• Home
  • محمد رضا بهرنگی

    List of Articles محمد رضا بهرنگی


  • Article

    1 - خطای هاتورن در توسعه یافتگی فرهنگی
    Future study Management , Issue 5 , Year , Winter 1374
    در اغلب برنامه ها و نظراتی که درباره توسعه فرهنگی مطرح است خطاهایی از نوع خطای هاتورن مشاهده می شود. بنابراین در این مقاله: 1- مفهوم خطای هارتون روشن می شود. 2- تفاوت بین متغیر اصلی و مستقل با متغیرهای جانبی در توسعه یافتگی فرهنگی بیان می شود. 3- شاخص هایی که با آن بتوا More
    در اغلب برنامه ها و نظراتی که درباره توسعه فرهنگی مطرح است خطاهایی از نوع خطای هاتورن مشاهده می شود. بنابراین در این مقاله: 1- مفهوم خطای هارتون روشن می شود. 2- تفاوت بین متغیر اصلی و مستقل با متغیرهای جانبی در توسعه یافتگی فرهنگی بیان می شود. 3- شاخص هایی که با آن بتوان توسعه یافتگی فرهنگی را نشان داد تعیین می شود. 4- شکل ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان وسیلۀ توسعه فرهنگی ترسیم می شود. 5- وظایف دولت در پشتیبانی و فراهم آوردن موجبات توسعۀ فرهنگی بیان می شود. 6- ارزش های زمینه ساز اسلامی در تقویت منطق توسعۀ فرهنگی نقل می شود. 7- و سرانجام الگوهای مناسب آموزشی به عنوان گذرگاه نظر به عمل معرفی می شود. Manuscript profile


  • Article

    3 - مقایسة الگوی مدیریت آموزش و الگوی اکتشافی تدریس بر اساس میزان شمولیت و ابعاد مشترک آن‌ها
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2018
    هدف از پژوهش حاضر مقایسة الگوی مدیریت آموزش و الگوی اکتشافی تدریس بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشتة مدیریت آموزشی در دانشگاه‌های خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد عل More
    هدف از پژوهش حاضر مقایسة الگوی مدیریت آموزش و الگوی اکتشافی تدریس بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری شامل دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشتة مدیریت آموزشی در دانشگاه‌های خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و واحد رودهن بود که تعداد آن‌ها برابر با 86 نفر بود. در پژوهش حاضر از روش سرشماری استفاده شده است. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامة محقق‌ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (956/0) ارزیابی و مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنف، همگنی ماتریس همبستگی، t وابسته و ویلکاسون) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته حاکی از آن بود که دو الگوی مدیریت آموزش و الگوی اکتشافی تدریس قابلیت شمولیت و استفاده در مقاطع مختلف تحصیلی، دوره‌های آموزشی و دروس گوناگون را دارند و از ویژگی‌های مؤثر در فرایند یادگیری برخوردار می‌باشند. همچنین تفاوت معناداری به لحاظ آماری بین این دو در نزد جامعه مورد مطالعه مشاهده شد. بر اساس نتایج، الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوی اکتشافی تدریس هم از نظر ابعاد شمولیت و هم از نظر 7 ویژگی مشترک دارای قابلیت و توان بیشتری بود. Manuscript profile

