• Home
  • پروین صمدی

    List of Articles پروین صمدی


  • Article

    1 - بررسی تحلیلی میزان توجه به ابعاد زیبایی‌شناسی تربیت شهروندی در کتاب‌های درسی دورۀ اول ابتدایی
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با در نظر گرفتن ارتباط دو حوزۀ زیبایی‌شناسی و تربیت شهروندی درصدد است با تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ اول ابتدایی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دوره‌های آموزشی، میزان به‌کارگیری شاخص‌های تربیت شهروندی از منظر زیبایی‌شناسی را در کتاب‌های این دوره بررسی نمای More
    پژوهش حاضر با در نظر گرفتن ارتباط دو حوزۀ زیبایی‌شناسی و تربیت شهروندی درصدد است با تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ اول ابتدایی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دوره‌های آموزشی، میزان به‌کارگیری شاخص‌های تربیت شهروندی از منظر زیبایی‌شناسی را در کتاب‌های این دوره بررسی نماید. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا کمی است. جامعۀ آماری پژوهش، کتاب‌های درسی دورۀ اول ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 است. ابزار شناسایی مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی شاخص‌های تربیت شهروندی کدهای محتوایی است که توسط محقق طراحی شد که دارای سه بعد شناختی، بعد عاطفی و بعد رفتاری است که طبق آن محتوای کتاب‌ها کدگذاری شده و مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش از نظر متخصصان و صاحب‌نظران فلسفۀ تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار پژوهش بر اساس فرمول اسکات 78/0 به دست آمد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در کل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ اول ابتدایی 558 مورد به تربیت شهروندی با تأکید بر ابعاد تربیت هنری اشاره شده است که از این تعداد، بیشترین فراوانی به شاخص توانایی حل مسئله با 45 مورد (3/15درصد) و کمترین تعداد 8 مورد (4/5درصد) به شاخص آشنایی با مردم‌سالاری مربوط است. بر این اساس با توجه به تعداد کتاب‌ها و سه پایۀ تحصیلی مورد بررسی، توجه به تربیت شهروندی با تأکید بر تربیت هنری به اندازۀ کافی نیست و درواقع این مقدار توجه به تربیت شهروندی در کتاب‌های درسی نمی‌تواند در راستای نیاز دانش‌آموزان به تربیت شهروندی باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی معلم به‌مثابه یادگیرنده مادام‌العمر: یک مطالعه سنتز پژوهی
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی‌ معلم به‌مثابه یادگیرنده مادام‌العمر در اسناد مرتبط بود. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با راهبرد فراترکیب و با استفاده از روش سندلوسکی و باروسو است. داده‌های موردنیاز از طریق جستجو در اسناد موجود در پایگاه‌های More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های شایستگی‌ معلم به‌مثابه یادگیرنده مادام‌العمر در اسناد مرتبط بود. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با راهبرد فراترکیب و با استفاده از روش سندلوسکی و باروسو است. داده‌های موردنیاز از طریق جستجو در اسناد موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی، جمع‌آوری شد. برای جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی بدون اعمال محدودیت زمانی از کلیدواژه‌های یادگیری مادام‌العمر، کنجکاوی، یادگیرنده مادام‌العمر، خودکارآمدی، هوش هیجانی، یادگیری غیررسمی و... استفاده شد. ملاک ورود اسناد شامل:1) پایان‌نامه‌ها، کتب و مقالات علمی پژوهشی با محوریت معلم به‌مثابه یادگیرنده مادام العمرکه در پایگاه‌های داخلی و خارجی انتشاریافته بود.2) موضوع پژوهش یادگیری معلم بود. حوزه پژوهش، مقالات و کتب معتبر در حوزه معلم به‌مثابه یادگیرنده مادام‌العمر است که بر اساس معیار ورود 210 مورد شناسایی و در نهایت 53 سند خارجی و 4 سند داخلی با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA 2020 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. جهت اعتبار بخشی به یافته از روش مثلث سازی منابع داده ها استفاده شد. با تجزیه و تحلیل اسناد، 96 مفهوم استخراج و در قالب 57 مفهوم هم دسته گردید. درنهایت مفاهیم هم دسته ذیل 4 مفهوم نهایی مکانیسم‌ فردی (مهارت‌های فراشناختی، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌های ارتباطی و میان فردی)، مکانیسم انگیزشی (باور، انگیزه و مهارت‌های هیجانی)، مکانیسم سواد اطلاعاتی و فناوری (صلاحیت‌های دیجیتالی، آشنایی باسواد اطلاعاتی، تعامل با فناوری در گستره زندگی) و مکانیسم‌ کنشگری (کنشگری در فرایند یاددهی- یادگیری، تأمل، یادگیری حرفه‌ای، توانایی فکری، هویت حرفه‌ای رشد یافته، آشنایی با مدیریت دانش پداگوژیک، تسلط بر زبان خارجی) قرار گرفتند. Manuscript profile

  • Article

    3 - واکاوی تجارب معلمان از برنامۀ درسی اجراشدۀ مطالعات اجتماعی پایۀ ششم ابتدایی در بعد تربیت شهروندی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب معلمان از برنامۀ درسی اجراشدۀ مطالعات اجتماعی پایۀ ششم ابتدایی در بعد تربیت شهروندی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکردی، کیفی است که با راهبرد موردپژوهی انجام ‌شده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل معلمان، معاونان و مدیران با بیش More
    هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب معلمان از برنامۀ درسی اجراشدۀ مطالعات اجتماعی پایۀ ششم ابتدایی در بعد تربیت شهروندی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر رویکردی، کیفی است که با راهبرد موردپژوهی انجام ‌شده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل معلمان، معاونان و مدیران با بیش از ده سال سابقۀ تدریس بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نمونه‌گیری معیار (ملاک محور) انتخاب شدند که با 36 نفر شامل 26 معلم، 5 معاون و 5 مدیر مدرسه مصاحبه شد. ابزارجمع‌آوری اطلاعات مصاحبۀ نیمه ساختمند بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه با استفاده از شیو‌‌ۀ مقوله‌بندی وکدگذاری ابداع‌شده توسط گلیزر واستراوس انجام شد. برای روایی و اعتمادپذیری داده‌ها از معیارهای اطمینان‌پذیری، باورپذیری و آزمون اعتبار اعضا استفاده شد. یافته‌های پژوهش بیانگر وجود چالش‌های متعدد در زمینۀ اجرای برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی از بعد تربیت شهروندی بود که نشان از غلبۀ رویکرد محافظه‌کار تربیت شهروندی در اجرای این برنامه دارد. بر این اساس، اتخاذ تصمیمات کلان در زمینۀ اجرای برنامۀ درسی و همچنین تغییر نوع نگرش و باورهای معلمان ضروری به نظر می‌رسد. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی و اعتباریابی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی
    Research in Curriculum Planning , Issue 79 , Year , Winter 2024

    پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی با روش پژوهش ترکیبی انجام گرفت. نخست، از روش فراترکیب استفاده گردید، جامعه آماری در فرایند سنتز شامل کلیه آثار منتشر شده در این حوزه از سال‌های2000تا 2022در پایگاه اطلاعاتی معتبر More

    پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی با روش پژوهش ترکیبی انجام گرفت. نخست، از روش فراترکیب استفاده گردید، جامعه آماری در فرایند سنتز شامل کلیه آثار منتشر شده در این حوزه از سال‌های2000تا 2022در پایگاه اطلاعاتی معتبر شامل 62 سند می‌باشد از روش کنترل اعضاء و ضریب توافق برابر با 75% برای اعتبارداده‌ها استفاده شد. یافته‌ها در قالب چارچوب ده عنصر برنامه درسی گردشگری پایدار ارائه و روایابی چارچوب طراحی‌شده براساس نظرات 12 نفر از متخصصان گردشگری و برنامه‌ریزی درسی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته حاصل آمد. سپس از روش کمی، داده‌ها با استفاده از مدل تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی اعتباریابی شد. جامعه آماری، کلیه متخصص حوزه گردشگری و برنامه‌‌‌‌‌ریزی درسی و دانشجویان دکتری هر دو رشته و نمونه به‌طور تصادفی24دانشگاه انتخاب و پرسشنامه به‌تمامی اساتید و دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های منتخب ارسال شد. روایی پرسشنامه از روش لاوشه و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرنباخ 8/96%محاسبه و تائید شد. یافتهها حاکی از آن است سازه‌های پژوهش از لحاظ همگرایی و همبستگی از اعتبار کافی برخوردار هستند و نشان دهنده‌ی وجود برازش مدل الگوی برنامه درسی گردشگری پایدار در آموزش عالی بود. چارچوب ارائه شده در صورت کاربرد در نظام آموزشی، اثرات جامع و مثبت خود را نمایان می‌سازد. زیراکه از نتایج پژوهش می توان در دورههای تحصیلی و آموزشی حوزه گردشگری بهره گرفت. همچنین هر حیطه تعریف شده از یافته‌های پژوهش می‌تواند در جای خود با توجه به گرایش‌های متعدد رشته‌های حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد

    Manuscript profile

  • Article

    5 - عوامل مؤثر بر آسیب¬های توسعه حرفه¬ای دانشجو معلمان
    Research in Curriculum Planning , Issue 78 , Year , Autumn 2023
    پژوهش حاضربه بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از آسیب¬های توسعه حرفه¬ای خود با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی پرداخت. داده¬های این پژوهش برگرفته از مصاحبه¬ی بازونیمه ساختاریافته با14نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که بر اساس نمونه¬گیری هدفمند More
    پژوهش حاضربه بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از آسیب¬های توسعه حرفه¬ای خود با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی پرداخت. داده¬های این پژوهش برگرفته از مصاحبه¬ی بازونیمه ساختاریافته با14نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود که بر اساس نمونه¬گیری هدفمند و مبتنی بر معیار تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده با روش کدگذاری باز، گزینشی و محوری انجام شد. پایایی داده‌‌ها، با روش هولستی و روایی سوالات مصاحبه توسط4تن از اساتید راهنما بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پژوهش عوامل مؤثر بر آسیب¬های توسعه حرفه¬ای را حول سه مقوله اصلی: عوامل قصد شده، اجرایی، نهادی اینگونه شناسایی کرد: کاربردی نبودن نرم افزارهای موجود، نبود برنامه‌ریزی صحیح، زیرساخت¬های نامناسب، نبود امکانات مادی و رفاهی، نبود کتب مناسب، منابع منسوخ و ناکارآمد، ساختار نامناسب برنامه¬های آموزشی، برنامه¬های خطی و تک بعدی، ناکافی بودن مهارتهای تخصصی اساتید، ناکافی بودن سواد اطلاعاتی دانشجویان، دانش نامتداول، دانش غیربومی، نبود شیوه-های نوین تدریس، بی¬توجهی به فراگیران، در نظر نگرفتن شیوه-های مشارکتی و تیمی، قوانین دستوری و تجویزی، آیین نامه¬های متناقض، قوانین جزئی¬نگر، سیاست¬گذاری بخشی نگر، ایدئولوژی افراطی، سیاست¬های ناآزموده، تمرکزمحوری در تدوین سیاست¬ها، دیوان سالاری و در هم آمیختگی تشکیلات سازمانی. اعتبار داده¬ها به روش بازبینی توسط همکار انجام شد. این مطالعه به مدیران و سیاستگذاران برنامه‌های توسعه حرفه¬ای نو معلمان کمک می¬کند تا با در نظر گرفتن سطوح چالش‌های توسعه حرفه¬ای جهت رشد نو معلمان در این زمینه با اصلاح برنامه¬های موجود گامی مثبت بردارند. Manuscript profile