Investigating the relationship between attachment style and parental anxiety with the externalized problems of education students in Tabadakan region
Subject Areas : Journal of Educational Psychologyseyed mohammad hosein hoseini ravesh 1 , shahriyar kharrazian 2
1 - Department of Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 - Department of Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
Keywords: Attachment style, parental anxiety, externalizing problems, Tabadkan department of education,
Abstract :
این تحقیق با هدف بررسی بررسی رابطه بین سبک دلبستگی و اضطراب والدین با مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی-همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی بود. جامعه آماری پژوهش را تعداد 120000 نفر از والدین دانش آموزان آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد تشکیل میدهد که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل، حداقل حجم نمونه موردنیاز ۵۸ نفر بوده است و به جهت تکمیل حجم نمونه مورد بررسی این تحقیق و با توجه احتمال خطا در تکمیل پرسشنامه ها و ضریب خطای برگشت، تعداد 250 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شد که در نهایت 175 پرسشنامه سالم پس از توزیع، جمع آوری گردید که این تعداد ملاک تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده ی سبک دلبستگی کولینز و رید(1990)، اضطراب کتل(1390) و مشکلات بیرونی سازی شده(اختلال سلوک)(1389) استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با بهره گیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS ورژن 26 و Lisrel ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی و اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و همچنین سبک دلبستگی بر مولفه های مشکلات بیرونی سازی شده هم تاثیر معناداری داشته است. همچنین نقش اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده تایید گردید