• Home
  • سیدمحمدحسین حسینی روش

    List of Articles سیدمحمدحسین حسینی روش


  • Article

    1 - پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی مشهد
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , Issue 6 , Year , Autumn 2023
    هدف از پژوهش پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی شهر مشهد بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی با رویکرد پیش‌بینی می‌باشد. جامعه آماری این مطالعه شرکت‌کنندگان در باشگاه‌های بدنسازی شهر مشهد است که حداقل شش ماه سابقه فعالیت داشت More
    هدف از پژوهش پیش بینی تخمین ارزش طول عمر مشتری برمبنای کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه های بدنسازی شهر مشهد بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی با رویکرد پیش‌بینی می‌باشد. جامعه آماری این مطالعه شرکت‌کنندگان در باشگاه‌های بدنسازی شهر مشهد است که حداقل شش ماه سابقه فعالیت داشتند. روش تعیین حجم نمونه بر مبنای جامعه نامشخص که حداکثر 384 نفر نمونه به تفکیک در باشگاه های مورد نظر از لحاظ همکاری و در دسترس بودن برحسب امتیاز باشگاه‌ها بصورت درجه یک تا سه تعیین و مورد مطالعه قرار گرفتند که 1 ممتاز، 2 خوب و 3 عادی است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات پارماسون و همکاران (1985) و پرسشنامه ارزش چرخه عمر مشتری واو ولی (2011) که به صورت خوشه‌ای، بین مشتریان باشگاه‌های بدنسازی توزیع شد. به منظور توصیف داده های مذکور با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس شاخص‌های میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد محاسبه گردید و در سطح استنباطی جهت بررسی فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری (SEM ) و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد، در سطح اطمینان 95 درصد می توان گفت که کیفیت خدمات ارائه شده در باشگاه‌های بدنسازی بر ارزش طول عمر مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد و بین ارزش طول عمر مشتری و درجه بندی باشگاه تفاوت معناداری وجود دارد. کیفیت خدمات ارائه شده و درجه‌بندی باشگاه تاثیر معناداری روی طول عمر مشتری دارد، بنابراین به مدیران باشگاه پیشنهاد می‌شود تا توجه بیشتری به بحث مولفه‌های افزایش کیفیت خدمات و درجه بندی باشگاه داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - سنجش عاملی اکتشافی پرسش نامه چالش های بکارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عامل اکتشاف پرسش نامه موانع پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت در ادارات ورزش و جوانان است. روش تحقیق توصیفی و ازنوع پیمایشی است. اطلاعات این پژوهش از 156 مدیر ارشد و میانی و کارکنان بخش فناوری اطلاعات وکارشناسان اداره کل سازمان ورزش وجوا More
    هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عامل اکتشاف پرسش نامه موانع پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدیریت در ادارات ورزش و جوانان است. روش تحقیق توصیفی و ازنوع پیمایشی است. اطلاعات این پژوهش از 156 مدیر ارشد و میانی و کارکنان بخش فناوری اطلاعات وکارشناسان اداره کل سازمان ورزش وجوانان استان خراسان رضوی و شهرستان های تابعه جمع آوری شد. ابزارگرد آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته 49سوالی بود. در تحلیل داده ها و ارائه یافته ها از روش تحلیل عاملی از نوع اکتشافی برای دسته بندی و تبیین و تشریح موانع مورد بررسی و استخراج سازه های زیر بنایی بهره گرفته شده است. پس از جمع آوری و تحلیل عاملی اکتشافی پرسش نامه ها، حداقل بار عاملی مورد پذیرش برای هر متغیر3/0 تعیین شد، بنابر این از 80 سوال پرسش نامه، 31 سوال به علت بار عاملی کمتر از 3/0 حذف و49 سوال باقی مانده طبقه بندی شدند.پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 بدست آمد که نشان دهنده مناسب بودن پرسش نامه مورد استفاده است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسش نامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند. نتایج نشان داد می توان پرسش نامه حاضر را ابزاری معتبر برای سنجش استقرار سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان های ورزشی بکار برد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر مدیریت تجربه مشتری بر تبلیغات دهان به دهان با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاه‌های پرورش‌اندام مشهد
    Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    هدف از پژوهش تأثیر مدیریت تجربه مشتری بر تبلیغات دهان به دهان با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در منتخبی از باشگاه‌های پرورش‌اندام مشهد و پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. با استفاده ازفرمول کوکران 347 نفرمشتری مرد ورزشکار به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه آماری انت More
    هدف از پژوهش تأثیر مدیریت تجربه مشتری بر تبلیغات دهان به دهان با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در منتخبی از باشگاه‌های پرورش‌اندام مشهد و پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. با استفاده ازفرمول کوکران 347 نفرمشتری مرد ورزشکار به روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های "مدیریت ارتباط با مشتری"، پرسش‌نامه "تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007)" و پرسش‌نامه 20 گویه‌ای "مدیریت تجربه مشتری اشمیت (1999) استفاده گردید. میزان ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده برای متغیرهای حاصل از پرسشنامه‌ها و ابعاد آن‌ها، بالاتر از 7/0 می‌باشد. اعتبار و روایی پرسشنامه از طریق (روایی صوری و محتوایی) با استفاده از نظرات اساتید، صاحب‌نظران و خبرگان ارزیابی و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی به منظور بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و جهت آزمون و بررسی فرضیه‌ها روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل و به کارگیری آزمون‌های فوق نرم-افزار اس‌پی‌اس‌اس25 و لیزرل و اسمارت پی ال اس بکار گرفته شده است. بر اساس یافته‌های توصیفی تحقیق، میزان میانگین مدیریت تجربه مشتری 57/2، مدیریت ارتباط با مشتری 15/2 و تبلیغات دهان به دهان 43/3 از حداکثر نمره ممکن 5 می‌باشد. آزمون آماری فرضیه‌ها نشان داد که متغیرهای مدیریت تجربه مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری و مؤلفه‌های آنها تأثیر معنی‌داری بر تبلیغات دهان به دهان مشتریان دارند، مدیریت ارتباط با مشتری نقش میانجی در تأثیر مدیریت تجربه مشتری بر تبلیغات دهان به دهان ایفا میکند. Manuscript profile

