• Home
  • مرتضی موسی خانی

    List of Articles مرتضی موسی خانی


  • Article

    1 - شناسایی مولفه‌های اکوسیستم کارآفرینی: مطالعه‌ای بر پژوهش‌های ملی، بین‌المللی و سیاست‌های یک منطقه ویژه اقتصادی
    Public Policy In Administration , Issue 41 , Year , Summer 2021
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت شناسایی مولفه‌های آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام است. روش: در این پژوهش به تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شتاسایی ابعاد و مولفه‌های اکوسیستم بر اساس مطالعات و سیاست‌های منطقه ویژه اقتصادی More
    هدف: هدف از پژوهش حاضر بازشناسی مفهوم اکوسیستم کارآفرینی و در نهایت شناسایی مولفه‌های آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام است. روش: در این پژوهش به تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شتاسایی ابعاد و مولفه‌های اکوسیستم بر اساس مطالعات و سیاست‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام پرداخته شد. مطالعات داخلی با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، نورمگز و ایرانداک صورت پذیرفت و تعداد 33 داده دست دوم شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت با توجه به تعداد ارجاعات بالای 10 رجوع تعداد 13 مقاله شناسایی و در مورد سیاست‌های مورد بررسی نیز آئین نامه وزارتخانه (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در خصوص شرکت‌های نوپا؛ سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری؛ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ حکم وزیر به مدیرعامل منطقه؛ اساسنامه منطقه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش داخلی نشان از آن دارد که بیش از 70 درصد مطالعات صورت گرفته به صورت کمی و پیمایشی بوده و بیشتر آن‌ها نیز بر اساس مدل آیزنبرگ (2011) و یا شاخص‌های کارآفرینی جهانی تحلیل شده‌اند و یافته‌های پژوهش‌های خارجی تاکیدات دیگری را نشان می‌دهند اول اینکه مقالات با ارزش ارائه شده با تعداد ارجاع بالای 100 مقاله جزو مقالات مروری بوده و بیش از 70 درصد مقالات مورد بررسی با این کلید واژه کیفی می‌باشند نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از تحلیل مضمون نیز نشان از شناسایی 107 مضمون اولیه داشت که در نهایت در چهار بعد و 12 مولفه دسته‌بندی شدند. خروجی نرم افزار چهار بعد اکوسیستم را شامل شبکه سازی (دارای مولفه‌های دانشگاهها، نهادهای دولتی، سیاست)، زیرساختها (شامل مولفه‌های فرهنگ، حمایتها، آموزش، زیرساختهای فیزیکی و ارتباطی و ویژگی‌های محیطی)، تجاری سازی (شامل مولفه‌های بازار و امور مالی) و بعد خودکارآفرینی (شامل مولفه‌های ویژگی شخصی و سرمایه انسانی) شناسایی نمود. Manuscript profile

  • Article

    2 - نقش تاب‏ آوری سازمان در نوآوری مدل کسب وکار در محیط کسب ‏و‏کار ایران
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2020
    تاب آوری سازمان بعنوان نوعی رفتار سازمانی موجب تغییر مسیر سازمان به سوی استفاده از فرصت ها و اقدامات نوآور به منظور پاسخ به بحران ها و چالش های محیطی با نتیجه بهبود و انسجام عملکرد است. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد می نماید که موجب نوآوری مدل کسب و کار سازمان خ More
    تاب آوری سازمان بعنوان نوعی رفتار سازمانی موجب تغییر مسیر سازمان به سوی استفاده از فرصت ها و اقدامات نوآور به منظور پاسخ به بحران ها و چالش های محیطی با نتیجه بهبود و انسجام عملکرد است. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد می نماید که موجب نوآوری مدل کسب و کار سازمان خواهد شد، در این مطالعه تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که چگونه می توان با افزایش سطح کلی قابلیت تاب آوری موجب تحقق نوآوری مدل کسب و کار شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از داده ها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافته های حاصل از تحلیل 12 مصاحبه (10 کارآفرین تثبیت شده با تجربه ی تاب آوری و 2 پژوهشگر کارآفرینی با تجربه ی مرشدی کسب و کار) نشان داد در محیط کسب و کار ایران برهم کنش سه جریان تاب آوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب الگوی پیشگامی می گردد که در آن رویکرد دسترسی به موفقیت نوآوری و تغییر شکل سازمانی در قالب نوآوری مدل کسب و کار است. براین اساس به سیاست گذاران توصیه می شود بازسازی و بازآفرینی مدل های کسب و کار را با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تاب آوری سازمان متحول نمایند. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی شاخص‌های ارزش خدمات دولت الکترونیک بر اساس ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزش خدمات دولت الکترونیک در شهرداری قزوین است. روش پژوهش به لحاظ هدف توصیفی و از نوع پیمایشی است که در آن برای تحلیل داده‌ها از روش ترکیبی استفاده شده است. در مرحله اول برای استخراج شاخص‌ها‌ از روش تحلیل تِم و از ابزار مطالعات پیشین و More
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص‌های ارزش خدمات دولت الکترونیک در شهرداری قزوین است. روش پژوهش به لحاظ هدف توصیفی و از نوع پیمایشی است که در آن برای تحلیل داده‌ها از روش ترکیبی استفاده شده است. در مرحله اول برای استخراج شاخص‌ها‌ از روش تحلیل تِم و از ابزار مطالعات پیشین و مصاحبه با خبرگان و در مرحله بعد برای بررسی روایی مدل به دست آمده و استخراج شاخص‌های نهایی از نرخ روایی محتوا استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مدل استخراج شده اولیه از مطالعات پیشین دارای 116 گزاره بود که پس از مصاحبه با خبرگان 133 شاخص استخراج شد. برای استخراج تم مورد نظر از دو کدگذاری باز و محوری استفاده شد. در تِم نهایی 68 شاخص شناسایی گردید و نتایج به دست آمده از دید پاسخ‌دهندگان نیز نشان از آن داشت که تمامی گزاره‌ها به جز هشت گزاره‌ از روایی مناسبی برخوردار می‌باشند. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارائه ی مدل کارآفرینی سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی در صنعت بانکداری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    هدف از این مقاله، فرآیندهای جدید نوآوری، از جمله درک تقاضای اجتماعی، تصرف صنعتی شدن آن، و نوآورانه پیکربندی مجدد دانش یکپارچه به منظور ایجاد توسعه پایدار در بستر کسب وکار جامعه می باشد. با پیدایش رویکردهای نوین در شبکه های اجتماعی، تعاریف و مدل های رفتاری کسب و کارها دچ More
    هدف از این مقاله، فرآیندهای جدید نوآوری، از جمله درک تقاضای اجتماعی، تصرف صنعتی شدن آن، و نوآورانه پیکربندی مجدد دانش یکپارچه به منظور ایجاد توسعه پایدار در بستر کسب وکار جامعه می باشد. با پیدایش رویکردهای نوین در شبکه های اجتماعی، تعاریف و مدل های رفتاری کسب و کارها دچار دگرگونی ساختاری گردیده است. و با نوسازی در برخی از ابعاد خود به باز تعریف مفاهیم در حوزه کسب وکار منجر شده است. به همین منظور مدلی برای کارآفرینی سازمانی مبتنی بر حاکمیت شرکتی به عنوان یک راهکار اقتصادی استفاده شده است. از آن جائیکه بانک ها و شرکت های تابعه آن ها پتانسیل های لازم برای فعالیت در این حوزه ها را دارندو به دلیل رویکردهای نوین در کسب و کار به نحوی دخیل هستند. لذا از این رو بانک ها بایستی به فکر تلفیق ساختار کارآفرینی سازمانی با حاکمیت شرکتی برای استفاده از این رویکرد در اکوسیستم کسب و کار خود باشند. لذا تحقیق در بستر یکی از بانک های توسعه یافته ایران از این منظر صورت پذیرفت. به منظور آزمون یافته های این تحقیق توصیفی، از روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه استفاده گردید. و داده های خام با استفاده از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور اعتبار یابی مدل، روش معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس نتایج بررسی های آماری همه عوامل دارای اعتبار لازم بودند. Manuscript profile

  • Article

    5 - تحلیل محتوای ریشه‌های فساد در بخش دولتی جوامع درحال‌ توسعه
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2018
    فساد اداری به ‌عنوان جراحتی قدیمی بر اندام سازمان‌های دولتی جوامع در حال‌ توسعه، امروز به یکی از بحران‌های ملی تبدیل شده است و تداوم رو به گسترش این پدیده خطر سلب اعتماد مردم را در پی دارد. از این ‌رو پژوهش پیش رو با هدف پاسخ به سؤال ریشه‌های فساد اداری در سازمان‌های دو More
    فساد اداری به ‌عنوان جراحتی قدیمی بر اندام سازمان‌های دولتی جوامع در حال‌ توسعه، امروز به یکی از بحران‌های ملی تبدیل شده است و تداوم رو به گسترش این پدیده خطر سلب اعتماد مردم را در پی دارد. از این ‌رو پژوهش پیش رو با هدف پاسخ به سؤال ریشه‌های فساد اداری در سازمان‌های دولتی جوامع در حال ‌توسعه چیست؟ انجام شد. به‌رغم رایج بودن دلایل فساد اداری، تاکنون مطالعه‌ی جامعی در این حوزه صورت نگرفته است. پژوهشگر با به‌کارگیری روش تحلیل محتوا به تحلیل نتایج و یافته‌های پژوهشگران پیشین پرداخت و با انجام 7 گام، ریشه‌ها را در 29 مفهوم و 8 مقوله طبقه‌بندی کرد. برای کنترل کیفی پژوهش‌های منتخب از چک‌لیست CASP و برای تأیید یافته‌ها از ضریب پایایی هولستی استفاده شد. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد همه‌ی عوامل در سطوح خرد (انگیزه‌های فردی و شرایط سازمان)، میانی (دولت) و کلان (جامعه و حاکمیت) به عنوان علل فساد، محتمل به نظر می‌رسند. در عین‌ حال در بافت‌های مختلف جوامع در حال ‌توسعه توافق در مورد علل فساد از حد مورد انتظار بیشتر است. در همه نقاط این جوامع چه فقیر و چه غنی، فساد با چند عامل همراه است؛ در سطح کلان، تهدید و تضعیف حاکمیت، جامعه مدنی توسعه‌ نیافته، در سطح میانی، ضعف حاکمیت قانون، کاهش ظرفیت دولت، نبود توسعه اقتصادی، ضعف و در سطح خرد، مدیریت رفتار سیستم‌های سازمانی و ضعف مدیریت رفتار سازمانی پژوهشگران می‌توانند در تحلیل میزان و ویژگی‌های فساد موجود در کشورهای درحال‌توسعه ارتباط میان عوامل علّی در سطوح مختلف را بیابند و با استفاده از مطالعات موردی مقایسه‌ای، بافت رفتاری فرد و گروه، بافت سازمانی، بافت دولت و همچنین بافت اجتماعی گسترده‌تر شامل وضعیت اجتماعی و هنجارها و ارزش‌های اخلاق عمومی جامعه و حاکمیت مورد مطالعه قرار دهند. Manuscript profile

  • Article

    6 - عوامل موثر بر ارزش ویژه برند دانشگاه ( مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامی قزوین )
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2019
    از آنجایی که دانشگاه ها به اهمیت جذب دانشجویان و داشتن تصاویر ذهنی متمایز در بازار رقابتی پی برده اند، ارزش وژه برند دانشگاه ها موضوعی است که توجه بسیاری از دانشگاه ها را در دنیا به خود جلب کرده است به طوری که افزایش رقابت میان دانشگاه ها بر سر جذب دانشجو آن ها را وادار More
    از آنجایی که دانشگاه ها به اهمیت جذب دانشجویان و داشتن تصاویر ذهنی متمایز در بازار رقابتی پی برده اند، ارزش وژه برند دانشگاه ها موضوعی است که توجه بسیاری از دانشگاه ها را در دنیا به خود جلب کرده است به طوری که افزایش رقابت میان دانشگاه ها بر سر جذب دانشجو آن ها را وادار کرده تا از طریق ایجاد مجموعه ای از ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد برای جذب دانشجویان بالقوه برای خودشان برند ایجاد کنند . از کاربردهای این پژوهش می توان به :کمک به مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای مدیریت بهتر برند دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و ارتقای ارزش ویژه برند دانشگاه از طریق توجه به ابعاد تاثیر گذار ارزش ویژه برند اشاره کرد .هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل می دهند. برای سنجش متغیرها، با اتکا بر مفاهیم موجود در پرسشنامه مقاله پشتیبان پینار و همکاران( 2014) از پرسشنامه محقق ساخته برای دو گروه اساتید و دانشجویان 2016) استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب لاوشه و تحلیل عاملی تائیدی مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همبستگی درونی با استفاده محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل ( گروه دانشجویان) و نرم افزار (SmartPLS) برای اساتید مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر می گذارد. بر اساس میزان ضریب مسیر می توان چنین اذعان نمود که در جامعه اساتید، آگاهی از برند، وفاداری به برند دانشگاه و کیفیت ادراک شده در رتبه های اول تا سوم و محیط عاطفی و شهرت دانشگاه در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین در جامعه دانشجویان کیفیت ادراک شده در رتبه اول، شهرت دانشگاه، محیط عاطفی، آگاهی از برند و وفاداری برند نیز به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. در ادامه می توان چنین اذعان نمود که برای گروه دانشجویان زندگی دانشجویی در رتبه اول، تسهیلات فیزیکی، خدمات کتابخانه و توسعه شغلی به ترتیب در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند. همچنین این نتیجه در جامعه اساتید با اولویت های امکانات رفاهی، خدمات کتابخانه، تسهیلات فیزیکی و توسعه شغلی روبروست. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه الگوی مطلوب برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران (در راستای بهره وری منابع انسانی)
    The Journal of Productivity Management , Issue 37 , Year , Summer 2016
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی به‌صورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخا More
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی به‌صورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخاطب استفاده از پژوهش، توسعه‌ای محسوب می‌شود. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از روش غیرتعاملی و پیمایشی استفاده شده است که در روش غیرتعاملی از شیوه‌های کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا و در روش پیمایشی از سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه باز، پرسشنامه نیمه‌باز و پرسشنامه بسته) به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها، بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های ایران (به استثنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی) بوده‌اند. برای انجام تحلیل محتوا، انتخاب متون بر مبنای نمونه برداری تئوریک که در استراتژی تئوری داده بنیاد معمول می باشد، صورت گرفته است. تعداد 21 نفر از خبرگان به روش گلوله برفی در مصاحبه نیمه ساختارمند مشارکت داشتند و حجم نمونه آماری در مرحله تحلیل عاملی تأییدی 360 نفر و تعداد خبرگان مشارکت‌کننده برای تکمیل پرسشنامه ANP، 20 نفر بودند. در بخش اول، داده‌های کیفی در فرایند اجرای نظریه داده بنیادی تحلیل شد و منجر به طراحی مدل اولیه پژوهش گردید. سپس با رویکرد کمّی، بااستفاده ازتحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم‌افزار SPSS، نسبت به اعتبارسنجی مدل مفهومی و تعیین معیارهای نهایی برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی اقدام شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای خوشه‌ای، با استفاده از نرم‌افزار Super decision، اهمیت هریک از ابعاد، ملاک‌ها و شاخص‌های مدل تعیین گردید؛بعنوان الگوی نهایی پژوهش ارائه شد؛که الگوی ارائه شده می‌تواند در دانشگاه‌های ایران برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی ونیز برای آسیب‌شناسی آن،مورداستفاده قرارگیرد. Manuscript profile