هدف پژوهش حاضر طراحی الگو، ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت خدمات آموزش الکترونیک مبتنی بر رضایت دانشجویان بود . روش پژوهش از نوع کیفی و کمّی و جامعه آماری برای بخش کیفی اعضای هیات علمی و خبرگان دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 20 نفر و در بخش ک More
هدف پژوهش حاضر طراحی الگو، ارزیابی و اعتبارسنجی کیفیت خدمات آموزش الکترونیک مبتنی بر رضایت دانشجویان بود . روش پژوهش از نوع کیفی و کمّی و جامعه آماری برای بخش کیفی اعضای هیات علمی و خبرگان دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به تعداد 32000 نفر بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامۀ 57 سوالی محقّق ساخته طبق الگوی خان تنظیم شده بود. و بعد از تأئید روایی(قضاوت صاحب نظران و اساتید) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ 92/0) در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.در آمار توصیفی از شاخص مرکزی و پراکندگی مثل میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی در سطح اطمینان 95% با نرم افزارهای اس پی اس اس 18 و پی ال اس نسخه 3 انجام گرفت. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های عمیق و اکتشافی و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه ها و در عین حال مطابقت آن ها با مبانی نظری، نتایج پژوهش نشان داد بعد سازمانی با بار عاملی 589/0 در جهت عوامل شناساییشده مؤثر در رضایت دانشجویان بیشترین اهمیت را دارد و بعد از فناوری با بار عاملی 511/0 کمترین اهمیت را دارد و دیگر ابعاد در درجات بعدی قرار گرفتند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2022
مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که More
مربیگری، پارادایمی جدید در یادگیری و حلقه اتصال دو واژه توسعه سرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است که افراد را قادر می سازد خودرا سریعتر با تغییرات محیطی وفق داده و ظرفیت ها و توانایی های خود را شناسایی کنند و از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرک های کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند منجر به افزایش بهره وری سازمان می شود. لذا هدف پژوهش حاضر واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمانهای دولتی می باشدکه به روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نمونه آماری در این پژوهش، 12 نفر از خبرگان در زمینه روش های آموزشی و مربیگری در سازمان بودند که دارای تالیفاتی در زمینه مربیگری در سازمان نیز بوده اند و به صورت روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است .نتایج حاصل از تحقیق، دو عامل منابع انسانی و سازمانی را شناسایی نمود. عامل منابع انسانی شامل دو بعد مربی و متربی و عامل سازمانی شامل دو بعد ساختاری و محتوایی می باشد.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2024
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی است. بدینمنظور، انجام یک تحقیق با رویکرد آمیخته در دستور کار قرار گرفت. ابتدا در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتی در 6 بع More
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی است. بدینمنظور، انجام یک تحقیق با رویکرد آمیخته در دستور کار قرار گرفت. ابتدا در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتی در 6 بعد، 28 مؤلفه و 72 شاخص استخراج شد. جامعه آماری در این بخش، مشتمل بر تمامی متون علمی (کتب و مقالات) در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی بود. سپس در بخش کمی، الگوی ارائه شده با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در سه مرحله شامل: برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل و با استفاده از نرمافزار PLS در شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری در این بخش مشتمل بر کلیه مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت برق استان خراسان رضوی به تعداد 167 نفر بود که از این میان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 115 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس با توجه به نتایج حاصل شده، رتبه هر یک از ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای موجود در مدل، در شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی تعیین و نتایج آن گزارش گردید. مدیران شرکت برق میتوانند از نتایج این پژوهش به منظور ارتقاء مسئولیت اجتماعی مدیران در مجموعه شرکت برق استان خراسان رضوی بهره گیرند.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue2,Year,
Summer
1393
هدف این پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و میزان کارآفرینی فردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت تحلیل توصیفی –همبستگی می باشد. در این تحقیق نمونه ای ۱۳۸ نفری از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری ت More
هدف این پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و میزان کارآفرینی فردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت تحلیل توصیفی –همبستگی می باشد. در این تحقیق نمونه ای ۱۳۸ نفری از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و جهت گردآوری داده ها از مقیاس هوش معنوی کینگ (۲۰۰۸) و پرسشنامه کارآفرینی فردی اسکاربوروف و زیمرر استفاده شده است. اطلاعات حاصل از پرسشنامه در محیط نرم افزاری SPSS و آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین های دو گروه مستقل، T آزمون فریدمن، محاسبات رگرسیون و آزمون ضریب همخوانی خی دو با توجه به فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل گردید. دراین پژوهش رابطه بین هوش معنوی و کارآفرینی فردی و مولفه های هوش معنوی یعنی تفکر وجودی انتقادی، خلق معنای شخصی، آگاهی متعالی و موقعیت هوشیاری بررسی شد. در آزمون همبستگی بین کارآفرینی و خلق معنای شخصی، آگاهی متعالی و موقعیت هوشیاری رابطه معناداری مشاهده شد ولی بین کار آفرینی فردی و تفکر وجودی انتقادی رابطه مشاهده نشد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مولفه های خلق معنای شخصی، آگاهی متعالی و موقعیت هوشیاری به ترتیب با ضرایب 23/0، 28/0 و 32/0 بر کارآفرینی فردی تاثیر داشته و تاثیر تفکر وجودی انتقادی بر کارآفرینی فردی با ضریب 06/0 تائید نشد.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue1,Year,
Spring
1393
پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می باشد. در این زمینه سعی شده است تا رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی(عدالت توزیعی،عدالت رویه ای،عدالت مراوده ای) را با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(وظیفه شناسی More
پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می باشد. در این زمینه سعی شده است تا رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی(عدالت توزیعی،عدالت رویه ای،عدالت مراوده ای) را با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(وظیفه شناسی،وجدان کاری،فضیلت مدنی،احترام و تکریم،نوع دوستی) بررسی و آزمون نماید. آمار جامعه مورد مطالعه 200 نفراست که، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 132 نفر که از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انتخاب شرکت کنندگان صورت گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار شهروندی پادساکف انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با شاخصهای آمار توصیفی شامل فراونی، کمینه و بیشینه نمرات، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل انجام گرفت. با توجه به پاسخ فرضیه اصلی این پژوهش که با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده است گویای آن است که میان عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تائید فرضیه اصلی بدین معنی است که با افزایش عدالت سازمانی، میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز افزایش مییابد که در رضایتمندی و بهبود عملکرد و زندگی کاری با نشاط بی تأثیرنخواهد بود.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue4,Year,
Autumn
1395
هدف پژوهش مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای –کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است که به صورت میدانی و تکنیک دلفی (سه مرحله) انجام شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محق More
هدف پژوهش مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای –کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است که به صورت میدانی و تکنیک دلفی (سه مرحله) انجام شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته بر پایه مبانی نظری و پیشینه تحقیق بود که روایی صوری و محتوایی آن به تایید متخصصان و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. نمونه تحقیق شامل 24 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و مدیران باتجربه دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. نتایج نشان داد رهبری اخلاقی دارای 4 بعد فردی (6 مؤلفه)، انسانی (5 مؤلفه)، اعتقادی (5 مؤلفه) و مدیریتی (6 مؤلفه) است. مسئولیتپذیری اجتماعی نیز دارای 4 بعد اجتماعی (8 مؤلفه)، اخلاقی (4 مؤلفه)، فرهنگی (5 مؤلفه) و زیستمحیطی (5 مؤلفه) است. در مدل رهبری اخلاقی؛ ابعاد فردی و مدیریتی و در مدل مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی، ابعاد زیست محیطی و اجتماعی بالاترین اهمیت را دارند. بنابراین توجه به جنبههای فردی و مدیریتی جهت ارتقای سطح رهبری اخلاقی و توجه به ابعاد زیست محیطی و اجتماعی برای ارتقا سطح مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر مشهد ضروری است.
Manuscript profile
این پژوهش با هدف شناسایی نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در رابطه بین سرمایه روانشناختی و هویتسازمانی در شرکت گاز مشهد مقدس انجامشده است. جهت بررسی سرمایه روانشناختی از پرسشنامه لوتانز (2007) و جهت بررسی هویتسازمانی از پرسشنامه چنی (1983) و همچنین جهت بررسی اخلاق حرفه More
این پژوهش با هدف شناسایی نقش تعدیلگر اخلاق حرفه ای در رابطه بین سرمایه روانشناختی و هویتسازمانی در شرکت گاز مشهد مقدس انجامشده است. جهت بررسی سرمایه روانشناختی از پرسشنامه لوتانز (2007) و جهت بررسی هویتسازمانی از پرسشنامه چنی (1983) و همچنین جهت بررسی اخلاق حرفهای از پرسشنامه کادوزیر (2002) استفادهشده است. دادههای حاصل از این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در سطح آمار استنباطی از معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی شرکت گاز مشهد حدود 250 نفر است، که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به دست آمد. برای تأئید روایی محتوی و ظاهری از نظر اساتید خبره و همچنین استفاده از نتایج تحلیل عامل تأییدی استفاده گردید که نتیجه حاکی از تائید پرسشنامه بود. همچنین برای تائید پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایایی در سطح 92/0 و 87/0 و 846/0 به ترتیب برای سرمایه روانشناختی، هویتسازمانی و اخلاق حرفهای به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون حاکی از تائید فرضیه اصلی تحقیق است. همچنین نتایج بهدستآمده از آزمون فرضیات فرعی نشاندهنده تأئید نقش تعدیل گری همه مؤلفه ها به جز عدالت-انصاف و همدردی، در رابطه بین سرمایه روانشناختی و هویتسازمانی است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications