• Home
  • سید ولی ا... موسوی

    List of Articles سید ولی ا... موسوی


  • Article

    1 - ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) در نمونه‌ای از دانشجویان
    PSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2020
    سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان More
    سنجه‌ی چندوجهی اهمال‌کاری تحصیلی (MMAP) یکی از ابزارهای جامع و جدید برای ارزیابی این سازه است که در پژوهش حاضر ویژگی‌های روانسنجی آن در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی و از نوع اعتبارسنجی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 98-97 بودند که طی‌ نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای انتخاب شدند. ابتدا پایایی ابزار پژوهش به روش بازآزمایی (44n=)، سپس بعدپذیری و ویژگی‌های روانسنجی بررسی گردید (400n=) و سرانجام عامل‌های اکتشاف‌شده تحت تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفتند (40n=). اندازه همبستگی برای نمرات کل MMAP بافاصله‌ی 3 هفته نشان داد پایایی بازآزمایی 85/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی آشکار ساخت سه‌ عامل استخراج‌شده مجموعاً 94/54 درصد از واریانس کل MMAP را تبیین می‌کند. ضرایب‌ آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس‌های پیامدهای منفی، رفتار اهمال‌کاری، هیجان‌های منفی و کل پرسشنامه به‌ ترتیب 94/0، 93/0، 87/0 و 95/0 و ضریب همبستگی زیرمقیاس‌ها با نمره‌کل در دامنه 33/0 تا 91/0 (01/0P<) به‌دست آمد. روایی همگرا و واگرای MMAP از طریق همبسته کردن با آزمون اهمال کاری سواری و زیرمقیاس وظیفه‌شناسی پرسشنامه نئو به‌ترتیب 68/0 و 48/0- برآورد گردید که نشان از روایی سازه‌ای مطلوب است. با این‌وجود نتایج تحلیل عاملی تاییدی با قطعیت وجود این سه‌‌عامل را تایید ننمود (48/۰=GFI، 59/۰=CFI، 46/0=NFI، 54/0=TLI، 17/0=RMSEA). هرچند بعدپذیری MMAP با قطعیت همراه نیست اما عوامل استخراج‌شده از آن با نمره‌کل همسبتگی مطلوبی داشته، پایایی و روایی همگرا و واگرای آن نیز تایید می‌شود. بنابراین نسخه فارسیMMAP ابزاری معتبر است که می‌تواند در محیط‌های آموزشی برای سنجش اهمال‌کاری تحصیلی استفاده شود Manuscript profile