Journal of Cultural Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
هدف پژوهش: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت بدنی است که بهعنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیدههای فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی More
هدف پژوهش: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت بدنی است که بهعنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیدههای فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان انجامشد.
روش پژوهش: با استفاده از روش داده بنیاد و نظرخواهی از 15 نفر از خبرگان متشکل از اعضای هیئت علمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در سطح آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان و از طریق پرسشنامه باز و مرور بر متون و مطالعات داخلی و خارجی، مدل مفهومی تحقیق طراحیشد.
یافتهها: نتایج با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 103 مضمون فرهنگی فرعی و 23 مضمون فرهنگی اصلی را شامل شد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب مؤلفههای علی (شرایط عمومی، مهارت، صلاحیت، ارزشیابی، مشارکت، دانش، شناخت نیازها، کارآموزی و برنامه درسی)، زمینهای (جوسازمانی، شرایط اداری و سازمانی، ارکان)، مداخلهگر (نقش دولت، تحقیق و توسعه، دورههای کوتاهمدت، دورههای کارآفرینی و دورههای دستیاری) و پیامدها (ویژگیهای معلم دورهدیده و حرفهای، تغییر الگوهای جذب، بهرهگیری از تجربیات، سازندگی، اثربخشی، تدبیر و آیندهنگری) در قالب یک الگوی پیشنهادی ارائه شد تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
Manuscript profile
Sociological Studies in Sport
,
Issue6,Year,
Spring
2024
هدف: هدف این پژوهش تبیین مولفه های مدل توسعه گردشگری ورزشی: رویکرد منظر جامعه شناختی شهر اصفهان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش از نوع میدانی است. جامعه آماری شامل گردشگران ورزشی، مدیران ورزشی شهر More
هدف: هدف این پژوهش تبیین مولفه های مدل توسعه گردشگری ورزشی: رویکرد منظر جامعه شناختی شهر اصفهان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. روش جمعآوری دادهها در این پژوهش از نوع میدانی است. جامعه آماری شامل گردشگران ورزشی، مدیران ورزشی شهر اصفهان و اساتید مدیریت ورزشی به تعداد 500 نفر در نظر گرفته شد. برای تهیه و تدوین پرسشنامه از تکنیک دلفی استفاده شد. پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد گردشگری ورزشی ساخته شده بود. در این پژوهش، برای تجزیه وتحلیل اطلاعات آماری یافتهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در دو بخش مجزا استفاده شده بود. برای بررسی اثر تعاملی ویژگیهای جمعیتشناختی از تحلیل واریانس چندمتغیری MANOVA ، جهت ایجاد ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل و ارائه مدل از (Amos) استفاده شد. نتایج: با توجه به نتایج می توان گفت هر فعالیت اقتصادی در صنعت گردشگری، مقاصد باید از بازاری که با آن روبرو هستند و مخاطبان و محصولات شناخت دقیقی داشته باشند و بازار گردشگری خود را تحلیل نموده است.نتیجه گیری: به طور کلی باید اذعان نمود با تمرکز بر دیدگاه ها و علایق گردشگران ورزشی و نظر به تعیین بازار هدف برای آنها با تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی در مورد بازار گردشگری ورزشی اصفهان، ایجاد تسهیلات رفت و آمد و سیستم حمل و نقل مناسب، ثبات اجتماعی، بهبود وضعیت بهداشتی و خدماتی، ایجاد تسهیلات رفاهی و اقامتی و استقبال خوب از گردشگران و حضور در ورزشگاه ها ایجام گیرد.
Manuscript profile
Sociological Studies in Sport
,
Issue7,Year,
Summer
2024
هدف: هدف این مقاله تعیین پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران بود.روششناسی: پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالع More
هدف: هدف این مقاله تعیین پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران بود.روششناسی: پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتیجه گروه بندی کدها، یک مولفه اصلی و چهار زیر مولفه را نشان داد. مولفه اصلی شامل تسریع دهنده ها و زیر مولفه هایی همچون همکاری با ذینفعان، منابع مالی، منابع حمایتی و تشویقی، بستر سیاسی بود. نتیجهگیری: با توجه به این تسریع دهنده ها، می توان اذعان نمود، این عوامل باعث سرعت بخشیدن به روند مشارکت دانش آموزان در فعالیت های بدنی مدارس گردد؛ این پژوهش میتواند به عنوان ابزار تحلیل مشارکت دانش آموزان در فعالیت های بدنی مدارس ایران مبنای عمل قرار گیرد.
Manuscript profile
Management and organizational behavior in sports
,
Issue1,Year,
Spring
1400
امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ار More
امروزه دانش آموزان ما بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله مفهوم پردازی مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران بود. پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی فعال در فوق برنامه ها، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان و استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی، به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، چهار مولفه اصلی و یازده زیر مولفه را در سه سطح ورودی، فرآیند و خروجی نشان داد. بر اساس نتایج این پژوهش، در مرحله ورودی، عناصر مشارکت ورزشی شامل محرک ها و بازدارنده ها می باشند. در مرحله فرآیند، حوزه های تعلیم و تربیت شامل: شناختی، مهارتی و نگرشی است و مرحله خروجی، پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی را نشان داد همچنین تسریع کننده هایی چون همکاری با ذینفعان، بستر سیاسی، منابع حمایتی و تشویقی و منابع مالی در سرعت بخشیدن به مشارکت ورزشی دانش آموزان دخیل می باشند.
Manuscript profile
Sport Sciences Quarterly
,
Issue2,Year,
Summer
2020
هدف از اجرای پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است. قلمروی پژوهش تحقیق شامل کارشناسان و ذینفعان محیط نزدیک و دور حوزه ورزش دانش آموزی بود. از روش نم More
هدف از اجرای پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است. قلمروی پژوهش تحقیق شامل کارشناسان و ذینفعان محیط نزدیک و دور حوزه ورزش دانش آموزی بود. از روش نمونهگیری، گلوله برفی مبتنی بر رویکرد نظری استفاده شد و تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 20 مصاحبۀ نیمه ساختار مند و اکتشافی انجام گرفت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی به مفاهیم مجزا تفکیک شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند کد گذاری در چارچوب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: عوامل زمینهای مانند بسترسازی زیر ساختهای سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص، شرایط علّی مانند ایجاد نگرش ورزش خواهی و نوع دوستی در بین دانش آموزان، پدیده مرکزی به مؤلفههایی از جمله توسعه کل نظام ورزش با ورزش تربیتی، عوامل مداخلهگر مانند وجود موازیکاری در سازمانهای ورزشی و راهبردهایی همچون اصلاح و تسهیل قوانین و مقررات جذب حامیان مالی و خیرین و پیامدهایی مانند رسیدن به عزت و اقتدار ملی شناسایی و استخراج گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم افزایی و مشارکت خانوادهها، سازمانها و نهادها، باعث پویایی دانش آموزان و نشاط اجتماعی میشود و بستر را برای تأمین منابع مالی و توسعه زیر ساختی حوزه ورزش دانشآموزی فراهم مینماید.
Manuscript profile
Sport Sciences Quarterly
,
Issue1,Year,
Summer
2023
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شایستگی مربیگری ورزش بود که با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، مربیان ورزش و ورزشکاران در رشته ها و حوزه های مختلف بودند که تعداد بیست نفر از آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت مصاحبه های عمیق انتخا More
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شایستگی مربیگری ورزش بود که با استفاده از طرح نظام مند نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، مربیان ورزش و ورزشکاران در رشته ها و حوزه های مختلف بودند که تعداد بیست نفر از آنها به صورت نمونه گیری نظری جهت مصاحبه های عمیق انتخاب شدند و مصاحبه های تا اشباع نظری ادامه یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. 450 کد با چهارده مقوله و 60 مفهوم در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل پدیده محوری با عنوان شایستگی مربیگری ورزش، شرایط علی در قالب چهار مقوله دانش مربیگری، مهارت های مربیگری، ویژگی های مربی و فلسفه مربیگری، ویژگی های زمینه ای در قالب پنج مقوله مدیریت تمرین، مدیریت مسابقه، روابط اجتماعی، رفتار اجتماعی و ایفای نقش، پیامدها در قالب دو مقوله پیامدهای ورزشی و پیامدهای اجتماعی، شرایط محیطی در قالب دو مقوله تنوع در محیط ورزشی و تنوع در شاگردان و راهبردها در قالب یک مقوله پیگیری رشد و تعالی در مربیگری شناسایی شدند. آن چه در مربیگری ورزش مشهود است برونداد مطلوب ورزشکاران چه از لحاظ فنی و چه از جنبه اجتماعی است. نتیجه شایستگی مربی ورزش، اعتماد بازیکنان و مدیران و هواداران به آن مربی است و هر چه درجه شایستگی مربی بالاتر ادراک شود اعتماد به او و رضایتمندی شاگردان از او بیشتر می شود.
Manuscript profile
Sport Sciences Quarterly
,
Issue1,Year,
Autumn
2023
هدف از تحقیق حاضر کشف و ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ماهیت تحقیق اکتشافی و در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران اجرایی کلان مدی More
هدف از تحقیق حاضر کشف و ارائه الگوی نظام مند داده بنیاد ارتقاء سرمایه اجتماعی در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود. ماهیت تحقیق اکتشافی و در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت ورزشی و مدیران اجرایی کلان مدیریت ورزش استان بودند. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه ها از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شد که داده ها بعد از 11 مصاحبه به اشباع نظری رسیدند. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، که جهت سنجش روایی داده ها، از معیارهای اسکینر و همکاران، و برای سنجش پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده گردید. به جهت جنبه نو بودن تحقیق و محدودیت احتمالی دادهها، جهت گردآوری اطلاعات به طور کلی از رویکرد مثلثسازی استفاده شد. فرایند تحلیل داده ها مبتنی بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و به این منظور از نرم افزار Maxqda نسخه 12 استفاده شد. نتایج نشان داد که زیرکدهای (مفاهیم) شرایط علی شامل عوامل بین فردی، عوامل فردی، نگرش و ارزش ها، همیاری اجتماعی و اعتماد نهادی؛ زیرکدهای پدیده محوری شامل عوامل شناختی و ساختاری؛ زیرکدهای شرایط زمینه ای شامل مدیریت امور، رضایت فردی، شایسته سالاری، آموزش و خودباوری؛ زیرکدهای شرایط مداخله گر شامل تکریم اقدامات، موانع ساختاری، موانع رفتاری و آنومی اجتماعی؛ زیرکدهای راهبردها شامل توانمندسازی، مهندسی مجدد ساختار، پایش و نظارت، حمایت و پشتیبانی؛ و در نهایت زیرکدهای پیامدها شامل مدیریت دانش، کارایی جمعی، کارایی فردی و تعلق اجتماعی بودند. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی ارتقای سرمایه اجتماعی تابع شرایط مختلفی است و در صورتی که این شرایط در ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان مهیا باشد می توان این انتظار را داشت که سرمایه اجتماعی ارتقاء پیدا کند. با اقتباس از نظریه داده بنیاد و رویکرد نظام مند اشتراوس و کوربین مشخص گردید این شرایط مشمول شرایط علی، زمینه ای و مداخله ای است. علاوه براین مشخص گردید که برای ارتقاء سرمایه اجتماعی لازم است راهبردهای مقتضی نیز اتخاذ گردد تا با بکارگیری آن ها پیامدهای مطلوب و مورد انتظار حاصل گردد.
Manuscript profile
Sport Sciences Quarterly
,
Issue1,Year,
Summer
2023
امروزه دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله تعیین پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد تربیت بدنی و سلا More
امروزه دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز به محیطی سرشار از انعطاف پذیری و آزادی عمل دارند که فوق برنامه ها می تواند چنین محیطی را فراهم نماید. هدف این مقاله تعیین پیامدهای مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی مدارس ایران بود. جامعه آماری شامل مدیران ارشد تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، معاونین و کارشناسان تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، معلمان تربیت بدنی، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان بودند. روش پژوهش کیفی و پژوهشگر از طریق مصاحبه عمیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک نمونه گیری گلوله برفی به جمع آوری اطلاعات پرداخت. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها، مقالات، دستورالعمل های تربیت بدنی آموزش و پرورش، کتب و کلیپ های مرتبط با تکنیک مثلث سازی از طریق روش و داده، جمع آوری و به روش تئوری سازی داده بنیاد با رویکرد چارمز، کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروه بندی کدها، سه مولفه اصلی و هشت زیر مولفه را در سطح خروجی نشان داد. مولفه های اصلی شامل پیامد های جسمانی، روانی و اجتماعی و زیر مولفه هایی همچون جبران کمبود ساعت درس تربیت بدنی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، بهبود کیفیت زندگی، سلامت اجتماعی، رشد و توسعه فرهنگی، افزایش سرمایه اجتماعی، نشاط و شادابی اجتماعی بود. با توجه به این پیامدها، می توان شاهد بهبود مشارکت ورزشی دانش آموزان در مدارس بود؛ این پژوهش میتواند به عنوان ابزار تحلیل مشارکت ورزشی دانش آموزان در فوق برنامه های مدارس ایران مبنای عمل قرار گیرد.
Manuscript profile
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
Issue5,Year,
Autumn
2024
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس More
عوامل بسیاری در موفقیت عملکرد آموزش و پرورش دخیل هستند و در این میان نقش معلمان از جمله شالوده اصلی آن و از عوامل مهم برشمرده میشود. از طرفی، شیوه عمل و نگرش معلم نیز از نحوه آموزش و دورههای آموزشی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)، تأثیر میپذیرد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف طراحی چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شد. در بخش کیفی، بر اساس نظر 15 تن از خبرگان شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و با استفاده از پرسشنامه باز، مدل مفهومی اولیه تحقیق طراحی شد. در بخش کمی نیز با استفاده از نمونه آماری شامل 208 تن از دانشجو معلمان، اعتبار مدل طراحیشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی-PLS) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی، در دو بخش مدل اندازهگیری و ساختاری انجام شده است. ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای تحقیق نیز در قسمت ساختاری ارزیابی گردید. نتایج حاصل از بخش کیفی با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری، انتخابی، 103 مضمون فرعی و 23 مضمون اصلی را شامل و در بخش کمی گویای طرح چارچوب توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل موثر بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب عوامل علّی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها در قالب تصویری کلی از یک الگوی پیشنهادی ارائه شده است تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications