده‌است) می‌پردازد و بعد چهارم و پنجم متعلق به تأثیرات و نتایج درونی و بیرونی است. این مدل درک مطلوبی از پیش‌نیازها و توسعه‌دهنده‌های کارآفرینی دانشگاهی ارائه کرده و عوامل کلیدی موفقیت در چهار مأموریت آموزش عالی (آموزش، پژوهش، کارآفرینی، تاثیر) و مزایای درگیرشدن در کارآفرینی دانشگاهی را به مدیران و ذینفعان آموزش عالی پیشنهاد می‌نماید. Manuscript profile

  • Article

    3 - Evaluation of academic entrepreneurship based on the standards of the Accreditation Institute of Higher Education ACEEU (Case: Islamic Azad University, Mashhad branch)
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , Issue 2 , Year , Winter 2023
    The paradigm of Academic Entrepreneurship has affected economic, social development, resulting in the prominence of the mission of universities in last decade. However, meeting the objectives of Academic Entrepreneurship is accompanied by uncertainties. Therefore, Acade More
    The paradigm of Academic Entrepreneurship has affected economic, social development, resulting in the prominence of the mission of universities in last decade. However, meeting the objectives of Academic Entrepreneurship is accompanied by uncertainties. Therefore, Academic Entrepreneurship must be evaluated to monitor and follow up the mission of universities and increase their performance and accountability. This descriptive-analytical study aimed to evaluate the level of Academic Entrepreneurship at the Islamic Azad University. Moreover, this survey used a questionnaire to collect quantitative data. According to Cochran's formula, 148 faculty members of the University were selected by random sampling. In addition, a researcher-made questionnaire based on the Academic Entrepreneurship indicators and standards of the International Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (ACEEU) was used to collect the data. Construct validity (0.83) and Cronbach's alpha (α=0.89) were used to evaluate the validity and reliability of the questionnaire, respectively. Then, partial least squares algorithm, bootstrapping, and SmartPLS and SPSS for mean comparison were employed to analyze the data. According to the evaluation results of each of the components, the Islamic Azad University of Mashhad was shown to be very excellent and privileged in terms of strategic orientation, entrepreneurial capacities, and third mission activities, respectively. However, the results did not confirm the stimulators and enablers component and the innovation and impact component. In general, the level of Academic Entrepreneurship in the Islamic Azad University of Mashhad was found to be satisfactory. Finally, suggestions were made for policy-makers and academicians to stimulate and strengthen Academic Entrepreneurship processes. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارتقاء شایستگی مدیران آموزش در صنعت هوانوردی با تکینک ORESTE (مورد مطالعه مراکز آموزش هوانوردی شهر تهران)
    Urban Management Studies , Issue 4 , Year , Autumn 2021
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از عوامل اثرگذار بر جایگاه پایین ایران درحوزه هوانوردی به فقدان مدیران شایسته در مراکز آموزش هوانوردی باز می‌گردد، در این راستا هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارتقاء شایستگی مدیران آموزش در صنعت هوانوردی با تکینک ORESTE بوده است. More
    مقدمه و هدف پژوهش: یکی از عوامل اثرگذار بر جایگاه پایین ایران درحوزه هوانوردی به فقدان مدیران شایسته در مراکز آموزش هوانوردی باز می‌گردد، در این راستا هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارتقاء شایستگی مدیران آموزش در صنعت هوانوردی با تکینک ORESTE بوده است. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع کاربردی و اکتشافی و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و خبرگان در صنعت هوانوردی بودند که با روش اشباع نظری 12 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی کارکنان شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ماهان، ایران ایر، کیش ایر، مستقر در شهر تهران در سال 1397 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گرداوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط خبرگان تائید و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی و (0.80) تایید گردید. سپس شاخص‌های شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه مقایسات زوجی قرار داده شدند و با تکنیک اورسته رتبه بندی شدند. یافته‌ها: 70 عامل موثر از ادبیات نظری و نظرات خبرگان شناسایی شدند، که به طور ویژه شایستگی مدیران را در جهت ارتقای آنها و میزان اهمیت هر یک از شاخص‌ها را بررسی و رتبه بندی نموده است. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که اولین شاخص تیم سازی با مقدار (1)، دومین شاخص تفویض اختیار با مقدار (0.840)، سومین شاخص مهارت‌های نوشتاری (0.74) بوده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتار نوآورانه در دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران)
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2021
    زمینه: رفتارهای نوآورانه دانشجویان می تواند در راستای حرکت و پویایی دانشگاه نقش موثری ایفا کند، در نتیجه شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند راهگشای مسایل پیش روی نظام آموزش عالی باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای نوآورانه در دانشجویان صورت پ More
    زمینه: رفتارهای نوآورانه دانشجویان می تواند در راستای حرکت و پویایی دانشگاه نقش موثری ایفا کند، در نتیجه شناسایی عوامل موثر بر آن می تواند راهگشای مسایل پیش روی نظام آموزش عالی باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر ایجاد رفتارهای نوآورانه در دانشجویان صورت پذیرفت. روش: این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران بودند و جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران بودند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند از نظر نوع نظری با 12 نفر استفاده شد و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 382 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده های پژوهش مورد تایید قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها از در بخش کیفی از طریق کد گذار باز و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS21 انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ایجاد رفتار نوآورانه سه عامل سازمانی (ساختار سازمان، فرهنگ سازمانی، منابع مالی و انسانی، سیاست دانشگاه و گروه محوری)، آموزشی(روش تدریس، محتوای آموزشی و اساتید دانشگاه) و فردی(تلاش و پشتکار، انگیزه و ویژگی شخصیتی) بود. بعد سازمانی با بارعاملی 0.941 دارای بیشترین سهم و بعد فردی با بارعاملی 0.752دارای کمترین سهم است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رفتارهای نوآروانه دانشجویان تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند این عوامل در سه حوزه کلان سازمانی، آموزشی و فردی گسترده شده است. Manuscript profile

