• Home
  • اسد حجازی

    List of Articles اسد حجازی


  • Article

    1 - نقش ادراک کیفیت زندگی کاری در کارآفرینی سازمانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2014
    زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمان‌ها را وادار کرده تا در پاسخ‌گویی به تغییرات محیطی توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های پاسخ‌گویی سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به More
    زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمان‌ها را وادار کرده تا در پاسخ‌گویی به تغییرات محیطی توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های پاسخ‌گویی سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به بررسی رابطۀ ادراک کیفیت زندگی کاری و ابعاد هشت‌گانۀ آن با کارآفرینی سازمانی، در یکی از نهاد‌‌‌های خط‌مشی‌گذار درزمینۀ کارآفرینی می‌پردازد. روش: روش این تحقیق، بر مبنای هدف کاربردی و بر مبنای گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است و بر مبنای نوع داده‌های استفاده شده از نوع کمّی است. برای تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌گانۀ گام‌به‌گام استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی کاری و کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطۀ ابعاد پرداخت منصفانۀحقوق و مزایا، تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر، قانون‌گرایی، فضای کلی زندگی، انسجام و توسعۀ قابلیت‌های فردی، با کارآفرینی سازمانی معنادار است؛ اما ابعاد محیط کاری ایمن و بهداشتی و وابستگی اجتماعی، با کارآفرینی سازمانی رابطۀ معنادار ندارند. نتیجه‌گیری: تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر و پرداخت منصفانۀ حقوق و مزایا بهترین پیش‌بینی‌کنندۀ کارآفرینی سازمانی ‌است. این پژوهش، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم‌سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی و تحلیل نقش مؤلفه‌های آموزشی در توسعۀ آموزش‌کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 92-1391
    The Journal of Productivity Management , Issue 29 , Year , Summer 2014
    پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل More
    پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی) بوده که 220 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن با مطالعۀ منابع و اخذ نظرات استادان با تجربه و صاحب نظر در زمینه آموزش کارآفرینی به دست آمد و برای محاسبه پایایی، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده که میزان آن 93/0a= ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سیاست های تعیین شده بر توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه تأثیر دارد. و بین مؤلفه‌های آموزشی اجرای برنامه، محتوای دوره و ارزشیابی در توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه رابطه ی مستقیم و مثبت به دست آمد. همچنین یافته ها بیانگر آن است که شاخص‌های برازندگی اولیه در تأیید الگوی سیاستگذاری و مؤلفه‌های آموزشی اثر گذار بر توسعۀ برنامه‌های آموزش کارآفرینی دانشگاهی تناسب داشتن الگو را تأیید می کند. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی جذب اعضای هیئت‌علمی در مؤسسات آموزش عالی با رویکرد تحلیل مضمون
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Autumn 2020
    امروزه استخدام و به‌کارگیری سرمایه انسانی در سازمان‌ها به‌ویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئت‌علمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئت‌علمی در د More
    امروزه استخدام و به‌کارگیری سرمایه انسانی در سازمان‌ها به‌ویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها تأکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئت‌علمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌های غیردولتی هست. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری را اساتید، متخصصان و صاحبنظران مدیریت و برنامه ریزی دستگاه های خط مشی گذار در زمینه جذب و نگهداری منابع انسانی تشکیل می دهند که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هذفمند با 16 نفر از آنان مصاحبه صورت پذیرفت؛ برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده‌شد. نتایج با توجه به چهار مرحله فرآیند جذب شامل برنامه‌ریزی، نیرویابی، گزینش و به‌کارگماری تحلیل شد، در بخش برنامه‌ریزی 5 مؤلفه (تعیین نیاز، معیار اجتماعی، معیار فرهنگی، معیار اخلاقی و بودجه و مجوز جذب)، در بخش نیرویابی ، 2 مؤلفه (اعلام فراخوان و بررسی پرونده متقاضیان)، در بخش گزینش ، 3 مؤلفه(بررسی صلاحیت علمی و عمومی، استعلام از مراجع و صدور رأی هیئت اجرایی) و درنهایت در بخش به‌کارگماری ، 3 مؤلفه (اطلاع‌رسانی، رسیدگی به شکایات و صدور حکم) شناسایی و در قالب الگوی جذب هیئت‌علمی در دانشگاه‌های غیردولتی ارائه‌شده است. Manuscript profile