• Home
  • مینا مستحفظیان

    List of Articles مینا مستحفظیان


  • Article

    1 - نقش مدیریت منابع انسانی بر حفظ و نگهداری مربیان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان در دوران کووید19
    Sociological Studies in Sport , Issue 2 , Year , Spring 2023
    هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش مدیریت منابع انسانی بر حفظ و نگهداری مربیان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان در دوران کووید19 بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود و به لحاظ هدف کاربردی که بصورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه مربیان باشگاه های ورز More
    هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش مدیریت منابع انسانی بر حفظ و نگهداری مربیان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان در دوران کووید19 بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود و به لحاظ هدف کاربردی که بصورت پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه مربیان باشگاه های ورزشی شهر اصفهان در نیمه اول 1400 با سابقه مربیگری بیش از 5 سال بودند که تعداد (150) نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شیوه های حفظ و نگهداری منابع انسانی آزاد بخت (1393) بود. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. در بخش آمار توصیفی از مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون های رگرسیون چند گانه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین خدمات رفاهی و حفظ و نگهداری مربیان معنی دار است. همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین ایمنی بر حفظ و نگهداری مربیان معنی دار است. همچنین ضریب همبستگی بین بهداشت و حفظ و نگهداری مربیان معنی دار است. نتایج نشان داد ضریب همبستگی بین مزایا بر حفظ و نگهداری مربیان معنی دار است. نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد فرآیند ارتقای مدیریت ایمنی برای دستیابی به حفظ و نگهداری مربیان باشگاه ها در راستای خط مشی ایمنی آنها در برابر ویروس کووید 19 انجام گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی (مورد مطالعه: وزارت ورزش و جوانان)
    Sociological Studies in Sport , Issue 9 , Year , Winter 2024
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی در زوارت ورزش و جوانان با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی در قالب یک مدل انجام گرفت.روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) می‌باشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر پویایی سازمانی در زوارت ورزش و جوانان با رویکرد جامعه شناختی اجتماعی در قالب یک مدل انجام گرفت.روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) می‌باشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزش، جامعه شناسی و مدیران وزارت ورزش و جوانان بودند که در نهایت 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و بخش کمی نیز شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان می‌باشند که 371 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی بود که روایی آن تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 89 درصد تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس و ایموس ورژن 24 انجام گرفت.یافته‌ها: در این پژوهش 7 عامل اثر گذار بر پویایی سازمانی شناسایی شد که اولویت بندی آنها به ترتیب شامل عامل ساختار سازمانی با 35 درصد، نیروی انسانی با 32 درصد، سبک مدیریت نوین با 29 درصد، سیاست‌های سازمانی با 27 درصد، فرهنگ سازمانی با 24 درصد، رقابت پذیری با 23 درصد و پذیرش تغییر با 22 درصد می باشند. نتیجه‌گیری: مدیران براساس ویژگی های جامعه شناسی اجتماعی موظـف بـه بـومی کـردن فعالیت های سازمان در راستای نیازهای پویایی وزارت ورزش و جوانان می باشند. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان
    Sport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    هدف از تحقیق حاضر کشف و ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ماهیت تحقیق اکتشافی و در دسته تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران اجرایی کلان مدی More
    هدف از تحقیق حاضر کشف و ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ماهیت تحقیق اکتشافی و در دسته تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران اجرایی کلان مدیریت ورزش استان بودند. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه ها از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد که داده ها بعد از 11 مصاحبه به اشباع نظری رسیدند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، که جهت سنجش روایی داده ها، از معیارهای اسکینر و همکاران، و برای سنجش پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده گردید. به جهت جنبه نو بودن تحقیق و محدودیت احتمالی داده‌ها، جهت گردآوری اطلاعات به طور کلی از رویکرد مثلث‌سازی استفاده شد. فرایند تحلیل داده ها مبتنی بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و به این منظور از نرم افزار Maxqda نسخه 12 استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرکدهای (مفاهیم) شرایط علی شامل عوامل بین فردی، عوامل فردی، نگرش و ارزش ها، همیاری اجتماعی و اعتماد نهادی؛ زیرکدهای پدیده محوری شامل عوامل شناختی و ساختاری؛ زیرکدهای شرایط زمینه ای شامل مدیریت امور، رضایت فردی، شایسته سالاری، آموزش و خودباوری؛ زیرکدهای شرایط مداخله گر شامل تکریم اقدامات، موانع ساختاری، موانع رفتاری و آنومی اجتماعی؛ زیرکدهای راهبردها شامل توانمندسازی، مهندسی مجدد ساختار، پایش و نظارت، حمایت و پشتیبانی؛ و در نهایت زیرکدهای پیامدها شامل مدیریت دانش، کارایی جمعی، کارایی فردی و تعلق اجتماعی بودند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی ارتقای سرمایه اجتماعی تابع شرایط مختلفی است و در صورتی که این شرایط در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان مهیا باشد می توان این انتظار را داشت که سرمایه اجتماعی ارتقاء پیدا کند. با اقتباس از نظریه داده بنیاد و رویکرد نظام مند اشتراوس و کوربین مشخص گردید این شرایط مشمول شرایط علی، زمینه ای و مداخله ای است. علاوه براین مشخص گردید که برای ارتقاء سرمایه اجتماعی لازم است راهبردهای مقتضی نیز اتخاذ گردد تا با بکارگیری آن ها پیامدهای مطلوب و مورد انتظار حاصل گردد. Manuscript profile

  • Article

    4 - ابعاد چارچوب توسعه حرفه ای دانشجو معلمان (مطالعه موردی: رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان اصفهان)
    فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , Issue 4 , Year , Autumn 1402
    عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش ‌و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده می‌شود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دوره‌های آموزشی در مراکز تربیت ‌معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر می‌پذیرد. بر این اساس More
    عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش ‌و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده می‌شود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دوره‌های آموزشی در مراکز تربیت ‌معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر می‌پذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت ‌بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام‌ شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئت‌علمی و مدرسان پیشکسوت تربیت ‌معلم در آموزش ‌و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی ‌شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحی‌شده با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری انجام ‌شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه‌های تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهره‌گیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به ‌دست‌ آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفه‌ای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه ‌شده است تا دید گسترده‌تری برای سیاست‌گذاران این حوزه فراهم آورد. Manuscript profile