Journal of Iranian Social Development Studies
,
Issue44,Year,
Autumn
2019
صنعت بانکداری صنعتی پویا، رقابتی، پیچیده و متأثر از عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی و دولتی است. این شرایط، شناسایی الگوهای رفتاری مناسب را در راستای کسب عملکرد بهینه ضروری مینماید. رفتارهای سیاسی انحرافی از جمله مواردی است که میتواند عملکرد بهینه سازمان More
صنعت بانکداری صنعتی پویا، رقابتی، پیچیده و متأثر از عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی و دولتی است. این شرایط، شناسایی الگوهای رفتاری مناسب را در راستای کسب عملکرد بهینه ضروری مینماید. رفتارهای سیاسی انحرافی از جمله مواردی است که میتواند عملکرد بهینه سازمان را دچار آسیب نماید. بر این اساس پژوهش حاضر به شناسایی عوامل بروز رفتارهای سیاسی انحرافی در صنعت بانکداری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده پژوهشی بنیادی است و در آن از راهبرد پژوهش کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون استفاد شده است. دادههای مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای و انجام مصاحبههای عمیق با 21 خبره بانکی گردآوری شد. دادههای پژوهش طی فرایندی چند مرحلهای، کدگذاری شدند و عوامل موثر بر بروز رفتارهای سیاسی انحرافی در قالب 63 تم فرعی و 8 تم اصلی با عنوان؛ عوامل مربوط به کارکنان، عوامل مربوط به مدیران، عوامل مربوط به مشتریان، عوامل شغلی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل دولتی-قانونی-حقوقی طبقهبندی شدند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2024
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی است. بدینمنظور، انجام یک تحقیق با رویکرد آمیخته در دستور کار قرار گرفت. ابتدا در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتی در 6 بع More
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه مسئولیت اجتماعی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی است. بدینمنظور، انجام یک تحقیق با رویکرد آمیخته در دستور کار قرار گرفت. ابتدا در بخش کیفی، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مسئولیت اجتماعی شرکتی در 6 بعد، 28 مؤلفه و 72 شاخص استخراج شد. جامعه آماری در این بخش، مشتمل بر تمامی متون علمی (کتب و مقالات) در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی بود. سپس در بخش کمی، الگوی ارائه شده با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در سه مرحله شامل: برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل و با استفاده از نرمافزار PLS در شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری در این بخش مشتمل بر کلیه مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت برق استان خراسان رضوی به تعداد 167 نفر بود که از این میان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 115 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس با توجه به نتایج حاصل شده، رتبه هر یک از ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای موجود در مدل، در شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی تعیین و نتایج آن گزارش گردید. مدیران شرکت برق میتوانند از نتایج این پژوهش به منظور ارتقاء مسئولیت اجتماعی مدیران در مجموعه شرکت برق استان خراسان رضوی بهره گیرند.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue58,Year,
Autumn
2021
این پژوهش جهت شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای جوسازمانی متعالی و اعتبارسنجی آنها انجام شد. روش این تحقیق، آمیخته (ابتدا کیفی با استفاده از گرندد تئوری و نرمافزار Maxqda و سپس کمّی با استفاده از نرمافزار Spss) است. جامعه آماری، بانکهای خصوصی ایران است. در ب More
این پژوهش جهت شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای جوسازمانی متعالی و اعتبارسنجی آنها انجام شد. روش این تحقیق، آمیخته (ابتدا کیفی با استفاده از گرندد تئوری و نرمافزار Maxqda و سپس کمّی با استفاده از نرمافزار Spss) است. جامعه آماری، بانکهای خصوصی ایران است. در بخش کیفی، نمونه آماری بر پایه گزینش تدریجی، کفایت نظری و در دسترس بودن انتخاب شد و مصاحبهها برای رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد و با استفاده از فرمول کوکران 318 نمونه از 1815 کارمند انتخاب شدند. برای تأمین روایی و پایایی بخش کیفی از روش ارزیابی لینکلن و گوبا و در بخش کمّی، از روش محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای مرحله کیفی تحلیل و مدل پارادایمی جوسازمانی متعالی تبیین گردید. برای اعتبارسنجی الگو از آزمون Wilcoxon استفاده شد. یافتهها نشان داد که جوسازمانی متعالی دارای ابعاد اصلی "اعتبار مدیر نزد کارکنان"، "احترام متقابل کارکنان و مدیریت" و "افتخار کارکنان به شغل و سازمان" است. افزایش کارایی، افزایش سود سازمان، ارتقای بهرهوری، ارتقای کیفیت زندگیکاری، ارتقای فرهنگسازمانی، ارتقای وجهه سازمان (برندسازی) و آمادگی بیشتر سازمان جهت فعالیت در فضای رقابتی بهعنوان پیامدهای جوسازمانی متعالی بیان شدند.
Manuscript profile
فرآیند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنها براى همکارى با یکدیگر در جهت تحقق هدف هاى گروهى را رهبری مى گویند. در حقیقت رهبری نوآورانه در سازمان به عنوان رفتاری در سازمان است کـه میتواند منجر به ایجـاد تطـابق و سـازگاری هر چـه بیشـتر بـا تغییـرات محیطی گردد و نوآوری را در م More
فرآیند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنها براى همکارى با یکدیگر در جهت تحقق هدف هاى گروهى را رهبری مى گویند. در حقیقت رهبری نوآورانه در سازمان به عنوان رفتاری در سازمان است کـه میتواند منجر به ایجـاد تطـابق و سـازگاری هر چـه بیشـتر بـا تغییـرات محیطی گردد و نوآوری را در میان کارکنان و در تمام سازمان گسترش دهد. هدف از تحقیق حاضر طراحی و تبیین الگوی رهبری نوآورانه می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات به روش کیفی برای توصیف، تشریح به کمک روش تحلیل محتوا می باشد . جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خبرگان در زمینه رهبری نوآورانه می باشد که سوالات به طریق مصاحبه پرسیده شده و طبق کد زنی های انجام شده به روش تحلیل محتوا مولفه های رهبری نوآورانه استخراج شده است ..نتایج حاکی از آن است که رفتار رهبری، استراتژی رهبری ابعاد اصلی رهبری نوآورانه و مشارکت و هم فکری، الگوسازی، انعطاف پذیری، نظارت و کنترل، تفویض اختیار، مدیریت دانش و استراتژیک و پاداش زیر مقوله های اصلی رهبری نواورانه می باشند .
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications