• Home
  • فریبرز باقری

    List of Articles فریبرز باقری


  • Article

    1 - الگوی ساختاری اهداف پیشرفت، فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی: بررسی نقش میانجی یادگیری خودنظم بخش
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    بررسـی تـاثیر اهداف پیشرفت و فرسودگی تحصیلی بر تحصیلی دانشجویان با میانجی گری یادگیری خودنظم بخش در دانشکده های مهندسی و علوم پایه مورد بررسی داده است. از 2066 دانشجوی این دو دانشکده، تعداد 347 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. به منظو More
    بررسـی تـاثیر اهداف پیشرفت و فرسودگی تحصیلی بر تحصیلی دانشجویان با میانجی گری یادگیری خودنظم بخش در دانشکده های مهندسی و علوم پایه مورد بررسی داده است. از 2066 دانشجوی این دو دانشکده، تعداد 347 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس اهداف پیشرفت میگلی وکاپلان و میدلتون (1998)، پرسشنامه‌ راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) ، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیر های میانجی یادگیری خودنظم بخش قرار دارد به طوری که فرسودگی تحصیلی با اثرگذاری منفی بر یادگیری خودنظم بخش ، اثر منفی خود را بر پیشرفت تحصیلی افزایش می‌دهد و اهداف پیشرفت نیز از طریق یادگیری خودنظم بخش اثر مثبت خود بر پیشرفت تحصیلی را افزایش می‌دهد(01/0p<). Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین شاخص های شایستگی معلمان متوسطه دور اول شهر کرج
    Transcendent Education , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف: مطالعه حاضر با هدف تبیین مولفه‌های شایستگی معلمان دوره اول متوسطه شهرکرج در سال تحصیلی 1400 انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد با رویکرد نظامدار اشترواس وکوربین بود که تا رسیدن به اشباع، تعداد10نفر از خبرگان، متخصصان، مسئولان حوزه آ More
    هدف: مطالعه حاضر با هدف تبیین مولفه‌های شایستگی معلمان دوره اول متوسطه شهرکرج در سال تحصیلی 1400 انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد با رویکرد نظامدار اشترواس وکوربین بود که تا رسیدن به اشباع، تعداد10نفر از خبرگان، متخصصان، مسئولان حوزه آموزش ‌و پرورش شهرکرج‌ که افراد مطلع ودارای اطلاعات در بخش‌های اجرایی ومسائل مرتبط با شایستگی معلمان بودند به ‌صورت ‌هدفمند انتخاب ‌شدند. برای‌ گردآوری‌ داده‌ها‌ از مصاحبه ‌نیمه‌ ساختار یافته‌ استفاده‌ شد. در تحلیل‌ داده‌ها با استفاده ‌ازکدگذاری ‌باز، محوری ‌وانتخابی،359 کد اولیه،36مقوله ‌با220 مفهوم‌ بدست ‌آمد. یافته ها: یافته‌ها نشان‌ داد که ‌‌مولفه‌ها بر اساس شاخص‌هایی ‌همچون ‌شرایط‌‌ علی ‌شایستگی ‌معلمان‌ شامل:مسئولیت‌ پذیری، الگو ‌و نمونه ‌بودن ‌و غیره ‌است،‌شرایط‌ زمینه‌ای‌‌ شامل: وظیفه ‌شناسی، اعتماد به ‌نفس ‌و غیره‌ است؛ شرایط‌ راهبردی ‌شامل: آشنایی ‌با‌ روان‌شناسی‌ تربیتی، انعطاف‌‌ پذیری و غیره‌ است؛ شرایط ‌‌مداخله‌گر شامل: نوآوری، توانایی ‌تشخیص ‌حل‌مسئله ‌و غیره‌ است؛ شرایط‌‌ پیامدی‌ شامل: مهارت مشاوره‌ای، مهارت‌ مدیریتی ‌و غیره ‌شناسایی ‌شدند. بحث و نتیجه گیری: براساس ‌یافته‌های ‌این پژوهش‌ می‌توان در ارتقاء شایستگی معلمان عوامل ‌علی، زمینه‌ای و راهبردی شناسایی ‌شده را مورد توجه ‌قرار داد. Manuscript profile

  • Article

    3 - پیش‎بینی کیفیت زندگی از طریق مؤلفه‌های دلبستگی به والدین با واسطه‌گری شفقت به خود در دختران تحت‌مراقبت در مراکز نگهداری
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ مؤلفه‌های دلبستگی به والدین با کیفیت زندگی دختران بی‎سرپرست و بد‎سرپرست و مطالعۀ نقش واسطه‎گری شفقت به خود بود. در این مطالعه سعی شد رابطه‎ متغیر شفقت به خود با کیفیت زندگی عملیاتی شود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرح‎های ه More
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ مؤلفه‌های دلبستگی به والدین با کیفیت زندگی دختران بی‎سرپرست و بد‎سرپرست و مطالعۀ نقش واسطه‎گری شفقت به خود بود. در این مطالعه سعی شد رابطه‎ متغیر شفقت به خود با کیفیت زندگی عملیاتی شود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع طرح‎های همبستگی به روش تحلیل مسیر بود . جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دختران بی‌‌سرپرست و بدسرپرست 19- 7 ساله بودند که در سال 1398 تعداد آنها در مراکز نگهداری شبانه‌روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان تهران 450 نفر بود. تعداد افراد نمونه 241 نفر بود که طبق فرمول کوکران به روش نمونه‎گیری تصادفی ‎انتخاب شدند . ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه‎های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996)، دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ (1987) و مقیاس شفقت به خود نف (2003) بود ند. اطلاعات جمع‎آوری شده با روش‌های آمار توصیفی، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‎افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که رابطۀ بین همۀ متغیرهای پژوهش رابطۀ خطی بوده است. از میان مؤلفه های دلبستگی به والدین، اعتماد به والدین هم به طور مستقیم و هم با واسطه‎گری شفقت به خود پیش بین مثبت کیفیت زندگی دختران بی سرپرست و بدسرپرست بود. از بین مؤلفه‌های شفقت به خود همانندسازی افراطی و انزوا به صورت معکوس پیش‎بین کیفیت زندگی بودند. یافته‌های این مطالعه همسو با پیشینۀ پژوهشی گویای اثرگذاری دلبستگی ایمن به والدین بر شاخص‎های کیفیت زندگی و تعامل آن با سازۀ شفقت به خود می‎باشد که ضمن دربرداشتن تلویحات بالینی می تواند در برنامۀ پیشگیری نیز کاربرد دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با تاب آوری شغلی شاغلان
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی با تاب‌آوری شغلی شاغلان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی می باشد که از روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری به عنوان روش تحقیق بهره جسته است. جامعه آماری این پژوهش شامل More
    این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه‌ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سرمایه روان‌شناختی با تاب‌آوری شغلی شاغلان انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی می باشد که از روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری به عنوان روش تحقیق بهره جسته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان اداری شرکتهای خصوصی کوچک و متوسط در تهران بود. نمونه این پژوهش به طور تصادفی از فهرست‌های شرکت‌های کوچک و متوسط شهر تهران انتخاب و سپس از هر شرکت 6 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و یوسف، پرسشنامه حمایت اجتماعی بروهن و فیلیپس و پرسشنامه تاب آوری شغلی لیو استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه و الگوی معادلات ساختاری در نرم‌افزار ایموس نسخه 22 تحلیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مدل علی مبتنی بر رابطه سرمایه روانشناختی با تاب‌آوری شغلی شاغلان با نفش واسطه‌ای حمایت اجتماعی برازش دارد. سرمایه روانشناختی بر تاب آوری شغلی شاغلان تأثیر دارد. سرمایه روانشناختی بر حمایت اجتماعی تأثیر دارد. حمایت اجتماعی بر تاب آوری شغلی شاغلان تأثیر دارد. حمایت اجتماعی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با تاب‌آوری شغلی شاغلان نفش واسطه‌ای دارد. پیشنهاد می شود ازیافته های این پژوهش برای ارتقای تاب آوری شغلی شاغلان و سرمایه روانشناختی آنها با توجه به نقش حمایت اجتماعی استفاده شود. همچنین حمایت اجتماعی، حمایت قابل پذیرش از طرف افراد دیگر، گروه‌ها و جامعه بزرگتر است. حمایت اجتماعی به عنوان قوی‌ترین و نیرومندترین نیروی مقابله‌ای برای مواجهه‌ی موفقیت‌آمیز و آسان فرد در زمان درگیری با شرایط تنش زاست و تحمل مشکلات را برای فرد تسهیل می‌کند Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک بر ارتقاء سطح هوش هیجانی در کودکان 7تا12 ساله شهر تهران
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دو گروهی می‌باشد. طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کن More
    چکیدهمقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر پداگوژیک (تعلیم و تربیتی) بر ارتقاء هوش هیجانی در کودکان 12-7 سال تهرانی بود. مواد و روش: روش پژوهش حاضر تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون دو گروهی می‌باشد. طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل از یک گروه آزمایش و گروه کنترل معادل تشکیل می شود. جامعه آماری در این پژوهش عبارتست کلیه کودکان کارکنان ناجا 12-7 ساله ساکن در مناطق 22 گانه شهر تهران می باشد. گروه نمونه مشتمل بر 40 کودک(20 پسر و 20 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و با استفاده از ابزار پژوهش، مورد ارزیابی قرارگرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی کودکان و نوجوانان شات بود، داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد روش تئاتر پداگوژیک با اندازه اثر 62/0 میزان هوش هیجانی کودکان را افزایش می دهد. نتیجه گیری:با توجه به یافته های پژوهش ، پیشنهاد می شود استفاده از بازی های نمایشی کودکان، جهت بازنمایی نقاط مهم شخصیتی کودکان دبستانی مورد توجه قرار گیرد.کلید واژه: تئاتر پداگوژیک ، هوش هیجانی ،کودکان Manuscript profile

  • Article

    6 - پیش‌بینی نشاط ذهنی بر اساس سبک‌های دلبستگی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در زنان دارای شاخص توده بدنی بالا
    Women and Family Studies , Issue 1 , Year , Summer 2023
    یکی از نیازهای روانی بشر نشاط ذهنی است که تأثیر عمده‌ای بر زندگی افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نشاط ذهنی بر اساس سبک‌های دلبستگی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در زنان دارای شاخص توده بدنی بالا بود. پژوهش حاضر در زمره‌ی تحقیقات توصیفی - همبستگی بود. جامعه‌ی آ More
    یکی از نیازهای روانی بشر نشاط ذهنی است که تأثیر عمده‌ای بر زندگی افراد دارد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی نشاط ذهنی بر اساس سبک‌های دلبستگی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در زنان دارای شاخص توده بدنی بالا بود. پژوهش حاضر در زمره‌ی تحقیقات توصیفی - همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر متشکل از همه‌ی زنان عضو انجمن پرخوران گمنام شهر تهران در فاصله زمانی 1398 تا 1400 بود. روش نمونه‌گیری در این پژوهش غیرتصادفی و در دسترس بود. حجم نمونه 200 نفر بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه نشاط ذهنی دسی و رایان (1977)، سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی کولینز و رید (1990) استفاده شد. از روش تحلیل مسیر برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد نشاط ذهنی بر اساس سبک‌های دلبستگی با میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در زنان دارای شاخص توده بدنی بالا پیش‌بینی می‌شود. سبک‌های دلبستگی و سرمایه روان‌شناختی شامل تاب‌آوری، امید، خوش‌بینی و خودکارآمدی پیش‌بینی‌کننده‌های افزایش‌دهنده برای نشاط ذهنی و شادکامی در جامعه زنان دارای شاخص توده بدنی بالا می‌باشد. Manuscript profile