Jounal of Marketing Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2011
پژوهش حاضر به مفهوم پردازی نقش کارآفرین در بازاریابی کسب و کارهای خانگی می پردازد. چارچوب پژوهشی در این مطالعه، رویکرد تحقیق ترکیبی کیفی- کمی است. در مرحله اول، گردآوری داده‌ها با به کارگیری مصاحبه‌های اکتشافی و نیمه ساختار یافته، به همراه طرح سوالات باز با More
پژوهش حاضر به مفهوم پردازی نقش کارآفرین در بازاریابی کسب و کارهای خانگی می پردازد. چارچوب پژوهشی در این مطالعه، رویکرد تحقیق ترکیبی کیفی- کمی است. در مرحله اول، گردآوری داده‌ها با به کارگیری مصاحبه‌های اکتشافی و نیمه ساختار یافته، به همراه طرح سوالات باز با 12 کارآفرین و مالک بنگاه های خانگی انجام شد. در مرحله دوم با اعمال رویکرد کمی و ارسال پرسشنامه به هفتاد و هفت کسب و کار خانگی به گردآوری اطلاعات پرداخته شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که فرد کارآفرین با بهره گیری از توانایی ها و ویژگی های فردی خود، و به کارگیری تجارب و تکنیک های کاری، قوه شهود و ادراکات شخصی،عملکردهای بیش فعالانه و پایبندی به اصول اخلاقی در بازار سعی در کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر نسبت به سایر رقبا برای مشتریان اولیه / ثانویه خود دارد.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue4,Year,
Winter
2019
روشهای تحقیق و توسعه درون سازمانی در بسیاری از مواقع نمیتواند با سرعت کافی روند تغییرات محیطی در بازار متلاطم کنونی را دنبال کند. لذا شرکتهای حاضر در این بازارها ناگزیرند علاوه بر تحقیق و توسعه داخل سازمانی از راهبردهای توسعه ی خارج از سازمان نیز بهره بگیرند. استفاده ا More
روشهای تحقیق و توسعه درون سازمانی در بسیاری از مواقع نمیتواند با سرعت کافی روند تغییرات محیطی در بازار متلاطم کنونی را دنبال کند. لذا شرکتهای حاضر در این بازارها ناگزیرند علاوه بر تحقیق و توسعه داخل سازمانی از راهبردهای توسعه ی خارج از سازمان نیز بهره بگیرند. استفاده از سرمایه گذاری مخاطره آمیز شرکتی به عنوان یک راهبرد توسعه خارج از سازمان در میان شرکت های بزرگ کشور رو به افزایش است. در این مقاله بر آن شدیم تا مدلی برای سطح بندی عوامل موثر بر بکارگیری راهبرد سرمایهگذاری مخاطرهآمیز شرکتی در شرکتهای ایرانی ارائه دهیم. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه با نخبگان و مرور ادبیات تحقیق، شناسایی مقوله های مرتبط با سرمایه گذاری مخاطره آمیز شرکتی با تحلیل محتوی و ارائه مدل با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC انجام شده است.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue4,Year,
Winter
2022
زمینه: در جهان رقابتی کنونی که مملو از عدم قطعیت است، کسبوکارهای آنلاین بیش از پیش نیازمند استراتژیهایی برای ماندگاری و بقا هستند. در این میان نوآوری باز به کسبوکارها اجازه میدهد تا از طریق همکاری با مشتریان خود به درک بهتر سلیقه و خواستههای ایشان دست یابند.
هدف: More
زمینه: در جهان رقابتی کنونی که مملو از عدم قطعیت است، کسبوکارهای آنلاین بیش از پیش نیازمند استراتژیهایی برای ماندگاری و بقا هستند. در این میان نوآوری باز به کسبوکارها اجازه میدهد تا از طریق همکاری با مشتریان خود به درک بهتر سلیقه و خواستههای ایشان دست یابند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلگر نوآوری باز در تأثیر جذابیتهای وبسایت بر نیات رفتاری مشتریان صورت گرفت.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمعآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریانی است که حداقل یک بار از سایت دیجیکالا خرید انجام دادهاند. نمونه مورد نیاز، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شده است که با روش غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پایایی و روایی آن تأیید شد. دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد متغیرهای عناصر لذتجویانه و کیفیت ارائه خدمات بر جذابیت وبسایت تأثیر مثبت دارد. ولی تأثیر کیفیت محتوای خدمات بر جذابیت وبسایت تأیید نشد. همچنین مشخص شده است نوآوری باز بر تأثیر جذابیت وبسایت بر نیات رفتاری مشتریان، نقش تعدیلگر دارد.
نتیجهگیری: بر این اساس مدیران کسبوکارهای آنلاین باید توجه داشته باشند که ضمن توجه به جذابیتهای وبسایت، باید از طریق بهکارگیری استراتژیهای نوآوری باز، و با بهرهگیری از منابع خارجی منجر به تقویت تأثیرگذاری این ویژگیها بر نیات رفتاری مثبت مشتریان شوند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2024
هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفتهای توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانههای آنلاین و همچنین فروشگاههای فیزیکی انجام میگیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزینهای لمس با اهمی More
هدف از این پژوهش بررسی نقش مفاهیم لمس و صفتهای توصیف کننده لمسی در خرید فیزیکی و آنلاین بر قصد خرید مشتریان است. امروزه ارائه محصولات از طریق فروشگاه مجازی و سایر رسانههای آنلاین و همچنین فروشگاههای فیزیکی انجام میگیرد که در آنها لمس محصول یا جایگزینهای لمس با اهمیت به نظر میرسد. پژوهش حاضر با روش همبستگی و براساس جامعه آماری مشتریان فروشگاههای آنلاین و فیزیکی شهرتهران اجرا شده است که تعداد 332 نمونه به نسبت مساوی از دو جامعه با روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب و شواهد با پرسشنامه گردآوری و با مدلیابی معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج حاکی است که شش عامل اصلی مرتبط با مفاهیم لمس شامل: درک محصول، لمس فیزیکی محصول، لمس مجازی، تجارب لمس، نیاز مشتری به لمس و ادراکات لمسی بر قصد خرید مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارند. مقایسه ضرایب در دو جامعه نشان داده است که درک محصول و تجارب لمس در دو جامعه تفاوت ندارند، اما لمس فیزیکی محصول و نیاز مشتری به لمس در جامعه مشتریان فروشگاههای فیزیکی و لمس مجازی و ادراکات لمسی در جامعه مشتریان آنلاین به صورت معنادار شدیدتر است. این مطالعه بینش جدیدی در مورد مفاهیم لمس محصول برای خرده فروشی آنلاین و فیزیکی در جهت رفاه مشتریان ارائه داده است.
Manuscript profile
Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management
,
Issue4,Year,
Winter
2022
گردشگری به عنوان یک صنعت خدماتی نقش مهمی در توسعه بسیاری از کشورها ایفا می کند و در سال های اخیر به طور قابل توجهی گسترش یافته است. این صنعت در کشور ایران که دارای سرزمینی چهار فصل و جاذبه های متنوع و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و غیره است، از اهمیت زیادی More
گردشگری به عنوان یک صنعت خدماتی نقش مهمی در توسعه بسیاری از کشورها ایفا می کند و در سال های اخیر به طور قابل توجهی گسترش یافته است. این صنعت در کشور ایران که دارای سرزمینی چهار فصل و جاذبه های متنوع و منحصر به فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و غیره است، از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور در این مطالعه به بررسی تأثیر تعداد ورودی گردشگران و درآمد بر سلامت جسمانی افراد محلی و ارتقاء رفاه اجتماعی آن ها در شهرک تاریخی ماسوله گیلان پرداخته شد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، پیمایشی- توصیفی میباشد و نهایتاً از لحاظ روش جمع آوری داده‎ها و اطلاعات از نوع میدانی می‎باشد. جامعه آماری این پژوهش را ساکنان شهرک ماسوله تشکیل می دهند. از این جامعه، نمونه ای به حجم 363 نفر و به روش نمونه گیری اتفاقی انتخاب شد. برای گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه ای حاوی 18 سؤال طراحی شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و کارشناسان امر و پایایی مورد نظر در این مطالعه توسط ضریب آلفای کرونباخ که مقدارش بالای 7/0 شد بررسی و تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد تعداد گردشگران ورودی بر سلامت ساکنان و درآمد آن ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. سلامت ساکنان بر رفاه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در نهایت تعداد گردشگران ورودی به واسطه درآمد ساکنان بر سلامت ساکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue5,Year,
Winter
2023
ویژگیهای دنیای کسب وکار امروزی مدیران را به سمت توجه به کسب وکار خود در قالب یک زیست بوم سوق داده و این توجه در حال افزایش میباشد. نگرش از منظر زیست بوم کسب وکار در مقایسه با نگرش به یک کسب وکار خاص تفاوتهای قابل توجهی ایجاد کرده و تحلیلها و در ادامه اقدامات را از سطح ف More
ویژگیهای دنیای کسب وکار امروزی مدیران را به سمت توجه به کسب وکار خود در قالب یک زیست بوم سوق داده و این توجه در حال افزایش میباشد. نگرش از منظر زیست بوم کسب وکار در مقایسه با نگرش به یک کسب وکار خاص تفاوتهای قابل توجهی ایجاد کرده و تحلیلها و در ادامه اقدامات را از سطح فردی به سطح جمعی منتقل خواهد نمود. اما پیشنیاز هر گونه تحلیل یا اقدام در حوزه زیست بوم شناسایی ویژگیهای زیست بومها میباشد. به منظور تبیین ویژگیهای زیست بومها و بارویکرد فراترکیب، مقالات منتشر شده در چهار پایگاه داده و به صورت خاص چهار مجله معتبر بررسی و پس از ارزیابی و غربالگری مقالات، 54 مقاله انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات به دست آمده ترکیب و تفسیر گردیدند. بر اساس نتایج فراترکیب، ویژگیهای زیست بومها را میتوان در پنج ویژگی اصلی شامل ویژگیهای ساختاری، ویژگیهای تعاملی، ویژگیهای تکاملی، ویژگیهای اجتماعی و ویژگیهای حکمرانی دسته بندی نمود که هر کدام دربردارنده ویژگیهای فرعی و مفاهیم بوده و بایکدیگر چارچوب ویژگیهای زیست بوم را تشکیل میدهند. این ویژگیها تمام ابعاد یک زیست بوم را تحت تأثیر قرار داده و شناخت دقیق آنها راهنمای هر گونه تحقیق یا اقدام در زیستبومها میباشند.
Manuscript profile
با توجه به محیط کسبوکار کنونی یکی از چالشهای اساسی شرکتهای هلدینگ نحوه مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسبوکارهایشان است. براین اساس و با توجه به انتقادات به مدل های موجود مدیریت پرتفولیوی شرکت، هدف این مطالعه ارائه و تبیین مدلی مؤثر برای مدیریت پرتفولیوی شرکتهای هلدینگ م More
با توجه به محیط کسبوکار کنونی یکی از چالشهای اساسی شرکتهای هلدینگ نحوه مدیریت راهبردی پرتفولیوی کسبوکارهایشان است. براین اساس و با توجه به انتقادات به مدل های موجود مدیریت پرتفولیوی شرکت، هدف این مطالعه ارائه و تبیین مدلی مؤثر برای مدیریت پرتفولیوی شرکتهای هلدینگ میباشد. رویکرد این تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریهپردازی و ارائه مدل از راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد کلاسیک استفاده شده است. روش گردآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است و با استفاده از نمونهگیری نظری با 22 خبره فعال در 13 شرکت هلدینگ مصاحبه شده است. کدگذاری و تحلیل مصاحبه ها منجر به شکلگیری مفهوم پرتفولیوی دوسوتوان به عنوان مقوله اصلی پژوهش شد. یافته پژوهش منجر به شکلگیری دو ماتریس توانمندی و نیازمندی به قابلیتهای کاوش و بهرهبرداری برای تحلیل SBUها شد. با استفاده از خروجی و ابعاد این دو ماتریس، ماتریس توازن براساس منطق زیربنایی دوسوتوانی شکل گرفت. این ماتریس SBUها را به چهاردسته تقسیمبندی مینماید و تصمیمات در سطح هلدینگ برای هر گروه متفاوت خواهد بود. در نهایت مشخص شد هلدینگ ها برای تحلیل پرتفولیوی خود از دو جهت گیری ابزاری و رویکردی استفاده میکنند. جهتگیری هلدینگها توازن پرتفولیوی آنها را مشخص میکند.
Manuscript profile
دستیابی به موفقیت به وسیله یک سازمان و ایجاد ارزش برای زمان طولانی نیازبه یک مدل کسبوکار کارا در دورههای مختلف فعالیت کسبوکار دارد. برای این منظور سازمانها باید همواره نیروهای محیطی خود را پایش و در صورت نیاز خود را با این تغییرات سازگار کنند تا بتوانند در محیط رقاب More
دستیابی به موفقیت به وسیله یک سازمان و ایجاد ارزش برای زمان طولانی نیازبه یک مدل کسبوکار کارا در دورههای مختلف فعالیت کسبوکار دارد. برای این منظور سازمانها باید همواره نیروهای محیطی خود را پایش و در صورت نیاز خود را با این تغییرات سازگار کنند تا بتوانند در محیط رقابتی باقی بمانند. این سازگاری در مدل کسبوکار نیاز به قابلیتهایی دارد که نیاز است که در سازمان ایجاد شوند، توسعه این قابلیتها به سازمانها کمک میکند تا بر عدم انعطاف مدل کسبوکار خود غلبه کنند و فرآیند تغییر را با یک روش سیستماتیک و ساختاریافته پیادهسازی کنند. در همین راستا هدف این پژوهش شناسایی قابلیتهای پویای مورد نیاز به منظور ایجاد سازگاری در مدل کسبوکار سازمان است. برای این منظور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل دادههای حاصل از مرور نظاممند ادبیات در بازه زمانی 15 سال اخیر و نیز مصاحبه با 18 نفر از خبرگان این صنعت پرداخته شده است، که به صورت غیراحتمالی و هدفمند با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدهاند. نهایتا مدلی توسعه یافته که در آن قابلیتهای پویای موردنیاز به منظور سازگاری مدل کسبوکار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در چهار گروه قابلیت مشاهده و ارزیابی خارجی، قابلیت اکتساب منابع خارجی، قابلیت پیکربندی مجدد منابع داخلی و قابلیت نوسازی منابع داخلی مفهومپردازی شدهاند. همچنین سازگاری مدل کسبوکار نیز در سه گروه سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری در خلق ارزش و سازگاری در کسب ارزش مفهومپردازی شدهاند.
Manuscript profile
امروزه شرکتهای مادر نقش پررنگی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارند. از اینرو در دهه های اخیر استراتژی سطح شرکت و مدیریت سبد آن یکی از محورهای مهم پژوهشی را در حوزه مدیریت استراتژیک به خود اختصاص داده است. بنابراین نحوه تحلیل سبد به عنوان موضوعی اساسی در سطح شرکت های م More
امروزه شرکتهای مادر نقش پررنگی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارند. از اینرو در دهه های اخیر استراتژی سطح شرکت و مدیریت سبد آن یکی از محورهای مهم پژوهشی را در حوزه مدیریت استراتژیک به خود اختصاص داده است. بنابراین نحوه تحلیل سبد به عنوان موضوعی اساسی در سطح شرکت های مادر در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت. دراین راستا هدف تحقیق بررسی نحوه تحلیل سبد و نهایتا ارائه مدلی اقتضایی برای تحلیل سبد کسب و کارها در هلدینگهای مختلف است. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک استفاده شده است. روش جمعآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته با 22 نفر خبره و مدیر از 13 هلدینگ ایرانی است. یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که تحلیل سبد در هلدینگ برمبنای دو روش کلی ابزارگرایی و رویکردگرایی انجام میشود. ابزارگرایی مبتنی بر منطق تجویزی بوده و معمولا از ماتریسهای کلاسیک تحلیل، مدل مزیت مادری و مدلهای کمی و مالی استفاده میکنند. در صورتیکه رویکردگرایی که مبتنی بر منطق توصیفی است تحت تاثیر شهود مدیران و فشارهای سیاسی است. دو گروه تصمیمساز (کارشناسان و تحلیل-گران) و تصمیمگیر (مدیران) در فرایند تحلیل پرتفوی نقش دارند. در نهایت در مدل اقتضایی ارائه شده استراتژیهای تحلیل سبد هر چهار نوع شرکت مادر یکپارچه، مرتبط، متنوع و غیرمرتبط به تفکیک تبیین گردید
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications