• Home
  • مهرداد نوابخش

    List of Articles مهرداد نوابخش


  • Article

    1 - ارائه الگوی عوامل پایداری مبتنی بر حوزه های اقتصادی ،اجتماعی مجموعه های ورزشی شهر تهران
    Jahesh , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    به منظور برآوردن تقاضاهای افراد به ورزش و تطبیق با قوانین پایداری، مجموعه های ورزشی بايد برای ارتقای عملکرد پايداری سازمانشان بکوشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر عوامل پایداری مبتنی بر حوزه های اقتصادی ،اجتماعی مجموعه های ورزشی است. این تحقیق توصیفی –پیمایشی و حال More
    به منظور برآوردن تقاضاهای افراد به ورزش و تطبیق با قوانین پایداری، مجموعه های ورزشی بايد برای ارتقای عملکرد پايداری سازمانشان بکوشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر عوامل پایداری مبتنی بر حوزه های اقتصادی ،اجتماعی مجموعه های ورزشی است. این تحقیق توصیفی –پیمایشی و حال نگر است. جامعه آماری مجموعه های ورزشی شمال شرق شهر تهران با 48 مجموعه ورزشی که از هر مجموعه 5 نفر و در مجموع 240 پرسشنامه تکمیل گردید . از پرسشنامه استاندارد مدیریت زنجیره تامین پایدار لین 2014 استفاده شد . برای بررسی روابط بین متغیرها از روش مدل سازی معادلات ساختاری (AMOS) بهره گیری شد.نتایج نشان داد که بعد اقتصادی از ابعاد زنجیره تامین بیشترین تاثیر را بر متغیر عملکرد عملیاتی مجموعه های ورزشی شهر تهران دارد . ضریب تاثیر اقتصادی بر زیست محیطی89/0 و ضریب تاثیر اقتصادی بر بعد اجتماعی77/0 است .در واقع حوزه اقتصادی مهم ترین حوزه در پایداری مجموعه های ورزشی است.بنابراین پايداری منجر به بهبود عملکرد اقتصادی و تا حدودی عملکرد زیست محیطی میشود، میتوان پیشنهاد کرد مدیران برای بحث پایداری سازمانهای خود به بعد اقتصادی بیشتر بپردازند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی جامعه شناختی تبلیغات رسانه ای (تلویزیون) و تاثیر آن بر مصرف کالاهای خانگی (تحقیقی در تهران 1394)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 43 , Year , Winter 2019
    امروزه تبلیغات رسانه های جمعی در امر رونق بخشیدن به کسب و کار و جذب مشتری جایگاه ویژه ای دارند. فرستندگان پیام های تبلیغاتی با هدف جذب هرچه بیشتر مخاطب برای تشویق آنها به کنش اقتصادی یعنی خرید و به تبع آن مصرف کالا اقدام به ارسال پیام می کنند. تبلیغات رسانه ای سبب بوجود More
    امروزه تبلیغات رسانه های جمعی در امر رونق بخشیدن به کسب و کار و جذب مشتری جایگاه ویژه ای دارند. فرستندگان پیام های تبلیغاتی با هدف جذب هرچه بیشتر مخاطب برای تشویق آنها به کنش اقتصادی یعنی خرید و به تبع آن مصرف کالا اقدام به ارسال پیام می کنند. تبلیغات رسانه ای سبب بوجود آمدن تغییرات بسیاری در سبک زندگی، ارزش ها و فرهنگ مصرف کنندگان شده اند. در پژوهش انجام شده با عنوان بررسی جامعه شناختی تبلیغات رسانه ای (تلویزیون) و تاثیر آن بر مصرف کالاهای خانگی، ابتدا به بررسی و مطالعه منابع موجود از جمله کتاب ها، مجله ها و اینترنت پرداخته شده است. هدف در این پژوهش، بررسی تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر انتخاب کالاهای خانگی و افزایش تمایل به خرید و مصرف است. روش پژوهش در این بررسی، روش پیمایشی و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ای با طیف لیکرت بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان زن و مرد سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و حجم نمونه نیز با جدول مورگان تعداد 317 نفر و برای اعتبار بیشتر 350 نفر درنظر گرفته شد. اعتبار پرسشنامه 96/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرضبه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تجربه مثبت و یا منفی یک مصرف کننده به دیگران عاملی است که خرید و یا مصرف یک پیشنهاد را از طرف آنها تحت تأثیر خود قرار می دهد. نظریه های مربوط هم مبتنی است بر اینکه کلمات شفاهی از منابع مهم اطلاعاتی میان کنشگران است و به وسیله مکالمات غیررسمی خریداران نظرات خود را در خصوص نوع و کیفیت کالاها به دیگر خریداران انتقال می دهند و سبب افزایش تمایل به خرید و مصرف کالا می شوند. همچنین مشخص شد که از میان منابع اطلاعاتی تبلیغات (تلویزیون، رادیو، ماهواره، اینترنت، دوستان، خویشاوندان و دیگر خریداران) بیشترین سهم کسب اطلاعات از دو منبع تبلیغات تلویزیون و خویشاوندان می‌باشد که نشان دهنده تایید موضوع پژوهش یعنی تاثیر تبلیغات بر مصرف کالای خانگی است. مطابق با نظریه رونالد اینگلهارت تبلیغات و پیام های تجاری تلویزیون باعث جهت گیری ارزشی مصرف گرایانه، ایجاد ابزار اقتصادی، تغییر گرایش و انگیزش، اثرگذاری بر رفتار مصرف کنندگان، بکارگیری کالاهای مصرفی توسط مخاطبان در محیطهای فرهنگی می‌شوند و در نهایت به خرید بیشتر کالاها و نیز یافتن مخاطبان پر و پا قرص محصولات و ایجاد ارزش های جدید منجر می‌شود. فرض پژوهش یعنی تبلیغات با تغییر در گرایش و انگیزش مصرف کننده باعث افزایش خرید کالاهای خانگی می‌شود، نیز مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه مدل الگوی مدیریت شایستگی سازمان با رویکرد جامعه شناختی در سازمان غذا و دارو کشور
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف این پژوهش ارائه مدل الگوی مدیریت شایستگی سازمان با رویکرد جامعه شناختی است. پژوهش ازحیث مبانی فلسفی در پارادایم پراگماتیسم،از منظر هدف جزء تحقیقات اکتشافی و روش اجرای کار به صورت آمیخته پژوهش از نوع متوالی است.در مرحله کیفی از راهبرد تحلیل محتوا و با انجام مصاحبه نی More
    هدف این پژوهش ارائه مدل الگوی مدیریت شایستگی سازمان با رویکرد جامعه شناختی است. پژوهش ازحیث مبانی فلسفی در پارادایم پراگماتیسم،از منظر هدف جزء تحقیقات اکتشافی و روش اجرای کار به صورت آمیخته پژوهش از نوع متوالی است.در مرحله کیفی از راهبرد تحلیل محتوا و با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق هدفمند،داده های لازم جمع آوری شده است.جامعه ی آماری تحقیق در بخش کیفی با توجه به اشباع نظری داده ها شامل 15 نفر از خبرگان اجرائی سازمان غذا و دارو کشور می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها کیفی از طریق کدگذاری باز،محوری و انتخابی انجام شده است .در بخش کمی برای مدلسازی ساختاری تفسیری بر اساس مولفه های اصلی بدست آمده از مرحله کیفی پرسشنامه تهیه و با استفاده از روش دلفی با 15 نفر خبرگان علمی حوزه ی مدیریت سازمان، روابط بین مولفه ها نظرسنجی گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد در ابعاد ساختاری، رفتاری و محیطی دارای 30 شاخص و 12 مولفه می باشد که پس از ساخت ماتریس خود تعاملی ساختاری، ماتریس های دستیابی اولیه و دستیابی نهایی در مرحله تعیین سطح 12 مولفه در 6 سـطح قرارگرفته اند و با دسته بندی معیارها با استفاده از قدرت محرک و وابستگی؛ متغیرهای کلیدی، وابسته و پیوندی با استفاده از روش MICMAC نشان داده شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - تحلیل عملکرد زیست محیطی کلانشهر تهران براساس شاخص های رویکرد شهر سبز (مطالعه موردی: مناطق مرکزی و جنوبی)
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 5 , Year , Autumn 2022
    شهرهای امروزی متاثر از وقوع انقلاب صنعتی، دچار تاثیرات عمیقی در روند توسعه شده اند، بطوریکه امروزه بعنوان عاملان اصلی ناپایداری در جهان شناخته می شوند و هرگونه تمهیدات پایداری جهان، در گرو پایداری شهری است. کلانشهر تهران در دهه های اخیر شاهد دگرگونی های متعددی بویژه در More
    شهرهای امروزی متاثر از وقوع انقلاب صنعتی، دچار تاثیرات عمیقی در روند توسعه شده اند، بطوریکه امروزه بعنوان عاملان اصلی ناپایداری در جهان شناخته می شوند و هرگونه تمهیدات پایداری جهان، در گرو پایداری شهری است. کلانشهر تهران در دهه های اخیر شاهد دگرگونی های متعددی بویژه در عرصه زیست محیطی بوده است. ازاینرو جهت برون رفت از پیامدهای مخرب الگوها و رویکردهای سنتی و متفاوت توسعه در کلانشهر تهران، بکارگیری رهیافت های سازگار با محیط زیست همچون رویکرد شهر سبز در روند توسعه این کلانشهر و دستیابی به توسعه پایدار شهری، اهمیت بسزایی دارد. پژوهش حاضر از حیث نوع، نظری – کابردی، از لحاظ روش مطالعه، توصیفی – تحلیلی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، پیمایشی– کتابخانه ای و از طریق پرسشنامه براساس طیف لیکرت می باشد. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت زیست محیطی مناطق مرکزی و جنوبی کلانشهر تهران براساس شاخص های رویکرد شهر سبز است. ازاینرو ابتدا، با بهره گیری از روش آنتروپی به وزندهی32 شاخص کمی در قالب 7 معیار، پرداخته و سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس در نرم افزار Excell، مقایسه مناطق مرکزی و جنوبی کلانشهر تهران جهت دستیابی به هدف پژوهش انجام گرفت. نتایج حاکی از تطابق بیشتر مناطق جنوبی تهران با شاخص های رویکرد شهر سبز می باشد و بر این اساس، مناطق 12و 16در بهترین و مناطق 10 و 17 در بدترین وضعیت زیست محیطی قرار دارند. Manuscript profile