  • Article

    4 - نقش ادراک کیفیت زندگی کاری در کارآفرینی سازمانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2014
    زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمان‌ها را وادار کرده تا در پاسخ‌گویی به تغییرات محیطی توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های پاسخ‌گویی سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به More
    زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمان‌ها را وادار کرده تا در پاسخ‌گویی به تغییرات محیطی توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را افزایش دهند. یکی از راه‌های پاسخ‌گویی سازمان‌ها و مؤسسه‌های دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به بررسی رابطۀ ادراک کیفیت زندگی کاری و ابعاد هشت‌گانۀ آن با کارآفرینی سازمانی، در یکی از نهاد‌‌‌های خط‌مشی‌گذار درزمینۀ کارآفرینی می‌پردازد. روش: روش این تحقیق، بر مبنای هدف کاربردی و بر مبنای گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است و بر مبنای نوع داده‌های استفاده شده از نوع کمّی است. برای تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌گانۀ گام‌به‌گام استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی کاری و کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطۀ ابعاد پرداخت منصفانۀحقوق و مزایا، تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر، قانون‌گرایی، فضای کلی زندگی، انسجام و توسعۀ قابلیت‌های فردی، با کارآفرینی سازمانی معنادار است؛ اما ابعاد محیط کاری ایمن و بهداشتی و وابستگی اجتماعی، با کارآفرینی سازمانی رابطۀ معنادار ندارند. نتیجه‌گیری: تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر و پرداخت منصفانۀ حقوق و مزایا بهترین پیش‌بینی‌کنندۀ کارآفرینی سازمانی ‌است. این پژوهش، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم‌سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - طراحی و تببین وضع موجود الگوی مدیریت استعداد کارکنان سازمان تامین اجتماعی
    The Journal of Productivity Management , Issue 61 , Year , Summer 2022
    این پژوهش به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد و ارزیابی وضع موجود مدیریت استعداد سازمان پرداخته است. مطالعه حاضر با توجه به هدف آن از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده نمود. جامعه تحقیق در بخش کیفی، مدیران سازمان تامین اجتماعی بودند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحب More
    این پژوهش به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد و ارزیابی وضع موجود مدیریت استعداد سازمان پرداخته است. مطالعه حاضر با توجه به هدف آن از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده نمود. جامعه تحقیق در بخش کیفی، مدیران سازمان تامین اجتماعی بودند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و نمونه گیری هدفمند با مشارکت تعداد 20 مدیر عالی و میانی سازمان انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. به منظور برآورد الگو و شناسایی وضع موجود فعالیت ها و فرآیندها در سازمان تامین اجتماعی، پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبه های کیفی با 28 گویه در بین 245 نفر از مدیران سازمان تامین اجتماعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شد. در بخش کیفی این پژوهش، الگوی مدیریت استعداد در چهاربعد جذب (استعدادخواهی) با تعداد 12 مولفه، انتخاب (استعداد یابی) با تعداد 7 مولفه، توسعه (استعدادپروری) با تعداد 10مولفه و حفظ (استعدادگماری) با تعداد 8 مولفه جمعا 37 مولفه بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی تک نمونه بر روی داده های بدست آمده نشان داد که در چرخه مدیریت استعداد در سازمان تامین اجتماعی بعد استعدادخواهی کمترین میانگین را به خود جلب کرده است در حالیکه بعد استعدادپروری با بیشترین میانگین در وضع موجود است. نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی باید توجه بیشتری را به فرایند جذب (استعداد خواهی) معطوف دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - شناسایی و تحلیل نقش مؤلفه‌های آموزشی در توسعۀ آموزش‌کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 92-1391
    The Journal of Productivity Management , Issue 29 , Year , Summer 2014
    پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل More
    پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی) بوده که 220 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن با مطالعۀ منابع و اخذ نظرات استادان با تجربه و صاحب نظر در زمینه آموزش کارآفرینی به دست آمد و برای محاسبه پایایی، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده که میزان آن 93/0a= ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سیاست های تعیین شده بر توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه تأثیر دارد. و بین مؤلفه‌های آموزشی اجرای برنامه، محتوای دوره و ارزشیابی در توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه رابطه ی مستقیم و مثبت به دست آمد. همچنین یافته ها بیانگر آن است که شاخص‌های برازندگی اولیه در تأیید الگوی سیاستگذاری و مؤلفه‌های آموزشی اثر گذار بر توسعۀ برنامه‌های آموزش کارآفرینی دانشگاهی تناسب داشتن الگو را تأیید می کند. Manuscript profile