  • Article

    4 - نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان در رابطه فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 1 , Year , Summer 2019
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی و برازش الگویی ساختاری از روابط علّی بین فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی و میانجی‌گری توانمندسازی روانشناختی است. این پژوهش از نوع مقطعی- توصیفی است. آزمودنی‌های این تحقیق 226 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هستند که با روش تم More
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی و برازش الگویی ساختاری از روابط علّی بین فرهنگ سازمانی با انگیزش شغلی و میانجی‌گری توانمندسازی روانشناختی است. این پژوهش از نوع مقطعی- توصیفی است. آزمودنی‌های این تحقیق 226 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هستند که با روش تمام شمار انتخاب گردیده و سپس پرسش‌نامه‌های فرهنگ سازمانی دنیسون، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و انگیزش شغلی رابینسون را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل تأیید عاملی و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد که تحلیل‌های الگویابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را مورد حمایت قرار دادند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که فرهنگ سازمانی به صورت غیرمستقیم از طریق توانمندسازی روانشناختی با انگیزش شغلی رابطه مثبت و معناداری دارند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که مدیران با فراهم آوردن فرهنگی که در آن، کارها به صورت تیمی، توزیع اطلاعات عادلانه، تصمیم‌گیری مشارکتی، ارتباطات باز، پاداش‌های متناسب با عملکرد و جلسات اثربخش برگزار می‌شوند، زمینه را برای توانمندکردن کارکنان و به تبع آن افزایش انگیزش بوجود آورند. Manuscript profile

  • Article

    5 - توانمندسازی کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان بر اساس سقف شیشه ای و عدالت سازمانی
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    توانمندسازی، آزاد کردن نیروی درونی افراد برای کسب دستاورد های شگفت انگیز است. هدف از این پژوهش ارتباط علی سقف شیشه ای با توانمندسازی کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان با میانجیگری عدالت سازمانی بود. نمونه آماری تحقیق را۱۷۰ نفر از کارکنان زن این سازمان تشکیل دادند. ابزار سن More
    توانمندسازی، آزاد کردن نیروی درونی افراد برای کسب دستاورد های شگفت انگیز است. هدف از این پژوهش ارتباط علی سقف شیشه ای با توانمندسازی کارکنان زن وزارت ورزش و جوانان با میانجیگری عدالت سازمانی بود. نمونه آماری تحقیق را۱۷۰ نفر از کارکنان زن این سازمان تشکیل دادند. ابزار سنجش پرسشنامه های سقف شیشه ای (احمدی ۱۳۹۴)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر۱۹۹۲)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳) بود که پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 78/0، 80/۰، 7۰/۰ به دست آمد، سپس از آزمون t تک نمونه ای جهت مقایسه میانگین ها، از ضریب همبستگی تفکیکی برای بررسی روابط متغیرها باتوجه به نقش کنترلی عدالت سازمانی واز رگرسیون چندگانه برای پیش بینی و تبیین متغیر توانمندسازی استفاده شد. نتایج نشان داد که سقف شیشه ای و عدالت سازمانی می توانند در حد قوی توانمندسازی زنان را پیش بینی کنند. به عبارتی به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در سقف شیشه ای، 23/0- انحراف معیار توانمندسازی کاهش یافت و به ازای یک واحد انحراف معیار افزایش در عدالت سازمانی 79/0 انحراف معیار توانمندسازی افزایش یافت. ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد میﺷﻮد در این ﺳﺎزﻣﺎن اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺜﺒﺖ ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ از زﻧﺎن ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ وﺧﻮدﺑﺎوری بتوانند ﺳﻘﻒ ﺷﻴﺸﻪ ای را ﺑﺸﻜنند و ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی خود ﺑﻴﻔزایند. Manuscript profile

  • Article

    6 - تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان
    Management and organizational behavior in sports , Issue 5 , Year , Summer 2022
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و توصیف وضعیت موجود می‌پردازد، از نوع پیمایشی و از طرفی با توجه به اهداف تحق More
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پاسخگویی مدیران بر رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی منطقه سیستان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و توصیف وضعیت موجود می‌پردازد، از نوع پیمایشی و از طرفی با توجه به اهداف تحقیق به سنجش رابطه میان متغیرها می‌پردازد، از نوع همبستگی است. در دسته‌بندی تحقیقات بر حسب هدف، این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی جای می‌گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه سیستان به تعداد 250 نفر می‌باشد. نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر تعیین گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد پاسخگویی باونز (2005) و رضایت شغلی هرزبرگ (2007) استفاده شد، در نهایت با توجه به نرمال بودن داده‌ها؛ فرضیه‌های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج فرضیه‌ها نشان داد که پاسخگویی و مولفه‌های آن (پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی حرفه‌ای، پاسخگویی قانونی و پاسخگویی سیاسی) بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر پاسخگویی حدود 59 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیش‌بینی می-کنند. همچنین مولفه‌های پاسخگویی جمعاً حدود 43 درصد از تغییرات رضایت شغلی را پیش‌بینی می‌کنند. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارزیابی سرفصل دروس تخصصی دوره دکترای مدیریت ورزشی ایران از دیدگاه اساتید ودانشجویان
    Sport Sciences Quarterly , Issue 5 , Year , Winter 2018
    هدف از این پژوهش اجرای ارزیابی سرفصل دروس دوره دکترای مدیریت ورزشی از دیدگاه استادان و دانشجویان با توجه به عناصر ده گانه اکر به منظور تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت آن بود.روش تحقیق مورد استفاده از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری داده ها توصیفی – پ More
    هدف از این پژوهش اجرای ارزیابی سرفصل دروس دوره دکترای مدیریت ورزشی از دیدگاه استادان و دانشجویان با توجه به عناصر ده گانه اکر به منظور تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت آن بود.روش تحقیق مورد استفاده از لحاظ هدف تحقیق کاربردی و از لحاظ نحوه گرد آوری داده ها توصیفی – پیمایشی است . جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشجویان دوره دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه های ایران (45نفر ) و اعضای هیأت علمی و استادان (25 نفر ) بوده است . ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که سؤالات آن بر مبنای مؤلفه های تی تک نمونه ای و آزمون فرید من و تحلیل واریانس چند متغیره است . کیفیت درونی سرفصل دروس رشته مدیریت ورزشی در سطح نامطلوب ارزیابی شد، به طوری که از دیدگاه اساتید عناطر منطق یا چرایی و عنصر مکان مناسب بودندو عناصر هدف ، محتوا، فعالیت های یادگیری ، روش های تدریس ،مواد و منابع ، گروه بندی ، زمان و ارزشیابی نا مناسب و از دیدگاه دانشجویان نیز عناصر منطق یا چرایی ، هدف ، فعالیت های یادگیری ، گروه بندی ، مکان ، زمان و ارزشیابی در حد متوسط و عناصر محتوا ، روش های تدریس و مواد و منابع هم نامناسب بودند . همچنین واحدهای درسی رشته مدیریت ورزشی نیز متناسب ارزیابی شد ، به طوری که واحد درسی بازاریابی ورزشی دارای کیفیت بهتر و در اولویت اول و نیز واحد درسی مسائل اخلاقی در مدیریت ورزشی دارای کیفیت پایین تر و در انتهای اولویت واقع شد . Manuscript profile

  • Article

    8 - بررسی عناوین سرفصل دروس دکترای مدیریت ورزشی ایران و دانشگاه های منتخب
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    هدف این تحقیق مطالعه و بررسی سرفصل دروس دورۀ دکتری مدیریت ورزشی ایران (براساس آخرین بازنگری سال1393) در کنار دانشگاه های منتخب (امریکا،کانادا)، به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن بود. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی و مبتنی بر روش دلفی و جهت تجزیه More
    هدف این تحقیق مطالعه و بررسی سرفصل دروس دورۀ دکتری مدیریت ورزشی ایران (براساس آخرین بازنگری سال1393) در کنار دانشگاه های منتخب (امریکا،کانادا)، به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن بود. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی و مبتنی بر روش دلفی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. جامعۀ آماری شامل 41 نفر از اساتید مدیریت ورزشی ایران با مرتبۀ استاد تمامی و یا دانشیاری با بیش از20 سال سابقۀ کاری بود. ابزار پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیازکتابخانه ای، و غالباً مبتنی بر وب بوده است. سرفصل های دانشگاه های منتخب از سایت انجمن مدیریت ورزشی امریکای شمالی استخراج گردید که در امریکا دانشگاه های تروی، لوییزیانا، اورگان، میشیگان، اوهایو، مینسوتا، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، ایندیانا، کانزاس، ایلینویز، فلوریدا و درکانادا دانشگاه های برووک، اوتاوا، واترلوو، وسترن، آلبرتا و رجینا را در بر گرفت. در ایران نیز سرفصل ها مصوب وزارت علوم و در همه دانشگاه ها یکسان می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه های ایران مؤلفه های برنامۀ درسی از جامعیت، عمق و درون زایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه پژوهشی و کاربردی دارند. برای افزایش سطح کاربردی سرفصل ها با توجه به نیازها و شرایط روزجامعه، بازنگری مداوم و مستمر سرفصل ها توصیه می گردد. Manuscript profile

  • Article

    9 - تحلیل نقش تعدیل کنندگی فشار اجتماعی- فرهنگی برای کاهش وزن و تغییر بدنی در نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی
    Sport Sciences Quarterly , Issue 5 , Year , Summer 2021
    این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی -جسمانی در نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی، با بررسی نقش تعدیل کنندگی فشار اجتماعی فرهنگی برای کاهش وزن و تغییر بدنی انجام شد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، 70 نوجوان دختر چاق و 72 نوجوان دختر دارای وزن طبیعی به شی More
    این پژوهش با هدف مقایسه مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی -جسمانی در نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی، با بررسی نقش تعدیل کنندگی فشار اجتماعی فرهنگی برای کاهش وزن و تغییر بدنی انجام شد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، 70 نوجوان دختر چاق و 72 نوجوان دختر دارای وزن طبیعی به شیوه نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای از میان دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان مشهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات و اندازه گیری شامل: ترازوی قابل حمل دیجیتالی با حساسیت بالا و یک متر نواری غیرقابل اتساع، پرسش نامه روابط چند بعدی بدن خود، پرسش نامه اضطراب اجتماعی جسمانی و پرسش نامۀ فشار اجتماعی فرهنگی بود. گروه ها از نظر تحصیلات، جنسیت و سن همتاسازی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 22 انجام شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی چند متغیره نشان داد که بین نوجوانان چاق و دارای وزن طبیعی از نظر تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی جسمانی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، فشار اجتماعی فرهنگی بالا برای کاهش وزن و تغییر بدنی در افزایش اضطراب اجتماعی جسمانی نقش معناداری دارد. اما نقش تعدیل کنندگی در میزان مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی جسمانی ندارد. چاقی و فشار اجتماعی فرهنگی بالا برای کاهش وزن و تغییر بدنی، عوامل مهمی در افزایش مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی جسمانی هستند. اما فشار اجتماعی فرهنگی نقش چاقی را در افزایش یا کاهش مشکلات تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی جسمانی تعدیل نمی کند. Manuscript profile

  • Article

    10 - تاثیر یادگیری معکوس بر اهمال کاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد
    فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , Issue 2 , Year , Summer 1402
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمال‌کاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل(گواه) نابرابر بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان مق More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمال‌کاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد انجام گرفت. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل(گواه) نابرابر بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر مشهد در سال 1402 با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. از این تعداد، با روش تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. تمام شرکت‌کنندگان پرسشنامه ‌های اهمال‌کاری تحصیلی سواری (1390) و کارآمدی تحصیلی ژانگ و همکاران (2018) را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش در 14 جلسه 60 دقیقه‌ای، بسته آموزش به روش یادگیری معکوس ارائه‌شده توسط برگمن و سمز (2012) را دریافت کردند. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری Spss نسخه 23 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفه‌های اهمال‌کاری و کارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری داشتند (001/0P<) و حجم اثر مداخله برای اهمال‌کاری (0.98) و برای کارآمدی تحصیلی (0.93) بود. همچنین بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین مؤلفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P<). حجم اثر مداخله برای اهمال‌کاری تحصیلی (0.93)، برای اهمال‌کاری ناشی از خستگی (0.94) و برای اهمال‌کاری ناشی از بی‌برنامه گی (0.90) بود. بین دو گروه پژوهش از نظر میانگین کارآمدی تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P)، و حجم اثر مداخله به میزان 0.75 بود. این بدان معناست که آموزش به روش یادگیری معکوس بر اهمال‌کاری و کارآمدی تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده، و با تأکید بر تکالیف خارج کلاس و ضبط ویدئویی راه‌حل مؤثر و مناسبی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. Manuscript profile