پژوهش حاضر به بررسی رابطه تیپهای شخصیتی حسابرسان با میزان پایبندی آنان بر آیین رفتار حرفهای حسابرسی می پردازد. این پژوهش از لحاظ روش انجام کار، توصیفی و از لحاظ ارتباط با محیط پیرامون در زمره تحقیقات رفتاری می باشد. در این پژوهش جهت بررسی تیپهای شخصیتی از مدل پنج عام More
پژوهش حاضر به بررسی رابطه تیپهای شخصیتی حسابرسان با میزان پایبندی آنان بر آیین رفتار حرفهای حسابرسی می پردازد. این پژوهش از لحاظ روش انجام کار، توصیفی و از لحاظ ارتباط با محیط پیرامون در زمره تحقیقات رفتاری می باشد. در این پژوهش جهت بررسی تیپهای شخصیتی از مدل پنج عاملی شخصیت (NEO-PI) استفاده شده است که تیپ های شخصیتی را تحت عنوان های روانرنجور، برونگرایی، پذیرابودن، موافق بودن و وظیفهشناس دسته بندی میکند. همچنین در بخش آیین رفتار حرفهای از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و براساس مقیاس لیکرت سنجش شده و همچنین با بکارگیری آزمونهای آماری اسپیرمن و پیرسون بصورت ترکیبی مورد تحلیل واقع شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است که تیپ شخصیتی "موافق بودن" بیشترین ارتباط را با میزان پایبندی حسابرسان به آیین رفتار حرفهای دارد؛ دیگر ویژگیها با تعداد تکرار برابر در ردههای بعدی قرار دارند. همچنین در مجموع، از نظر میزان پایبندی حسابرسان به آیین رفتار حرفهای، عملکرد حرفهای و استقلال بیشترین ارتباط را با تیپهای شخصیتی حسابرسان دارند؛ رازداری، صداقت و درستکاری و رفتار حرفهای به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue2,Year,
Summer
2021
منابع انسانی در عصر حاضر، به عنوان یک مزیت رقابتی در هر سازمان تلقی میشود. تصمیمات،تفکرات و عملکرد مدیران میتواند در پیشبرد اهداف سازمانی موثر باشد.توجه به نظر و دیدگاه مدیران بیش از هر زمان دیگری در نظریه های سازمان مورد توجه قرار گرفته است.لـذا شناسـایی ویژگیهای شخصیت More
منابع انسانی در عصر حاضر، به عنوان یک مزیت رقابتی در هر سازمان تلقی میشود. تصمیمات،تفکرات و عملکرد مدیران میتواند در پیشبرد اهداف سازمانی موثر باشد.توجه به نظر و دیدگاه مدیران بیش از هر زمان دیگری در نظریه های سازمان مورد توجه قرار گرفته است.لـذا شناسـایی ویژگیهای شخصیتی مدیران منجمله خودشیفتگی مدیران که تصمیمات آنها را متأثر میسازد ، درسطوح مختلف مدیریت و رهبری سازمان حائز اهمیت است . مدیران یک سازمان به همان اندازه که میتوانند یک مزیت رقابتی برای یک سازمان محسوب شوند، ممکن است خودشیفتگی آنها یک مانع جدی در دستیابی به اهداف سازمان و باعث ایجاد بحرانهای مالی برای یک سازمان شوند. در نتیجه هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین خودشیفتگی سازمانی مدیران و بحرانهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از نمونه آماری، شامل 294 مشاهده (سال- شرکت) برای بازه زمانی سالهای 1397-1396 است. پس از تجزیه تحلیلهای آماری صورت گرفته با استفاده از تحلیل رگرسیون داده های ترکیبی، نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش بیان کننده آن است که رابطه مستقیم و معنی دار بین خودشیفتگی سازمانی مدیران (اقتدار- خودنمایی- برتری جویی- خودبسندگی- محق بودن- بهره کشی و خود بینی) با بحرانهای مالی وجود دارد. به عبارتی دیگر ، مشاهده میشود که مدیران به هر اندازه که از خودشیفتگی بالاتری برخوردار باشند احتمال بروز بحرانهای مالی منشعب از تصمیمات و عملکرد مدیران در آن سازمان بیشتر خواهد بود.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2022
هدف پژوهش، تعیین تاثیر جو عاطفی خانواده بر رفتارهای پرخطر با بررسی نقش میانجی گری تاب آوری و تنظیم هیجان بود. روش این پژوهش توصیفی از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، همه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1399-1 More
هدف پژوهش، تعیین تاثیر جو عاطفی خانواده بر رفتارهای پرخطر با بررسی نقش میانجی گری تاب آوری و تنظیم هیجان بود. روش این پژوهش توصیفی از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، همه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 850نفر بود که از این تعداد265 نفر نمونه آماری به شیوه نمونه گیری تصادفی- خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزار سنجش پرسشنامه جو عاطفی خانواده (Hill Burn, 1964)، مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی Zad Mohammadi & Ahmadabadi, 2008))، مقیاس تاب آوری (Conner & Davidson, 2003) و تنظیم هیجان Gross & John, 2002) ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos24 استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که جو عاطفی خانواده تاثیر مثبت و مستقیم با تاب آوری(01/0p<)، تنظیم هیجان (05/0p<) و تاب آوری، تنظیم هیجان(001/0p<) تاثیر منفی و مستقیم بر رفتارهای پرخطر دارند. همچنین تاثیر غیرمستقیم جو عاطفی خانواده با میانجی گری تاب آوری و تنظیم هیجان بررفتار پرخطر معنی دار بود.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 به روش نمونهگیری در More
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان زنان باردار بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشت شهر رشت در پاییز 1395 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها، اعضای هر دو گروه با فاصله زمانی 2 ماه به مقیاس تابآوری (Connor & Davidson, 2003) و مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (Garnefsky et al, 2001) پاسخ دادند. برنامۀ 8 جلسهای درمان ذهنآگاهی در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدند. نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش ذهنآگاهی بر تابآوری و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان زنان باردار بود (01/0>P) و میزان تابآوری و استفاده از راهبردهای سازشیافته در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت (01/0>P). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهنآگاهی به شیوۀ گروهی بر تابآوری و راهبردهای تنظیم هیجان زنان باردار مؤثر است.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue93,Year,
Autumn
2024
بیماری سرطان بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی بیمار از جمله وضعیت روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر دارد. هدف این پژوهش ارزیابی مدل تاثیر خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی با میانجی گری شفقت خود و تنظیم هیجان در بیماران سرطانی بود. روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش همبس More
بیماری سرطان بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی بیمار از جمله وضعیت روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر دارد. هدف این پژوهش ارزیابی مدل تاثیر خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی با میانجی گری شفقت خود و تنظیم هیجان در بیماران سرطانی بود. روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل تمامی بیماران سرطانی در سال 1399می باشد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر(زن و مرد) از بیماران سرطانی در بیمارستان امام حسین(ع) شهر تهران بود که به شکل نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده از مقیاس خودمهارگریet al, 2004) (Tangney,، فرم کوتاه مقیاس شفقت خود (Raes et al, 2011)، پرسشنامه تنظیم هیجان Gross & John, 2003)) و مقیاس بهزیستی ذهنی (Keyes, & Magyar-Moe, 2003)استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 صورت گرفت. جهت تحلیل روابط واسطه ای نیز از روش بوت استرپ در برنامه MACRO پریچر و هایز (2008) استفاده شد. نتایج نشان داد خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی اثر مستقیم و معنی دار دارد(p<0/008). همچنین، اثر مستقیم خودمهارگری بر شفقت خود معنادار بود(p<0/001)، اما اثر مستقیم خودمهارگری بر تنظیم هیجان معنادار نبود(p>0/05). اثرغیرمستقیم خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی به واسطه شفقت خود معنی دار بود(p<0/001)، اما اثرغیرمستقیم خودمهارگری بر بهزیستی هیجانی به واسطه تنظیم هیجان معنی دار نبود(p>0/05). نتایج پژوهش برای متخصصان و روانشناسان حوزه سلامت تلویحات کاربردی داشته و می توان نتیجه گرفت که خودمهارگری به واسطه شفقت خود بر بهزیستی هیجانی بیماران سرطانی اثر دارد.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
نظر به اهمیت دوران نوجوانی و شیوع مشکلات رفتاری در این دوران و نارسایی های جدی و مشهود که این مشکلات در قلمرو کنشگری های تحصیلی، اجتماعی، ارتباطی و دیگر زمینه های مهم زندگی فرد در زمان حال و آینده ایجاد می کنند، تعیین عوامل پیش بینی کنندة این مشکلات اهمیت خاص می یابد. ا More
نظر به اهمیت دوران نوجوانی و شیوع مشکلات رفتاری در این دوران و نارسایی های جدی و مشهود که این مشکلات در قلمرو کنشگری های تحصیلی، اجتماعی، ارتباطی و دیگر زمینه های مهم زندگی فرد در زمان حال و آینده ایجاد می کنند، تعیین عوامل پیش بینی کنندة این مشکلات اهمیت خاص می یابد. اختلالات رفتاری کودکان که از رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی تا رفتارهای افسرده گونه و گوشه گیری در تغییر است، اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند و با شیوع بالایی از مشکلات و پیامدهای همراه هستند. همچنین اختلالات رفتاری به عنوان یک پیش آگهی منفی برای سال های بعدی زندگی محسوب می شوند، اختلالات رفتاری به طور قابل ملاحظه ای بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و حرفه ای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می گذارد و احتمال ابتلا به بیماری های روانی در دوره ی بزرگسالی را افزایش می دهد (حبیبی، مرادی، پورآوری و صالحی 1394). هدف پژوهش حاضر آزمودن مدل رابطه بین خشونت خانگی والدین بر رفتارهای برون سازی شده و درون سازی شده دانش آموزان با واسطه گری انعطاف پذیری روانشناختی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ی اول استان گیلان بودند. حجم نمونه شامل 431 دانش آموز که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها، به شیوه نمونه گیری از نوع داوطلبانه و دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها، پرسشنامه های خشونت خانگی ، فرم خودگزارش دهی نوجوانان و پرسشنامه ی پذیرش و عمل را تکمیل کرده و تحلیل داده ها با استفاد ه از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد، با توجه به اینکه اثر غیر مستقیم خشونت خانگی والدین، رفتارهای برون سازی شده و رفتارهای درون سازی شده (یعنی زمانی که انعطاف پذیری روانشناختی به عنوان متغیر واسطه ای اعمال می شود) بیشتر از اثر مستقیم آنها است، فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار می گیرد و شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب نشان می دهد که مدل از برازندگی خوبی برخوردار است (037/0 = RMSEA) .
Manuscript profile
Journal of Educational Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2022
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر 7 تا 11 سال دارای اختلال More
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر 7 تا 11 سال دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان رشت در سال 97 به تعداد 540 نفر بودند که از این بین 24 نفر واجدشرایط به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تخصیص یافتند. سپس دو مقیاس حافظۀ فعال هوش وکسلر کودکان (WMRS) و انعطافپذیری شناختی کارتهای ویسکانسین (WCST) در قالب پیشآزمون در مورد آنها اجرا و گروه آزمایش 10 جلسه یک ساعته و هفتهای دو بار مورد مداخله بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفت؛ سپس پسآزمون اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بازیدرمانی شناختیرفتاری بر بهبود حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثربخش است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت جهت بهبود حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص میتوان از روش مداخله بازیدرمانی شناختیرفتاری بهعنوان یک رویکرد مکمل استفاده نمود.
Manuscript profile
سنجهی چندوجهی اهمالکاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگیهای روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان More
سنجهی چندوجهی اهمالکاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگیهای روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 بودند که طی نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابتدا پایایی ابزار پژوهش به روش بازآزمایی (44n=)، سپس بعدپذیری و ویژگیهای روانسنجی بررسی گردید (400n=) و سرانجام عاملهای اکتشافشده تحت تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتند (40n=). اندازه همبستگی برای نمرات کل MMAP بافاصلهی 3 هفته نشان داد پایایی بازآزمایی 85/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت سه عامل استخراجشده مجموعاً 94/54 درصد از واریانس کل MMAP را تبیین میکند. ضرایب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاسهای پیامدهای منفی، رفتار اهمالکاری، هیجانهای منفی و کل پرسشنامه به ترتیب 94/0، 93/0، 87/0 و 95/0 و ضریب همبستگی زیرمقیاسها با نمرهکل در دامنه 33/0 تا 91/0 (01/0P<) بهدست آمد. روایی همگرا و واگرای MMAP از طریق همبسته کردن با آزمون اهمال کاری سواری و زیرمقیاس وظیفهشناسی پرسشنامه نئو بهترتیب 68/0 و 48/0- برآورد گردید که نشان از روایی سازهای مطلوب است. با اینوجود نتایج تحلیل عاملی تاییدی با قطعیت وجود این سهعامل را تایید ننمود (48/۰=GFI، 59/۰=CFI، 46/0=NFI، 54/0=TLI، 17/0=RMSEA). هرچند بعدپذیری MMAP با قطعیت همراه نیست اما عوامل استخراجشده از آن با نمرهکل همسبتگی مطلوبی داشته، پایایی و روایی همگرا و واگرای آن نیز تایید میشود. بنابراین نسخه فارسیMMAP ابزاری معتبر است که میتواند در محیطهای آموزشی برای سنجش اهمالکاری تحصیلی استفاده شود
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications