بررسی رابطه بین سبک دلبستگی و اضطراب والدین با مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان آموزش و پرورش منطقه تبادکان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسید محمد حسین حسینی روش 1 , شهریار خرازیان 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: سبک دلبستگی, اضطراب والدین, مشکلات بیرونی سازی شده, آموزش و پرورش تبادکان,
چکیده مقاله :
This research has been done with the aim of investigating the relationship between attachment style and parents' anxiety with students' externalizing problems. The research method was applied in terms of purpose and data collection in the descriptive-correlation research group and in terms of scope of work in the quantitative research group. The statistical population of the research consists of 120,000 parents of education students in Tabadakan area of Mashhad, using the formula of Tabachnik and Fidel, the minimum sample size required was 58 people, and in order to complete the sample size of this research and considering the possibility The error in completing the questionnaires and the return error rate, 250 questionnaires were distributed by simple random sampling method, and finally 175 healthy questionnaires were collected after distribution, and this number was the criterion of analysis. In order to collect data, the standardized questionnaires of Collins and Reed's attachment style (1990), Kettle's anxiety (2013) and externalizing problems (behavior disorder) (2013) were used. The collected data were analyzed using descriptive and inferential tests with the help of SPSS version 26 and Lisrel software. The findings of the research showed that the attachment style and anxiety of the parents had a significant effect on the externalized problems of the students, and also the attachment style had a significant effect on the components of the externalized problems. Also, the role of parental anxiety on externalized problems was confirmed.
این تحقیق با هدف بررسی بررسی رابطه بین سبک دلبستگی و اضطراب والدین با مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان به انجام رسیده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی-همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی بود. جامعه آماری پژوهش را تعداد 120000 نفر از والدین دانش آموزان آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد تشکیل میدهد که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل، حداقل حجم نمونه موردنیاز ۵۸ نفر بوده است و به جهت تکمیل حجم نمونه مورد بررسی این تحقیق و با توجه احتمال خطا در تکمیل پرسشنامه ها و ضریب خطای برگشت، تعداد 250 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شد که در نهایت 175 پرسشنامه سالم پس از توزیع، جمع آوری گردید که این تعداد ملاک تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده ی سبک دلبستگی کولینز و رید(1990)، اضطراب کتل(1390) و مشکلات بیرونی سازی شده(اختلال سلوک)(1389) استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با بهره گیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS ورژن 26 و Lisrel ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی و اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و همچنین سبک دلبستگی بر مولفه های مشکلات بیرونی سازی شده هم تاثیر معناداری داشته است. همچنین نقش اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده تایید گردید