  • Article

    6 - Provide a Model for Identifying Indicators of Education Development (Tuition and Content Services, Health-Individual Education, etc.) in Working Children
    Curriculum Research Journal , Issue 2 , Year , Winter 2021
    Purpose: The purpose of this study was to provide a model for the development of children's education.Methodology: The research method was mixed (qualitative-quantitative). The statistical population in this study was all experts in the field of educational management a More
    Purpose: The purpose of this study was to provide a model for the development of children's education.Methodology: The research method was mixed (qualitative-quantitative). The statistical population in this study was all experts in the field of educational management and curriculum planning and training of working children. After the 11th interview, theoretical saturation took place. Validity was obtained through 4 experts and by two colleagues and reliability of the Copa formula (0.632). To conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions, components, and indicators of the development of working children's education, and in the quantitative data analysis section, the structural equation technique was used.Findings: As a result of qualitative analysis, 3 dimensions, 8 components, and 43 indicators were identified. The dimensions of health-individual education, socio-cultural education, and education of knowledge and academic and professional skills were identified as the main dimensions of the development of education of working children. Finally, all indicators were approved using the structural equation technique and education of knowledge and academic skills. And vocational education with a coefficient of 0.858, health-individual education with a coefficient of 0.701, and socio-cultural education with a coefficient of 0.605 showed the most impact and importance in the model, respectively. The validity of the model was measured by 5 dimensions (philosophy and purpose with an average of 4.8, theoretical foundations with an average of 4.9, executive principles with an average of 4.70, evaluation system with an average of 4.8, and executive mechanism with an average of 4.8) that all dimensions were approved.Conclusion: Finally, a model with 5 dimensions (philosophy and purpose with an average of 4.8, theoretical foundations with an average of 4.9, executive principles with an average of 4.7, evaluation system with an average of 4.81, and executive mechanism with an average of 4.80) was designed and validated Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی مدل سطح بندی جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت استعداد سبز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    فصلنامه مدیریت سبز , Issue 9 , Year , Winter 2024
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سطح بندی جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بود که به ‌صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. در گام اول عوامل موثر بر جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت است More
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سطح بندی جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بود که به ‌صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. در گام اول عوامل موثر بر جانشین‌پروری مبتنی بر شایسته‌سالاری و مدیریت استعداد سبز بر اساس مصاحبه با 13 نفر از خبرگان به روش تحلیل محتوا، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 66 شاخص در قالب 11 مولفه (عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد، حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد، جذب و استخدام شایسته محور، آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی‌های محوری) بود. سپس در گام دوم مولفه‌های شناسایی شده به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری سطح‌بندی و با تحلیل میک‌مک خوشه‌بندی شدند که برای تحلیل آن از نرم‌افزار اکسل استفاده شد. نتایج سطح بندی نشان داد مولفه‌ها در 7 سطح قرار دارند و نتایج میک مک نشان داد مولفه‌های (آموزش شایسته محور، ارزیابی عملکرد شایسته محور، جبران خدمات شایسته محور، شایستگی‌های محوری) در خوشه وابسته، مولفه جذب و استخدام شایسته محور در خوشه خودمختار و مولفه‌های(عوامل سازمانی استعداد محور، جذب استعداد، توسعه استعداد،حفظ استعداد، کشف استعداد، ارزیابی استعداد) در خوشه مستقل قرار گرفته‌اند. Manuscript profile

  • Article

    8 - طراحی مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
    Social Science Quarterly , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    این پژوهش با هدف طراحی و ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات به صورت ترکیبی یا آمیخته انجام شده است. در ابتدا به روش گراندد تئوری برساخت فکری اساتید نخبه و مسئولان عالی رتبه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در مورد دانشگاه نوآو More
    این پژوهش با هدف طراحی و ارائه مدل دانشگاه نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات به صورت ترکیبی یا آمیخته انجام شده است. در ابتدا به روش گراندد تئوری برساخت فکری اساتید نخبه و مسئولان عالی رتبه دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در مورد دانشگاه نوآور ارایه شد که بر اساس آن و پس از انجام ده مصاحبه عمیق با این اساتید به وسیله سه مرحله کدگذاری ابتدا 170 گزار معنادار، 198 مفهوم متناضر و سپس 42 خرده مقوله و 15 مقوله اصلی استخراج شده است. مقولات محوری عبارت از: (دانشگاه نوآور)، فرهنگ نوآورانه، مدیران تحول‌خواه و خلاق، همراستایی نهادی، پرورش استعدادهای نوآورانه، تعالی سازمانی، پذیرش فناوری، ایجاد حق مالکیت فکری، حاکمیت نوآوری، ارتباط با صنعت، اصلاح سیستم پرسنلی، تسهیم الگوهای موفق، توسعه علمی، ره‌نگاشت علم و فناوری و مبادله و همکاری علم و فناوری در سطح بین‌المللی هستند که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته‌ای به شرح با گسترش فرهنگ نوآورانه به واسطه مدیران تحول‌خواه و خلاق در بستر پذیرش فناوری و ارتباط با صنعت، تحقق دانشگاه نوآور با استراتژی حاکمیت نوآوری و اصلاح سیستم پرسنلی به توسعه علمی و ارایه ره‌نگاشت علم و فناوری منجر می‌شود. ظاهر شد که می‌تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. Manuscript profile

  • Article

    9 - ارائه مدلی برای میل به ماندگاری در معلمان سازمان آموزش‌وپرورش (مطالعه موردی: معلمان دبیرستان‌های مقطع اول متوسطه آموزش‌وپرورش شهر تهران)
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2021
    پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان آموزش‌وپرورش صورت گرفت. این مطالعه که از نوع آمیخته می باشد، در 3 بخش کتابخانه‌ه ای، کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش ‌کمی از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی اس More
    پژوهش کاربردی حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان آموزش‌وپرورش صورت گرفت. این مطالعه که از نوع آمیخته می باشد، در 3 بخش کتابخانه‌ه ای، کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش ‌کمی از نظر اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش در بخش‌ کیفی متشکل از کلیه خبرگان حوزه آموزش‌وپرورش (مدیران و معلمین باسابقه) بود که تعداد 19 نفر از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش‌ کمی نیز جامعه پژوهش متشکل از کلیه معلمان دبیرستان‌های مقطع اول متوسطه آموزش‌وپرورش شهر تهران به تعداد 10975 بود که براساس فرمول کوکران حجم نمونه به صورت 375 نفر برآورد شد. سپس پرسشنامه میل به ماندگاری بین معلمان مدارس منتخب، توزیع و درنهایت تعداد 323 پرسشنامه از معلمان دریافت شد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته (با خبرگان برای تعیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های میل به ماندگاری معلمان و تعیین سازوکارهای پیشنهادی) و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق‌ساخته (حاصل ترکیب مطالعه‌ کتابخانه‌های و کیفی) بر مبنای مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت در دو وضعیت موجود و مطلوب بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی همگرا و واگرا و پایایی گویه‌های پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ (0/968) و پایایی ترکیبی (0/970) محاسبه و تأیید شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و روایی پرسشنامه از آزمون‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تک‌نمونه‌ای و t وابسته، مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS استفاده شد. درنتیجه انجام تحلیل عاملی تأییدی، مدل پیشنهادی ارتقاء میل به ماندگاری معلمان با 2 بُعد و 8 مؤلفه و 38 شاخص تأیید شد که درجه تناسب آن با اطمینان 0/99 مورد تائید قرار گرفت. همچنین تعداد 30 سازوکار برای ارتقاء میل به ماندگاری معلمان پیشنهاد شد که مدل مربوطه می‌تواند در ارتقاء میل به ماندگاری باانگیزه معلمان و افزایش کیفیت آموزش‌وپرورش مؤثر باشد. Manuscript profile